Bekijk resultaten enquête: Voor welke partij stem je bij de komende federale verkiezingen?

Aantal stemmers
138. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Open Vld

11 7,97%
  • N-VA

54 39,13%
  • VLAAMS BELANG

31 22,46%
  • CD&V

2 1,45%
  • PVDA

1 0,72%
  • GROEN

19 13,77%
  • sp.a

7 5,07%
  • Andere (Volt, DierAnimal, PV&S, D-SA, Piratenpartij, PRO, Be-One, B.U.B., de coöperatie)

2 1,45%
  • Blanco

7 5,07%
  • Ik ga niet stemmen

4 2,90%
  • Ik mag nog niet stemmen

0 0%
    Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Onderzoek KU Leuven: 'Kwaliteit Vlaams onderwijs daalt fors'

Absolute wereldtop was het Vlaamse onderwijs nog in 2003. Voor begrijpend lezen stond Vlaanderen in de PISA-studie van de Oeso, een internationaal vergelijkend onderzoek naar het niveau van het onderwijs, op plaats drie. Voor wiskunde zelfs helemaal bovenaan. Maar sindsdien ging het bergaf

https://www.knack.be/nieuws/belgie/o...s-1447195.html
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...fors~a55d3133/

Acht op de tien leerkrachten vinden dat het niveau van ons onderwijs zienderogen aan het dalen is. Dat blijkt uit een enquête dat onderzoeksbureau iVOX heeft uitgevoerd in opdracht van Het Nieuwsblad.
    https://nieuws.vtm.be/entertainment/...www.google.be/

Te ver omgeslagen gewoon.
    Welja, dat is toch waar we het over hebben? Ik zie niet goed in wat je hiermee wilt bijdragen aan de discussie. Het niveau gaat, zowel qua cijfers als gevoelsmatig achteruit. Waarom is dat zo en wat kunnen we er aan doen?

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Welja, dat is toch waar we het over hebben? Ik zie niet goed in wat je hiermee wilt bijdragen aan de discussie. Het niveau gaat, zowel qua cijfers als gevoelsmatig achteruit. Waarom is dat zo en wat kunnen we er aan doen?
    Gevoelsmatig zit men de democratisering van het onderwijs erbij te halen en de hele lijst aan regels zoals dat tolereren etc...
    Als je in een maatschappij leeft waar iedereen dat papiertje moet halen en je subsidies van scholen laat afhangen van het aantal ingeschrevenen en geslaagden... Dan is het normaal dat een afdelingsverantwoordelijke eens al zijn proffen rond de tafel zet en zegt "goh die mensen met hun kleine tekorten... kan daar toch niet iets aan gedaan worden... verdient dat antwoord geen 2 op 3 ipv 1 op 3"
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is dat zo? Ik zou daar graag cijfers over zien. En dan nog is het effect van zittenblijven niet eenduidig, integendeel. Ik kan me niet voorstellen dat dit een substantieel effect heeft op het algemene niveau.
    Nu, áls dat al meespeelt, dan verwacht ik inderdaad eerder een effect in elite scholen dan in de Brusselse concentratiescholen.
    Hoe kan je daar cijfers over zien. Er zijn geen gestandaardiseerde testen. Je hebt geen manier om concreet een vergelijkende test te doen. Een 7 op 10 in de ene school is geen 7 op 10 in de andere school.

Oldskooler's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Waarom idd, democratisering, is het juiste allesomvattende woord. Iedereen moet kunnen slagen.
    Met alle bijkomende effecten:
    -Leerkrachten die zich laten hangen en iedereen laten slagen.
    -Subsidies.

"Leerkrachten in het middelbaar onderwijs zijn nog strenger over de kwaliteit: meer dan één op vijf vindt dat het niveau laag ligt. Bijna 67 procent is van mening dat het makkelijker is geworden om een diploma secundair onderwijs te behalen."

Dat komt er quasi op neer van geen C-attesten meer te geven:
    -maak het algemeen gemakkelijker
    -delibereer er maar door

Waarom niet kijken naar 2003? Toen zat het wel goed blijkbaar. Zolang geleden is dat nu ook niet.
    Nu, dan komt het toch neer op het terugschroeven van een hoop decreten en opkrikken van termen waarbij veel studenten ze dan toch niet meer halen.
    Velen zullen daarbij steigeren.
    Laatst gewijzigd door Oldskooler; 17 augustus 2019 om 17:51

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Is toch allemaal zeer nietszeggend. Wie wil er geen hoog niveau aan de uitstroom? De vraag is hoe je dat doet. Strengere eindtermen? Als het zo simpel was...
    Gaat het over het hoger onderwijs of over het secundair onderwijs? Voor zover het betrekking heeft op het hoger onderwijs, natuurlijk moet niet iedereen een diploma halen. Dat gebeurt ook niet. Ik zie geen bewijzen dat het niveau aan onze universiteiten zakt. Wel zijn er signalen dat het niveau van de instroom zakt (i.e. problemen met het secundair onderwijs dus). En zijn er ontwikkelingen rond flexibilisering die de gemiddelde studieduur naar omhoog halen. Daar kan over worden gediscussieerd (zie nog maar enkele dagen geleden), maar dat zijn geen grote issues. De devaluatie van hogere diploma's komt niet door het dalen van het niveau, maar door het feit dat de participatie aan hoger onderwijs geëxplodeerd is in de laatste decennia. Veel meer mensen halen een diploma, niet omdat dat (intellectueel) makkelijker is geworden maar omdat allerlei financiële en sociale drempels zijn weggehaald. Met andere woorden, het aanbod aan relatief hoog opgeleide mensen op de arbeidsmarkt is enorm toegenomen, wat natuurlijk zeer positief is.

Gezien je het hebt over eindtermen lijkt het echter over het secundair te gaan. Uw slogan over diploma's lijkt me dan echter niet zo gepast. We hebben leerplicht tot 18, en een maatschappij heeft er alleen maar baat bij dat er zoveel mogelijk mensen op een zo hoog mogelijk niveau worden voorbereid voor de rest van hun leven (voor de arbeidsmarkt of voor verdere studies). Met het al dan niet krijgen van een papiertje heeft dat niet zoveel te maken. En juist het feit dat dit momenteel niet goed lukt voor vele jongeren is één van de grote problemen waar onze samenleving mee kampt, met allerlei effecten op het vlak van armoede, participatiegraad, criminaliteit, integratie tot zelfs moslimfundamentalisme.

Elite scholen hebben we trouwens al. Kom maar eens kijken in Leuven bijvoorbeeld. Uit sommige cijfers blijkt dat het niveau van die toplaag (veelal katholieke colleges) iets gezakt is. Leerkrachten die het niveau doen dalen zodat iedereen een diploma kan halen? Komaan zeg.

Die elite scholen zijn hoegenaamd het probleem niet. Wel de hoge schooluitval en het achteruit gaan van het gemiddelde niveau van de schoolverlaters van het secundair onderwijs. Met andere woorden, de vraag is, hoe krijg je een hoog niveau aan de uitstroom voor een zo groot mogelijk deel van de leerlingen? En het antwoord daarop is vele malen complexer dan "strengere eindtermen".
    Het gaat over beide niveau's.
    Het is geen geheim dat dit probleem zich overal voortzet.

Maar concreet over het secundair is het zo dat iedereen een diploma moet halen, koste wat het kost. En dat is fout. Je kan niet uw eindtermen dermate laag gaan leggen dat iedereen slaagt. En dat is wel wat er gebeurt.

Het is bijvoorbeeld niet evident om iemand een C-attest te geven. En je krijgt dan uiteindelijk personen met een matige scholing die in het hoger terechtkomen. Waar ze dan met veel vieren en tolerantiekrediet toch er geraken.

Top zou je zeggen want ze hebben een diploma. Maar de praktijk wijst dan uit dat ze geen meerwaarde zijn voor de samenleving. Om maar een opleiding bij naam te noemen, sociaal werk. Iedereen weet wel waarom, verder ga ik er ook niet over uitwijden.

Maar het start al met het secundair waar toch eens de grove borstel doorgehaald mag worden. Alle A-stroom opleidingen mogen terug een serieuze boost qua niveau krijgen. Het niveau dat het vroeger had. En dat is al meermaals onderzocht. Vraag ook maar eens aan de mensen van de Vlaamse olympiade wat zij opmerken.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Gevoelsmatig zit men de democratisering van het onderwijs erbij te halen en de hele lijst aan regels zoals dat tolereren etc...
    Als je in een maatschappij leeft waar iedereen dat papiertje moet halen en je subsidies van scholen laat afhangen van het aantal ingeschrevenen en geslaagden... Dan is het normaal dat een afdelingsverantwoordelijke eens al zijn proffen rond de tafel zet en zegt "goh die mensen met hun kleine tekorten... kan daar toch niet iets aan gedaan worden... verdient dat antwoord geen 2 op 3 ipv 1 op 3"
    Van wat zou jij de financiering laten afhangen? Momenteel is die afhankelijk van zowel de input als de output. Dat lijkt me logisch. Enkel de input is voor voor de hand liggende redenen niet wenselijk. Enkel de output heeft ook ongewenste neveneffecten. Een combinatie van de twee, samen met het kwalitatief beoordelen van de kwaliteit van de opleiding (i.e. visitaties/zelfevaluaties e.d.), is m.i. de beste optie. Wat ik in ieder geval niet zie, is een kant en klare oplossing waarmee alle problemen van de baan zijn. Andere kwantitatieve maten (gestandaardiseerde testen bijvoorbeeld) om de kwaliteit van de output in rekening te brengen, misschien. Maar dat is heel moeilijk in het hoger onderwijs.

Hoe kan je daar cijfers over zien. Er zijn geen gestandaardiseerde testen. Je hebt geen manier om concreet een vergelijkende test te doen. Een 7 op 10 in de ene school is geen 7 op 10 in de andere school.
    In eerste instantie zou ik wel een cijfers willen zien van het aantal b en c attesten, om het niveau "iedereen weet toch dat" en "het is toch geen geheim dat" te overstijgen. Blijkbaar bestaat dat niet of is dat toch niet op 1 2 3 te vinden.
    En de tweede vraag is wat het effect van c-attesten is. Daar wordt veel onderzoek naar gedaan, maar het is natuurlijk een moeilijke kwestie en zoals zo vaak in de sociale wetenschappen is het niet echt verantwoord om hier op individueel vlak mee te gaan experimenteren, hoe interessant dat ook zou zijn. Maar in ieder geval neem ik niet zomaar aan dat minder c-attesten impliceert dat het niveau daalt. Hooguit is dat een hypothese waarover ik op basis van bestaand onderzoek zeer sceptisch over ben.
    Nu, veel hangt af van je perspectief op deze kwestie zoals ik in mijn vorige post al aanhaalde. Gaat het je enkel over het niveau van diegenen die het secundair onderwijs verlaten met een diploma? Dan is het natuurlijk interessant om zwakkere leerlingen zoveel mogelijk richting de uitgang te begeleiden, maar dat is wel een zeer rare opvatting. Mij interesseert de volledige distributie van het niveau van schoolverlaters, diploma of niet.
    Daarnaast kan je het op het individuele vlak bekijken: is iemand op het einde van de rit beter af omdat hij een jaar heeft moeten overdoen? Voor zover ik weet, wijst de bestaande literatuur eerder op het tegendeel. Ceteris paribus, impliceert dat dus een kwaliteitsdaling van de schoolverlaters. Maar er zijn ongetwijfeld ook collectieve effecten, bijvoorbeeld door het verdwijnen van het afschrikeffect van een c-attest, door het feit dat leerlingen met een leerachterstand het niveau in de klas naar beneden halen, enz. Ik denk niet dat onderzoek hier al duidelijke antwoorden heeft, maar iemand die de literatuur beter kent mag me gerust verbeteren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oldskooler Bekijk bericht
    Waarom idd, democratisering, is het juiste allesomvattende woord. Iedereen moet kunnen slagen.
    Met alle bijkomende effecten:
    -Leerkrachten die zich laten hangen en iedereen laten slagen.
    -Subsidies.

"Leerkrachten in het middelbaar onderwijs zijn nog strenger over de kwaliteit: meer dan één op vijf vindt dat het niveau laag ligt. Bijna 67 procent is van mening dat het makkelijker is geworden om een diploma secundair onderwijs te behalen."

Dat komt er quasi op neer van geen C-attesten meer te geven:
    -maak het algemeen gemakkelijker
    -delibereer er maar door

Waarom niet kijken naar 2003? Toen zat het wel goed blijkbaar. Zolang geleden is dat nu ook niet.
    Nu, dan komt het toch neer op het terugschroeven van een hoop decreten en opkrikken van termen waarbij veel studenten ze dan toch niet meer halen.
    Velen zullen daarbij steigeren.
    Ok. We krikken de eindtermen zodanig op dat slechts 50% van de leerlingen het diploma haalt. Het gemiddeld niveau van de afgestudeerden is bijgevolg een pak hoger. Dit zegt niet noodzakelijk iets over het niveau van de elite (laten ze weggen de top 5%) die zowel in het oude als in het nieuwe systeem ver boven de eindtermen uitstegen, maar dat terzijde. En dan? Wat met die 50% die uit de boot vallen? Wat heb je dan eigenlijk echt verbeterd?
    De percentages zijn uit de lucht gegrepen maar mijn punt is dat we als maatschappij niet per se beter af zijn wanneer we de lat hoger leggen om een secundair diploma te halen. We zijn beter af als het niveau van diegenen die afstuderen (met of zonder diploma) hoger ligt.
    Allicht hoop je, dat door de lat hoger te leggen, het gemiddeld niveau (van iedereen) stijgt. Dat is mogelijk, maar niet triviaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Het gaat over beide niveau's.
    Het is geen geheim dat dit probleem zich overal voortzet.

Maar concreet over het secundair is het zo dat iedereen een diploma moet halen, koste wat het kost. En dat is fout. Je kan niet uw eindtermen dermate laag gaan leggen dat iedereen slaagt. En dat is wel wat er gebeurt.

Het is bijvoorbeeld niet evident om iemand een C-attest te geven. En je krijgt dan uiteindelijk personen met een matige scholing die in het hoger terechtkomen. Waar ze dan met veel vieren en tolerantiekrediet toch er geraken.

Top zou je zeggen want ze hebben een diploma. Maar de praktijk wijst dan uit dat ze geen meerwaarde zijn voor de samenleving. Om maar een opleiding bij naam te noemen, sociaal werk. Iedereen weet wel waarom, verder ga ik er ook niet over uitwijden.

Maar het start al met het secundair waar toch eens de grove borstel doorgehaald mag worden. Alle A-stroom opleidingen mogen terug een serieuze boost qua niveau krijgen. Het niveau dat het vroeger had. En dat is al meermaals onderzocht. Vraag ook maar eens aan de mensen van de Vlaamse olympiade wat zij opmerken.
    Nee je moet zoveel mogelijk mensen over de goed gekozen eindtermen helpen. Inderdaad niet de eindtermen naar beneden halen (is dat effectief ooit gebeurd? Heb ik geen weet van alleszins) of mensen die die eindtermen niet halen toch een diploma geven (hier zit dan eerder het probleem).
    Focus op de eindtermen is trouwens ook wel wat raar omdat de discussie ten dele ging over de toplaag (die inderdaad dalende pisa scores laat optekenen), wat dus leerlingen betreft die zonder problemen de eindtermen halen. Die indruk heb ik trouwens ook als ik naar de input van studenten kijk die wij aan de universiteit krijgen. Daar spreken we niet over leerlingen die eigenlijk geen diploma secundair hadden mogen krijgen, maar over sterke leerlingen die desondanks minder scoren dan 10 jaar geleden. Ik betwijfel of de oplossingen voor beide kanten van de distributie dezelfde zijn.

En opnieuw zo'n vage "iedereen weet wel waarom". Ik weet niet waarom. Sociaal werk is een nuttige opleiding met goede kansen op de arbeidsmarkt en een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Ik weet dat de slaagpercentages er in het eerste jaar erg laag liggen omdat de richting veel leerlingen uit TSO en BSO richtingen (stw met name) aantrekt. Maar ik heb verder geen idee waarom je deze richting er uit pikt.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Van wat zou jij de financiering laten afhangen? Momenteel is die afhankelijk van zowel de input als de output. Dat lijkt me logisch. Enkel de input is voor voor de hand liggende redenen niet wenselijk. Enkel de output heeft ook ongewenste neveneffecten. Een combinatie van de twee, samen met het kwalitatief beoordelen van de kwaliteit van de opleiding (i.e. visitaties/zelfevaluaties e.d.), is m.i. de beste optie. Wat ik in ieder geval niet zie, is een kant en klare oplossing waarmee alle problemen van de baan zijn. Andere kwantitatieve maten (gestandaardiseerde testen bijvoorbeeld) om de kwaliteit van de output in rekening te brengen, misschien. Maar dat is heel moeilijk in het hoger onderwijs.

In eerste instantie zou ik wel een cijfers willen zien van het aantal b en c attesten, om het niveau "iedereen weet toch dat" en "het is toch geen geheim dat" te overstijgen. Blijkbaar bestaat dat niet of is dat toch niet op 1 2 3 te vinden.
    En de tweede vraag is wat het effect van c-attesten is. Daar wordt veel onderzoek naar gedaan, maar het is natuurlijk een moeilijke kwestie en zoals zo vaak in de sociale wetenschappen is het niet echt verantwoord om hier op individueel vlak mee te gaan experimenteren, hoe interessant dat ook zou zijn. Maar in ieder geval neem ik niet zomaar aan dat minder c-attesten impliceert dat het niveau daalt. Hooguit is dat een hypothese waarover ik op basis van bestaand onderzoek zeer sceptisch over ben.
    Nu, veel hangt af van je perspectief op deze kwestie zoals ik in mijn vorige post al aanhaalde. Gaat het je enkel over het niveau van diegenen die het secundair onderwijs verlaten met een diploma? Dan is het natuurlijk interessant om zwakkere leerlingen zoveel mogelijk richting de uitgang te begeleiden, maar dat is wel een zeer rare opvatting. Mij interesseert de volledige distributie van het niveau van schoolverlaters, diploma of niet.
    Daarnaast kan je het op het individuele vlak bekijken: is iemand op het einde van de rit beter af omdat hij een jaar heeft moeten overdoen? Voor zover ik weet, wijst de bestaande literatuur eerder op het tegendeel. Ceteris paribus, impliceert dat dus een kwaliteitsdaling van de schoolverlaters. Maar er zijn ongetwijfeld ook collectieve effecten, bijvoorbeeld door het verdwijnen van het afschrikeffect van een c-attest, door het feit dat leerlingen met een leerachterstand het niveau in de klas naar beneden halen, enz. Ik denk niet dat onderzoek hier al duidelijke antwoorden heeft, maar iemand die de literatuur beter kent mag me gerust verbeteren.
    Tjah maar in andere landen geraakt ook niet zomaar iedereen een universiteit binnen. Enkel bij ons lukt dat "zomaar" gewoon uw aso,tso,bso (7dejaar) doen en job done.

Die verplichte niet-determinerende ingangstesten hadden er al 20 jaar geleden moeten zijn.

Trouwens, verder ben ik enorm voorstander van een soort van "summer school principe" waarbij de zwakke leerlingen de kans zouden moeten krijgen om een comeback te maken.
    Laatst gewijzigd door SithCloud; 18 augustus 2019 om 14:54

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tjah maar in andere landen geraakt ook niet zomaar iedereen een universiteit binnen. Enkel bij ons lukt dat "zomaar" gewoon uw aso,tso,bso (7dejaar) doen en job done.

Die verplichte niet-determinerende ingangstesten hadden er al 20 jaar geleden moeten zijn.

Trouwens, verder ben ik enorm voorstander van een soort van "summer school principe" waarbij de zwakke leerlingen de kans zouden moeten krijgen om een comeback te maken.
    Ha maar nu spreken we over heel andere zaken. Ingangstesten graag, en wat mij betreft wel bindend (voorwaarde is natuurlijk dat het secundair onderwijs goed functioneert en er goede remediëringsopties zijn). Ben ook voor bredere bachelor opleidingen (bijvoorbeeld met een major-minor systeem), een numerus clausus voor (research) master opleidingen, naast open masters die op de arbeidsmarkt gericht zijn (i.e. de extra masters en lerarenopleidingen die veel studenten nu na hun eerste master nog doen). Wat hebben we eraan om tal van matige studenten 1 tot 2 jaar te laten werken aan een matige thesis om daarna nog 1 of 2 jaar verder te studeren om beter op de arbeidsmarkt terecht te kunnen?
    Maar dat is dus om de universiteitsopleidingen efficiënter te maken en de output beter te laten matchen met de arbeidsmarkt. De kwesties van het algemeen niveau liggen volgens mij voor het grootste deel in het secundair onderwijs.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ha maar nu spreken we over heel andere zaken. Ingangstesten graag, en wat mij betreft wel bindend (voorwaarde is natuurlijk dat het secundair onderwijs goed functioneert en er goede remediëringsopties zijn). Ben ook voor bredere bachelor opleidingen (bijvoorbeeld met een major-minor systeem), een numerus clausus voor (research) master opleidingen, naast open masters die op de arbeidsmarkt gericht zijn (i.e. de extra masters en lerarenopleidingen die veel studenten nu na hun eerste master nog doen). Wat hebben we eraan om tal van matige studenten 1 tot 2 jaar te laten werken aan een matige thesis om daarna nog 1 of 2 jaar verder te studeren om beter op de arbeidsmarkt terecht te kunnen?
    Maar dat is dus om de universiteitsopleidingen efficiënter te maken en de output beter te laten matchen met de arbeidsmarkt. De kwesties van het algemeen niveau liggen volgens mij voor het grootste deel in het secundair onderwijs.
    Ja daarom dat ik ook mijn 2de paragraaf er aan toevoeg. Bij mijn weten zijn er nog geen deftige vergelijkingen gemaakt en de zin/onzin van c-attesten is ook al 20 keer besproken geweest en het ziet er niet naar uit dat men daar snel een conclusie gaat maken. Daarom dat ik al vind dat we zeker moeten kunnen tegenmoetkomen met een summer school principe. Ongeacht de uitkomst van beslissingen over hoe het niveau van het middelbaar beter kan.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Nee je moet zoveel mogelijk mensen over de goed gekozen eindtermen helpen. Inderdaad niet de eindtermen naar beneden halen (is dat effectief ooit gebeurd? Heb ik geen weet van alleszins) of mensen die die eindtermen niet halen toch een diploma geven (hier zit dan eerder het probleem).
    Focus op de eindtermen is trouwens ook wel wat raar omdat de discussie ten dele ging over de toplaag (die inderdaad dalende pisa scores laat optekenen), wat dus leerlingen betreft die zonder problemen de eindtermen halen. Die indruk heb ik trouwens ook als ik naar de input van studenten kijk die wij aan de universiteit krijgen. Daar spreken we niet over leerlingen die eigenlijk geen diploma secundair hadden mogen krijgen, maar over sterke leerlingen die desondanks minder scoren dan 10 jaar geleden. Ik betwijfel of de oplossingen voor beide kanten van de distributie dezelfde zijn.

En opnieuw zo'n vage "iedereen weet wel waarom". Ik weet niet waarom. Sociaal werk is een nuttige opleiding met goede kansen op de arbeidsmarkt en een duidelijke maatschappelijke meerwaarde. Ik weet dat de slaagpercentages er in het eerste jaar erg laag liggen omdat de richting veel leerlingen uit TSO en BSO richtingen (stw met name) aantrekt. Maar ik heb verder geen idee waarom je deze richting er uit pikt.
    Maar de eindtermen liggen toch lager? Want eindtermen zijn de punten die je moet behalen om je diploma te krijgen. En er worden diploma's gegeven zonder dat deze gehaald zijn. Dus liggen de eindtermen lager, of ze wijken af van wat er op papier staat.

Dat de top naar onder gaat zou ik deels daar aan toe schrijven. Het algemeen niveau daalt. En hetgeen wat nu de top is, was voorheen de middenmoot. Dit mag gerust terug naar een hoger niveau getild worden. En zoals ik al zei merkt men de achteruitgang goed op de Vlaamse olympiade's. Dat is een goede graadmeter omdat daar de top meedraait.

En ik pikte sociaal werk eruit omdat dit een opleiding is met weinig om het lijf. Zoals je zegt verwerken ze daar veel personen met een diploma van matige TSO en BSO. Het initiële slaagpercentage is ongeveer de helft, maar dat is ook omdat er heel veel personen instromen. En dat is tevens voor veel richtingen te zeggen, ook voor bijvoorbeeld burgerlijk ingenieur. Dat zegt voor sociaal werk weinig over de opleiding zelf, maar veel over het soort van instroming.

Persoonlijk zie ik niet in waarom zoveel personen uit het BSO een hogere opleiding aanvatten en ook afmaken. Dan gaat er toch ergens wel iets mis? Ofwel is er door allerlei omstandigheden dat ze in BSO geraakt zijn, en zitten ze daar niet op hun plek. Ofwel stijgt het niveau van het BSO om zo dichter bij het TSO aan te leunen. Ofwel daalt het niveau van het TSO om dichter bij het BSO te leunen. En ik denk vooral dat laatste. En ik denk dat ik dat mag doortrekken voor het gehele secundair. Het algemeen niveau is gezakt. En het hoger onderwijs volgt deze instroom, en zo zit het spel op de wagen natuurlijk.

Dat een opleiding sociaal werk nuttig is dat zal allemaal wel. Maar als je de combinatie van matige instroom combineert met een opleiding die in se al weinig om het lijf heeft, en die ook nog eens qua niveau gedaald is dan schiet er bitter weinig over. En zit je uiteindelijk dus met personen die afstuderen die wel een bachelordiploma hebben, maar enerzijds niet in de sociale sector willen werken en ook geen meerwaarde halen uit dat diploma. En ik pik dat er ook uit omdat ik in mijn omgeving daar wel wat ervaring mee heb. Maar het is zeker niet de enige opleiding waar dit probleem zich voordoet.

We kunnen wel naar dat hoger onderwijs blijven wijzen. Maar zij treffen niet als enige schuld. Het zal een gezamelijk project moeten worden waar zowel de uitstroom uit het secundair beter wordt, en ook de instroom naar hoger onderwijs moeilijker wordt. En vooral dat laatste is toch een belangrijke.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Vraag ook maar eens aan de mensen van de Vlaamse olympiade wat zij opmerken.
    ...
    En zoals ik al zei merkt men de achteruitgang goed op de Vlaamse olympiade's. Dat is een goede graadmeter omdat daar de top meedraait.
    Dat is wel een graadmeter ja. Jammergenoeg is het moeilijk om als referentie aan te nemen "ik heb het gevraagd aan de mensen van de olympiade en zij vinden dat". Tevergeefs zelf even op google gezocht naar zulke uitspraken. Als ze nu dezelfde test, op hetzelfde leerplan, op dezelfde scholen, van de laatste 5 jaar vergelijken, en daar een significante neerwaartse trend in zien, dan mogen die mensen dat ook wel eens publiceren.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 22 augustus 2019 om 10:20

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vervroegde verkiezingen vlak na Nieuwjaar? Tot in de hoogste regionen van de PS zijn ze ermee bezig

En wat als de uitslag van een nieuwe verkiezing onze politiekers ook niet aanstaat? Derde verkiezingen? Vierde verkiezingen? Tot zij de uitslag hebben die hen goed uitkomt? De wereld op z'n kop, mensen stemmen en politici moeten maar een manier vinden om dat te laten werken. Mensen moeten hun stem niet aanpassen omdat de politici geen akkoord (willen) vinden.

gumball4000's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Vervroegde verkiezingen vlak na Nieuwjaar? Tot in de hoogste regionen van de PS zijn ze ermee bezig

En wat als de uitslag van een nieuwe verkiezing onze politiekers ook niet aanstaat? Derde verkiezingen? Vierde verkiezingen? Tot zij de uitslag hebben die hen goed uitkomt? De wereld op z'n kop, mensen stemmen en politici moeten maar een manier vinden om dat te laten werken. Mensen moeten hun stem niet aanpassen omdat de politici geen akkoord (willen) vinden.
    Het zou wel epic zijn als ze zich door dit spel zelf vast nestelen.
    Stel u voor dan NVA en VB iets groeien. En in Wallonië de PS wat zakt ten voordele van MR/CDH. Of dat de PS nog sterker wordt .
    Dan is het quasi zeker confederalisme

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht

Dit dus.

Steek gewoon N-VA en PS in een kot en laat ze er niet uit tot ze een regeerakkoord hebben.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Zou de NVA nog groeien? Ze zaten voor de verkiezingen voor het eerst in het defensief en ik heb de indruk dat ze sindsdien nog meer in de hoek worden gedreven. Hun communicatiestrategie is jarenlang feilloos geweest maar nu krijgen ze het niet meer uitgelegd. Eigen schuld natuurlijk als je wat paarden van Troje binnenhaalt zoals De Decker of Freilich.

Ik denk persoonlijk niet dat confederalisme de oplossing is, maar dat is een andere discussie natuurlijk. Mijn punt momenteel is enkel: do your fucking job.

Pagina 145 van 164 Eerste ... 4595135141142143144145146147148149155 ... Laatste

Regels voor berichten