Pagina 3 van 8 Eerste 1234567 ... Laatste
    EvilTwin's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Dat is nu echt de allereerste keer dat ik hoor dat zwarte piet zou voorgesteld zou zijn als slaaf.

Als ge het verschil tussen een knecht en een slaaf niet ziet, waar zijt ge dan over bezig?
    How fast light may ever travel, darkness is already waiting. TAK!

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Die delen zijn toch niet door tegenstanders verzonnen? Dat is de oorsprong van zwarte piet. De voorstanders van de traditie verzinnen er zelf nieuwe verhaaltjes rond om dat trachten te verdoezelen. Het probleem is dat zelfs met al die nieuwe verhaaltjes die oorspronkelijke kennis niet volledig onder de mat te vegen valt.

Nog geen 20 jaar geleden was zwarte piet een afrikaanse slaaf, zo leerden ook wij dat nog op school. (regio antwerpen) en in sommige liedjes zijn ze dat nog steeds.

Dit was en is voor vele mensen nog steeds zwarte piet. Dat heeft wel degelijk een racistisch kantje.
    Wacht:
    "De voorstanders van de traditie verzinnen er zelf nieuwe verhaaltjes rond om dat trachten te verdoezelen. Het probleem is dat zelfs met al die nieuwe verhaaltjes die oorspronkelijke kennis niet volledig onder de mat te vegen valt."
    Dus, ze lossen het probleem rond racisme op door er een ander verhaaltje rond te verzinnen, zijnde dat zwarte piet zwart is door de schouw. En dat is niet voldoende.

Dé oplossing: een extra verhaaltje verzinnen rond witte piet? En dat is dan plots wél oké?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    In het racisme en migratie topic is duidelijk gesteld dat racisme alleen kan vanuit een meerdeheidspositie. Ga gerust alle 63581 post er over opzoeken. Dit om te bewijzen dat reverse racsime niet kan bestaan.

Sinterklaas is alleen, pieten met veel. Dit kan bijgevolg nooit racisme zijn.
    Laatst gewijzigd door jack|herrer; 20 november 2018 om 08:17

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    In het racisme en migratie topic is duidelijk gesteld dat racisme alleen kan vanuit een meerdeheidspositie. Ga gerust alle 63581 post er over opzoeken. Dit om te bewijzen dat reverse racsime niet kan bestaan.

Sinterklaas is alleen, pieten met veel. Dit kan bijgevolg nooit racisme zijn.
    "Duidelijk gesteld" door enkelingen. Reverse racism kan idd niet bestaan, dat is ook gewoon racisme. En zelfs dan is die vergelijking krom, want blanken waren ook in de minderheid op een plantage, en daar was toch een lichte vorm van racisme te bespeuren.

Ik snap die discussie niet goed. Ofwel ga je zeggen dat het niét de hulpnegertjes waren van de Sint, maar waren ze zwart van de roet en dan klopt het nu zoals het is (roetpieten). Ofwel waren ze dat wel en kun je bekijken of dat nog het beeld is wat je wilt: De blanke baas en negerslaafjes. Liever niet, dus passen we dat een beetje aan.

Dan lees je de vraag of er nog zwarten Zwarte Piet mogen spelen. Natuurlijk mag dat. Ze doen ook een beetje roet op en klaar. Ik zie geen verschil, blank en zwart helpt de Sint en duikt door de schoorsteen.
    Maar niet vergeten hoe die discussie begonnen is, hè. Niet te ernstig, dus zo neem ik ze ook niet.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    "Duidelijk gesteld" door enkelingen. Reverse racism kan idd niet bestaan, dat is ook gewoon racisme. En zelfs dan is die vergelijking krom, want blanken waren ook in de minderheid op een plantage, en daar was toch een lichte vorm van racisme te bespeuren.

Ik snap die discussie niet goed. Ofwel ga je zeggen dat het niét de hulpnegertjes waren van de Sint, maar waren ze zwart van de roet en dan klopt het nu zoals het is (roetpieten). Ofwel waren ze dat wel en kun je bekijken of dat nog het beeld is wat je wilt: De blanke baas en negerslaafjes. Liever niet, dus passen we dat een beetje aan.

Dan lees je de vraag of er nog zwarten Zwarte Piet mogen spelen. Natuurlijk mag dat. Ze doen ook een beetje roet op en klaar. Ik zie geen verschil, blank en zwart helpt de Sint en duikt door de schoorsteen.
    Maar niet vergeten hoe die discussie begonnen is, hè. Niet te ernstig, dus zo neem ik ze ook niet.
    In die discussie ging het wel degelijk over dat reverse racisme niet bestond want voor racisme moet je in een machtspositie zitten.
    Realistisch denk ik dat een meerderheid aan jonge, hyperactieve mannen toch echt wel meer macht hebben dan een oude man. Dus, ofwel zeg je dat Sinterklaas de Pieten met hun leven bedreigde, en zit het probleem toch écht bij Sinterklaas als figuur. Ofwel bestaat reverse racism wel degelijk. Ofwel gaat het hier helemaal niet over racisme.

Kan er iemand mij trouwens eens zeggen wàt er nu exact racistisch is aan Zwarte Piet? Zélfs al was hij een slaaf, dan zou hij gebasseerd zijn op een historisch figuur. Negationisme is strafbaar voor holocaust, waarom wordt het dan aangemoedigd voor slavernij?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    In die discussie ging het wel degelijk over dat reverse racisme niet bestond want voor racisme moet je in een machtspositie zitten.
    Realistisch denk ik dat een meerderheid aan jonge, hyperactieve mannen toch echt wel meer macht hebben dan een oude man. Dus, ofwel zeg je dat Sinterklaas de Pieten met hun leven bedreigde, en zit het probleem toch écht bij Sinterklaas als figuur. Ofwel bestaat reverse racism wel degelijk. Ofwel gaat het hier helemaal niet over racisme.

Kan er iemand mij trouwens eens zeggen wàt er nu exact racistisch is aan Zwarte Piet? Zélfs al was hij een slaaf, dan zou hij gebasseerd zijn op een historisch figuur. Negationisme is strafbaar voor holocaust, waarom wordt het dan aangemoedigd voor slavernij?
    Ja, hallo.
    1. Zoals ik zeg waren het enkelingen die stelden dat racisme door minderheidsgroepen niet bestond. Dat is niet "de algemene conclusie", zoals Jack Herrer voorstelt.

2. Voor racisme moet je in een machtspositie zitten... Dat is niet waar. Niet volgens de definitie. Maar zelfs dan nog, macht betekent toch niet letterlijk kracht? Wat een onzin. Alsof de plantage-eigenaren sterker moesten zijn dan hun slaven om er macht over te hebben. Ik dénk dat dat niet het geval was.

3. Vraag je nu echt wat er racistisch is aan het hebben van zwarte slaven? Dat is geen negationisme, dat is het verhaal aanpassen, zodat kinderen niet opgroeien met het idee dat de blanke de baas is van de zwarte? Of dat zwarte kindjes zich niet moeten afvragen waarom zij de knecht zijn. Het lijkt me goed dat het gewoon gelijk is: Zwarte pieten, witte pieten, whatever. Maakt toch niks uit?
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    69 (100%)
    Lap, 't is overgewaaid naar hier door die gekke nederlanders
    Wat een non-discussie eigenlijk. Ik heb nooit de link gelegd met afrikanen, tot er een of andere politiek correcte verzuurde mens de hetze in gang heeft gestoken.
    Voor mij zijn het ook altijd 'knechten' geweest in plaats van slaven.

't is maar wat je er zelf van maakt zeker?
    In dat geval zouden we beter zijne mijter, staf, paard etc ook verwijderen uit het beeld. Je weet wel, moslims/andere religies... En dierenrechten ... Om dan nog niet te spreken over het feit dat hij een man is in een 'machtspositie' :o

Zo zie je maar, je kan er op elk punt iets discriminerend/racistisch in zien

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    In het racisme en migratie topic is duidelijk gesteld dat racisme alleen kan vanuit een meerdeheidspositie.
    dat is daar niet duidelijk gesteld. Dat is daar mss enkel door enkele gesuggereerd.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Voor volwassenen is dat geen zwarte piet. Voor kinderen ben je al een vliegtuig als je je armen uitstrekt. Hierin zwarte Piet zien zal ze ook niet al te veel verbeelding kosten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Anti zwarte-piet demonstranten moeten wegblijven van kinderfeesten.
    Pro zwarte-piet demonstranten moeten OOK wegblijven van kinderfeesten.
    De 2 slimste zaken die gezegd zijn in deze discussie.

Laat kinderen en organisatoren van kinderfeestjes hun ding doen en alle politieke zaken er zoveel als mogelijk buiten houden.

Trouwens, als je toch met het argument van ''t is traditie" moet afkomen om iets per se zwart of gelijk wat te houden: in Ieper waren er geen zwarte hulpjes, dat is er "geïndotrineerd" door de aanwezigheid van Sinterklaas. Daarvoor had onze Sint enkel een blank hulpje .
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    Lap, 't is overgewaaid naar hier door die gekke nederlanders
    Wat een non-discussie eigenlijk. Ik heb nooit de link gelegd met afrikanen, tot er een of andere politiek correcte verzuurde mens de hetze in gang heeft gestoken.
    Voilà, totale nondiscussie. Ik snap niet waarom mensen overal aanstoot aan willen nemen. Iemand die vurig tegenstander is van een zwarte Zwarte Piet vind ik maar raar. Iemand die vurig voorstander is van een blanke Zwarte Piet vind ik ook maar raar... Whatever! Het is vooral een discussie die door een enkeling, een aandachtzoeker, naar de VN is gebracht, en daardoor is het in Holland aan het stormen.
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    4 (100%)
    Ja, hallo.
    1. Zoals ik zeg waren het enkelingen die stelden dat racisme door minderheidsgroepen niet bestond. Dat is niet "de algemene conclusie", zoals Jack Herrer voorstelt.

2. Voor racisme moet je in een machtspositie zitten... Dat is niet waar. Niet volgens de definitie. Maar zelfs dan nog, macht betekent toch niet letterlijk kracht? Wat een onzin. Alsof de plantage-eigenaren sterker moesten zijn dan hun slaven om er macht over te hebben. Ik dénk dat dat niet het geval was.

3. Vraag je nu echt wat er racistisch is aan het hebben van zwarte slaven? Dat is geen negationisme, dat is het verhaal aanpassen, zodat kinderen niet opgroeien met het idee dat de blanke de baas is van de zwarte? Of dat zwarte kindjes zich niet moeten afvragen waarom zij de knecht zijn. Het lijkt me goed dat het gewoon gelijk is: Zwarte pieten, witte pieten, whatever. Maakt toch niks uit?
    2. De plantage-eigenaren waren sterker omdat ze opstandige slaven neerschoten. Dus accepteer je dat Sinterklaas Zwarte piet zou neerschieten, en zou het misschien een idee zijn om Sinterklaas in zijn geheel te verbieden?

3. Joden vergassen is ook nogal antisemitisch, maar dat verzwijgen toch evengoed niet? Er is voor gekozen om het verhaal aan te passen naar roetpieten, maar hoe zie je dat nu praktisch wanneer een jeugdvereniging/school/... de sint wil laten langskomen? Er voor zorgen dat geen een van de kinderen ook maar iemand van de pieten kent? Want no offence, maar als mijn nonkel een zwarte pruik op zet (is die dan trouwens niet nét even erg als die huidskleur?) dan zou ik die als kind wel degelijk herkennen en dan kan die dus ook niet meegekomen zijn uit Spanje?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    2. De plantage-eigenaren waren sterker omdat ze opstandige slaven neerschoten. Dus accepteer je dat Sinterklaas Zwarte piet zou neerschieten, en zou het misschien een idee zijn om Sinterklaas in zijn geheel te verbieden?

3. Joden vergassen is ook nogal antisemitisch, maar dat verzwijgen toch evengoed niet? Er is voor gekozen om het verhaal aan te passen naar roetpieten, maar hoe zie je dat nu praktisch wanneer een jeugdvereniging/school/... de sint wil laten langskomen? Er voor zorgen dat geen een van de kinderen ook maar iemand van de pieten kent? Want no offence, maar als mijn nonkel een zwarte pruik op zet (is die dan trouwens niet nét even erg als die huidskleur?) dan zou ik die als kind wel degelijk herkennen en dan kan die dus ook niet meegekomen zijn uit Spanje?
    Wat een kromme vergelijkingen! Dat zie je toch zelf ook?
    2. Nee, plantage-eigenaren hadden het geld en dat was macht. Kennis die zwart Afrika niet had, en dat was macht. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat alle plantage-eigenaren racistisch waren, net zoals je niet kunt zeggen dat de Sint racistisch is omdat hij zwarte slaven had in die tijd. Maar we leven in een andere tijd, kost niks om dat te veranderen.

3. Er loopt nu ook niemand rond in Hitleruniform, met daarnaast 3 gestreepte pyjama's. De Holocaust wordt niet verzwegen, en slaven uit het verhaal weglaten zonder enige gevolgen zou ook niet gelijk staan aan verzwijgen.
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    3 (100%)
    Sinterklaas is het beste voorbeeld voor migratie.

Het is een Turkse bisschop (Myra) die naar Spanje is gevlucht en kadootjes rondbrengt voor blanke kinderen
    Daarbij krijgt hij hulp van zwarte pieten. Integenstelling tot wat sommigen denken zijn dat geen slaven van hem MAAR ze waren slaven op schepen die vrijgekocht zijn door Sint Nicolas en in z'n dienst werkten en daardoor hun vrijheid en geld hadden.

Smijt er nog een chinees bij en je hebt de perfect mulitculturele mix.

EDIT: en Sinterklaas en pieten spreken Nederlands.

iTrader
    4 (100%)
    Wat een kromme vergelijkingen! Dat zie je toch zelf ook?
    2. Nee, plantage-eigenaren hadden het geld en dat was macht. Kennis die zwart Afrika niet had, en dat was macht. Ik denk niet dat je kunt zeggen dat alle plantage-eigenaren racistisch waren, net zoals je niet kunt zeggen dat de Sint racistisch is omdat hij zwarte slaven had in die tijd. Maar we leven in een andere tijd, kost niks om dat te veranderen.

3. Er loopt nu ook niemand rond in Hitleruniform, met daarnaast 3 gestreepte pyjama's. De Holocaust wordt niet verzwegen, en slaven uit het verhaal weglaten zonder enige gevolgen zou ook niet gelijk staan aan verzwijgen.
    2. Als dat ging om geld, dan waren het geen slaven maar werknemers. Dat is letterlijk het verschil tussen die 2 (en heb plantage-eigenaren in de familie gehad, en die was inderdaad niet racistisch maar betaalde dan ook altijd zijn werknemers en heeft nooit handen afgehakt ofzo).

3. Heel het slavenverleden van Leopold 2 dat wordt verzwegen in het onderwijs?

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    2. Als dat ging om geld, dan waren het geen slaven maar werknemers. Dat is letterlijk het verschil tussen die 2 (en heb plantage-eigenaren in de familie gehad, en die was inderdaad niet racistisch maar betaalde dan ook altijd zijn werknemers en heeft nooit handen afgehakt ofzo).

3. Heel het slavenverleden van Leopold 2 dat wordt verzwegen in het onderwijs?
    Oké, mijn laatste reactie hierop, want dit is meer een zijdiscussie voor mij dan de echte discussie van de Pieten. Die er geen is, of alleen maar opgeklopt is door roepgragen langs beide kanten.
    Maar over dat tweede: Nee, het verschil tussen slavernij en werknemers is dat de werknemer geld krijgt. Ik zei dat de eigenaren geld en kennis hebben, twee dingen die hen automatisch macht geven over de slaven, zonder enige fysieke overmacht. Want waar gaat een slaaf die niks heeft heen? Verhongeren in een gigantisch land, ofwel vindt de eigenaar hem terug dankzij zijn geld. Ik heb het over plantage-eigenaren in de VS, voor alle duidelijkheid. Jouw stelling was dat je in een machtspositie moest zitten voor racisme, en dan zelfs nog fysieke overmacht. Dat is dus niet waar.
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

Pagina 3 van 8 Eerste 1234567 ... Laatste

Regels voor berichten