Yo-Han's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.windenergie.nl/leefomgev...-een-windmolen

beetje biased site maar ze spreken over een 47decibel.
    Gewoon gesprek is rond de 60decibel.

Allé ja, het lijkt met niet zo hoog dat het je slaap zou moeten storen.

ook hier spreken ze van niet meer
    https://www.harderwijk.nl/windenergi...len_16802.html

hier spreken ze dat het schadelijk kan zijn als het boven de 45decibels komt
    https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181010_03823985

dusja twijfelgeval dus
    Windmolens: veelgestelde vragen

Gemiddeld 96DBa aan de bron dus voor een windmolen

Geluid neemt elke verdubbeling van de afstand van de bron -6Db af (ruwweg, er zijn factoren )

Sound level distance damping decibel dB damping calculation calculator change distance versus sound level apps reduction drop dissipation SPL sound transmission loss free field loss sound and distance - decrease drop fall sound over distance versus dB (voor de die hards)

96DB op 1m is dus 90Db op 2m

Op 300m is dat dus 2 4 8 16 32 64 128 256 (512 telt niet meer mee)

8 x - 6 Db = - 48Db ; 96Db - 48 = 48Db

Maw kan storend zijn als ze met hun raam open slapen of de wind hard in hun richting zit. Dan zal het +50Db zijn naargelang de frequentie. Lage en dreunende frequenties dragen verder en zijn ook moeilijker te stoppen door ramen etc.

Men streeft idd naar een algemene norm van niet meer dan 45Db s nachts. Maar in steden met drukke wegen zit je daar soms al snel over tot bvb middernacht of zelfs later. Men zou dat idealiter zelfs naar 40Db willen trekken voor de ideale nachtrust van een mens.
    Machinaal geluid word ook storender ervaren als natuur geluiden, zo zit de mens in elkaar.

Ik zei ruwweg, er zijn nog factoren zoals atmosferische druk en zeker windsterkte en de richting ervan... en de aard van het geluid naar mensen toe!

Ik las ergens dat iemand 106Db meette aan een windmolen, kan mogelijks zijn als er onderhoud nodig is of iets niet goed draait, of andere mechanische of akoustische factoren

Probleem bij dat artikel is dat die dag en nacht dus constant op 1 snelheid draaide volgens die mensen die klaagden. Weet ook, sommigen zijn gevoeliger aan geluid dan anderen. Soms is dat puur genetisch, soms door stres, soms door bepaalde vormen van gehoorschade

Na luchtverontreiniging staat geluidsoverlast op de 2de plaats als veroorzaker van gezondheidsklachten! Ik las ooit ergens lucht voor circa 40% en geluidoverlast voor circa 30% ... ik verschoot wel eventjes van dat cijfer ivm geluid !
    Maar als je weet wat gebrek aan nachtrust of goede kwalitatieve nachtrust doet met mensen op korte tijd, weet je genoeg

Weet dat er algemeen van uitgegaan word dat +45 db s nachts niet goed is voor uw nachtrust, uw oren doen gewoon verder bij slaap, vandaar, ze zijn uiterst belangrijk als alarmsignaal voor gevaar. Hebben we nog van in de oertijd.
    Dat niveau van 45Db staaft op wereldwijd onderzoek in verschillende takken: spoorwegen ... industrie ... urbanisatie etc.

Spijtig genoeg doett men op bestuursniveau snel lichtzinnig als het het over geluidsoverlast gaat die niet extreem is. M'n probeert er wel meer aan te doen de laatste tijd, meer
    drukte en mensen , is meer lawaai.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yo-Han Bekijk bericht
    Windmolens: veelgestelde vragen

Gemiddeld 96DBa aan de bron dus voor een windmolen

Geluid neemt elke verdubbeling van de afstand van de bron -6Db af (ruwweg, er zijn factoren )

Sound level distance damping decibel dB damping calculation calculator change distance versus sound level apps reduction drop dissipation SPL sound transmission loss free field loss sound and distance - decrease drop fall sound over distance versus dB (voor de die hards)

96DB op 1m is dus 90Db op 2m

Op 300m is dat dus 2 4 8 16 32 64 128 256 (512 telt niet meer mee)

8 x - 6 Db = - 48Db ; 96Db - 48 = 48Db

Maw kan storend zijn als ze met hun raam open slapen of de wind hard in hun richting zit. Dan zal het +50Db zijn naargelang de frequentie. Lage en dreunende frequenties dragen verder en zijn ook moeilijker te stoppen door ramen etc.

Men streeft idd naar een algemene norm van niet meer dan 45Db s nachts. Maar in steden met drukke wegen zit je daar soms al snel over tot bvb middernacht of zelfs later. Men zou dat idealiter zelfs naar 40Db willen trekken voor de ideale nachtrust van een mens.
    Machinaal geluid word ook storender ervaren als natuur geluiden, zo zit de mens in elkaar.

Ik zei ruwweg, er zijn nog factoren zoals atmosferische druk en zeker windsterkte en de richting ervan... en de aard van het geluid naar mensen toe!

Ik las ergens dat iemand 106Db meette aan een windmolen, kan mogelijks zijn als er onderhoud nodig is of iets niet goed draait, of andere mechanische of akoustische factoren

Probleem bij dat artikel is dat die dag en nacht dus constant op 1 snelheid draaide volgens die mensen die klaagden. Weet ook, sommigen zijn gevoeliger aan geluid dan anderen. Soms is dat puur genetisch, soms door stres, soms door bepaalde vormen van gehoorschade

Na luchtverontreiniging staat geluidsoverlast op de 2de plaats als veroorzaker van gezondheidsklachten! Ik las ooit ergens lucht voor circa 40% en geluidoverlast voor circa 30% ... ik verschoot wel eventjes van dat cijfer ivm geluid !
    Maar als je weet wat gebrek aan nachtrust of goede kwalitatieve nachtrust doet met mensen op korte tijd, weet je genoeg

Weet dat er algemeen van uitgegaan word dat +45 db s nachts niet goed is voor uw nachtrust, uw oren doen gewoon verder bij slaap, vandaar, ze zijn uiterst belangrijk als alarmsignaal voor gevaar. Hebben we nog van in de oertijd.
    Dat niveau van 45Db staaft op wereldwijd onderzoek in verschillende takken: spoorwegen ... industrie ... urbanisatie etc.

Spijtig genoeg doett men op bestuursniveau snel lichtzinnig als het het over geluidsoverlast gaat die niet extreem is. M'n probeert er wel meer aan te doen de laatste tijd, meer
    drukte en mensen , is meer lawaai.
    Goed uitgelegd. 1 van de redenen trouwens waarom ik mij absoluut niet kan vinden in het verhaal van centralisatie, maar van mening ben dat we eerder nog meer moeten decentraliseren.

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Als je dergelijke dossiers een klein beetje zou volgen, wat je duidelijk niet doet, dan zou je weten dat burgemeesters dergelijke dossiers quasi altijd negatief adviseren. Net zoals bij bouwvergunningen zijn de lijnen tussen overheid en burger daar te kort en dus het cliëntelisme te groot om de juiste beslissing te kunnen nemen. En ja, dat verwijt ik burgemeesters van alle strekkingen.

Bij een minister zou dat anders moeten liggen omdat zij wel voldoende afstand heeft om de maatschappelijke voor- en nadelen af te wegen.
    Iedereen is blijkbaar vol van klimaatmaatregelen, maar o wee als de windmolen in mijn gemeente geplaatst wordt dan zijn we ineens tegen groene energie ongeacht politiek strekking. Dit zegt nog meer over de groen politiek overtuigden (hypocrisie ten troef) dan over de andere ...

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Van mij mogen ze gerust eentje in gent zetten. Eens kijken of die klimaatprijs nog zo terecht zou zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Top idee, laten we vlug de helft afknallen, zolang ik maar bij de helft zit die mag blijven.

En volgens mij ligt het aantal doden bij fossiele brandstoffen veel hoger dan bij kernenergie dus vanwaar die zogezegde kankerverwekkende vervuillingen waarbij de resr verbleekt.
    Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
    Nooit gezegd dat we de helft moeten afknallen, dat is het gedachtengoed van IS. DIe zijn bereid om alle ongelovigen af te knallen en aldus een tijdelijke CO2 vriendeljjke omgeving te creëren. Jammer genoeg van zeer korte duur want ze kweken zelf zoals de konijnen (de kamelen ook niet vergeten). Maar genoeg gezwetst, ja inderdaad ik ben ervan overtuigd dat de overstap naar een duurzame economie met minder winstbejag gepaard gaande met een "wereldwijde" verplichte geboorteperking wel degelijk een duurzamere oplossing zou zijn.

Het gaat om de focus als zijnde kernenergie voor te stellen als groene oplossing. CO2 neutraler akkoord, maar de vervuiling op lange termijn (radioactief kernafval) kan en mag niet verwaarloosd worden, vandaar eigenlijk geen waardig alternatief. Waarschijnlijk ga jij inderdaad geen directe hinder ondervinden van het afval, gezien dit ergens in zee gedumpt wordt of in één of ander ontwikkelingsland, maar ja indirect zal de radioactiviteit wel ergens terug op je bord terechtkomen. De focus ligt de laatste tijd teveel op CO2 (net zoals het gat in ozonlaag van enkele jaren geleden), zonder directe gezondheidsgevolgen, waardoor de directe nefaste milieuvervuilende problematiek (zoals je inderdaad aanhaalt schadelijke uitstoot van fossiele brandstoffen) op de achtergrond verdwijnen. Het zijn echter deze zaken (zoals de uitstoot) die een aantal moderne ziektbeelden als gevolg hebben en dan toch ook wel in rekening moeten worden gebracht.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cantharides Bekijk bericht

Het gaat om de focus als zijnde kernenergie voor te stellen als groene oplossing. CO2 neutraler akkoord, maar de vervuiling op lange termijn (radioactief kernafval) kan en mag niet verwaarloosd worden, vandaar eigenlijk geen waardig alternatief. Waarschijnlijk ga jij inderdaad geen directe hinder ondervinden van het afval, gezien dit ergens in zee gedumpt wordt of in één of ander ontwikkelingsland, maar ja indirect zal de radioactiviteit wel ergens terug op je bord terechtkomen. De focus ligt de laatste tijd teveel op CO2 (net zoals het gat in ozonlaag van enkele jaren geleden), zonder directe gezondheidsgevolgen, waardoor de directe nefaste milieuvervuilende problematiek (zoals inderdaad zoals je aanhaalt schadelijke uitstoot van fossiele brandstoffen) op de achtergrond verdwijnen. Het zijn echter deze zaken (zoals de uitstoot) die een aantal moderne ziektbeelden als gevolg hebben en dan toch ook wel in rekening moeten worden gebracht.
    radioactief afval wordt al lang niet meer gedumpt. Er is er, in volume, zo weinig van dat we het makkelijk kunnen opslaan. Er is een groot potnentieel gevaar, maar zolang er niets misloopt zijn er geen milieuproblemen bij kerncentrales.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Dat wordt in Mol onder het zand toch begraven?

iTrader
    32 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    zolang er niets misloopt zijn er geen milieuproblemen bij kerncentrales.
    Dit zegt genoeg.
    "Afval wordt ergens opgeslagen", waarschijnlijk zelfde verhaal, zolang er niets misloopt gedurende honderden jaren, komt er geen schadelijke straling vrij.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Lijkt me niet alleen van volume in Db af te hangen maar ook toonhoogte enzo. Soit ik ga ervan uit dat die mensen niet verzinnen dat ze niet meer kunnen slapen. Of het effectief van die windmolen komt, mag onderzocht worden, maar zo’n klachten moet je toch ernstig nemen.
    Die mensen mogen mij altijd een mailtje sturen, dan stuur ik ze oorpluggen van 15 cent op, daarna kunnen ze weer gezond slapen en leven.
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    En sorry dat ik jullie opnieuw moet lastigvallen maar het houdt dus werkelijk niet op hé:

De Tijd: Vlaming moet 15 procent minder met auto rijden

Bij gebrek aan reactie op die andere hypocriete hersenkronkel die alleen doorwinterde gebrainwashte NVA’ers kritiekloos kunnen slikken, nu dan maar over naar deze nieuwe hypocriete hersenkronkel. Men wou de Vlaming 12% minder met de auto doen rijden door het rekeningrijden in te voeren. Nu heeft men het rekeningrijden afgeschaft en wil men tòch dat de Vlaming 15% minder met de auto gaat rijden, maar nu dus zonder concrete maatregelen.
    Inderdaad erg teleurstellend. Haalbaar en betaalbaar? Er wordt nauwelijks een concrete maatregel uitgewerkt, laat staan becijfert...
    Misschien dat men op het lokale beleidsniveau rekent. Dat is zowat de enige overheid die nog functioneel is in België. De Vlaamse overheid, nochtans niet gehinderd door vervelende linkse Walen, is nauwelijks in staat tot ambitieus en efficiënt beleid.
    En dan gaat het echt niet om een theoretisch procentje meer of minder...
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cantharides Bekijk bericht
    Dit zegt genoeg.
    "Afval wordt ergens opgeslagen", waarschijnlijk zelfde verhaal, zolang er niets misloopt gedurende honderden jaren, komt er geen schadelijke straling vrij.
    En binnen 10 jaar moeten we hopen niet-recycleerbare lijm verbranden omdat mensen hun zonnepanelen gaan vernieuwen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    En sorry dat ik jullie opnieuw moet lastigvallen maar het houdt dus werkelijk niet op hé:

De Tijd: Vlaming moet 15 procent minder met auto rijden

Bij gebrek aan reactie op die andere hypocriete hersenkronkel die alleen doorwinterde gebrainwashte NVA’ers kritiekloos kunnen slikken, nu dan maar over naar deze nieuwe hypocriete hersenkronkel. Men wou de Vlaming 12% minder met de auto doen rijden door het rekeningrijden in te voeren. Nu heeft men het rekeningrijden afgeschaft en wil men tòch dat de Vlaming 15% minder met de auto gaat rijden, maar nu dus zonder concrete maatregelen.

Opnieuw zie je duidelijk die vakbonds/PS-stempel in het NVA-milieubeleid. De kaboutertjes gaan het weer komen oplossen blijkbaar. Het leest als een komisch drama:

Die laatste "lag zeer gevoelig" mag je lezen als "niet populistisch genoeg om te scoren bij onze achterban". Maar goed, wat zeggen de experts?
    Maar die realiteit zal vast wel weer "zeer gevoelig" liggen bij de NVA.
    Ik wil de sfeer nu niet verpesten, maar sinds dit jaar en vorig jaar is het "cafetaria plan" een big thing geworden.
    Het aantal elektrische fietsen en speed pedelecs explodeert daaronder. Logisch ook want het belastingsvoordeel is meer dan 200% voor de werknemer en daar kan nog fietsvergoeding bijkomen ook. Je moet nu vaak even lang wachten op een elektrische fiets als op een auto (3 maand). Hiermee kan ik besluiten dat ik zelf zeker 15% minder km's zal maken met de auto, ieder jaar, door 1 dag per week of per 2 weken met de speed pedelec te gaan werken. Om nog te zwijgen van mensen dat 1 van hun 2 auto's gewoon verkopen omdat ze allebei een elektrische fiets hebben.

Komt dan nog bij alle fietsostrades die men nu aan het aanleggen is. En dat is imo toch een recente maatregel/trend die we moeten toejuichen.
    Dell Latitude E6500 - 4GB RAM - EVO 250GB - Core 2 Duo T9600 - Samsung 27'' 1080p

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Ik wil de sfeer nu niet verpesten, maar sinds dit jaar en vorig jaar is het "cafetaria plan" een big thing geworden.
    Het aantal elektrische fietsen en speed pedelecs explodeert daaronder. Logisch ook want het belastingsvoordeel is meer dan 200% voor de werknemer en daar kan nog fietsvergoeding bijkomen ook. Je moet nu vaak even lang wachten op een elektrische fiets als op een auto (3 maand). Hiermee kan ik besluiten dat ik zelf zeker 15% minder km's zal maken met de auto, ieder jaar, door 1 dag per week of per 2 weken met de speed pedelec te gaan werken. Om nog te zwijgen van mensen dat 1 van hun 2 auto's gewoon verkopen omdat ze allebei een elektrische fiets hebben.

Komt dan nog bij alle fietsostrades die men nu aan het aanleggen is. En dat is imo toch een recente maatregel/trend die we moeten toejuichen.
    Bij ons zijn er meer mensen met wagen uit cafetariaplan dan er fiets hebben. Wagen is weliswaar zonder tankkaart maar scheelt wel wat aan RSZ inkomsten ook voor de staat natuurlijk.
    En gewone fiets is beter als elektrische

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    En gewone fiets is beter als elektrische
    Als je hem gebruikt ja. Maar ik ga geen 50km enkel rijden met een gewone fiets. Met een speed pedelec doe ik dat wel.
    En ja het cafetariaplan gaat mij vooral om de introductie van fietsen. Want bedrijfswagens had iedereen toch al, dat is niet echt gekomen met het cafetaria plan.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Dat wordt in Mol onder het zand toch begraven?
    Als het zand was dan zou het geen optie zijn. Er wordt al sinds de jaren 70 gekeken om dat afval in de kleilagen op te slaan maar tot op heden is daar nog niks van in huis gekomen.
    https://www.youtube.com/watch?v=1BOQ0m0LDZo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Die mensen mogen mij altijd een mailtje sturen, dan stuur ik ze oorpluggen van 15 cent op, daarna kunnen ze weer gezond slapen en leven.
    Oordoppen helpen niet tegen laagfrequente geluiden.

Pagina 200 van 224 Eerste ... 100150190196197198199200201202203204210 ... Laatste

Regels voor berichten