Pagina 5 van 8 Eerste 12345678 Laatste
    Tefal's schermafbeelding
    iTrader
    0
    En dan nog hopen dat je je lening niet herzien hebt bij een andere bank.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ik had het idd wat eenvoudig gemaakt, maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Met eindejaarspremie hou ik geen rekening, gezien dat geen recht is voor iedereen. Vakantiegeld vermeldde ik niet, omdat dat voor mij dient voor de onverwachtse kosten. Woonbonus kan je idd wel rekneing mee houden, maar dat verandert de zaak niet, imho.
    Vakantiegeld dient voor jou misschien voor onverwachte kosten, maar is zeker niet zo bij iedereen. Veel mensen rekenen daar echt op (net zoals woonbonus). Dit hoort bij je jaarinkomen, dus je moet er wel rekening mee houden als inkomst als je ook naar de jaarlijkse uitgaven kijkt.
    En een auto is jammer genoeg in de meeste gevallen (behalve centrum Brussel/A'pen/Gent) nog altijd een noodzaak
    Voor? Ik ken genoeg mensen die in een stadscentrum/dorpskern wonen (dus niet enkel het centrum van de hier boven vermelde steden) die geen auto hebben en geen auto nodig hebben. Ik vermoed dat je jouw situatie projecteert, want het ging origineel over een jong koppel/alleenstaande zonder kinderen.
    Doordat de intrestvoet zo laag is, valt dat mee. 200000 euro aflossen op 20 jaar aan 2% betekent na 5 jaar 43000 euro kapitaal kapitaal afgelost, het deel rente is dus minimaal. Reken nu nog de waardestijging na 5 jaar mee (van 200k naar 234k voor een gemiddelde woning) en je hebt al bij al weinig risico.
    Ow, hier maak je wel een heel grote redeneerfout. Het is niet omdat de prijs voor een gemiddelde woning op 5j stijgt met 17%, dat dit ook van toepassing is op een specifiek pand Zo werken gemiddelden niet.
    Na 5j is het inderdaad €43k kapitaal afgelost maar ook €18k intrest. Dan komen er nog €4k aan kosten bij (notaris, inschrijven hypotheek, ...) en €8.4k registratierechten (die mogelijks meeneembaar zijn, dus die reken ik nu ff niet mee). Totaal aan zeker "verlies" komt dus na 5j op €22k. De kans dat een bestaand stuk vastgoed na 5j (zonder ook maar iets te veranderen) opeens €22k meer gaat opleveren, is miniem...

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Mja maar zoals hieronder, als uw interest max het dubbel kan worden en ik heb hier mensen weten posten met interestvoeten van <1%. Ga wat jaren terug en de rente voeten waren 5+ %, op dat moment verliest men als bank toch aan die vaste rentes van ~2% ?
    De bank elimineert dit interest rate risico op grote schaal d.m.v. interest rate derivatives (interest rate swaps, forwards, swaptions, ...). Basically steken ze alles in een grote poel met tienduizenden leningen en verschillende rentevoeten en kijken dan wat hun net interest rate is. Dit kan je dan indekken via contracten met andere grote banken.
    Volledig variabel. Ik heb op dit moment het laagst mogelijke in de markt ( 1.95%) en dat was 1.75%. Maar de nationale bank hier heeft hun 'styringsrente' ( ken het nederlandse woord niet) met 0.2% omhoog gedaan, binnen de 3 weken waren de leningen van >80% van de banken met 0,2% omhoog.
    Dat is gewoon de Noorse swap rate, zeg maar de Noorse libor rate (of de NIBOR) die ze er verhoogd hebben omdat de economie er goed draait. Hier in Europa houden ze de euribor nog altijd belachelijk laag, met alle nadelige gevolgen van dien.

Ik vraag me gewoon af of dat verschil een wettelijk iets is of waar het voordeel zit voor de banken.
    Om te beginnen mogen banken in België geen pure variabele rate doorrekenen aan hun klanten, het is variabele rate die maximaal mag verdubbelen en dus de facto een vaste rentevoet is (ter bescherming van de consument). Die variabele rentevoeten zijn gemakkelijker/goedkoper te ontlenen aan een bank omdat de hedging cost lager ligt, dus daar ligt hun winstmarge ook hoger op.
    Veel Belgen weten eigenlijk niet hoe verwend ze zijn op bancair vlak door al deze regeltjes in het nadeel van de banken, in andere landen is een variabele rentevoet ook effectief een variabele rentevoet. Hier is het eigenlijk een vaste rentevoet die heel beperkt mag variëren.

:unsure:'s schermafbeelding
    iTrader
    0
    Iemand eigenlijk een idee wat er met een lening gebeurt indien een bank haar licentie kwijtraakt?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Vakantiegeld dient voor jou misschien voor onverwachte kosten, maar is zeker niet zo bij iedereen. Veel mensen rekenen daar echt op (net zoals woonbonus). Dit hoort bij je jaarinkomen, dus je moet er wel rekening mee houden als inkomst als je ook naar de jaarlijkse uitgaven kijkt.
    yep, maar je verdoet het wel aan inkomsten die ik niet vooraf opsom en je dus ook niet vooraf incalculeert.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox
    Voor? Ik ken genoeg mensen die in een stadscentrum/dorpskern wonen (dus niet enkel het centrum van de hier boven vermelde steden) die geen auto hebben en geen auto nodig hebben. Ik vermoed dat je jouw situatie projecteert, want het ging origineel over een jong koppel/alleenstaande zonder kinderen.
    Maw: we projecteren beide onze eigen situatie . Ik ken 1 iemand zonder wagen, die woont in Brussel. De rest van voltijds werkenden (ook jongeren) hebben minstens één auto.

Dan maar op zoek naar onderzoek. Weinig te vinden, hier is het enige recente dat ik erover vind: http://www.ademloos.be/sites/default...Vlaanderen.pdf (pg 16/40): 25% van de mensen met een inkomen van 1000-2000 euro heeft geen wagen. Gezien deze groep in de inkomensklasse 0-1000 véél groter is én veel kleiner tussen 2000-3000 is het niet zo vreemd om aan te nemen dat bij 1800 euro het percentage al eerder onder de 20% zal liggen. En als je dan rekent dat ook gepensioneerden meegerekend zijn, zal het wel nog een stuk lager liggen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox

Ow, hier maak je wel een heel grote redeneerfout. Het is niet omdat de prijs voor een gemiddelde woning op 5j stijgt met 17%, dat dit ook van toepassing is op een specifiek pand Zo werken gemiddelden niet.
    Na 5j is het inderdaad €43k kapitaal afgelost maar ook €18k intrest. Dan komen er nog €4k aan kosten bij (notaris, inschrijven hypotheek, ...) en €8.4k registratierechten (die mogelijks meeneembaar zijn, dus die reken ik nu ff niet mee). Totaal aan zeker "verlies" komt dus na 5j op €22k. De kans dat een bestaand stuk vastgoed na 5j (zonder ook maar iets te veranderen) opeens €22k meer gaat opleveren, is miniem...
    => gemiddelde moet je idd met een korrel zout nemen. maar 17% gemiddeld zal wel willen zeggen dat de kans groot is dat je tussen de 10% en 25% winst gemaakt hebt. Tuurlijk zal je er wel een hebben die met verlies verkocht wordt. Nu, laten we nog van een break-even uitgaan.

Je moet ook met het alternatief rekening houden, hé. Als je huurt, heb je ook kosten. Als je die 22k nu over 5 jaar verdeelt, betekent dit een huur van 366 euro per maand. Maw: betaal je meer huur dan dat, voor een vergelijkbare woning dan ben je nog altijd beter af in het scenario van kopen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door :unsure: Bekijk bericht
    Iemand eigenlijk een idee wat er met een lening gebeurt indien een bank haar licentie kwijtraakt?
    de lening blijft verder lopen. Idem bij een faillissement, dan gaat de curator verder met het invorderen van de aflossingen.

En faillisementen bij banken komen wel degelijk voor, minder vaak in Europa, maar absoluut niet zo zeldzaam elders

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...%80%93present) dat was natuurlijk een uitzonderlijke periode, maar ook andere periodes bestaat dit: https://en.wikipedia.org/wiki/List_o..._bank_failures

En voor alle duidelijkheid: meestal is er uiteindelijk wel een overnemer
    Laatst gewijzigd door JPV; 18 februari 2019 om 08:09
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Reken nu nog de waardestijging na 5 jaar mee (van 200k naar 234k voor een gemiddelde woning) en je hebt al bij al weinig risico.
    Waar komt dit cijfer vandaan? Een huis 17% in waarde gestegen na 5 jaar?

En tis niet omdat het gemiddeld aangekocht huis nu 17% duurder is dan 5 jaar geleden (als het al zo zou zijn), dat mijn huis dat nu 5 jaar ouder is geworden, gemiddeld 17% meer waard is. Want dan is mijn Open Astra die ik 5 jaar geleden kocht nu ook gemiddeld 15% meer waard.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Waar komt dit cijfer vandaan? Een huis 17% in waarde gestegen na 5 jaar?
    statbel.fgov.be => woningprijzen => 2018 derde kwartaal tegenover 5 jaar eerder (200.000 => 234.000) [Dieter85]

En tis niet omdat het gemiddeld aangekocht huis nu 17% duurder is dan 5 jaar geleden (als het al zo zou zijn), dat mijn huis dat nu 5 jaar ouder is geworden, gemiddeld 17% meer waard is. Want dan is mijn Open Astra die ik 5 jaar geleden kocht nu ook gemiddeld 15% meer waard.[/QUOTE]auto is een roerend goed, een WONING een onroerend. Check slijt en dergelijke bij woningen tegenover auto's.

Ja, tuurlijk zijn er bepaalde veranderingen die je in een woning doet om de waarde te behouden. Maar die kost is klein, zeker op enkele jaren tijd. Meer dan enkele % verschil zal het niet maken.
    Laatst gewijzigd door JPV; 18 februari 2019 om 08:50
    Rosa Parks

iTrader
    0
    statbel.fgov.be => woningprijzen => 2018 derde kwartaal tegenover 5 jaar eerder (200.000 => 234.000) [Dieter85]

En tis niet omdat het gemiddeld aangekocht huis nu 17% duurder is dan 5 jaar geleden (als het al zo zou zijn), dat mijn huis dat nu 5 jaar ouder is geworden, gemiddeld 17% meer waard is. Want dan is mijn Open Astra die ik 5 jaar geleden kocht nu ook gemiddeld 15% meer waard.
    auto is een roerend goed, een wagen een onroerend. Check slijt en dergelijke bij woningen tegenover auto's.

Ja, tuurlijk zijn er bepaalde veranderingen die je in een woning doet om de waarde te behouden. Maar die kost is klein, zeker op enkele jaren tijd. Meer dan enkele % verschil zal het niet maken.
    Er is voor mij geen enkele indicatie in uw cijfers om te geloven dat een 25 jaar oud huis dat te koop staat aan een juiste prijs van 200k, vanzelf een 30 jaar oud huis wordt dat de koop staat aan een juiste prijs van 234k. De cijfers die jij daar voor aanhaalt zijn irrelevant, die nemen de markt van de gloednieuwe huizen die aan allerlei nieuwe regeringsmaatregelen moeten voldoen ook mee.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Er is voor mij geen enkele indicatie in uw cijfers om te geloven dat een 25 jaar oud huis dat te koop staat aan een juiste prijs van 200k, vanzelf een 30 jaar oud huis wordt dat de koop staat aan een juiste prijs van 234k. De cijfers die jij daar voor aanhaalt zijn irrelevant, die nemen de markt van de gloednieuwe huizen die aan allerlei nieuwe regeringsmaatregelen moeten voldoen ook mee.
    Gloednieuwe huizen zitten niet in die statistieken
    Rosa Parks

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    auto is een roerend goed, een wagen een onroerend..

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Oops corrected
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Gloednieuwe huizen zitten niet in die statistieken
    Maakt niet uit. Er komen altijd nieuwere huizen in de pot terwijl het uwe verouderd.

De gemiddelde gsm prijs is de laatste 10 jaar + 50% gegaan. Betekent niet dat als ik 10j geleden een gsm kocht en die geseald in zijn doos had gelaten, dat die nu gemiddeld 50% meer waard is.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Maakt niet uit. Er komen altijd nieuwere huizen in de pot terwijl het uwe verouderd.

De gemiddelde gsm prijs is de laatste 10 jaar + 50% gegaan. Betekent niet dat als ik 10j geleden een gsm kocht en die geseald in zijn doos had gelaten, dat die nu gemiddeld 50% meer waard is.
    onroerend vs roerend.

Waardedaling van woningen door "slijtage"/oudere technieken, is, zoals ik zei, een feit, maar daarentegen zijn de waardestijgingen, ook voor oudere woningen, ook een feit. Wees gerust, een gemiddelde woning die 5 jaar geleden gekocht werd, is nu quasi altijd een stuk meer waard. Enkel specifieke situaties (waardedaling van de wijk, ...) zullen zorgen dat een beperkt aantal woningen daalt in waarde.
    Rosa Parks

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    => gemiddelde moet je idd met een korrel zout nemen. maar 17% gemiddeld zal wel willen zeggen dat de kans groot is dat je tussen de 10% en 25% winst gemaakt hebt. Tuurlijk zal je er wel een hebben die met verlies verkocht wordt. Nu, laten we nog van een break-even uitgaan..
    Nee, laten we niet van een break-even uitgaan. Een realistischer beeld krijg je als je naar de EKVI kijkt in België, deze houdt rekening met allerhande factoren zoals staat, afwerking, ligging, oppervlakte, ... Ik vind de studie niet direct terug, maar de bevindingen van de evolutie in 2017 staan in dit artikel.
    Ik zal er een paar hoogtepuntjes uitlichten:
    "De niet-gecorrigeerde gemiddelde verkoopprijs (of de standaard gerapporteerde verkoopprijs) van een huis in Vlaanderen steeg het afgelopen jaar met 4,91%."
    "De gemiddelde verkoopprijs van een bestaand appartement steeg het afgelopen jaar met slechts 0,2% naar 181.871 EUR. Volgens de EKVI stegen de prijzen het afgelopen jaar met “slechts” 1,3% en met 19% de afgelopen 10 jaar."

Pagina 5 van 8 Eerste 12345678 Laatste

Regels voor berichten