Bekijk resultaten enquête: Op wie stem jij voor de federale verkiezingen?

Aantal stemmers
155. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • N-VA

58 37,42%
  • Open VLD

14 9,03%
  • CD&V

3 1,94%
  • sp.a

7 4,52%
  • VB

35 22,58%
  • Groen

28 18,06%
  • PVDA

9 5,81%
  • Piratenpartij

6 3,87%
  • Blanco/Ongeldig

4 2,58%
  • Ik ga niet stemmen

3 1,94%
  • Ik stem federaal en Europees hetzelfde

29 18,71%
  • Ik stem anders Europees dan federaal

17 10,97%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk.
Pagina 6 van 60 Eerste ... 23456789101656 ... Laatste

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Europees anders dan federaal, Europa moet hervormd worden maar ik zie niet in hoe Eurosceptische partijen daar constructief aan kunnen bijdragen. Types à la Farage of Le Pen in het Europees parlement? Nee danku. (en ook het meer gematigde ECR bevalt me niet echt).
    Laatst gewijzigd door Spyronamic; 22 januari 2019 om 12:14
    no votes  

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Als ik de standpunten van de pirate party bekijk dan kan ik enkel maar concluderen dat piraten naïef zijn.
    Voor een stuk klopt dat ook. Maar het is de meest geloofwaardige optie als je voor referenda en basisinkomen bent. En de referenda laten toe om als burger te gaan bijsturen waar nodig.
    no votes  

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    En de referenda laten toe om als burger te gaan bijsturen waar nodig.
    Zoals bij het Brexit referendum?
    no votes  

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Zoals bij het Brexit referendum?
    Ik zou eerder zwitserland aanhalen als voorbeeld van hoe het moet, maar als je Brexit ziet als een afstraffing van politici die hun kiezers vergeten waren en een significant deel van die kiezers in de armoede geduwd hebben, dan ja, zoals Brexit.
    no votes  

Asateo's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zou eerder zwitserland aanhalen als voorbeeld van hoe het moet, maar als je Brexit ziet als een afstraffing van politici die hun kiezers vergeten waren en een significant deel van die kiezers in de armoede geduwd hebben, dan ja, zoals Brexit.
    Inderdaad, ofwel doe je regelmatig referenda zodat er een leercurve is voor de bevolking, ofwel vertegenwoordiging in het parlement. Anders krijg je dingen zoals de brexit, of verwerping van de Europese Grondwet door verschillende landen enkele jaren terug. Voor België vind ik het argument dat de politiek wel eens gebruikt "referendum ging mis bij de koningkwestie" ondertussen wel serieus achterhaald.
    Blessed are the meek: for they shall inherit the earth. Matthew 5:5
    1 leden vonden dit bericht nuttig.  

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Asateo Bekijk bericht
    "referendum ging mis bij de koningkwestie" ondertussen wel serieus achterhaald.
    Ik kan mij toch niet voorstellen dat dit gebruikt werd of wordt hoor.
    Kan mij natuurlijk ook vergissen. Maar een referendum is allemaal leuk en aardig, maar dan moet de uitwerking ook navenant zijn natuurlijk.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l
    no votes  

iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Kan mij natuurlijk ook vergissen. Maar een referendum is allemaal leuk en aardig, maar dan moet de uitwerking ook navenant zijn natuurlijk.
    Klopt, de rol van politici verandert van een wetgevende naar een meer adviserende. Wederom, kijk maar naar Zwitserland.

Ik vind dat persoonlijk geen slechte zaak. Het is ergens de logische verderzetting van de historische trend van meer democratie = meer welvaart.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik zelf ga stemmen op PVDA. Op Vlaams niveau is dat 100% zeker. Op federaal en Europees niveau ben ik niet 100% zeker, maar wel quasi 95% zeker. Op Vlaamse niveau is de lijsttrekker in West-Vlaanderen een 30-jarige klimaatactiviste, dus daar zal mijn stem zeker naartoe gaan, omdat ik graag meer jonge mensen wil in de politiek, en ze een zeer gelijkaardig profiel heeft met wat ik zoek in de politiek. Dat PVDA hier de kiesdrempel niet gaat halen, neem ik dan maar voor lief. Maar ik zie eigenlijk niet echt in waarom ik op Groen zou stemmen. Deels omdat ze het toch over een groen-blauwe as hebben, en de PVDA claimt dat we ons "blauw" zullen betalen aan groene taksen, terwijl zij campagne voeren voor een sociaal klimaatbeleid, waar niet alleen de arbeidsklasse maar ook de elite en bedrijven hun steentje bijdragen. De enige andere optie is dus Groen, maar dat zal dus wellicht niet voor 2019 worden. De andere partijen zijn eigenlijk geen optie voor mij wegens VB (indirect steunen van DVL en te rechts parcours), N-VA (neoliberaal, weinig overeenkomsten op vlak van standpunten), VLD (hetzelfde als N-VA eigenlijk maar dan alleen pro-immigratie en minder volks + kan Rutten niet uitstaan, en zijn ook anti-ecologisch), CD&V (te sociaal conservatief, en nietszeggende stem), s.pa (indirecte stem voor N-VA, belonen van corruptie en niet echt links). Groen en PVDA zijn dus de enige twee partijen die ik als opties zie, maar bij Groen heb ik zeer veel schrik dat het een indirecte stem voor blauw is, en dat schrikt me dus af.

EDIT: Wat is kiesdrempel voor op Europees niveau hier in Vlaanderen? Hoeveel % zou PVDA eigenlijk moeten halen om een Europese zetel uit Vlaanderen te krijgen voor GUE-NGL?
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 22 januari 2019 om 18:50
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wel, dat feit is te vergezocht om uit mijn duim te zuigen hoor.

Het eerste en beste artikel dat ik vond na "referendum België politiek" te googelen: https://nieuws.kuleuven.be/nl/campus...enda-ja-of-nee

Van prof. Steven Van Hecke (KUL): “In ons land zijn referenda vooralsnog enkel mogelijk op het lokale niveau. Dat heeft te maken met het collectieve trauma van de Koningskwestie, die in 1950 bijna het einde van België betekende. In een niet-bindend referendum werd toen gevraagd of Leopold III, die – tegen de wil van de regering in – al vroeg in de oorlog voor Hitler was gecapituleerd, mocht terugkeren als koning. Uit de uitslag bleek een diepe verdeeldheid in ons land en de koning moest uiteindelijk aftreden. Sindsdien zijn referenda op nationaal – federaal – vlak een taboe.”

We leren elke dag bij (ikzelf wist niet juist meer wat de koningskwestie nu ook alweer was, alleen dat referenda daarom niet konden).
    no votes  

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Klopt, de rol van politici verandert van een wetgevende naar een meer adviserende. Wederom, kijk maar naar Zwitserland.

Ik vind dat persoonlijk geen slechte zaak. Het is ergens de logische verderzetting van de historische trend van meer democratie = meer welvaart.
    Ironisch genoeg zijn referenda het machtsmiddel bij uitstek van dictators en worden ze vooral in dictaturen en autocratieën aangewend, en amper in democratieën. Er valt zelfs veel te argumenteren voor de stelling dat referenda een bedreiging voor de democratie zijn. Referenda zijn waar autocraten en dictators als Poetin, Maduro, Erdogan en vele corrupte Afrikaanse staatshoofden hun dictaturen een zogezegde democratische legitimiteit mee geven. Langdurige machtshebbers die het media-apparaat en de publieke opinie controleren, controleren immers ook de referenda. Ook dichter bij huis zie je dat referenda gekaapt worden door populisten met allerlei gefingeerde algoritmische social mediacampagnes. Zwitserland is eigenlijk een van de enige landen ter wereld waar referenda en democratie samengaan. Maar om eerlijk te zijn vrees ik dat ook daar deze mooie traditie de komende jaren onder druk zal komen te staan.

Er is overigens helemaal geen trend van 'meer democratie = meer welvaart'. In de geschiedenis waren veel van de meest welvarende landen ook degene met de minste rechten. De meeste democratische landen (Indië, Bangladesh, Indonesië etc) zijn overigens straatarm.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Ik zelf ga stemmen op PVDA. Op Vlaams niveau is dat 100% zeker. Op federaal en Europees niveau ben ik niet 100% zeker, maar wel quasi 95% zeker. Op Vlaamse niveau is de lijsttrekker in West-Vlaanderen een 30-jarige klimaatactiviste, dus daar zal mijn stem zeker naartoe gaan, omdat ik graag meer jonge mensen wil in de politiek, en ze een zeer gelijkaardig profiel heeft met wat ik zoek in de politiek. Dat PVDA hier de kiesdrempel niet gaat halen, neem ik dan maar voor lief. Maar ik zie eigenlijk niet echt in waarom ik op Groen zou stemmen. Deels omdat ze het toch over een groen-blauwe as hebben, en de PVDA claimt dat we ons "blauw" zullen betalen aan groene taksen, terwijl zij campagne voeren voor een sociaal klimaatbeleid, waar niet alleen de arbeidsklasse maar ook de elite en bedrijven hun steentje bijdragen. De enige andere optie is dus Groen, maar dat zal dus wellicht niet voor 2019 worden. De andere partijen zijn eigenlijk geen optie voor mij wegens VB (indirect steunen van DVL en te rechts parcours), N-VA (neoliberaal, weinig overeenkomsten op vlak van standpunten), VLD (hetzelfde als N-VA eigenlijk maar dan alleen pro-immigratie en minder volks + kan Rutten niet uitstaan, en zijn ook anti-ecologisch), CD&V (te sociaal conservatief, en nietszeggende stem), s.pa (indirecte stem voor N-VA, belonen van corruptie en niet echt links). Groen en PVDA zijn dus de enige twee partijen die ik als opties zie, maar bij Groen heb ik zeer veel schrik dat het een indirecte stem voor blauw is, en dat schrikt me dus af.

EDIT: Wat is kiesdrempel voor op Europees niveau hier in Vlaanderen? Hoeveel % zou PVDA eigenlijk moeten halen om een Europese zetel uit Vlaanderen te krijgen voor GUE-NGL?
    De kiesdrempel in België is altijd 5% per kiesdistrict/lijst. Dus Europees maakt PVDA weinig kans om een zetel te halen (5% over heel Vlaanderen).
    Zelfs als Groen met Open VLD zou gaan wil dat toch nog niet zeggen dat het een blauw akkoord wordt? We zijn nu éénmaal een consensusdemocratie. Een linkse as gaat te klein zijn, dus is VLD of NVA altijd nodig. Dan, als je links bent, liever VLD lijkt me.

Edit: citaat vergeten

Edit: Ik baseer me op peilingen he, voor wat die waard zijn.
    no votes  

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Inderdaad, ofwel doe je regelmatig referenda zodat er een leercurve is voor de bevolking, ofwel vertegenwoordiging in het parlement. Anders krijg je dingen zoals de brexit, of verwerping van de Europese Grondwet door verschillende landen enkele jaren terug. Voor België vind ik het argument dat de politiek wel eens gebruikt "referendum ging mis bij de koningkwestie" ondertussen wel serieus achterhaald.
    Juist door zaken zoals de europese grondwet heeft een groot deel van de bevolking zijn geloof in democratische werking van de eu verloren.

Als je telkens maar weer de wil van de bevolking bewust niet vraagt, en zelfs actief overruled als de uitslag van een referendum je niet aanstaat, dan moet je niet verbaasd zijn dat die bevolking op den duur niet meer in je gelooft.
    no votes  

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    De kiesdrempel in België is altijd 5% per kiesdistrict/lijst. Dus Europees maakt PVDA weinig kans om een zetel te halen (5% over heel Vlaanderen).
    Zelfs als Groen met Open VLD zou gaan wil dat toch nog niet zeggen dat het een blauw akkoord wordt? We zijn nu éénmaal een consensusdemocratie. Een linkse as gaat te klein zijn, dus is VLD of NVA altijd nodig. Dan, als je links bent, liever VLD lijkt me.

Edit: citaat vergeten

Edit: Ik baseer me op peilingen he, voor wat die waard zijn.
    Een coalitie Groen-VLD en N-VA behoort ook tot de mogelijkheden uiteraard. Al zal Ecolo daar misschien minder happig op zijn. Maar het is na de Bourgondische coalitie één van de meest waarschijnlijke coalities. De coalitie Groen - CD&V en VLD is verder ook een optie. Maar ik vraag me echt af hoe zo een coalitie zal kunnen wegen op klimaatbeleid. Twee neoliberale en één ecologische partijen / fracties in een coalitie is iets dat de arbeidsklasse enorm zal voelen, want de enige klimaatmaatregelen die dan genomen worden, zullen maatregelen zijn die wij vooral zullen voelen, en waar in Frankrijk nu zo hard wordt tegen geprotesteerd, met als gevolg dat je de steun van de arbeidsklasse voor een beter klimaatbeleid verliest, omdat het hen hard treft, en het als excuus gebruikt wordt voor meer belastingen en de toename van de economische ongelijkheid. Daarom dat ik voorstander ben van een sociaal klimaatbeleid, met positieve maatregelen (gratis openbaar vervoer en aanmoedigen ervan, etc...), in plaats van hoofdzakelijk of enkel het gebruik van negatieve maatregelen (turteltaks, andere taksen, hogere energiefactuur). Daarom dat ik het tevens een beetje vreemd vind dat in hun nieuwsjaarsspeech ze het hebben over dat 2019 het jaar van de groene hesjes en van de gele hesjes zal worden, terwijl de gele hesjes in Frankrijk juist protesteren tegen de liberale regering en de liberale maatregelen. Het is een beetje een tegenstrijdig, en iedereen probeert de gele hesjes echt voor zich te claimen of te winnen.

"De afgelopen jaren heb ik gezien hoe sommigen de vraag naar meer fiscale rechtvaardigheid wegzetten als afgunst. De roep naar eerlijker beleid klinkt luider dan ooit en ze gaat niet meer weg. 2019 wordt het jaar dat de gele en groene hesjes de handen in elkaar slaan, 2019 wordt het jaar waarin we als groenen de handen in elkaar slaan om een regering te vormen niet met een sociaal gelaat, maar met een sociaal hart."
    Ik ben echt benieuwd naar hoe men dit zal proberen te verwezenlijken in een Groen-Blauw-Oranje of in een Groen-Blauw-Gele regering.
    no votes  

Matthias92's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Vlaams & Federaal: N-VA
    Europees: VB
    no votes  

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Een coalitie Groen-VLD en N-VA behoort ook tot de mogelijkheden uiteraard.
    Ja, dat klopt. Ik ging er gewoon vanuit dat Groen (als het mathematisch mogelijk is) zoiezo CD&V zou verkiezen boven NVA. De stopzin van Groen, die ik een beetje ergerlijk al bijna elke groene politicus heb horen gebruiken, is "het klimaatbeleid zal sociaal zijn of het zal niet zijn".

Positieve maatregelen zijn er inderdaad meer nodig, maar het is ook gewoon een feit dat iets hoger belasten minder doet kopen en dat is ook nodig. Zoals de prijs van vliegtuigtickets aantoont.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
    Juist door zaken zoals de europese grondwet heeft een groot deel van de bevolking zijn geloof in democratische werking van de eu verloren.

Als je telkens maar weer de wil van de bevolking bewust niet vraagt, en zelfs actief overruled als de uitslag van een referendum je niet aanstaat, dan moet je niet verbaasd zijn dat die bevolking op den duur niet meer in je gelooft.
    De grondwet is er uiteindelijk toch niet gekomen, al is er nadien wel wat van de inhoud gerecupereerd. Verder ben ik wel akkoord dat meer democratie in de EU een goede zaak zou zijn. Toch is het geloof in de EU, las ik, nog nooit zo groot geweest (dankzij politieke crisis VK).
    no votes  

Pagina 6 van 60 Eerste ... 23456789101656 ... Laatste

Regels voor berichten