Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat laat om hier nog op in te pikken maar je echt eens wat meer interviews met die mens opzoeken. Hetgeen die zegt is verre van radicaal hoor, zelfs privacy en rust komen aan bod in zijn betoog. Jammer dat ik die Humo al heb weg gegooid. Al moet ik er ook wel bij vertellen dat we (volgens hem) inderdaad af moeten van iedereen maar zo maar de vrije ruimte te geven die hij wil.

En qua prijs: goh, we hebben constant de mond vol van hoe de overheid moet presteren en over hoe ze hun budget moeten beheren. Maar als't over ruimtelijke ordening gaat is dat ineens niet meer van tel?
    Er is trouwens zo veel meer dan alleen de monetaire prijs. De tol op de gezondheid van de bevolking, de impact op het milieu.. Dat er geen draagvlak is? Wel aan de overheid om er één te creëren imo.

En hoewel ik het niet met zijn taal eens ben, geef ik mac wel in grote lijnen gelijk. We schieten veel te snel in een kramp als het over onze woning gaat. Over alles mag en moet rationeel beslist worden, tot we dat gaan toepassen op ons huis, ik snap dat niet. Natuurlijk is't ni tof om te horen dat uw lintbebouwing woning aan de steenweg daar slecht ligt maar wees zo blind niet voor terechte kritiek.
    Oh ik ben akkoord met de kritiek. Ik ben niet akkoord dat er daarom direct naar mastodonten van blokken moet gekeken worden. Organiseer het eerder in functie van woonwijken met groene zones ertussen en je zult mij en veel mensen meekrijgen. Maar je gebruikt dan natuurlijk wel veel meer vrije ruimte dan in uw ander systeem en zoals Leo argumenteerde. Want voor hem was zo'n mastodont perfect mogelijk voor luxueus, privacy, rustig en... te zijn.

En voor mij hoeft een overheid niet rationeel te zijn in al zijn beslissingen. Veel beslissingen worden nu eenmaal gemaakt op basis van emoties. De zorg is volledig gekaderd in een afweging tussen rationaliteit en emotie. Verkeersregels exact hetzelfde,... En een eigen woning is nu eenmaal zwaarder emotioneel geladen dan de staat van een weg. Ik kan dan ook perfect begrijpen dat je hetzelfde doet voor de woningen. Toekomstige lintbebouwing niet goedkeurt, bouwgoedkeuring bestaande lintbebouwing afschaft (dus mensen kunnen blijven leven tot de eind der dagen op die locaties maar eens voorbij -> kan niet verkocht worden), zelfde afschaffing voor open bebouwingen in het midden van nergens, maar dan ook maatregelen neemt aan de andere kant van het spectrum wat niet wilt zeggen dat je er helemaal geen enkel van moet voorzien, etc.

iTrader
    0
    Mentioned
    20 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Klopt. Het is echt ongelofelijk wat voor vooroordelen er heersen tegenover wonen in de stad. Terwijl dat veel mensen bijvoorbeeld rustiger wonen in een stadscentrum dan langs de klassieke Vlaamse lintbebouwing langs een betonnen steenweg met uitzicht op de koetjes vanachter. Velen lijken dat niet te beseffen.

Een vaak gehoord argument. Opnieuw eentje die individueel te begrijpen is, maar die rechtstreeks voortvloeit uit onze verrotte ruimtelijke ordening. Ik leg nader uit:

Die woningen in de stad zijn namelijk helemaal niet zo "onbetaalbaar" als men wil voorstellen. Het probleem is dat er in Vlaanderen voor elke stadswoning, ook eenzelfde woning te vinden is op den buiten maar dan met een veel grotere tuin van honderden vierkante meters, aan quasi dezelfde prijs. Dat laatste type woning zou met een normale ruimtelijke ordening eigenlijk een zeldzaamheid moeten zijn, en dus veel duurder. In Vlaanderen is dat door die verkavelingsdrang doodnormaal geworden waardoor de prijs artificieel laag wordt gehouden en ze qua prijs perfect kunnen concurreren met hun kleinere broertjes in de stad.

De vraag is dus maar wàt er precies onbetaalbaar is?
    - De woning in de stad?
    - Of de absurde eis om met twee modale inkomens honderden vierkante meters tuin te willen hebben?

De eerste is de gemakkelijkheidsoplossing (omdat we dan de schuld niet bij onszelf moeten zoeken) maar dit klopt langs geen kanten als we kijken naar de prijzen in de steden van onze buurlanden. Het tweede puntje, dààr schuilt het probleem.

Edit: Kijkt iemand weleens naar huizenjagers? Daar zie je dat mooi in de praktijk gebracht. Koppel vraagt een woning in stad x met budget y. Bijna altijd zit er wel een (of zelfs meerdere) makelaar tussen die denkt het licht gezien te hebben met het klassieke "Ik neem jullie mee op 50 km van stad x, en kijk eens aan wat jullie allemaal aan extra badkamers en extra voetbalvelden tuin kunnen krijgen voor budget y! En met de auto is het maar een half uurtje rijden! ".

*Zucht*
    De problematiek wordt ons via dit programma dagelijks in het gezicht geworpen maar weinigen lijken het te beseffen.
    Los van al uw persoonlijke aanvallen ontken je hier gewoon hoe een democratie werkt. Maar dat is dan populisme volgens u.

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Oh ik ben akkoord met de kritiek. Ik ben niet akkoord dat er daarom direct naar mastodonten van blokken moet gekeken worden. Organiseer het eerder in functie van woonwijken met groene zones ertussen en je zult mij en veel mensen meekrijgen. Maar je gebruikt dan natuurlijk wel veel meer vrije ruimte dan in uw ander systeem en zoals Leo argumenteerde. Want voor hem was zo'n mastodont perfect mogelijk voor luxueus, privacy, rustig en... te zijn.

En voor mij hoeft een overheid niet rationeel te zijn in al zijn beslissingen. Veel beslissingen worden nu eenmaal gemaakt op basis van emoties. De zorg is volledig gekaderd in een afweging tussen rationaliteit en emotie. Verkeersregels exact hetzelfde,... En een eigen woning is nu eenmaal zwaarder emotioneel geladen dan de staat van een weg. Ik kan dan ook perfect begrijpen dat je hetzelfde doet voor de woningen. Toekomstige lintbebouwing niet goedkeurt, bouwgoedkeuring bestaande lintbebouwing afschaft (dus mensen kunnen blijven leven tot de eind der dagen op die locaties maar eens voorbij -> kan niet verkocht worden), zelfde afschaffing voor open bebouwingen in het midden van nergens, maar dan ook maatregelen neemt aan de andere kant van het spectrum wat niet wilt zeggen dat je er helemaal geen enkel van moet voorzien, etc.
    Maar er moet ook niet meteen naar van die blokken gekeken. Leo haalt daar een specifiek voorbeeld aan wat ik me nu ni kan herinneren. Maar 't is vergelijkbaar met de Matexiwijk in Deurne.
    Ne maat van mij heeft daar dus een appartement en zelfs al is die wijk verre van af, dat is wel een toffe buurt. Op zo'n manier krijg je ook veel volk op een beperktere oppervlakte.
    https://deurne.matexi.be/

En zelfs in een grotere toren kunt ge wel een mate van luxe hebben hoor. Toen ik nog in Mechelen woonde zat ik in een iets groter blok: groot terras, volledig afgeschermd. Die op't bovenste hadden allebei nen daktuin.
    Toegegeven, da's eerder uitzondering maar het kan. Ik volg het niet allemaal en kan het ook ni meteen uitgebreid opzoeken maar heb van Nieuw Zuid in Antwerpen ook al veel positief gehoord.

En dat laatste was niet persé op u en deels snap ik het ook wel: niemand wordt daar graag op "aangevallen" op zijn woning. Maar imo schieten mensen gewoon te snel in een te grote kramp als het over hun woning gaat.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Maar er moet ook niet meteen naar van die blokken gekeken. Leo haalt daar een specifiek voorbeeld aan wat ik me nu ni kan herinneren. Maar 't is vergelijkbaar met de Matexiwijk in Deurne.
    Ne maat van mij heeft daar dus een appartement en zelfs al is die wijk verre van af, dat is wel een toffe buurt. Op zo'n manier krijg je ook veel volk op een beperktere oppervlakte.
    https://deurne.matexi.be/

En zelfs in een grotere toren kunt ge wel een mate van luxe hebben hoor. Toen ik nog in Mechelen woonde zat ik in een iets groter blok: groot terras, volledig afgeschermd. Die op't bovenste hadden allebei nen daktuin.
    Toegegeven, da's eerder uitzondering maar het kan. Ik volg het niet allemaal en kan het ook ni meteen uitgebreid opzoeken maar heb van Nieuw Zuid in Antwerpen ook al veel positief gehoord.

En dat laatste was niet persé op u en deels snap ik het ook wel: niemand wordt daar graag op "aangevallen" op zijn woning. Maar imo schieten mensen gewoon te snel in een te grote kramp als het over hun woning gaat.
    Kijk ik woon in iets gelijkaardigs. Maar in een appartement waar ik nu woon zou je mij niet inkrijgen. De woningen laat ik even buiten beschouwing omdat de renders mij op het eerste zicht niet echt gerust stellen naar privacy toe. Toch niet in vergelijking met mijn versie.

Het punt dat ik wenste te maken is dat je rekening moet houden met de emotie van de mens en niet enkel met hetgeen wat het meest efficiënt is. Want nergens in ons leven draait alles rond efficiëntie. Ons volledig leven draait rond onze voorkeuren en een afweging daarrond.
    Het was echt niet om in mijn kram te schieten over kritiek op mijn woonvorm. Ik woon niet op de buiten, al heb ik er wel jaren in gewoond. Al is het geen lintbebouwing maar gewoon een verkaveling in het midden van groen en bossen. Zeer aangenaam en rustig om in te wonen. Zeer fijn zelfs. Maar om naar mijn werk te gaan zag ik het gewoon niet zitten om daar iets te vinden (waar ik de mogelijkheid voor had en zelfs zeer voordelig) en het had ook een tuin van 1000m2 wat voor mij ook echt niet nodig was. Ook was het op gebied van werkgelegenheid voor mijn profiel nu niet echt ideaal. En met de wagen, ook al is het een bedrijfswagen, telkenmale in de file te zitten... neen dank u.

Dus heb ik persoonlijk geopteerd voor centraal te wonen kort bij een station. Maar ik vind niet dat iemand anders moet gestraft worden omdat die gaat wonen waar hij zich goed voelt. Wij moeten ervoor zorgen dat de bevolking zich goed voelt , een de locatie en manier dat je woont en leeft draagt daar ook enorm aan bij.

PS : hiernaast zijn er mensen die zich in zo'n wijk opgesloten voelen. En dat echt niet zien zitten. 1 van mijn kennissen was aan het zoeken naar een woning en die woonde momenteel op een appartement. Ze voelde zich daar niet goed en in die nieuwbouwwoningen in de hedendaagse wijken was ze gaan kijken maar zag ze ook niet zitten. Ze ging nu specifiek kijken naar oudere woningen waar het gevoel van opgesloten, allemaal in hetzelfde huis, opeengepakt ... te zitten er niet was. Gelukkig dat die optie bij de oude woningen er nog bestaan. Tzou triestig zijn indien dat in de toekomst niet meer het geval is. Diversiteit is anders een thema. Hier ineens niet meer, dan moet alles wijken voor efficiëntie en kosten.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 24 september 2020 om 14:08

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Een vaak gehoord argument. Opnieuw eentje die individueel te begrijpen is, maar die rechtstreeks voortvloeit uit onze verrotte ruimtelijke ordening. Ik leg nader uit:

Die woningen in de stad zijn namelijk helemaal niet zo "onbetaalbaar" als men wil voorstellen. Het probleem is dat er in Vlaanderen voor elke stadswoning, ook eenzelfde woning te vinden is op den buiten maar dan met een veel grotere tuin van honderden vierkante meters, aan quasi dezelfde prijs. Dat laatste type woning zou met een normale ruimtelijke ordening eigenlijk een zeldzaamheid moeten zijn, en dus veel duurder. In Vlaanderen is dat door die verkavelingsdrang doodnormaal geworden waardoor de prijs artificieel laag wordt gehouden en ze qua prijs perfect kunnen concurreren met hun kleinere broertjes in de stad.

De vraag is dus maar wàt er precies onbetaalbaar is?
    - De woning in de stad?
    - Of de absurde eis om met twee modale inkomens honderden vierkante meters tuin te willen hebben?

De eerste is de gemakkelijkheidsoplossing (omdat we dan de schuld niet bij onszelf moeten zoeken) maar dit klopt langs geen kanten als we kijken naar de prijzen in de steden van onze buurlanden. Het tweede puntje, dààr schuilt het probleem.
    Momenteel valt dat allemaal goed mee ja, op een paar wijken (met eurocraten) na is Brussel spotgoedkoop voor een hoofdstad. Volgens mij is dat deels door de mentaliteit (eik een stad) en ook gewoon doordat België een speldenknop groot is. Een groot deel woont hier al op 1 u van zijn werk in de stad, in plaats van op uren zoals in bv. de VS of dichter bij huis Frankrijk of Duitsland. In grotere landen trekt men dan weg van waar men opgroeit naar de stad. Het resultaat is dat de prijzen daar mooi klimmen en de "betaalbare" wijken ergens op 1 u van het centrum liggen.

Maar nu is niet waar we naar moeten kijken als je zoals jij voorstelt we net die situatie moeten nastreven. Het is echt niet zoals jij zegt dat wonen in de stad onbetaalbaar is omdat mensen een onrealistische droom hebben van een grote tuin. Kijk eens naar prijzen voor rijhuizen in aangename Brusselse buurten, amper een tuin meestal en gevoelig duurder dan buiten de stad. En zoals Avilcowa zegt: vraag en aanbod blijft gelden hé, als we meer pushen om te centraliseren gaan die prijzen stijgen. Je kan dat wat in de marge werken met KI verlaging en whatnot maar dat gaat weinig uitmaken als je vanaf dag een 100 000+ EUR meer moet neerleggen.

En dat lijk je een beetje te ontkennen, terwijl we dat in vele andere landen zien hoor.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kijk ik woon in iets gelijkaardigs. Maar in een appartement waar ik nu woon zou je mij niet inkrijgen. De woningen laat ik even buiten beschouwing omdat de renders mij op het eerste zicht niet echt gerust stellen naar privacy toe. Toch niet in vergelijking met mijn versie.

Het punt dat ik wenste te maken is dat je rekening moet houden met de emotie van de mens en niet enkel met hetgeen wat het meest efficiënt is. Want nergens in ons leven draait alles rond efficiëntie. Ons volledig leven draait rond onze voorkeuren en een afweging daarrond.
    Het was echt niet om in mijn kram te schieten over kritiek op mijn woonvorm. Ik woon niet op de buiten, al heb ik er wel jaren in gewoond. Al is het geen lintbebouwing maar gewoon een verkaveling in het midden van groen en bossen. Zeer aangenaam en rustig om in te wonen. Zeer fijn zelfs. Maar om naar mijn werk te gaan zag ik het gewoon niet zitten om daar iets te vinden (waar ik de mogelijkheid voor had en zelfs zeer voordelig) en het had ook een tuin van 1000m2 wat voor mij ook echt niet nodig was. Ook was het op gebied van werkgelegenheid voor mijn profiel nu niet echt ideaal. En met de wagen, ook al is het een bedrijfswagen, telkenmale in de file te zitten... neen dank u.

Dus heb ik persoonlijk geopteerd voor centraal te wonen kort bij een station. Maar ik vind niet dat iemand anders moet gestraft worden omdat die gaat wonen waar hij zich goed voelt. Wij moeten ervoor zorgen dat de bevolking zich goed voelt , een de locatie en manier dat je woont en leeft draagt daar ook enorm aan bij.

PS : hiernaast zijn er mensen die zich in zo'n wijk opgesloten voelen. En dat echt niet zien zitten. 1 van mijn kennissen was aan het zoeken naar een woning en die woonde momenteel op een appartement. Ze voelde zich daar niet goed en in die nieuwbouwwoningen in de hedendaagse wijken was ze gaan kijken maar zag ze ook niet zitten. Ze ging nu specifiek kijken naar oudere woningen waar het gevoel van opgesloten, allemaal in hetzelfde huis, opeengepakt ... te zitten er niet was. Gelukkig dat die optie bij de oude woningen er nog bestaan. Tzou triestig zijn indien dat in de toekomst niet meer het geval is. Diversiteit is anders een thema. Hier ineens niet meer, dan moet alles wijken voor efficiëntie en kosten.
    Ik ben het in grote lijn ook wel eens met jou: niet iedereen kan overal even goed aarden en we moeten het ook niet louter en alleen rationeel benaderen.
    Maar nu wordt het teveel bekeken langs de kant van "waar voelt men zich goed bij" en bijgevolg mag iedereen zijn zin maar doen en we zijn hard op de limieten van die benadering aan't botsen.

Je haalt zelf aan te zijn verhuisd van den buiten naar een plek dichtbij een station en dat ook qua mobiliteit een verbetering is.
    Dat komt bij veel mensen gewoon niet op: die staan liever dagelijks uren in de file. Effe simpel geredeneerd: die file veroorzaakt een hoop stress, is belastend voor de omgeving, voor de gezondheid (fijn stof bv); die zorgt voor economische "schade" zoals mensen die niet op tijd ergens geraken.

Weegt dan het voordeel: "wonen waar hij zich goed voelt" op tegen al die nadelen? Kunnen we dat niet op z'n minst proberen bij te sturen?
    't is een ingewikkeld proces maar zo aanmodderen gaat ons echt nergens brengen.
    -
    Ron Swanson
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Ik ben het in grote lijn ook wel eens met jou: niet iedereen kan overal even goed aarden en we moeten het ook niet louter en alleen rationeel benaderen.
    Maar nu wordt het teveel bekeken langs de kant van "waar voelt men zich goed bij" en bijgevolg mag iedereen zijn zin maar doen en we zijn hard op de limieten van die benadering aan't botsen.

Je haalt zelf aan te zijn verhuisd van den buiten naar een plek dichtbij een station en dat ook qua mobiliteit een verbetering is.
    Dat komt bij veel mensen gewoon niet op: die staan liever dagelijks uren in de file. Effe simpel geredeneerd: die file veroorzaakt een hoop stress, is belastend voor de omgeving, voor de gezondheid (fijn stof bv); die zorgt voor economische "schade" zoals mensen die niet op tijd ergens geraken.

Weegt dan het voordeel: "wonen waar hij zich goed voelt" op tegen al die nadelen? Kunnen we dat niet op z'n minst proberen bij te sturen?
    't is een ingewikkeld proces maar zo aanmodderen gaat ons echt nergens brengen.
    Maar we sturen het bij. Men creëert geen nieuwe straten waar men dan lintbebouwing voorziet. Men voorziet direct wijken die aansluiten op een lintbebouwingsstraat of ... Allez dat zie ik toch in de nieuwe ontwikkelingen. Er zullen nog altijd op bestaande lintbebouwingen bouwgronden zijn die men nooit bebouwd heeft, ... ja zo snel gaat men dat dan ook niet afpakken hé.

Maar je moet niet verwachten dat we van vandaag op morgen even half vlaanderen onteigen om niet aan te modderen. Dit wordt met tijd aangepast. Maar je moet nog altijd die variatie mogelijk houden. En dat is niet wat den leo deed. Die staarde zich blind op centraliseren. En dat is eigenlijk ook exact wat mac doet. En dit tgv kost redenen. Maar kost moet niet de belangrijkste reden zijn. De belangrijkste reden is ervoor zorgen dat uw bevolking zich goed voelt hoe en waar die kan wonen. De kost ervan neem je er dan maar bij en het is dan aan de politiek om de problemen die je door die keuze creëert aan te pakken niet door te zeggen we gaan doen wat onze bevolking niet wilt want ja wij weten beter wat jullie nodig hebben (...). Al kan je de extremen eruit filteren.

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Maar we sturen het bij. Men creëert geen nieuwe straten waar men dan lintbebouwing voorziet. Men voorziet direct wijken die aansluiten op een lintbebouwingsstraat of ... Allez dat zie ik toch in de nieuwe ontwikkelingen. Er zullen nog altijd op bestaande lintbebouwingen bouwgronden zijn die men nooit bebouwd heeft, ... ja zo snel gaat men dat dan ook niet afpakken hé.

Maar je moet niet verwachten dat we van vandaag op morgen even half vlaanderen onteigen om niet aan te modderen. Dit wordt met tijd aangepast. Maar je moet nog altijd die variatie mogelijk houden. En dat is niet wat den leo deed. Die staarde zich blind op centraliseren. En dat is eigenlijk ook exact wat mac doet. En dit tgv kost redenen. Maar kost moet niet de belangrijkste reden zijn. De belangrijkste reden is ervoor zorgen dat uw bevolking zich goed voelt hoe en waar die kan wonen. De kost ervan neem je er dan maar bij en het is dan aan de politiek om de problemen die je door die keuze creëert aan te pakken niet door te zeggen we gaan doen wat onze bevolking niet wilt want ja wij weten beter wat jullie nodig hebben (...). Al kan je de extremen eruit filteren.
    Verkavelingen aan lintbebouwing zijn even erg
    Om Van Broeck te quoten:

Het eerste was de misvatting dat hij iedereen in kleine blokkendozen – “konijnenkoten”, in het sappige proza van de bouwmeester – in de stad wilde ophokken. “Ik was een week aangetreden, en ik zei dat ik wil inzetten op kernversterking – dus ook in de dorpen. Wat maakt de krant ervan: dat de bouwmeester iedereen naar de stad wil. Dat begint dan een eigen leven te leiden.

Was Leo Van Broeck dan niet de man die de Vlaming uit zijn vrijstaande fermette wou ranselen richting een stadsappartementje? “Wat een onzin. Ik heb dat nooit gezegd. Het gaat mij om een terugkeer naar de kern, zowel die van de stad als van het landelijke dorp. En om het redden van die landelijkheid. Dat betekent: omringd door natuur en velden. Nu zijn al die dorpen omringd door verkavelingen, lintbebouwing en files. De natuur is bij ons bijna dood. De eerste bouwmeester, Bob Van Reeth, zei het al: het platteland is voor de koeien.
    En dat klopt, op den duur hebt ge een groot uitgerekt lappen deken. Wat zijt ge bv met een wijk van 20 huizen die aansluit op een lintbebouwing?
    Dat zijn gewoon 20 extra gezinnen die over die baan moeten tuffen, ver van alles weg. Zo'n dingen ziet ge echt nog genoeg hoor.

Het is de nagel waar Van Broeck al vier jaar op klopt: we wonen met zijn allen zo ver uit elkaar dat efficiënt ruimtegebruik onmogelijk is, en efficiënt openbaar vervoer onbetaalbaar. De enige optie is volgens hem om dichter bij elkaar te gaan wonen. De bouwmeester rekent voor: groot-Londen heeft 14 miljoen inwoners, Vlaanderen 6 miljoen – maar Vlaanderen palmt daarvoor 8 keer zoveel ruimte in.

“Zo’n 50 procent van de Vlamingen woont ergens tussen een dorp en een stad in. Wat ze daar vooral doen is slapen, al de rest gebeurt ergens anders. Er is daar geen winkel, crèche, horeca, school, of cultuur. Ze moeten daar dus naartoe met de auto, want waar ze wonen is geen openbaar vervoer, tenzij een belbus.

En ja hij zet in op kernen maar dat zijn niet persé stedelijke kernen:
    We hebben in Vlaanderen een sterk stedenbeleid – terwijl ook dorp en platteland hun eigen beleid nodig hebben.
    Ik woon in een dorpskern, alles vlakbij met de fiets en toch rustig, zo iets kan ook hé.

Hij ziet trouwens ook naar meer dan de kostprijs:
    Samen met klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele leverde de bouwmeester ook een lijvig klimaatrapport af op vraag van Youth For Climate. “Bijna alle wijzigingen die we suggereren zijn goedkoper dan wat we nu doen, aangenamer, en leiden tot een hogere levenskwaliteit en een sterkere economie. Alles wat we zeggen eindigt in meer dorp, meer groen, meer stad, beter openbaar vervoer, minder files, minder fijn stof, lagere belastingen.”
    Als voorbeeld van het collectieve vs het individuele belang:
    Als er één muur was waar Van Broeck vier jaar lang op botste, dan was het wel deze: als bouwmeester heeft hij het collectief goed en de lange termijn in gedachten. Maar denken de meeste mensen niet in de eerste plaats aan de korte termijn en hun eigen, particuliere belangen?

“Dat klopt. Het gekke is: je moet net collectief denken om ervoor te zorgen dat alle individuele woonwensen nog kunnen. We kunnen ieders voorkeuren enkel in stand houden door ze te koppelen aan de winst van bijvoorbeeld warmtenetten. Maar die zijn pas rendabel vanaf 45 woningen per hectare, en een verkaveling haalt slechts 10 of 15 huizen per hectare. We hebben dus veel meer collectieve woningbouw nodig.
    Nu wordt er teveel naar het individueel belang gezien imo, da's enorm kortzichtig.
    -
    Ron Swanson

iTrader
    17 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Verkavelingen aan lintbebouwing zijn even erg
    Pff, ik vind van niet.

En dat klopt, op den duur hebt ge een groot uitgerekt lappen deken. Wat zijt ge bv met een wijk van 20 huizen die aansluit op een lintbebouwing?
    Dat zijn gewoon 20 extra gezinnen die over die baan moeten tuffen, ver van alles weg. Zo'n dingen ziet ge echt nog genoeg hoor.
    Ik heb een verkaveling midden in het stad. En daar zijn het 100 gezinnen die over diezelfde weg moeten tuffen. Al is het niet zo ver van elkaar weg. Maar dat hangt echt af van hoe je uw verkaveling en zijn voorzieningen inplant. Ik heb er gezien waar ze een verkaveling deden aan zo'n weg waar er onmiddellijk een bakker en een grootwarenhuis bij in zat. Ik heb persoonlijk niet meer nodig.

En ja hij zet in op kernen maar dat zijn niet persé stedelijke kernen:
    Ik woon in een dorpskern, alles vlakbij met de fiets en toch rustig, zo iets kan ook hé.
    In een dorpskern kan per definitie als je blijft uitbreiden niet alles kort bij zijn. Noch kan het per definitie rustig zijn. Des te meer volk des te hoger de densiteit des te onrustiger het wordt.
    Uiteindelijk is de evolutie van een dorp dat blijft groeien op de manier die jij zegt een stad.

Nu wordt er teveel naar het individueel belang gezien imo, da's enorm kortzichtig.
    En daar verschillen wij dus van opinie, en dan kun je nog gaan discussiëren tot in het oneindige jij gaat mij niet overtuigen. En ik ga u niet overtuigen. Ik vind dat er nog altijd te weinig gekeken wordt naar het individuele belang en dat men het teveel naar efficiëntie trekt. Kijk naar de hedendaagse nieuwbouwen van SOD's... dat zijn kiekenkoten... een beetje meer ruimte in de slaapkamers, een klein beetje meer ruimte voor de living en de tuin en het zou zoveel beter zijn om een aangename gezinswoning te zijn in plaats van die hedendaagse blokkendoos.

Ps: daarnaast heeft men in nederland dergelijke warmtenetten voorzien. 15 jaar later hebben mensen die warmtenetten afgekoppeld omdat de onderhoudskosten te hoog zijn en het goedkoper en interessanter was om een warmtepomp/gasketel te plaatsen. Dus stop toch met die nest van warmtenetten.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 24 september 2020 om 16:26

iTrader
    12 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Pff, ik vind van niet.

En daar verschillen wij dus van opinie, en dan kun je nog gaan discussiëren tot in het oneindige jij gaat mij niet overtuigen. En ik ga u niet overtuigen. Ik vind dat er nog altijd te weinig gekeken wordt naar het individuele belang en dat men het teveel naar efficiëntie trekt. Kijk naar de hedendaagse nieuwbouwen van SOD's... dat zijn kiekenkoten... een beetje meer ruimte in de slaapkamers, een klein beetje meer ruimte voor de living en de tuin en het zou zoveel beter zijn om een aangename gezinswoning te zijn in plaats van die hedendaagse blokkendoos.
    Da's inderdaad de essentie
    Pff, ik vind van niet.
    En imo niks mis mee maar 't is wel eens aangenaam wat discussiëren op een deftig niveau want jammer genoeg gebeurt dat hier niet altijd
    -
    Ron Swanson

iTrader
    0
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Momenteel valt dat allemaal goed mee ja, op een paar wijken (met eurocraten) na is Brussel spotgoedkoop voor een hoofdstad. Volgens mij is dat deels door de mentaliteit (eik een stad) en ook gewoon doordat België een speldenknop groot is. Een groot deel woont hier al op 1 u van zijn werk in de stad, in plaats van op uren zoals in bv. de VS of dichter bij huis Frankrijk of Duitsland. In grotere landen trekt men dan weg van waar men opgroeit naar de stad. Het resultaat is dat de prijzen daar mooi klimmen en de "betaalbare" wijken ergens op 1 u van het centrum liggen.

Maar nu is niet waar we naar moeten kijken als je zoals jij voorstelt we net die situatie moeten nastreven. Het is echt niet zoals jij zegt dat wonen in de stad onbetaalbaar is omdat mensen een onrealistische droom hebben van een grote tuin. Kijk eens naar prijzen voor rijhuizen in aangename Brusselse buurten, amper een tuin meestal en gevoelig duurder dan buiten de stad.
    Ben je zeker dat je in uw laatste zinnetje niet opnieuw (wellicht geheel onbewust) gaat vergelijken met huizen van gelijke grootte? Dan is de stad uiteraard duurder. Maar ik ben er zeker van dat heel wat lintbewoners en rurale bewoners met hun budget perfect een huis in de stad konden gekocht hebben, zij het dan met een badkamer minder en enkele tientallen of honderden vierkante meters tuin minder.

Je gaat me toch niet zeggen dat al die lintbewoners en rurale bewoners uit de stad gevlucht zijn omdat ze het, ocharme, effectief niet konden betalen? Kom kom. Ik zie dat toch niet zo in mijn omgeving. Ik zie dat ook niet op immoweb. Ik zie dat ook niet in programma's als Huizenjagers en consoorten. Wees je er goed van bewust dat iets al dan niet "kunnen betalen" in 99% van de gevallen gewoon draait rond een voorkeur uitspreken. Om het maar even extreem te stellen: ik ga ook zeggen dat ik een Porsche "niet kan betalen". Wat bedoel ik daarmee? Dat ik mijn geld liever aan iets anders uitgeef. Maar mocht ik de lening van mijn hypotheek gebruiken om een auto te kopen, dan kan ik evengoed met een Ferrari rondrijden.
    Pas dus op met mensen die al te vlug zeggen dat ze een huis in de stad "niet kunnen betalen". Vaak bedoelen ze daarmee: ik kan het wel betalen maar voor datzelfde geld koop ik mij liever een gedecentraliseerd huis met een privaat voetbalveld (omdat de overheid dit allemaal tolereert en zelfs in de hand werkt). Grote, belangrijke nuance.

Als er mensen zijn die écht de stad niet kunnen betalen, dan ga je die eerder terugvinden in kleine rijhuizen in een afgelegen dorp. Maar ik ben er 100% zeker van dat de gemiddelde te-veel-ruimte-innemende Vlaming (of hoe ik het ook moet noemen) budget genoeg heeft om in de stad iets te kunnen kopen volledig conform de West-Europese levensstandaarden. Maar opnieuw: dan wel met een badkamer minder en een bescheiden stadstuintje i.p.v. het veel te grote cleane gazon waarop de 2 kinderen dan misschien 5 keer per jaar effectief die ruimte gebruiken terwijl je de rest van het jaar ofwel binnen zit, ofwel louter het terras gebruikt, ofwel bezig bent met het onderhoud ervan als ware je onbetaalde tuinaannemer in bijberoep.
    En daarvan zegt de Vlaamse Bouwmeester: laat die 2 kinderen 5 keer per jaar voetballen op het collectieve graspleintje in de buurt en dan heb je die gigantische tuin niet nodig.

Is dat nu "radicaal" wat die man (en ikzelf) zegt? Ik vind dat eerder de logica zelve.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    En zoals Avilcowa zegt: vraag en aanbod blijft gelden hé, als we meer pushen om te centraliseren gaan die prijzen stijgen. Je kan dat wat in de marge werken met KI verlaging en whatnot maar dat gaat weinig uitmaken als je vanaf dag een 100 000+ EUR meer moet neerleggen.

En dat lijk je een beetje te ontkennen, terwijl we dat in vele andere landen zien hoor.
    Ik zou de vrije markt zoveel mogelijk zijn ding laten doen maar gewoon geleidelijk aan die overbodige ruimte-inname beginnen doorrekenen. Enkele concrete maatregelen kunnen zijn:
    - Factuur van de nutsvoorzieningen meer in lijn brengen met de reële kosten, dus à rato van de effectieve aanleg- en onderhoudskost voor uw aansluiting bijvoorbeeld
    - Factuur van de wegen meer in lijn brengen met de reële kosten, dus à rato van de effectieve aanleg- en onderhoudskost per lopende meter bijvoorbeeld
    - Het kadastraal inkomen herzien door zich vooral te gaan baseren op het aantal vierkante meter effectieve ruimte-inname en/of de locatie. Enfin, de locatie wordt nu al in rekening gebracht maar dan exact het omgekeerde: je wordt afgestraft omdat je gecentraliseerd woont.
    - Kilometerheffing

Maatregelen legio denkbaar en allemaal voldoende te verantwoorden. Doe het geleidelijk aan zodat je de markt niet bruuskeert, zodat mensen rustig de gevolgen kunnen bekijken, plannen maken, ... maar communiceer als overheid zeer duidelijk dat deze lijn zal voortgezet worden zodat je mensen continuïteit en zekerheid geeft. Dan kan iedereen voor z'n eigen situatie de rekening maken om te checken of het voor hen nog de moeite loont om per se over dat privaat voetbalveld te beschikken of niet.
    Laatst gewijzigd door mac-bc; 25 september 2020 om 12:45

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Ben je zeker dat je in uw laatste zinnetje niet opnieuw (wellicht geheel onbewust) gaat vergelijken met huizen van gelijke grootte? Dan is de stad uiteraard duurder. Maar ik ben er zeker van dat heel wat lintbewoners en rurale bewoners met hun budget perfect een huis in de stad konden gekocht hebben, zij het dan met een badkamer minder en enkele tientallen of honderden vierkante meters tuin minder.

Je gaat me toch niet zeggen dat al die lintbewoners en rurale bewoners uit de stad gevlucht zijn omdat ze het, ocharme, niet konden betalen? Kom kom. Ik zie dat toch niet zo in mijn omgeving. Ik zie dat ook niet op immoweb. Ik zie dat ook niet in programma's als Huizenjagers en consoorten.

Als er mensen zijn die écht de stad niet kunnen betalen, dan ga je die eerder terugvinden in kleine rijhuizen in een afgelegen dorp. Maar ik ben er 100% zeker van dat de gemiddelde te-veel-ruimte-innemende Vlaming (of hoe ik het ook moet noemen) budget genoeg heeft om in de stad iets te kunnen kopen volledig conform de West-Europese levensstandaarden. Maar opnieuw: dan wel met een badkamer minder en een bescheiden stadstuintje i.p.v. het veel te grote cleane gazon waarop de 2 kinderen dan misschien 5 keer per jaar effectief die ruimte gebruiken terwijl je de rest van het jaar ofwel binnen zit ofwel louter het terras gebruikt. En daarvan zegt de Vlaamse Bouwmeester: laat die 2 kinderen 5 keer per jaar voetballen op het graspleintje in de buurt en dan heb je die gigantische tuin niet nodig.
    Volgens mij heb je een nogal overdreven beeld van de Vlaming als meerdere badkamers en een gigantische tuin de norm zijn volgens jou. Je citeert mij waar ik zeg "Het is echt niet zoals jij zegt dat wonen in de stad onbetaalbaar is omdat mensen een onrealistische droom hebben van een grote tuin. Kijk eens naar prijzen voor rijhuizen in aangename Brusselse buurten, amper een tuin meestal en gevoelig duurder dan buiten de stad." Om dan te zeggen dat het duurder is omdat mensen een even grote tuin willen. We gaan toch niet ontkennen dat een niet-verloederde stadswijk duurder is dan in een randgemeente?

Ik heb zelf de rekening gemaakt toen we voor een huis aan het kijken waren, en wij zochten een niet te groot rijhuis. Aangename plaatsen in Brussel zodat ik dichter bij mij werk zou wonen: Jette, Etterbeek, Elsene, ... wat je daar kon vinden aan een gelijkaardige prijs als een rijhuis buiten de stad, in de ook al dure Brusselse rand, was in praktisch elk geval gewoon minderwaardig. Oud, slecht geïsoleerd, ... Wou je daar dezelfde levenstandaard moest je gewoon meer betalen hoor, dat ging dan echt niet over extra badkamers. Je kan natuurlijk ook uitwijken naar Anderlecht of Molenbeek, daar zijn koopjes te doen, wat ook de reden is dat daar meer kansarmen wonen die er nooit wegraken.

Ik zeg trouwens niet dat iedereen uit de stad vlucht omdat het onbetaalbaar is, veel Belgen wonen om te beginnen al niet in een stad, en zien dan ook geen enkele reden om vaak meer te betalen om er wel in te gaan wonen, omdat het hier gewoon niet loont qua afstand. Dat is meteen ook de reden dat Brussel, vergeleken met andere hoofdsteden, goedkoop is. Probeer nu iedereen in die stad te krijgen, en de prijzen zullen omhoog gaan. Maar vooral: volgens mij zijn we appelen met peren aan het vergelijken omdat we als Belgen altijd op kleine schaal denken als het op afstand aankomt. Heel de Brusselse rand zou in veel andere landen gewoon deel zijn van de stad, voila, opgelost, iedereen gecentraliseerd...

Ik zou de vrije markt zoveel mogelijk zijn ding laten doen maar gewoon geleidelijk aan die overbodige ruimte-inname beginnen doorrekenen. Enkele concrete maatregelen kunnen zijn:
    - Factuur van de nutsvoorzieningen meer in lijn brengen met de reële kosten, dus à rato van de effectieve aanleg- en onderhoudskost voor uw aansluiting bijvoorbeeld
    - Factuur van de wegen meer in lijn brengen met de reële kosten, dus à rato van de effectieve aanleg- en onderhoudskost voor uw aansluiting bijvoorbeeld
    - Het kadastraal inkomen herzien door zich vooral te gaan baseren op het aantal vierkante meter effectieve ruimte-inname
    - Kilometerheffing

Maatregelen legio denkbaar en allemaal voldoende te verantwoorden. Doe het geleidelijk aan zodat je de markt niet bruuskeert, zodat mensen rustig de gevolgen kunnen bekijken, plannen maken, ... maar communiceer als overheid zeer duidelijk dat deze lijn zal voortgezet worden zodat je mensen continuïteit en zekerheid geeft. Dan kan iedereen voor z'n eigen situatie de rekening maken om te checken of het voor hen nog de moeite loont om per se over dat privaat voetbalveld te beschikken of niet.
    Ik zou toch graag eens zien hoe al die reële kosten, uitgesmeerd over alle jaren, een groot verschil in initiële kostprijs gaan goedmaken. Ongeveer elk land waar ik al geweest ben lijkt toch uit te wijzen dat dit niet gaat lukken. Sommige van die zaken zijn ook nogal flou natuurlijk, en gaan een beetje in tegen ons systeem van gelijke behandeling.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    8 Post(s)
    - Factuur van de wegen meer in lijn brengen met de reële kosten, dus à rato van de effectieve aanleg- en onderhoudskost per lopende meter bijvoorbeeld
    - Het kadastraal inkomen herzien door zich vooral te gaan baseren op het aantal vierkante meter effectieve ruimte-inname en/of de locatie. Enfin, de locatie wordt nu al in rekening gebracht maar dan exact het omgekeerde: je wordt afgestraft omdat je gecentraliseerd woont.
    - Kilometerheffing
    Kilometerheffing kan ik nog inkomen als dat budgetneutraal gedaan wordt en het opgehaalde bedrag integraal uitbetaald wordt als fietsvergoedingen. Op die manier stuur je gedrag in een richting die voor iedereen aangenaam is. Minder files voor zij die alsnog met de auto gaan en een extra steuntje in de rug voor zij die rekening houden met milieu en de fiets nemen. Idealiter kan je ze zelfs zo opstellen dat je op 15km (de gemiddelde pendelafstand) een maximum aan vergoeding per km bekomt in plaats van een lineaire stijging.

Het kadastraal inkomen schiet op dit moment zijn doel voorbij. In principe is dat onze belasting op huurinkomsten en hoort die ook de huurprijs van een woning te reflecteren. Die mag gerust eens up to date gebracht worden, maar moet dan wel de effectieve huurwaarde gaan reflecteren. En ja, dat gaat willen zeggen dat uw appartement in de stad waarschijnlijk serious omhoog gaat in KI. Maar dat is op zich geen probleem, aangezien dat een positieve invloed gaat hebben op de aankoopprijzen aangezien het verhuren van een appartement minder interessant wordt en er dus meer zal verkocht worden in de plaats.

Als we die facturen doorrekenen, en dat vind ik op zich geen slecht idee, moeten we wel consequent zijn en ook subsidies voor opera en zo gaan herbekijken. Ik vind inderdaad niet dat jij moet betalen voor mijn meerkost aan infrastructuur, maar aan de andere kant is het ook niet logisch dat ik subisidies betaal voor diensten waar ik nooit gebruik van maak. Uiteindelijk gaat dan jouw operabezoek in prijs wat omhoog, maar als je gelijk hebt dat die infrastructuurkost zo de pan uitswingt is dat ruimschoots gecompenseerd, toch?

iTrader
    0
    Mentioned
    13 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    ...
    Zetten we zo niet een beetje de deur open naar een meer individueel systeem? Waarom betaal ik met mijn hoger dan gemiddeld loon eigenlijk zodat een single moeder haar kind goedkoop naar de crèche kan sturen?

Persoonlijk niet echt een fan van dat soort redeneringen.

cdp1193's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het blijft een vervelend punt dat grootstedelijke ontwikkeling tegengehouden wordt waardoor mensen die liever ergens centraal wonen, door de toegenomen prijzen, toch de stad uitgejaagd worden. Idealiter wil je de hoogste bevolkingsdichtheid in een straal van 500m rond bestaande multimodale verkeersknooppunten en plaatsen met veel diensten. Tegenwoordig heeft men daar vaak juist een lage dichtheid door verkeerde historische beslissingen na oorlogstijd.
    All men dream: but not equally. Those who dream by night in the dusty recesses of their minds wake in the day to find that it was vanity: but the dreamers of the day are dangerous men, for they may act their dreams with open eyes, to make it possible.
    Last.fm | RYM

Regels voor berichten