Bekijk resultaten enquête: Voor welke partij stem je bij de komende federale verkiezingen?

Aantal stemmers
139. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Open Vld

11 7,91%
  • N-VA

54 38,85%
  • VLAAMS BELANG

32 23,02%
  • CD&V

2 1,44%
  • PVDA

1 0,72%
  • GROEN

19 13,67%
  • sp.a

7 5,04%
  • Andere (Volt, DierAnimal, PV&S, D-SA, Piratenpartij, PRO, Be-One, B.U.B., de coöperatie)

2 1,44%
  • Blanco

7 5,04%
  • Ik ga niet stemmen

4 2,88%
  • Ik mag nog niet stemmen

0 0%
Pagina 3 van 122 Eerste 12345671353103 ... Laatste
    FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Overweeg nog mss om 1 keer voor Groen te stemmen, maar moet kijken waar dat (realistishc gezien) eventueel effect kan hebben.
    Statistisch gezien, geen? Jouw ene stem voor of Groen of SPA gaat het niet maken eh. Tenzij nu 10000 mensen allemaal hetzelfde dilema hebben en uiteindelijk hetzelfde stemmen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Statistisch gezien, geen? Jouw ene stem voor of Groen of SPA gaat het niet maken eh. Tenzij nu 10000 mensen allemaal hetzelfde dilema hebben en uiteindelijk hetzelfde stemmen.
    Gelukkig moet je niet alles statistisch bekijken, anders heeft stemmen geen nut
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Dat kan best, maar zonder voorbeelden, zegt het niet zo heel veel, toch? Ik ben het met je eens dat Calvo er wat mij betreft niet veel van bakt. Ik hou niet van het model: Als zij roepen, dan wij ook.
    Maar ik vind niet dat de stijl van Almaci erg veel verschilt met andere politici, laat staan dat de inhoud zo veel zou verschillen.

Los van jouw post, wat me hier in het topic wel opvalt, is dat veel mensen die N-VA invullen en een N-VA-premier verkiezen, ook een nieuwe Zweedse coalitie zouden willen. Dat vind ik wel bijzonder, want de N-VA heeft toch de stekker uit dat hele boeltje getrokken? Dus ik snap niet goed hoe dat te rijmen valt. De N-VA zegt dat ze zo niet verder kunnen samenwerken met de coalitie. Maar na de verkiezing zou dat plots weer wel kunnen? Waarom er dan uitstappen?
    Het is dat of de de uitzuigcoalitie... dan is de keuze wel snel gemaakt niet?

brandon_'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Gelukkig moet je niet alles statistisch bekijken, anders heeft stemmen geen nut
    Dan vraag ik me toch ook af wat je bedoelt met 'maar moet kijken waar dat (realistishc gezien) eventueel effect kan hebben'

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KingCunta Bekijk bericht
    Het is dat of de de uitzuigcoalitie... dan is de keuze wel snel gemaakt niet?
    Er zijn toch verschillende coalities mogelijk? En is het echt nodig om alles zo polariserend te stellen? Uitzuigcoalitie...
    Paarsgroen, katholieken met groen en spa... Ik ga niet zo mee met die veto's. Ik heb er trouwens nog niet écht zien passeren. Natuurlijk zijn er combinaties die in de praktijk niet zullen voorvallen. PVDA met N-VA of zo. Maar veel partijen hebben niet echt in veto's gesproken, eerder zoals Groen in Antwerpen: Als we mogen van de kiezer, dan liefst zonder X. Dat is duidelijk, maar met ruimte voor een gesprek. Alsof er maar twee opties zijn? Ik snap niet waarom mensen zo graag in een tweepartijenstelsel willen zitten.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    3 (100%)
    Er zijn toch verschillende coalities mogelijk? En is het echt nodig om alles zo polariserend te stellen? Uitzuigcoalitie...
    Paarsgroen, katholieken met groen en spa... Ik ga niet zo mee met die veto's. Ik heb er trouwens nog niet écht zien passeren. Natuurlijk zijn er combinaties die in de praktijk niet zullen voorvallen. PVDA met N-VA of zo. Maar veel partijen hebben niet echt in veto's gesproken, eerder zoals Groen in Antwerpen: Als we mogen van de kiezer, dan liefst zonder X. Dat is duidelijk, maar met ruimte voor een gesprek. Alsof er maar twee opties zijn? Ik snap niet waarom mensen zo graag in een tweepartijenstelsel willen zitten.
    Ik zie en hoop dat de OVLD niet alleen in een regering gaat stappen met linkse partijen.
    Zonder MR zie ik het hen ook niet rap doen.
    Dan begint de aantal coalities serieus te beperkt te worden en ligt alles in handen van de CD&V.

Maar Vlaams gaat CD&V dan wel uit de regering gebonjourd worden.

Cerv.Be's schermafbeelding
    iTrader
    265 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Ik zie en hoop dat de OVLD niet alleen in een regering gaat stappen met linkse partijen.
    Zonder MR zie ik het hen ook niet rap doen.
    Dan begint de aantal coalities serieus te beperkt te worden en ligt alles in handen van de CD&V.

Maar Vlaams gaat CD&V dan wel uit de regering gebonjourd worden.
    CD&V, de partij die voor iedereen zijn broek af doet om in de regering te zitten. Of het nu links of NVA is.
    ~ Desktop: Intel Core i5 6600K @ 4.5 Ghz - Asus Pro Gaming Z170I - Corsair 2x8GB DDR4 @ 2933 Mhz - GTX 970 4GB - 4.0TB - Zalman ZM600-GT
    ~ Equipment: BenQ 2420Z @ 144hz - NZXT Manta (mini-ITX) - Corsair Strafe - Asus ROG Gladius - Asus ROG Orion Pro - Win 10 Pro @ Samsung 840 250GB SSD
    ~ XPS 15 9550: Intel Core i7 6700HQ @ 2.6Ghz - 2x8GB DDR4 - GTX 960M 2GB - 15" @ 3840x2160 - Win 10 Pro @ Samsung PM951 500GB SSD
    ~ My Deals: 9lives.be: 265(100%), eBay: 192(100%), 2dehands.be: 23(100%) | ~ Steam: Cerv.Be | ~ #9lives CS:GO | APEX | RL discord: https://discord.gg/yr2W4B6

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Welke partij is eigenlijk de meest euro-sceptische? (los van de extreme partijen)
    N-VA zit momenteel in dezelfde Eurosceptische fractie als de Britse conservatieven (ECR), maar weigert duidelijk te maken tot welke fractie ze deze keer zullen toetreden. Ze weten het zelf niet goed, vrees ik en Bourgeous stelt zich op dat vlak nogal opportunistisch op. Eigenlijk horen ze als lid van de Vrije Europese Alliantie en regionalistische partij thuis bij De Groenen/Vrije Europese Alliantie, maar dat is blijkbaar niet meer vanzelfsprekend.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brandon_ Bekijk bericht
    Dan vraag ik me toch ook af wat je bedoelt met 'maar moet kijken waar dat (realistishc gezien) eventueel effect kan hebben'
    realistisch, niet statistisch . Statistisch, daar denk ik aan als 95% zekerheid. Realistisch: daar denk ik: rekening houdende met de regels voor zetelverdeling etc. Zo weet ik dat het wat mij betreft nutteloos is om op PVDA te stemmen in West-Vlaanderen voor de kamer, maar is de kans groter voor PVDA in het Vlaams Parlement te krijgen vanuit West-Vlaanderen (een voorbeeld, geen effectieve overweging voor mij). In de kamer heb je immers voor west-vlaanderen tussen 5 à 6,25% nodig voor een zetel (zuivere wiskunde+regels), voor het vlaams parlement is 5% voldoende.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Voor welke partij stem je voor de federale verkiezingen?
    NVA
    Voor welke partij stem je voor de Vlaamse verkiezingen?
    NVA
    Voor welke partij stem je voor de Europese verkiezingen?
    NVA of CD&V zodat we van clooney af zijn

Wie zie je het liefst federaal premier worden in welke coalitie?
    Huidige coalitie (al mag daar nog een centrumrechtse Waalse partij bij)

Wie zie je het liefst Vlaams minister-president worden in welke coalitie?
    Huidige coalitie

Wat is voor jou het belangrijkste verkiezingsthema?
    Realisme

Waarom maak je deze keuzes?

Stemtest, lezen van programma's en of die realiseerbaar zijn zonder extreem gat in de begroting of op kap van de werkende mensen/middenklasse

Lothiriel1996's schermafbeelding
    iTrader
    0
    In theorie zijn er heel veel verschillende coalities mogelijk. In de realiteit is dat echter niet zo. Alle Franstalige partijen hebben samenwerking met N-VA reeds uitgesloten. Daarbij komt ook nog eens dat MR gedecimeerd wordt in Wallonië én Brussel en zodoende het Franstalig politiek landschap nog meer naar links is opgeschoven. PS en Ecolo zullen samen met CDH dat altijd achter de PS aanloopt al ruim voldoende stemmen hebben en als ze Groen en SPA zo ver krijgen om in die coalitie mee te stappen zijn ze al zover. En om een Vlaamse meerderheid te krijgen moeten ze enkel maar alleen CD&V overtuigen, een partij die erom bekend staat alles te doen voor de macht. Beke als 1e minister en hun broek zakt al af, daar kun je zo vanop aan.

Het resultaat is dus duidelijk, niet waar? Ik hoef geen voortzetting van de Zweedse coalitie en een linkse partij is wat mij betreft welkom om een gebalanceerdere coalitie te bekomen. Maar dat gaat met de huidige peilingen er dus absoluut niet van komen. Het is dus ook gewoon logisch om als je geen superlinkse coalitie wilt op de N-VA (of op OVLD) te stemmen, ook als je meer in het centrum zit.

En dat is natuurlijk deels uit eigenbelang. Een linkse coalitie zou enorm nefast zijn voor mij en voor m'n familie op financieel vlak. En nee ik ben niet rijk, maar we weten allemaal waar linkse partijen het liefst van al het geld halen (zie voorstel groen m.b.t. de bedrijfswagens).
    _/﹋\_
    (҂`_´)
    <,︻╦╤─ ҉ - -
    _/﹋\_

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Hmm jammer dat het Europese verhaal & visie van Belgische partijen zo weinig duidelijk is. Ik vind het nogal belangrijk zich zéér kritisch op te stellen tegen dat artificieel in elkaar gestampt misbaksel dat men de EU noemt. En heb geen tijd alle programma's door te nemen... :/

iTrader
    0
    Hmm jammer dat het Europese verhaal & visie van Belgische partijen zo weinig duidelijk is. Ik vind het nogal belangrijk zich zéér kritisch op te stellen tegen dat artificieel in elkaar gestampt misbaksel dat men de EU noemt. En heb geen tijd alle programma's door te nemen... :/
    Euroscepsis is op twee manieren op te vatten. Belangrijk is om voor jezelf uit te maken of je een hervorming wil of een afschaffing, afhankelijk van je visie van hoe het zou moeten zijn.

puni's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lothiriel1996 Bekijk bericht
    In theorie zijn er heel veel verschillende coalities mogelijk. In de realiteit is dat echter niet zo. Alle Franstalige partijen hebben samenwerking met N-VA reeds uitgesloten. Daarbij komt ook nog eens dat MR gedecimeerd wordt in Wallonië én Brussel en zodoende het Franstalig politiek landschap nog meer naar links is opgeschoven. PS en Ecolo zullen samen met CDH dat altijd achter de PS aanloopt al ruim voldoende stemmen hebben en als ze Groen en SPA zo ver krijgen om in die coalitie mee te stappen zijn ze al zover. En om een Vlaamse meerderheid te krijgen moeten ze enkel maar alleen CD&V overtuigen, een partij die erom bekend staat alles te doen voor de macht. Beke als 1e minister en hun broek zakt al af, daar kun je zo vanop aan.

Het resultaat is dus duidelijk, niet waar? Ik hoef geen voortzetting van de Zweedse coalitie en een linkse partij is wat mij betreft welkom om een gebalanceerdere coalitie te bekomen. Maar dat gaat met de huidige peilingen er dus absoluut niet van komen. Het is dus ook gewoon logisch om als je geen superlinkse coalitie wilt op de N-VA (of op OVLD) te stemmen, ook als je meer in het centrum zit.

En dat is natuurlijk deels uit eigenbelang. Een linkse coalitie zou enorm nefast zijn voor mij en voor m'n familie op financieel vlak. En nee ik ben niet rijk, maar we weten allemaal waar linkse partijen het liefst van al het geld halen (zie voorstel groen m.b.t. de bedrijfswagens).
    MR wordt, althans volgens de peilingen, niet gedecimeerd in Wallonië. Zakken wel naar 22,7% maar da's niet zo dramatisch.

Soit, Wat mijzelf betreft, federaal en Vlaams naar alle waarschijnlijkheid weer N-VA. Europees nog een beetje de kat uit de boom aan het kijken.
    Troj: Gij geeft het concept 'forumhoer' anders wel nieuwe dimensies .

Mijn FM09-journal: http://www.9lives.be/forum/football-...rnal-puni.html

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Dat is wel het spijtige dat alle verkiezingen samenvallen. Er is geen focus meer.
    Anderzijds, deze verkiezingen vind ik eigenlijk qua enthousiasme al wat minder. Waarschijnlijk omdat er juist gemeenteraadsverkiezingen waren.
    o/

Pagina 3 van 122 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Regels voor berichten