Pagina 4 van 8 Eerste 12345678 Laatste
    MiniJeffrey's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik ben akkoord dat banken geen rommelkredieten moeten verschaffen, maar paniekvoetbal is ook nergens voor nodig. De banken maken miljarden winst per kwartaal. Daar kan gerust een paar honderd miljoen van in reservebuffers gestopt worden. Niet dat men dat doet, want men keert liever 50% uit aan de aandeelhouders natuurlijk. Men houdt zich aan de wettelijke reserves, die gelukkig al verstrengd zijn. Als de parameters goed staan, dan moeten banken imo gewoon nog 100% ontlenen aan solvabele klanten. Daar kan dan een hogere rente tegenover staan als compensatie, allemaal goed. Maar echt een harde grens op 80 of 90% stellen zou niet goed zijn. Er zijn mensen zonder spaarboek die perfect solvabel zijn om op lange termijn te kunnen afbetalen bv.
    Let us pray for all the fools that be

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MiniJeffrey Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ben akkoord dat banken geen rommelkredieten moeten verschaffen, maar paniekvoetbal is ook nergens voor nodig. De banken maken miljarden winst per kwartaal. Daar kan gerust een paar honderd miljoen van in reservebuffers gestopt worden. Niet dat men dat doet, want men keert liever 50% uit aan de aandeelhouders natuurlijk. Men houdt zich aan de wettelijke reserves, die gelukkig al verstrengd zijn. Als de parameters goed staan, dan moeten banken imo gewoon nog 100% ontlenen aan solvabele klanten. Daar kan dan een hogere rente tegenover staan als compensatie, allemaal goed. Maar echt een harde grens op 80 of 90% stellen zou niet goed zijn. Er zijn mensen zonder spaarboek die perfect solvabel zijn om op lange termijn te kunnen afbetalen bv.
    Hoe kan je nu in hemelsnaam solvabel zijn om een schuld van 100% af te lossen op lange termijn als je al niet in staat bent geweest om pakweg 10% a 15% aan eigen inleg bij elkaar te sparen.
    De enige manier hoe ze deze issue ten grond kunnen aanpakken is net door een eigen minimuminleg van pakweg 25% of 35% te forceren. En niet zomaar mensen 100% te laten lenen op lange termijn die op korte termijn er al niet in slagen om een spaarbuffer aan te leggen.

AreVee's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Hoezo niet? Je hebt geen geld van thuis meegekregen, hebt wel goed betaald vast werk sinds kort en wil zo snel mogelijk een huis kopen?

Klopt volledig wat hij zegt, zijn mensen zat zonder spaarboek die langdurig vast en goed betaald werk hebben die een heel klein risico vormen voor de bank.

(Of het dan per se zo slim is om meteen te gaan kopen is iets anders, mensen in die situatie zouden misschien best gwn aantal jaar werken en dan aanzienlijk minder moeten lenen maar bon).
    Ik hou niet van vlees maar ik eet het uit principe (Hans Teeuwen).

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik zie idd niet in wat het eisen van een (hogere) inbreng het risico op wanbetaling of het risico voor de bank zou mitigeren. Mij lijkt die uitspraak eerder een sociaal waardeoordeel: 'waarom geld geven aan iemand die nog geen discipline heeft om zelf al iets gespaard te hebben?'

De belangrijkste factor is gewoon wat de collateral waard is. Als je €200.000 leent voor een huis dat €200.000 waard is, is er voor niemand een probleem. De huizenprijs is dan ook de grootste risicofactor, maar gezien de demografische evolutie en de steeds striktere beperking op het ruimtegebruik denk ik niet dat er daar echt veel gevaar schuilt.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Het is toch een zeer kromme moraal.
    Een kbc verwacht Q90% dus 10% eigen inleg. Dus die weert wel de mindere spaarders

De eerste de beste online flutbank heeft echter geen enkel probeem om een lening met Q100 (letterlijk 0€ eigen inleg) en een messcherpe rentevoet te geven. (Wie heeft de banken ook alweer gered de vorige keer??)

Het is gewoon gezonde moraal, de banken zouden beter een hogere rentevoet geven aan hogere Quotiteit, en zo eigen inleg/spaargedrag bevorderen.

Ben van plan om nu zo snel mogelijk eigendom nr 3 aan te schaffen, en ook tegen quotiteit 100%,op lange termijn , ik heb genoeg vastgoed als tegenwaarde, en dan kan een of andere gek(huurder) het voor mij aflossen.
    Don't be a worrier, be a warrior!

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oxbow1 Bekijk bericht
    Het is toch een zeer kromme moraal.
    Een kbc verwacht Q90% dus 10% eigen inleg. Dus die weert wel de mindere spaarders

De eerste de beste online flutbank heeft echter geen enkel probeem om een lening met Q100 (letterlijk 0€ eigen inleg) en een messcherpe rentevoet te geven. (Wie heeft de banken ook alweer gered de vorige keer??)

Het is gewoon gezonde moraal, de banken zouden beter een hogere rentevoet geven aan hogere Quotiteit, en zo eigen inleg/spaargedrag bevorderen.

Ben van plan om nu zo snel mogelijk eigendom nr 3 aan te schaffen, en ook tegen quotiteit 100%,op lange termijn , ik heb genoeg vastgoed als tegenwaarde, en dan kan een of andere gek(huurder) het voor mij aflossen.
    Hier geen probleem om Q100 te krijgen bij KBC. Jij bent dus een van die mindere spaarders dan neem ik aan? Jouw vastgoed als tegenwaarde is niks waard als ze allemaal Q100 hebben hoor.

En leuk om te zien hoe je praat over jouw huurders...

Sent from my iPhone using Tapatalk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    Er is geen vaste definitie van boven je stand leven, maar doorgaans is het vrij simpel: als uw uitgaven hoger zijn dan je inkomsten, leef je boven je stand. Of dit nu via leningen (hypothecair of persoonlijk) is, maakt niet echt uit. Anders leeft iedereen met een hypothecaire lening, of in de VS met student loans, boven hun stand...
    Iemand zei: "zolang je alles kan betalen inclusief je leningen, leef je niet boven je stand".
    Ik zei: "niet akkoord".
    Nu vertaal jij dat naar ik die zogezegd zou gezegd hebben "als je leent, leef je boven je stand".
    Klopt niet he. Zo discussieer je helemaal naast elkaar.

iTrader
    0
    Hoe kan je nu in hemelsnaam solvabel zijn om een schuld van 100% af te lossen op lange termijn als je al niet in staat bent geweest om pakweg 10% a 15% aan eigen inleg bij elkaar te sparen.
    Als je 700 euro huur per maand betaalt, hoe verwacht je dan dat die met een inkomen van 1900 euro netto een bedrag van 20k + notariskosten bij elkaar krijgt?
    Zelfs al spaart hij nog 250 euro bovenop zijn huur, dan zou hij eerst 10 jaar moeten sparen.
    Thans lijkt die persoon me wel in staat een lening van 700 euro per maand af te lossen.

BelgianWolf's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaximumOfBass Bekijk bericht
    Ja, maar dan moet je iets doen. En daar hebben nog veel meer mensen moeite mee (niet tov topicstarter bedoeld ofzo).
    No problemo. Ik snap volledig jullie punt en ben het met jullie eens.

the_fox's schermafbeelding
    iTrader
    20 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Iemand zei: "zolang je alles kan betalen inclusief je leningen, leef je niet boven je stand".
    Ik zei: "niet akkoord".
    Nu vertaal jij dat naar ik die zogezegd zou gezegd hebben "als je leent, leef je boven je stand".
    Klopt niet he. Zo discussieer je helemaal naast elkaar.
    We discussieren inderdaad naast elkaar, want je leest mijn post niet... Ik zeg dat de gangbare definitie, en degene die ik dus volg, is dat je boven je stand leeft als je uitgaven groter zijn dan je inkomen.
    Leg dan eens duidelijk uit waar je niet mee akkoord gaat. Is het die definitie?

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Vraagje terzijde als iemand die van buiten naar die situatie kijkt. Iemand met verstand van zaken die me kan uitleggen waarom leningen met een vaste rentevoet zo vanzelfsprekend lijken te zijn in Belgie en niet in sommige andere landen? wat is het voordeel voor de banken?

( om maar te zeggen dat vast hier op dit moment meerdere % hoger is dan variabel en zelfs dan max voor 5-10 jaar)
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Vraagje terzijde als iemand die van buiten naar die situatie kijkt. Iemand met verstand van zaken die me kan uitleggen waarom leningen met een vaste rentevoet zo vanzelfsprekend lijken te zijn in Belgie en niet in sommige andere landen? wat is het voordeel voor de banken?

( om maar te zeggen dat vast hier op dit moment meerdere % hoger is dan variabel en zelfs dan max voor 5-10 jaar)
    Volgens mij maakt het voor de bank niets uit, die vaste en variabele rentes zijn perfect uitgebalanceerd door hun experts.
    Lijkt me normaal dat je op de langere termijn wat meer % zal betalen voor een vaste rente, omdat je betaalt voor de zekerheid.
    Onzekerheid is op korte termijn altijd een risico maar op lange termijn meestal het goedkoopst.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht

Hoe variabel is variabel in Noorwegen? Variabel in België is maar beperkt variabel eigenlijk (interest kan maar maximaal het dubbel worden, aanpassingen op jaarbasis zijn gelimiteerd,...)
    o/

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Volgens mij maakt het voor de bank niets uit, die vaste en variabele rentes zijn perfect uitgebalanceerd door hun experts.
    Lijkt me normaal dat je op de langere termijn wat meer % zal betalen voor een vaste rente, omdat je betaalt voor de zekerheid.
    Onzekerheid is op korte termijn altijd een risico maar op lange termijn meestal het goedkoopst.
    Mja maar zoals hieronder, als uw interest max het dubbel kan worden en ik heb hier mensen weten posten met interestvoeten van <1%. Ga wat jaren terug en de rente voeten waren 5+ %, op dat moment verliest men als bank toch aan die vaste rentes van ~2% ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Hoe variabel is variabel in Noorwegen? Variabel in België is maar beperkt variabel eigenlijk (interest kan maar maximaal het dubbel worden, aanpassingen op jaarbasis zijn gelimiteerd,...)
    Volledig variabel. Ik heb op dit moment het laagst mogelijke in de markt ( 1.95%) en dat was 1.75%. Maar de nationale bank hier heeft hun 'styringsrente' ( ken het nederlandse woord niet) met 0.2% omhoog gedaan, binnen de 3 weken waren de leningen van >80% van de banken met 0,2% omhoog. Denk dat het nu bijna 100% is. Ik ben hier origineel aan 4.2% begonnen 7 jaar terug, dan dus naar 1,75 gezakt en nu gaan we weer omhoog. Een lening met vaste rente op 10 jaar ( langst mogelijke) is +/- 3,7% op dit moment.

Ik vraag me gewoon af of dat verschil een wettelijk iets is of waar het voordeel zit voor de banken.
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox Bekijk bericht
    JPV, meestal ga ik akkoord met je posts en inzichten; maar hier sla je de bal toch een beetje mis. Je bent appelen met peren aan het vergelijken... Je kijkt naar het maandelijkse nettoloon en haalt er dan jaarlijkse kosten bij. Hou dan ook rekening met vakantiegeld, eindejaarspremie, geïntegreerde woonbonus (dat in veel gevallen de OV al dekt), ... Om nog maar te zwijgen dat een alleenstaande in een appartement in de stad in veel gevallen geen auto nodig heeft.
    ik had het idd wat eenvoudig gemaakt, maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Met eindejaarspremie hou ik geen rekening, gezien dat geen recht is voor iedereen. Vakantiegeld vermeldde ik niet, omdat dat voor mij dient voor de onverwachtse kosten. Woonbonus kan je idd wel rekneing mee houden, maar dat verandert de zaak niet, imho.

En een auto is jammer genoeg in de meeste gevallen (behalve centrum Brussel/A'pen/Gent) nog altijd een noodzaak
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox
    En ja, zelfs hoe je het beschrijft is dit enkel in jouw ogen geen gezonde situatie; maar toch zitten veel mensen er in en kunnen ze de eindjes perfect aan elkaar knopen.
    maar geen bank zal toestaan dat de naam van de andere partner op de lening geschrapt wordt...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the_fox
    Als je enkel naar de woning kijkt, waarschijnlijk niet. Maar het ging over een relatie die op de klippen loopt na 5 jaar.
    • Dan heb je vooral intrest van je lening afgelost
    • Je notariskosten kan je niet terugvorderen
    • Meeneembaarheid van registratierechten is mogelijk, maar een moeilijkere procedure die niet altijd toegekend wordt in zo'n situatie (vooral i.v.m. de voorwaarde zuivere verkoop/aankoop)

De eindafrekening zal dus hoogstwaarschijnlijk met verlies zijn.
    Doordat de intrestvoet zo laag is, valt dat mee. 200000 euro aflossen op 20 jaar aan 2% betekent na 5 jaar 43000 euro kapitaal kapitaal afgelost, het deel rente is dus minimaal. Reken nu nog de waardestijging na 5 jaar mee (van 200k naar 234k voor een gemiddelde woning) en je hebt al bij al weinig risico.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Pagina 4 van 8 Eerste 12345678 Laatste

Regels voor berichten