Bekijk resultaten enquête: Wie krijgt je stem?

Aantal stemmers
124. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • N-VA

56 45,16%
  • CD&V

1 0,81%
  • Open VLD

10 8,06%
  • Vlaams Belang

26 20,97%
  • s.pa

4 3,23%
  • Groen

20 16,13%
  • PVDA

3 2,42%
  • Andere

4 3,23%
Pagina 14 van 14 Eerste ... 41011121314
    Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Jammer dat het artikel achter een paywal zit maar de intro bevat al voldoende stof tot nadenken:
    https://www.humo.be/humo-archief/391...est-van-europa

Niet achter Paywal maar wel registratie:
    https://www.tijd.be/politiek-economi.../10080325.html

Feit is dat de federale regering gewoon ondermaats gepresteerd heeft.
    In Belgie is "ondermaats" al heel goed.

Ik lees de conclusie:
    De voorbije vier jaar zijn stappen vooruitgezet. Er zijn jobs bijgekomen, het begrotingstekort is kleiner en de belastingdruk en het overheidsbeslag zijn verminderd. Maar we blijven nog altijd achterophinken in vergelijking met de rest van Europa.
    De volgende regering weet wat haar te doen staat: verder besparen. En de burger? Die moet niet op te veel cadeautjes rekenen.
    Ik las vandaag nog een artikel in de tijd:
    "Tal van grote hervormingen werden ingezet, maar dikwijls, onder druk van de vele drukkingsgroepen die ons landje rijk is, slechts half afgewerkt."
    Wie het probleem van de drukkingsgroepen oplost lost onze achterstand met Europa op.

Het volgende decenia moet er trouwens continu verder bespaard worden, want de uitgaven in de sociale zekerheid kosten elk jaar, meer en meer. (nog bovenop inflatie)

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    Nee, het is de essentie.
    Iedereen gaat er blijkbaar van uit dat ofwel Michel de NVA buiten wou ofwel de NVA er uit wou. Dat is enkel het resultaat, niet de oorzaak.
    Het lijkt me toch duidelijk dat heel dit spel volledig ontploft is in zowel Michel als de NVA hun gezicht. Geen van de 2 wilde dat de regering viel.
    Het probleem was dat ze in een situatie zijn terecht gekomen, 5 maand voor de verkiezingen, dat geen 1 van de 2 nog konden toegeven zonder quasi politieke zelfmoord.
    Met elke handeling escaleerde de boel nog meer.
    Wat men allemaal gedaan heeft (zowel NVA als Michel) waren geen stappen uit een plan om uiteindelijk tot dit resultaat te komen. Met elke handeling werden hun mogelijkheden beperkter en de situatie onmogelijker.
    Iemand moet me toch eens uitleggen wat juist het tactische vernuft is achter de situatie waar de NVA nu inzit. Er is er geen, dit was de worst case en ze is uitgekomen.
    Heel het tijdsverloop is een schoolvoorbeeld van een onmogelijke situatie waarin de 2 partijen dan ook nog eens de slecht(ste)e beslissingen mogelijk neemt.

Om dan even te zeggen dat ze het hard speelde en dan maar uit de regering zijn gestapt. Please, dat is wel een heel simpele analyse.
    de NVA had zich aan hun eerdere beslissing kunnen houden, dan was de regering niet gevallen. En da's geen verwijt hé, van mij mogen regeringen gerust vallen. Ik stel alleen vast dat de NVA nooit zover gegaan is voor een andere dossier, terwijl er daar nochtans dingen gebeurd zijn die lijnrecht tegen hun verkiezingsbeloftes ingingen. Dus blijkbaar durven ze het wel (vind ik goed), maar doen ze het niet om hun verkiezingsbeloften waar te maken (vind ik niet goed).

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht

Ik lees de conclusie:

"Tal van grote hervormingen werden ingezet, maar dikwijls, onder druk van de vele drukkingsgroepen die ons landje rijk is, slechts half afgewerkt."
    Wie het probleem van de drukkingsgroepen oplost lost onze achterstand met Europa op.

Het volgende decenia moet er trouwens continu verder bespaard worden, want de uitgaven in de sociale zekerheid kosten elk jaar, meer en meer. (nog bovenop inflatie)
    Ik ben het er mee eens dat die drukkingsgroepen nu niet bepaald helpen. Maar als ge uw programma wil realiseren gaat op een bepaald moment tegen mensen hun kar rijden. En (noem me maar naïef) ik dacht echt dat de NVA dat zou doen/dat bij andere partijen zou kunnen forceren.
    Uiteindelijk hebben ze zich daar iom heel snel bij neergelegd. De begroting die ze absoluut in evenwicht wilden, is maar uitgesteld en van tafel geveegd.
    Er zat zo veel meer in en in plaats van kritisch te zijn geven ze zichzelf wat schouderklopjes omwille van een hoop kleine en middelmatige prestaties.

Wat me nog 't meest stoort is dat "ze" het nog altijd niet door hebben. Een paar weken geleden tweet Gwendolyn Rutten:
    Alleen uit een uitkijktoren naar de natuur kijken? Mensen hun vakantie afnemen? Vliegen elitair maken? Internationale handel afschaffen? Stop met mensen bang te maken. Werkt contraproductief.

We hebben een positieve klimaatambitie nodig. Voor iederéén
    "vliegen niet elitair maken" oh please.. klimaat ambitie wil zeggen ook de moed om pijnlijke maatregelen te maken. Maar pas op, da willen we vooral ni zeggen of doen..
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    de NVA had zich aan hun eerdere beslissing kunnen houden, dan was de regering niet gevallen. En da's geen verwijt hé, van mij mogen regeringen gerust vallen. Ik stel alleen vast dat de NVA nooit zover gegaan is voor een andere dossier, terwijl er daar nochtans dingen gebeurd zijn die lijnrecht tegen hun verkiezingsbeloftes ingingen. Dus blijkbaar durven ze het wel (vind ik goed), maar doen ze het niet om hun verkiezingsbeloften waar te maken (vind ik niet goed).
    De beloften van de vorige keer zijn al lang vergeten. Nu gaat het ondertussen al over de volgende verkiezingen.

3 jaar geleden was de regering hier niet over gevallen. Dan had de nva dit gewoon laten passeren vanuit het idee dat niemand het gaat onthouden tot de volgende verkiezingen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Wat me nog 't meest stoort is dat "ze" het nog altijd niet door hebben. Een paar weken geleden tweet Gwendolyn Rutten:

"vliegen niet elitair maken" oh please.. klimaat ambitie wil zeggen ook de moed om pijnlijke maatregelen te maken. Maar pas op, da willen we vooral ni zeggen of doen..
    Wat we vooral nodig hebben is iemand die eindelijk durft zeggen dat er niets aan te doen is. Hoeveel pijn we ons zelf ook doen, hoezeer we onze economie en welvaart ook beschadigen met idiote klimaatmaatregelen, het zal heen enkel verschil maken.

We hebben iemand nodig die luidop durft te zeggen dat we ons moeten voorbereiden op de toekomst in plaats van die te proberen tegen te houden.

Gray's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Er was geen eerdere beslissing om akkoord te gaan met het pact, maar natuurlijk, indien er geen internationale kritiek was gekomen op het pact had het misschien wel geruisloos goedgekeurd geweest.
    Het werd een symbool voor pro-migratie, en als dat niet in de lijn van uw partij past kan je dat elektoraal moeilijk goedkeuren met uw eigen regering zo kort voor de verkiezingen.
    Anderzijds zijn de 2 andere meerderheidspartijen ook nooit zover gegaan om het pact wèl te tekenen, zelf geen onthouding (om Michele zijn Europese ambities niet te kelderen, en om Michele niet de handpop van de NVA te laten lijken)
    Jammer maar helaas, de regering is gevallen en het schaakspel wordt verder gespeeld

iTrader
    0
    de voorbije verkiezingen voor de nva gestemd en dacht om in mei voor de VLD te stemmen.
    waarom niet meer de nva, omdat de nva die kilometertaks wil invoeren.
    na dat VN pact, waar de VLD voor dat pact stemde, weet ik het zelf ook niet meer.
    in realiteit is de geld politiek een hoop shit...
    herinner me nog goed dat die je kwibus verhofstadt ooit beloofde dat dat vreemdelingenstemrecht er nooit zal komen tijdens de verkiezingscampagne. eend in de regering, volgen de compromissen, de ene partij doet deze toegeving en krijgt iets anders in de plaats. en wat kwam er wel door? ja dat vreemdelingenstemrecht.

iTrader
    0
    En dan ben je van plan om op de partij te stemmen die daarvoor gezorgd heeft? Verhofstadt is dé reden waarom ik nooit op de VLD zal stemmen, en niet alleen om de reden die je zegt. Gewoon compleet onbekwame politicus, het paars beleid onder Verhofstadt is zowat het slechtste beleid dat we ooit gehad hebben.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fabke_1 Bekijk bericht
    de voorbije verkiezingen voor de nva gestemd en dacht om in mei voor de VLD te stemmen.
    waarom niet meer de nva, omdat de nva die kilometertaks wil invoeren.
    na dat VN pact, waar de VLD voor dat pact stemde, weet ik het zelf ook niet meer.
    in realiteit is de geld politiek een hoop shit...
    herinner me nog goed dat die je kwibus verhofstadt ooit beloofde dat dat vreemdelingenstemrecht er nooit zal komen tijdens de verkiezingscampagne. eend in de regering, volgen de compromissen, de ene partij doet deze toegeving en krijgt iets anders in de plaats. en wat kwam er wel door? ja dat vreemdelingenstemrecht.
    Ik denk dat het weinig zal uitmaken voor welke partij je stemt, die kilometerheffing zal er uiteindelijk komen. Quasi alle partijen zijn er denk ik voorstander van? Inclusief open vld? En zelfs diegene die geen voorstander zijn, uiteindelijk zal het onvermijdelijk worden.

Om op die reden op vld te stemmen vind ik nogal vreemd.

Probleem is natuurlijk dat je voor een partijprogramma stemt en niet voor 1 topic. Sommige zaken zijn voor de één belangrijker dan voor de ander. Probeer globaal te bekijken welk partijprogramma het meest nauw aansluit bij jezelf rekening houdend met de topics die voor jouw het belangrijkst zijn. Voor de rest kun je altijd buiten je stem druk uitoefenen op partijen door je mening te ventileren al dan niet binnen een beweging of wat dan ook om te maken dat bepaalde zaken er niet door komen.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Denk inderdaad dat enkel het Vlaams Belang en de PVDA nog uitgesproken tegen de kilometerheffing is.
    o/

Tomski's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Van mij mag die km heffing er komen. Op voorwaarde natuurlijk dat BIV en rijtaks wegvallen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    49 (100%)
    Die kilometerheffing mag er komen. Maar niet zoals het nu op tafel ligt. Want dan is jan modaal wederom de klos.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Carrion's schermafbeelding
    iTrader
    66 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Die kilometerheffing mag er komen. Maar niet zoals het nu op tafel ligt. Want dan is jan modaal wederom de klos.
    Dat is Belgische politiek op z'n best. Alles systematisch duurder maken ipv deftige oplossingen of alternatieven voor de dag te brengen.

Je zou denken dat het bij politici (die de voeling met de gewone mens al lang kwijt is) stilaan zou moeten doordringen dat de mensen het kotsbeu aan het worden zijn om als melkkoe behandeld te worden.
    Deception hides in all you see, corruption hangs in the air that you breathe.

Ohm's schermafbeelding
    iTrader
    0
    En maar verbaasd zijn dat de car for cash regel niet werkt. Je zou gek zijn om u wagen in te ruilen met hun km-heffing voorstel.
    ...Ω...

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gray Bekijk bericht
    Klopt, en dat is een super kwalijke zaak.
    Wat nog erger is, redelijk wat partijen propageren die ingesteldheid al als het hoogste goed, zorgen ervoor dat hun partijsoldaten dat ook uitdragen, en krijgen het zelfs zo ver dat hun kiesvee ook al in die richting begint te denken.

Er zijn de voorbije jaren inderdaad kleine stapjes vooruit gezet. Stappen die weliswaar niet half zo ver gaan als ze zouden moeten (nog niets op een honderste van hun effectiviteit), maar er zijn minieme stapjes gezet.
    Je hebt gelijk wat betreft verdere besparingen, maar de realiteit zal uitwijzen dat we daar opnieuw niet aan gaan geraken. Die Belgische partijen die zich tevreden stellen met ondermaatsheid terwille van hun kiesvee, gaan opnieuw (zoals je aangeeft), de nodige maatregelen uitkleden net omwille van hun kiesvee (Vakbonden, hesjes, groene religioten, bruine angstkikkers en alle rest...). Veel kans zelfs dat de weinige maatregelen die voor de kleine stapjes vooruit gezorgd hebben, in een volgende regering terug gedraaid worden.

Het spijtige is dat zelfs NV-A niet tegen die trend ingaat, maar net zoals de andere beleidspartijen werkt. In België heb je geen partij die tegen die systematiek wil en kan ingaan, en die bovendien nog een programma heeft dat ietwat zinnig is. Misschien moet de strategie maar omgedraaid worden door die partijen aan de macht te brengen, die ervoor kunnen zorgen dat Belgie zo snel als mogelijk overkop gaat.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 14 van 14 Eerste ... 41011121314

Regels voor berichten