Pagina 3 van 29 Eerste 123456713 ... Laatste
    Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tonerider Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Lol, nee hoor. Het wil al iets zeggen dat die mensen bereid zijn om bijna een uur te rijden om een ijsje te gaan eten (zelf meegemaakt) of naar een shopping center te gaan.

Zet uw google maps maar eens op en scroll wat over de verschillende staten. Je ziet ook veel lintbebouwing en/of losstaande huizen (met een mooi stuk grond rond). Buiten dat heb je nig heel wat 'cabins in the wood'. 2de verblijven in een bos.

Maar het is gewoon onzinnig om usa te vergelijken met vlaanderen. De staten zijn zelf al zo verschillend. Texas is andere koek dan New York. Of zelf de streken die redelijk dicht bij elkaar liggen schillen enorm. De 'keys' zijn logischerwijs totaal anders opgebouwd dan de streek van de Everglades.
    Dus USA veralgemenen en vergelijken met Vlaanderen is redelijk weinigzeggend.
    Ik weet dat de verschillen heel groot zijn, maar het gaat mij specifiek over iedereen in de steden laten wonen. Mensen vergeten hier al eens dat Brussel spotgoedkoop is voor een hoofdstad, en zelfs dan moet je toch al niet slecht verdienen/een hoop spaargeld hebben als je in de leukere wijken wil gaan wonen.

Wat jij aanhaalt heb ik ook gezien, ik ging daar naar een kapster die op 2 uur rijden ofzo van de stad woonde om een mooi en betaalbaar huis te hebben (dat was Madison, Wisconsin - dus eigenlijk nog een kleine en betaalbare stad). Ik wil dus toch nog eens onderstrepen dat dit echt geen Belgisch of Vlaams fenomeen is.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Allemaal akkoord, maar toch is er een groot verschil:
    - Wie in de VS niet het geld heeft om in een grote stad te gaan wonen, die gaat in een dorpskern wonen.
    - Wie in België niet het geld heeft om in een grote stad te gaan wonen, die gaat gedecentraliseerd wonen of in lintbebouwing. En dat is nefast.
    Dit is volslagen onzin. Als je onder lintbebouwing verstaat "woonhuizen langs de kant van 1 hoofdstraat die ook fungeert als verbindingsweg", dan beschrijf je meer dan de helft van die zogenaamde dorpskernen in de VS.

Natuurlijk kun je de VS niet vergelijken met België. Dat doet Sylver ook niet. Maar wat je wel kunt zeggen, is dat er een algemene trend is, die groter is dan België alleen.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Dat mag je toch eens onderbouwen hoor, voor we weer de zwarte piet gaan doorschuiven naar de slechte Belgen/Vlamingen.
    Ik zeg altijd dat het in eerste instantie niet gaat over slechte Vlamingen versus goede Vlamingen, maar over slechte Vlaamse Regeringen versus goede Vlaamse Regeringen.

Als burger moet je je alleen wat kunnen openstellen voor verandering ten gunste van de maatschappij. Niet het status quo ten gunste van uw eigen situatie. Wie daar niet toe in staat is moet zich ver weg houden van het politieke debat.

Ook is een dorpskern hier geen dorpskern ginder, als je daar in een dorp woont buiten de stad heb je gewoon geen openbaar vervoer, zelfs geen weinig betrouwbare lijnbus. Dus je kan dat misschien centraliseerd noemen, maar dat is even gecentraliseerd als in Vlaanderen twee straten lintbebouwing die kruisen in de Westhoek of hartje Limburg.
    Mensen die in de VS zo afgelegen wonen, die hebben ook geen nood aan OV want die werken vaak op de ranch of een daaruit afgeleide industrie. Het is daar simpelweg onmogelijk om elke dag naar een stad te pendelen wegens de afstand, maar dat vinden ze ook niet erg. Ze dragen de gevolgen van hun keuze.

Wat je hier in België ziet, zijn de mensen die telkens opnieuw van twee walletjes willen eten, mensen die de inherente nadelen van hun keuzes niet willen dragen, en een overheid die hen daarin steunt op onbegrijpelijker wijze:
    - Wonen in het hol van pluto wegens goedkoop, de rust, het groen, ... alle voordelen van "den buiten" (of wat daar nog van overblijft)
    - Maar wel elke dag willen werken in de stad wegens de hogere lonen

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Mensen die in de VS zo afgelegen wonen, die hebben ook geen nood aan OV want die werken vaak op de ranch of een daaruit afgeleide industrie. Het is daar simpelweg onmogelijk om elke dag naar een stad te pendelen wegens de afstand, maar dat vinden ze ook niet erg. Ze dragen de gevolgen van hun keuze.

Wat je hier in België ziet, zijn de mensen die telkens opnieuw van twee walletjes willen eten, mensen die de inherente nadelen van hun keuzes niet willen dragen, en een overheid die hen daarin steunt op onbegrijpelijker wijze:
    - Wonen in het hol van pluto wegens goedkoop, de rust, het groen, ... alle voordelen van "den buiten" (of wat daar nog van overblijft)

Maar jouw ik denk dat Sylver zijn punt is dat wat jij 'in het hol van pluto' of lange afstanden noemt peanuts is in vgl met wat men daar doet. Zoals in het artikel: 2 uur rijden naar het werk is geen probleem en komt vaak voor.
    Als je in België 2 uur rijdt ben je praktisch het land door. Die 90 minuten van de west hoek of limburg naar Brussel is dus niet zo speciaal.

En dat gebeurt overal hoor. Ik heb hier ook 3 collega's die op 2+ uur van Oslo wonen.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)
    Ik zeg altijd dat het in eerste instantie niet gaat over slechte Vlamingen versus goede Vlamingen, maar over slechte Vlaamse Regeringen versus goede Vlaamse Regeringen.

Als burger moet je je alleen wat kunnen openstellen voor verandering ten gunste van de maatschappij. Niet het status quo ten gunste van uw eigen situatie. Wie daar niet toe in staat is moet zich ver weg houden van het politieke debat.

gij hebt de in en uitstroom van auto's naar New York tijdens de spitsuren nog niet gezien zeker? Genoeg mensen die buiten de grootsteden wonen en dan met de auto naar hun werk gaan.
    In de financiële sector is het ook gebruikelijk dat ze een woning (lees: 1kamer) huren en daar enkel in de week verblijven en zich dan in het weekend naar hun gezin buiten de stad begeven.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0

Niet wat ik gewoonlijk van jou lees, maar ok.

Dus hier is het opnieuw de fout van de burger, zoals je altijd zegt. In de VS heb je dat niet want wie daar afgelegen woont werkt niet in de stad. Sorry, daarmee kan ik niet akkoord gaan. Als je "ver" in België en de VS anders gaat definiëren misschien wel, want ja dan is het platteland hier natuurlijk op max 2u rijden van de stad en daar op 2 dagen ofzo. Maar het gaat om al die mensen die wel buiten de stad wonen om in de stad te werken dus, en die je ook in de VS hebt. Die hebben daar evengoed de combinatie van goedkoop wonen om dan met de wagen een hoger loon te gaan opstrijken in de stad. De files om de stad binnen en buiten te rijden zijn daar ook gekend hoor.
    EDIT: Zarathustra en Tonerider begrijpen wat ik wil zeggen.

Dit alles om aan te tonen dat in elk ontwikkeld land we dezelfde problematiek hebben, maar natuurlijk gaat in de VS of Rusland de schaal ervoor zorgen dan procentueel meer mensen dit enkel kunnen bolwerken door ook effectief naar de stad (of buitenwijken) te verhuizen, en dat zie je aan de prijzen (kopen en huren), waarvan wij hier eigenlijk nog relatief gespaard worden. En eigenlijk, die buitenwijken daar noemen we hier gewoon gemeentes buiten de stad volgens mij.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Dat je een idee hebt over België, oké. Maar je idee over de VS klopt totaal niet. Mensen die op 2u wonen van hun werk, werken op de ranch?!
    De benzine is daar spot-, maar dan ook spotgoedkoop. Alleen de lucky few wonen in de buurt van hun werk. Mensen die in San Francisco (en in de omliggende steden) gaan werken, wonen makkelijk op 2u rijden van hun werk. Zeker met het huidige verkeer. LA, hetzelfde. Mensen in Tiburon werken niet op de ranch. Zelfde voor Riverside. Da's allebei 1,5u enkele rit van en naar SF en LA respectievelijk, als je geluk hebt met het verkeer. En als je in Riverside rondrijdt, waan je je al in LA. Dat is heus geen boerderijgebied waar niemand gebaat zou zijn met het OV omdat iedereen met het paard gaat... Zo'n stad zouden ze hier een grootstad noemen.

Nee, serieus. Ik snap dat je een duidelijk idee hebt over de ruimtelijke ordening in België, maar je doet echt alsof die problemen alleen hier voorkomen. Terwijl ze in de rest van de wereld minstens even erg zijn, en vaak nog veel erger. Wat niet wegneemt dat wij onze eigen problemen hebben en dat er misschien geen pasklare oplossing bestaat, maar het wel een nijpend probleem is.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby
    4 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Niet wat ik gewoonlijk van jou lees, maar ok.

Dus hier is het opnieuw de fout van de burger, zoals je altijd zegt. In de VS heb je dat niet want wie daar afgelegen woont werkt niet in de stad. Sorry, daarmee kan ik niet akkoord gaan. Als je "ver" in België en de VS anders gaat definiëren misschien wel, want ja dan is het platteland hier natuurlijk op max 2u rijden van de stad en daar op 2 dagen ofzo. Maar het gaat om al die mensen die wel buiten de stad wonen om in de stad te werken dus, en die je ook in de VS hebt. Die hebben daar evengoed de combinatie van goedkoop wonen om dan met de wagen een hoger loon te gaan opstrijken in de stad. De files om de stad binnen en buiten te rijden zijn daar ook gekend hoor.
    EDIT: Zarathustra en Tonerider begrijpen wat ik wil zeggen.

Dit alles om aan te tonen dat in elk ontwikkeld land we dezelfde problematiek hebben, maar natuurlijk gaat in de VS of Rusland de schaal ervoor zorgen dan procentueel meer mensen dit enkel kunnen bolwerken door ook effectief naar de stad (of buitenwijken) te verhuizen, en dat zie je aan de prijzen (kopen en huren), waarvan wij hier eigenlijk nog relatief gespaard worden. En eigenlijk, die buitenwijken daar noemen we hier gewoon gemeentes buiten de stad volgens mij.
    Wat betreft schuld van overheid of schuld van burger: je leest wat je wil lezen en niet wat er staat: "... en een overheid die daar op onbegrijpelijker wijze in meegaat".
    Mensen zijn jammer genoeg altijd geneigd om egoïstische keuzes te maken. Daarom bestaat er zoiets als een overheid, om daar tussen te komen waar de individuele belangen de maatschappelijke belangen in de weg staan. De onderliggende drijfveer is dus steeds het individualistisch egoïsme maar dat is niet inherent aan "de Vlaming", dat is inherent aan "de mens". Het is dus zaak om er een bekwame, adequate overheid boven te zetten.

Als je een overheid hebt die faalt, zoals in ons land, ligt het maatschappelijk lot in handen van de individuen. En dan heb je mensen die er verstandig en verantwoordelijk mee omgaan, en dan heb je mensen die er zich geen hol van aantrekken. Conclusie:
    1) In eerste instantie moet de overheid zijn werk doen
    2) in tweede instantie ligt er een verantwoordelijkheid bij de burger

Wat de vergelijking met de VS betreft: ik heb deze hier niet aangehaald. Maar als je wil vergelijken, doe dat dan op een intellectueel eerlijke manier. Zelfs het diepste putje van de West-Vlaamse polders is voor een gemiddelde Amerikaan een suburb van Brussel bij manier van spreken. Dus als je niet bereid bent om deze twee zaken relatief te vergelijken met elkaar (en niet absoluut), houdt het allemaal geen steek natuurlijk.

iTrader
    0
    Wat betreft schuld van overheid of schuld van burger: je leest wat je wil lezen en niet wat er staat: "... en een overheid die daar op onbegrijpelijker wijze in meegaat".
    Mensen zijn jammer genoeg altijd geneigd om egoïstische keuzes te maken. Daarom bestaat er zoiets als een overheid, om daar tussen te komen waar de individuele belangen de maatschappelijke belangen in de weg staan. De onderliggende drijfveer is dus steeds het individualistisch egoïsme maar dat is niet inherent aan "de Vlaming", dat is inherent aan "de mens". Het is dus zaak om er een bekwame, adequate overheid boven te zetten.

Als je een overheid hebt die faalt, zoals in ons land, ligt het maatschappelijk lot in handen van de individuen. En dan heb je mensen die er verstandig en verantwoordelijk mee omgaan, en dan heb je mensen die er zich geen hol van aantrekken. Conclusie:
    1) In eerste instantie moet de overheid zijn werk doen
    2) in tweede instantie ligt er een verantwoordelijkheid bij de burger

Wat de vergelijking met de VS betreft: ik heb deze hier niet aangehaald. Maar als je wil vergelijken, doe dat dan op een intellectueel eerlijke manier. Zelfs het diepste putje van de West-Vlaamse polders is voor een gemiddelde Amerikaan een suburb van Brussel bij manier van spreken. Dus als je niet bereid bent om deze twee zaken relatief te vergelijken met elkaar (en niet absoluut), houdt het allemaal geen steek natuurlijk.
    Zoals altijd blijft herhaling hangen hé, en ik denk dat er weinig zaken zijn die je zo dikwijls hebt herhaald als jouw stereotype over de Vlaming.

Verder weet ik dat ik zelf met de vergelijken van de VS afkom, omdat jij lijkt te doen alsof de problematiek van pendelaars die buiten de stad wonen enkel hier voorkomt. Enkele posts terug zeg je dat ook nog eens, door iedereen die buiten de stad woont af te doen als mensen die ter plekke kunnen werken. Ik ga ermee akkoord dat de afstanden daar anders zijn, maar dat verandert het feit toch niet dat in andere landen (en de VS is dus maar een voorbeeld) er evengoed hopen mensen buiten de stad wonen om in de stad te werken. Of is dat enkel problematisch in België omdat wij een kleinschalig perspectief hebben over afstand? Want dat lijk je nu te zeggen hé, in de VS zou de Westhoek niet ver van Brussel geteld worden dus moet dat niet vergeleken worden. Maar dat neemt toch niet weg dat ze daar evengoed uren pendelen om de stadsmens te vergiftigen met hun uitstoot? Ik denk dus niet dat ik hier intellectueel oneerlijk ben.

Mijn andere punt gaat over betaalbaarheid. Die mensen wonen allemaal niet op 2 uur van hun werk in de stad omdat ze graag pendelen, maar veelal omdat dichterbij niet betaalbaar is.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Tuurlijk moet je dat absoluut bekijken. Het is niet omdat België toevallig kleiner is dat je dan alles moet herschalen en 'ver', 'uitgestrekt', etc ineens gaan herdefiniëren. Beetje zoals die idiote discussie over de kust een week terug. 'Oh nee we moeten iedereen weghalen van de kust want daar moet natuur zijn'. Echt? Ik ben 100% voor meer natuur. Maar dat moet in die amper 60km kust die men in België heeft? Dat kan niet 20 km verder in Frankrijk waar men duizenden km heeft ?

Misschien moeten we België/Vlaanderen maar gewoon bekijken zoals men in de VS de Bay Area of de streek rond New York bekijkt. Het is gewoonweg 1 groot verstedelijkt gebied en dat mag best volgebouwd worden. Er is genoeg open ruimte als je slechts 100km zuidelijker gaat, daar loopt alles gewoon leeg.
    *** Also sprach Zarathustra ***
    5 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Zoals altijd blijft herhaling hangen hé, en ik denk dat er weinig zaken zijn die je zo dikwijls hebt herhaald als jouw stereotype over de Vlaming.

Verder weet ik dat ik zelf met de vergelijken van de VS afkom, omdat jij lijkt te doen alsof de problematiek van pendelaars die buiten de stad wonen enkel hier voorkomt. Enkele posts terug zeg je dat ook nog eens, door iedereen die buiten de stad woont af te doen als mensen die ter plekke kunnen werken. Ik ga ermee akkoord dat de afstanden daar anders zijn, maar dat verandert het feit toch niet dat in andere landen (en de VS is dus maar een voorbeeld) er evengoed hopen mensen buiten de stad wonen om in de stad te werken. Of is dat enkel problematisch in België omdat wij een kleinschalig perspectief hebben over afstand? Ik denk dus niet dat ik hier intellectueel oneerlijk ben.
    Als je dan toch de vergelijking met de VS wil maken, dan moet je het bekijken alsof veel Amerikanen elke dag langs een stad als San Francisco rijden om te gaan werken in Los Angeles.

Bovendien is het probleem hier blijkbaar een stuk erger als je naar onze filecijfers kijkt en het aantal doden door fijn stof. Dus die pogingen om ons Belgisch probleem te vergoeilijken door met totaal onvergelijkbare situaties te proberen vergelijken vind ik nogal van de pot gerukt.

Mijn andere punt gaat over betaalbaarheid. Die mensen wonen allemaal niet op 2 uur van hun werk in de stad omdat ze graag pendelen, maar veelal omdat dichterbij niet betaalbaar is.
    Ik word altijd heel wantrouwig wanneer mensen het hebben over "niet betaalbaar". Vaak is dat een verdoezelde term voor "ik geef liever mijn geld aan iets anders".
    Concreet: als je een overheid hebt die u toelaat om lekker goedkoop in het hol van pluto te wonen en u te subsidiëren om uw slechte woongedrag te compenseren met een salariswagen en gratis tankkaart terwijl de nadelen gesocialiseerd worden over de ganse maatschappij, waarom zou je dan geld willen uitgeven aan een efficiënt woongedrag? Dan geef je het geld toch liever uit aan een zwembad in die veel te grote tuin op de buiten?

Ze kunnen blijkbaar de vraag naar nieuwe zwembaden niet meer bijhouden... In f*cking België, waar je misschien 10 dagen per jaar het weer hebt om er gebruik van te maken. In f*cking België, waar we "toevallig" ook kampioen zijn in illegale boorputten om drinkwater op te pompen uit onze strategische reserves, zelfs in die mate dat er telkens schaarste dreigt wanneer we eens een warme zomer hebben.

Maar hey, een gecentraliseerd huis is "niet betaalbaar". Sure. Grootste bullshit ever en opnieuw een poging om de status quo vast te betonneren. En dat mag je in dit landje vrij letterlijk nemen.

iTrader
    0
    Als je dan toch de vergelijking met de VS wil maken, dan moet je het bekijken alsof veel Amerikanen elke dag langs een stad als San Francisco rijden om te gaan werken in Los Angeles.

Bovendien is het probleem hier blijkbaar een stuk erger als je naar onze filecijfers kijkt en het aantal doden door fijn stof. Dus die pogingen om ons Belgisch probleem te vergoeilijken door met totaal onvergelijkbare situaties te proberen vergelijken vind ik nogal van de pot gerukt.
    Dus als ik een wagen wil vergelijken in beide landen, moet die in de VS ook x keer zo snel kunnen gaan om dezelfde relatieve afstand af te leggen op een uur ofzo? Sorry, compleet onlogisch. Mijn punt is dat je dezelfde problematiek daar evengoed hebt, maar je wringt je in bochten om dat niet moeten toe te geven.

Of onze filecijfers beter of slechter zijn hangt af wat je vergelijkt, dat die nationaal slechter zijn wil ik geloven, in de VS tellen dan vele praktisch lege gebieden mee. Nemen we echter vergelijkbare streken, ik weet het niet. Fijn stof wil ik je geven, maar dat is ook logisch als je diesel jarenlang aanprijst (wel beter voor het klimaat). Het grootste deel van het fijn stof komt wel niet door het verkeer dacht ik..

Ik word altijd heel wantrouwig wanneer mensen het hebben over "niet betaalbaar". Vaak is dat een verdoezelde term voor "ik geef liever mijn geld aan iets anders".
    Concreet: als je een overheid hebt die u toelaat om lekker goedkoop in het hol van pluto te wonen en u te subsidiëren om uw slechte woongedrag te compenseren met een salariswagen en gratis tankkaart terwijl de nadelen gesocialiseerd worden over de ganse maatschappij, waarom zou je dan geld willen uitgeven aan een efficiënt woongedrag? Dan geef je het geld toch liever uit aan een zwembad in die veel te grote tuin op de buiten?

Ze kunnen blijkbaar de vraag naar nieuwe zwembaden niet meer bijhouden... In f*cking België, waar je misschien 10 dagen per jaar het weer hebt om er gebruik van te maken. In f*cking België, waar we "toevallig" ook kampioen zijn in illegale boorputten om drinkwater op te pompen uit onze strategische reserves, zelfs in die mate dat er telkens schaarste dreigt wanneer we eens een warme zomer hebben.

Maar hey, een gecentraliseerd huis is "niet betaalbaar". Sure. Grootste bullshit ever en opnieuw een poging om de status quo vast te betonneren. En dat mag je in dit landje vrij letterlijk nemen.
    Ik lees een hoop frustratie over zwembaden, maar weinig inhoud. Heb jij eigenlijk iets van mijn posts, of dat artikel uit de NYT gelezen? Je wordt heel wantrouwig als mensen spreken over onbetaalbaar...ok, dus wat is jouw standpunt nu eigenlijk? We kunnen allemaal in Woluwe of Ukkel gaan wonen, we moeten het gewoon willen?

Tonerider's schermafbeelding
    iTrader
    52 (100%)

ge hebt echt geen idee hoeveel een kamer in NY kost he. Dat zijn huurprijzen van 2 of 3000/ maand voor 1 slaapkamer. Voor dat geld kan je buiten de grootsteden al een mooi huis zetten met 3 slaapkamers .

Het is duidelijk dat je totaal geen idee hebt van de situatie in dat land. Hou u er dan gewoon van af en zeg: ik kan dat niet vergelijken, want ik weet er niets van. Er is niets mis mee met dat toe te geven. Zo'n uitspraken 'dan moet je het bekijken alsof veel Amerikanen elke dag langs een stad als San Francisco rijden om te gaan werken in Los Angeles.' maken heel uw argumentatie om zeep.
    Je begint eerst met te zeggen dat iedereen in de grootstad werkt, waarbij je al de mist inging en nu maak je het helemaal belachelijk. Het gaat over al dan niet wonen in de grootstad als je er werkt.

Hou het gewoon bij wat je weet.

BTW: drukte in New York: https://www.nytimes.com/2018/01/18/n...n-traffic.html 'Midtown traffic now crawls at an average of 4.7 miles per hour.'
    => het is duidelijk dat iedereen in een grootstad steken geen oplossing is aangezien uw stad op een bepaald moment zo groot is dat mensen zich weer beginnen te verplaatsen met de auto (ondanks dat NY een uitgebreid metro netwerk heeft dat gewoon volgepropt zit.).

Ik vraag me trouwens ook af hoe je te werk moet gaan. Alle mensen in IT, financiële moeten in grootsteden wonen en alle mensen in landbouw/industrie in dorpskernen?

Buiten lintbebouwing tegen gaan en renovatie boven nieuwbouw stellen kan je imo maar weinig doen aan de vrijheid om te wonen waar men wil. Werk verandert, mensen uit verschillende sectoren gaan samenwonen (en krijgen kinderen die dan later weer in een andere sector gaan werken), etc. Je kan daar gewoon geen vaste regels op vastplakken.
    Buiten dat, wil niet iedereen zijn kinderen opvoeden in een stad waarbij ze elke voeling met de natuur kwijt zijn (melk komt van de koe en niet uit het karton-verhaal) en niet kunnen buiten spelen. Alhoewel ik geen kinder-fan ben, vind ik het toch wel dat kinderen de mogelijkheid moeten hebben om buiten te kunnen spelen.
    Iedereen in grauwe appartementsblokken zonder groen in de buurt steken, resulteert in trieste wijken zoals Rusland er vele heeft.
    Wil je echter iedereen voldoende groen en ruimte in een stad geven, gaat deze explosief groeien in oppervlakte en dan weet ik niet direct of je er mee wint om al degene die werken in het stad te verplichten om er ook te wonen.

Want ook dan creëer je, zoals NY, een apart financiëel/economisch district en een apart woondistrict, waarbij iedereen gaat moeten pendelen.

Net zoals bij het klimaat, bestaat er eigenlijk geen goede oplossing voor de ruimtelijke ordening. Misschien als je een reset knop had en half België mag afbreken en opnieuw beginnen, dat je wat kan bereiken. Maar zoals steden (en ook wel industrie en shopping) nu zijn ingericht is het onmogelijk om iedereen in een grootstad te steken en het ook leefbaar te houden.
    NY zit al strop en dat zijn allemaal mooie rechte banen en vakken en heeft een uitgebreid (maar geen gezellig) ondergronds openbaar vervoer. Probeer het hier maar eens goed te krijgen met al onze smalle kronkelbaantjes en steegjes.
    Laatst gewijzigd door Tonerider; 4 maart 2019 om 16:16

iTrader
    0
    Dus als ik een wagen wil vergelijken in beide landen, moet die in de VS ook x keer zo snel kunnen gaan om dezelfde relatieve afstand af te leggen op een uur ofzo? Sorry, compleet onlogisch. Mijn punt is dat je dezelfde problematiek daar evengoed hebt, maar je wringt je in bochten om dat niet moeten toe te geven.

Of onze filecijfers beter of slechter zijn hangt af wat je vergelijkt, dat die nationaal slechter zijn wil ik geloven, in de VS tellen dan vele praktisch lege gebieden mee. Nemen we echter vergelijkbare streken, ik weet het niet. Fijn stof wil ik je geven, maar dat is ook logisch als je diesel jarenlang aanprijst (wel beter voor het klimaat). Het grootste deel van het fijn stof komt wel niet door het verkeer dacht ik..
    Onze filecijfers zijn dus slechter en onze fijn stof problematiek is erger. Dus waar wil je nu heen met uw vergelijking met de VS? Het lijkt mij een wanhopige vergoeilijkingspoging.

Ik lees een hoop frustratie over zwembaden, maar weinig inhoud. Heb jij eigenlijk iets van mijn posts, of dat artikel uit de NYT gelezen? Je wordt heel wantrouwig als mensen spreken over onbetaalbaar...ok, dus wat is jouw standpunt nu eigenlijk? We kunnen allemaal in Woluwe of Ukkel gaan wonen, we moeten het gewoon willen?
    Frustratie over zwembaden? Waar heb jij het nu weer over? Je gaat hier plots totaal uit het niets beginnen over de "onbetaalbaarheid" van gecentraliseerde woningen, maar als ik u dan wijs op het feit dat al die arme dutsen op den buiten elkaar blijkbaar verdringen om een zwembad in hun veel te grote tuin te zetten, dan heb ik plots een frustratie over zwembaden?

En wat heb jij dan? Een frustratie over efficiëntie? Een frustratie over het milieu? Een frustratie over duurzaamheid? Een frustratie over de maatschappij? Gaan we zo beginnen of gaan we discussiëren met elkaar?

Mijn standpunt is dus zoals ik reeds zei, maar wat je totaal genegeerd hebt:
    De zogezegde "onbetaalbaarheid" van gecentraliseerde woningen is een voorwendsel om egoïstisch gedrag goed te praten. Een egoïstisch gedrag die in eerste instantie al had moeten verboden worden door de overheid en waar dus in tweede instantie volop van geprofiteerd wordt om goedkoop te wonen, toch grote salarissen binnen te rijven en alle collateral dammage die daarmee gepaard gaat af te wentelen op de maatschappij die geconfronteerd wordt met enorme files en enorme luchtvervuiling. Dat is mijn standpunt.

iTrader
    0
    Onze filecijfers zijn dus slechter en onze fijn stof problematiek is erger. Dus waar wil je nu heen met uw vergelijking met de VS? Het lijkt mij een wanhopige vergoeilijkingspoging.
    Och kom zeg, ik ben al vanaf post 1 hierover aan het zeggen dat deze problematiek niet enkel Belgisch is. Dat is mijn punt, jij begint gewoon wat rond de pot te draaien om dat niet moeten toe te geven. Dat onze filecijfers op nationaal niveau slechter zijn is ook nogal wiedes als je vergelijkt met een land waar Wyoming, Montana, Alaska, etc. in worden meegeteld hé.

Frustratie over zwembaden? Waar heb jij het nu weer over? Je gaat hier plots totaal uit het niets beginnen over de "onbetaalbaarheid" van gecentraliseerde woningen, maar als ik u dan wijs op het feit dat al die arme dutsen op den buiten elkaar blijkbaar verdringen om een zwembad in hun veel te grote tuin te zetten, dan heb ik plots een frustratie over zwembaden?

En wat heb jij dan? Een frustratie over efficiëntie? Een frustratie over het milieu? Een frustratie over duurzaamheid? Een frustratie over de maatschappij? Gaan we zo beginnen of gaan we discussiëren met elkaar?

Mijn standpunt is dus zoals ik reeds zei, maar wat je totaal genegeerd hebt:
    De zogezegde "onbetaalbaarheid" van gecentraliseerde woningen is een voorwendsel om egoïstisch gedrag goed te praten. Een egoïstisch gedrag die in eerste instantie al had moeten verboden worden door de overheid en waar dus in tweede instantie volop van geprofiteerd wordt om goedkoop te wonen, toch grote salarissen binnen te rijven en alle collateral dammage die daarmee gepaard gaat af te wentelen op de maatschappij die geconfronteerd wordt met enorme files en enorme luchtvervuiling. Dat is mijn standpunt.
    Ja, jouw vorige post bevatte meer info over zwembaden dan wat anders. Dus ik begon er niet over. Mijn tweede punt, opnieuw sinds post 1 dus, is dat het artikel mooi het probleem schetst wanneer iedereen in de stad wil wonen. Compleet onbetaalbaar wonen. Waarna iedereen dus gedwongen wordt om op 2u reizen te wonen waar het wel betaalbaar is. Dan kom jij wat afgeven over Vlamingen en hun zwembaden, compleet naast het punt dus hé. Maar kennelijk wil je met zwembadcijfers aantonen dat al die mensen eigenlijk wel in de stad kunnen wonen, maar het gewoon niet willen. Opnieuw, kan iedereen het financieel aan om in Brussel te wonen als ze het maar willen?

Overigens het stuk dat ik in het rood heb gezet, kan je eens zeggen hoe dit niet van toepassing is in andere landen, zoals de VS (waarover we het hier hebben sinds dat artikel)?

Dus, jij bent nog op geen enkel van die punten ingegaan. Ondertussen heb je wat loze pogingen gedaan om dat niet te moeten doen wel. De andere mensen in deze thread leken het wel te snappen, dus ik ben vrij zeker dat het niet aan mij ligt hoor.

EDIT: ik ben niet klimaat- of whatevergefrustreerd, omdat ik tot de groep mensen behoor die wel kapitaalkrachtig genoeg is om te wonen waar ik wil. Maar wat mij stoort is dat jij gewoon niet wil inzien dat overal ter wereld mensen minder optimale oplossingen zoeken omdat de omstandigheden hen ertoe dwingen. Wat zwart op wit in dat artikel staat eigenlijk, over een land waar iemand met diploma duidelijk meer verdient dan iemand zonder, en waar de overheid veel minder subsidieert dan hier.
    Laatst gewijzigd door Sylverscythe; 4 maart 2019 om 16:37

Pagina 3 van 29 Eerste 123456713 ... Laatste

Regels voor berichten