Pagina 5 van 8 Eerste 12345678 Laatste

Discussie: Pensioenen

Another J's schermafbeelding
    iTrader
    0

Pensioenen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Een idiote denkoefening. Een pagina terug is je al gewezen dat je die 100k waar je mee zwaait verre van de norm is.
    Trouwens, voor elke euro die mijn werkgever erin steekt, steek ik zelf er ook 66 cent in. Dat maakt het al helemaal ridicuul om met totalen te rekenen.
    Tja...
    https://www.tijd.be/netto/pensioen/g...p/9962900.html

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tetram Bekijk bericht
    Een studie op 300.000 werknemers bij 210 bedrijven, versus de database van alle tweede pensioenspijlers van heel België (hier) die de samenvatting bevat van alle, meer dan 3 miljoen Belgen, met zo'n plan.

Laatste pagina, zoals aangegeven, net geen 50k€ gemiddeld in de categorie 55-64, met een mediaan van iets meer dan 7k€, en 26,5k€ gemiddeld in de categorie 45-54 met een mediaan van net geen 6k€.

Tja...

Maar het is uiteraard leuker om selectief te zijn in wat je opzoekt, en nog het leukste om je te vergelijken met de beste profielen uit de privé...
    Ik moet dat inderdaad allemaal opzoeken, dat soort privileges is mij onbekend.

iTrader
    0
    Dat is wel duidelijk, gezien de onzin die je erover rond zit te bazuinen.
    Waarom zou De Tijd hierover liegen denk je?
    Ik had het bovendien over het bedrag dat finaal wordt uitgekeerd, jij komt af met gemiddelden waar beginnende spaarders mee tellen, onvolledige loopbanen etc...
    Laatst gewijzigd door Another J; 11 april 2019 om 23:56

iTrader
    0
    Nu, begrijp me niet verkeerd.
    Ik ben voorstander voor een harmonisering van alle pensioenstelsels,:laat die tweede pijler maar komen! Wanneer starten de onderhandelingen?

iTrader
    0
    Stuur ze de vraag eens, dan weet je het per direct.
    Waarom zouden jouw collega-ambtenaren, die per slot van rekening achter die database zitten, daarover liegen denk je?

Of, wellicht een nog betere vraag: weet je wat gemiddeldes zijn en ken je hun verschil tov een mediaan?
    Misschien moet je eens met je baas praten in plaats van hier denigrerend te doen...

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    50 (100%)

Of, wellicht een nog betere vraag: weet je wat gemiddeldes zijn en ken je hun verschil tov een mediaan?
    Ik zou zeggen verlos ons uit ons lijden.
    Geef ons eens een korte opleiding daarover.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Another J Bekijk bericht
    Nu, begrijp me niet verkeerd.
    Ik ben voorstander voor een harmonisering van alle pensioenstelsels,:laat die tweede pijler maar komen! Wanneer starten de onderhandelingen?
    Simpel. Gewoon veranderen naar een contractueel contract
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Simpel. Gewoon veranderen naar een contractueel contract
    Ik heb dat een tiental jaren gehad, niks tweede pijler....

dunno's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Ik werk in de publieke dienstverlening en sinds iets meer dan een jaar werd de groepsverzekering hier ook ingevoerd.

Als ik mijn geëxtrapoleerd kapitaal aan het einde van mijn loopbaan vergelijk, zou ik 3-4 keer minder vangen dan mijn vader in de bancaïre sector. En die zegt dat zijn groepsverzekering peanuts is i.v m. de €200K tot €400K die bepaalde collega's (die uit de grotere banken kwamen toen die fusioneerden tot de grotere spelers van vandaag.).

Die cijfers van de tijd zijn imo zever.
    NoScript, de add-on om ongewenste reclame tegen te houden.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Ik heb dat een tiental jaren gehad, niks tweede pijler....
    tjah dan moet je van dienst veranderen. net zoals je in de privé ook dan maar moet wijzigen als je vindt dat je teweinig betaald wordt.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    tjah dan moet je van dienst veranderen. net zoals je in de privé ook dan maar moet wijzigen als je vindt dat je teweinig betaald wordt.
    Ik moet helemaal niets.
    Het gaat hier bovendien over het algemene statuut van de ambtenaar/leraar, niet over mijn financiële aspiraties.
    Na tweemaal daaraan gemorreld te hebben, stel ik (en samen met mij alle onderwijsvakbonden) dat de maat vol is, en dat de volgende regering gewaarschuwd is.

iTrader
    0
    Ik geef je gemiddelden en ik geef je medianen voor mensen die binnen afzienbare tijd op pensioen gaan, en hun kapitaal dus gaan opvragen. Dat is realiteit; dat zijn de bedragen die die mensen gaan krijgen, ipv een berekening op een volle caarière aan optimale bijdrages en optimale rentevoeten.

Maar goed, leg eens uit: hoe gaat een 55-65-jarige zijn gemiddeld kapitaal van 50k of zijn mediaan-kapitaal van 7k (50% heeft dus minder) op de enkele jaren die hem/haar nog resten, opwaarderen naar 100k? Idem dito: hoe gaat een 45-54-jarige zijn gemiddeld kapitaal van 26.5k of zijn mediaan-kapitaal van 6k (50% heeft dus minder) op de iets meer jaren die hem/haar nog resten, opwaarderen naar 100k? Enig voorstel voor een super-fonds die hun dat kunnen garanderen? Want is de facto wat jij stelt met je 100k-claims: mensen uit de privé hebben tweede pijlers met jackpots in dus ze moeten zwijgen. De realiteit toont aan dat die jackpots enkel bestaan voor enkelingen en in jouw fantasie...

Als je alleen maar in zever-termen over die tweede pijler kan praten, dan moet je niet verbaasd zijn dat je die reacties krijgt.
    Concrete gevallen, mensen die ik zeer goed ken en geen zever verkopen:

Bediende bij een grote verzekeringsmaatschappij, nu 40'er: verwacht bedrag bij pensioen: +- €110.000.
    Kader bij iets minder grote verzekeringsmaatschappij, bijna 50'er: verwacht bedrag bij pensioen: +-€ 250.000.
    Kader in de autombielsector: nog 2 jaar en op pensioen: +-€200.000.

Niet slecht toch?

iTrader
    0
    Druk dat kapitaal uit als een rente en vergelijk met het verschil in wettelijk pensioen voor een vergelijkbaar ambtenaar om te zien of dit zo nadelig is voor ambtenaren. Waarschijnlijk niet volgens jouw eigen artikel in de tijd. En dan blijft het feit dat je met een select groepje zit te vergelijken. Een gewoon statutair leerkracht is nu niet wat je hoger kader in de privé zou noemen
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Druk dat kapitaal uit als een rente en vergelijk met het verschil in wettelijk pensioen voor een vergelijkbaar ambtenaar om te zien of dit zo nadelig is voor ambtenaren. Waarschijnlijk niet volgens jouw eigen artikel in de tijd. En dan blijft het feit dat je met een select groepje zit te vergelijken. Een gewoon statutair leerkracht is nu niet wat je hoger kader in de privé zou noemen
    Mag ik de bediende met de regent, beide bachelordiploma, wel met mekaar vergelijken?
    Een directeur van een secundaire school met een kaderlid?
    Laatst gewijzigd door Another J; 12 april 2019 om 09:26

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mag ik de bediende met de regent, beide bachelordiploma, wel met mekaar vergelijken?
    Een directeur van een secundaire school met een kaderlid?
    Neen, want in het onderwijs krijgt elke vastbenoemde leerkracht dat relatief royale ambtenarenpensioen, jij maakt enkel de vergelijking met een bediende in een zeer goed verdienende sector die mogelijk véél beter gepresteerd heeft dan collega's. Een rotte appel in het onderwijs die vastbenoemd is, beschermd door de onderwijsvakbonden, krijgt een even goed pensioen als een goede, gemotiveerde leerkracht.

Ook de vergelijking tussen directeur van een secundaire school en een kaderlid gaat nauwelijks op, tenzij men directeurs van scholen zou gaan beoordelen op basis van meetbare prestaties (bv. slaagpercentage leerlingen in het hoger onderwijs). De inrichtende macht en directie van een school kan je echt niet vergelijken met het kader en de directie van een groot bedrijf, hooguit kan je de vergelijking maken met een kleine KMO. Dat is niet per se een negatieve vergelijking, je hebt ook héél goede kleine KMO's. Ook hier geldt echter dezelfde opmerking als over leerkrachten: de directeur van een slecht presterende school verdient evenveel als die van een goed presterende school (van vergelijkbare grootte).

Zoals anderen al hebben aangehaald: jij maakt gewoon de vergelijkingen die jou als vastbenoemde toevallig zeer goed uitkomen, maar die allesbehalve eerlijke vergelijkingen zijn.

Pagina 5 van 8 Eerste 12345678 Laatste

Regels voor berichten