Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
Ik denk dat je levensverwachting bedoelt i.p.v. leeftijd.
Ik denk dat je ook serieus onderschat hoe groot het overwicht van de babyboomgeneratie is die NU op pensioen aan het gaan is en die nog zéér lang van dat pensioen zal mogen genieten. Dit op de kosten van een véél kleinere generatie werkenden die de rekening moeten betalen.

Dat lonen in de overheidssector zoveel lager liggen was lang geleden misschien waar, maar tegenwoordig zeker en vast niet meer. Ook voor de ambtenaren die zelfs in het recente verleden op pensioen gingen is dit niet van toepassing, hun pensioen wordt niet over hun hele loopbaan berekend maar op basis van de laatste 5 jaar, misschien 10 jaar met de laatste hervorming.

Je hebt bij de overheid éénmaal je vastbenoemd bent ook 100% werkzekerheid. Als je in de privésector je werk verliest dan kan je dat "cumulatief effect" waar je naar verwijst, wel vergeten.
Klopt ik bedoelde de levensverwachting.

Ze hebben natuurlijk wel 30+ jaar gewerkt aan een loon dat lager was dan in de privé hé? Dat mag je niet uit het oog verliezen. Het is sinds de copernicus omwenteling dat de lonen voor de ambtenaren naar boven gezet werden. En als ik mij de vergelijkingen waarop die gebaseerd waren nog goed herinner was het wel zo dat de verloning voor jongeren beter was dan in de privé maar dat deze ambtenaren nog altijd de duimen legden wanneer het 10 + jaar betrof (allez doe dit vanuit mijn geheugen... is toch wel weer een paar jaar geleden dat ik die cijfers nog heb gezien). Dus kan mij licht vergissen over wanneer dit punt viel. Maar dat was dan ook gedaan om competitief te zijn en volk aan te trekken.

Voor de ambtenaren die nu op pensioen gaan is het effectief 10 jaar waarop nu het pensioen gebaseerd wordt. En dus niet meer 5 jaar. Al vanaf 2012 (https://www.socialsecurity.be/citize...-als-ambtenaar). Ik geloof niet dat daar een uitzondering op is.

Ik kan niet bevestigen of ontkennen dat er minder zekerheid was in de generatie van de babyboomers..., ik weet het namelijk niet. Maar in die tijd werkte men echter wel vele jaren bij dezelfde werkgever. Het jobhoppen etc is een eerder recent gegeven. Lijkt mij (1990 -2000?). Voor de rest ga ik er vanuit dat in die studie voor de copernicusomwenteling dat het feit dat na x jaar de privé beter verdient dat men daar ook rekening mee had gehouden.

Wat betreft de verloning van de ambtenaar denk ik dat je u toch nog wel eens serieus zou kunnen vergissen hoor... ik heb een serieuze loonstijging gehoord rondom mij in de laatste 2 jaar tgv de war on talent die er bezig is - al is dit wel grotendeels tgv de wildgroei aan bonussen, extralegale voordelen, warranten, etc dat men momenteel zit te gebruiken. Al is de verloning als ambtenaar nu ook niet om te zeggen dat het slecht is. Maar voor bepaalde profielen ben je subpar. Voor andere profielen betaal je goed. Maar bon, vanuit het principe dat je als team het werk moet gedaan krijgen kan ik daar beter mee leven dan dat je het principe toepast van topmanagers die met x miljoen gaan lopen terwijl de persoon die de toiletten schrobt moet rondkomen met een honger loon. Dus ja...