Pagina 5 van 28 Eerste 12345678915 ... Laatste
    FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Klopt, de doodstraf is een enorm dure aangelegenheid om uit te voeren in vergelijking met levenslange opsluiting en bovendien zijn alle juridische deuren potdicht om dit te kunnen herinvoeren.

Maar dat is niet wat je bedoelde zeker?
    Een hamer in de Gamma kost u maar paar euro ze. Heb zo eens een programma gezien dat op zoek ging naar de meest humane manier om mensen de doodstraf toe te dienen, vind het een beetje raar dat we daar belang aan hechten bij seriemoordenaars, serieverkrachters, en terroristen.

iTrader
    0
    De hoge kostprijs is natuurlijk niet de executie an sich, maar wel de lange juridische beroepsprocedures om het vonnis definitief te bevestigen. Als je denkt dat je in een moderne rechtstaat iemand relatief snel tot de doodstraf kunt veroordelen en die uitvoeren, dan ben je echt wel aan het dromen.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De realiteit is dat België bijzonder weinig aandacht is voor de psychiatrische toestand van daders en dat er tegelijk bijzonder weinig motiviate is om daar eindelijk eens ernstig in te investeren. In Nederland zou zo iemand 3 maanden in het Pieter Baancentrum ter observatie hebben doorgebracht, waarna er een gedetailleerd rapport wordt opgesteld waarna de rechtbank vervolgens de gepaste maatregelen en straffen kan opleggen.

Ik ga zeker niet beweren dat het Nederlandse systeem perfect is, maar opent veel meer mogelijkheden om een dader degelijk op te volgen en hem zo nodig psychiatrisch te kunnen behandelen of desnoods opgesloten te houden.
    Je kan volledig gelijk hebben, en net daarom zou je verwachten dat hiermee rekening gehouden wordt opdat we als samenleving met een oplossing verder gaan die werkt.

Als je in de situatie zit dat je daders vrijlaat mits een behandeling die compleet inadequaat is om recidivisme te voorkomen, dan moet je andere maatregelen / alternatieven treffen zoals bv. contactverbod met kinderen , etc ...?
    Niets weerhoudt België om meer te investeren in psychiatrische behandeling, maar intussen moet je wel verder kunnen met iets dat beter werkt.

De hoge kostprijs is natuurlijk niet de executie an sich, maar wel de lange juridische beroepsprocedures om het vonnis definitief te bevestigen. Als je denkt dat je in een moderne rechtstaat iemand relatief snel tot de doodstraf kunt veroordelen en die uitvoeren, dan ben je echt wel aan het dromen.
    Als dat excuus is, waarom staan we dan wel zo vlot euthanasie toe?
    Je vonnis is je vonnis en achteraf moet er helemaal niets geprocedureerd worden.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 14 november 2018 om 10:35
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Het is ligt politiek gevoelig om honderden miljoenen euro's te investeren in daderopvolging en behandeling. Ik vind dat persoonlijk schandalig en een politicus of partij die daar voluit voor gaat zou waarschijnlijk op mijn steun kunnen rekenen, maar ik acht de kans dat dit gebeurt zeer klein. Zie ook niet hoe je op een andere manier verder zou kunnen. Zolang je binair blijft oordelen over iemands psychiatrische toestand, gaan dit blijven gebeuren.

iTrader
    1 (100%)
    Dat kan zo zijn, bij het herinvoeren dus een snelle goedkope procedure van maken die tegelijk helder is voor rechters en transparant voor de burger. Het moet niet altijd zo moelijk zijn omdat het dat vroeger was of elders is.

En over die lange juridische procedures, die mannen van dat trein ongeluk zitten ook al 5 jaar hun advocaten te betalen en daar werkt een hele hoop volk aan, en nu moet alles vertaald worden naar het Frans. Het hele juridische systeem kost bakken geld, is omslachtig en niet transparant. Dus als men toch bezig is dat eens aan te passen pak dan gelijk de doodstraf erbij?

Ik denk dat als je van jezelf vond het recht te hebben iemand anders leven te nemen dan mag de staat het jouwe nemen. Einde verhaal.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    De harde realiteit is:
    - eender welke behandeling of straf die deze persoon gehad heeft om zijn gedrag te veranderen, heeft gefaald
    - eender welke evaluatie of deze persoon geschikt was om terug in de samenleving toe te laten, heeft eveneens gefaald

De gevolgen van dit dubbele falen is gigantisch gebleken en de enige echte garantie waarmee je de maatschappij tegen dit soort individuen voor de toekomst kan beschermen en die GEEN lapmiddel is, is de doodstraf.
    Eerst je misschien afvragen OF hij een behandeling heeft gehad?
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTwL- Bekijk bericht
    Dat kan zo zijn, bij het herinvoeren dus een snelle goedkope procedure van maken die tegelijk helder is voor rechters en transparant voor de burger. Het moet niet altijd zo moelijk zijn omdat het dat vroeger was of elders is.
    Nu ben je toch wel heel simplistisch aan het redeneren. Iemand op een juridisch correcte manier tot een onomkeerbare straf veroordelen gaat sowieso tijd en ingewikkelde procedures vragen.

Dus als men toch bezig is dat eens aan te passen pak dan gelijk de doodstraf erbij?
    Dat gaat niet meer hé. België heeft net zoals quasi alle andere Europese landen verdragen geratificeerd die de herinvoering van de doodstraf onmogelijk maken.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Waar gaat dit over? Want ik kan niet volgen, hoor. De ene noemt vluchtelingenopvang "nieuwe concentratiekampen" en noemt onze psychologische begeleiding 0,0 (feitelijk onjuist, hoe goed die wel verloopt, kan ik dan weer niet zeggen). De andere heeft het vaag over "hen hier". En wraakacties .

Ik antwoord, maar alleen op mijn quote. Want geloof het of niet, ik heb gewoon mijn eigen mening, en JPV de zijne. Een beetje een kanttekening, maar dat lees je hier steeds vaker, waarschijnlijk omdat het dan iets makkelijker is om te zeggen "de hypocriete voorstanders". Omdat we niet allemaal hetzelfde zeggen. Net als jij niet aan de zijde staat van Sarcastr0 die iedereen preventief een spuitje gaat geven, sta ik ook niet automatisch en voor alles aan de zijde van JPV.

Ik doelde niet op de mening, eerder op wat zijn nu eigenlijk de feiten.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)

En over die lange juridische procedures, die mannen van dat trein ongeluk zitten ook al 5 jaar hun advocaten te betalen en daar werkt een hele hoop volk aan, en nu moet alles vertaald worden naar het Frans. Het hele juridische systeem kost bakken geld, is omslachtig en niet transparant. Dus als men toch bezig is dat eens aan te passen pak dan gelijk de doodstraf erbij?

Ik denk dat als je van jezelf vond het recht te hebben iemand anders leven te nemen dan mag de staat het jouwe nemen. Einde verhaal.
    https://deathpenalty.org/facts/5-myths-death-penalty/
    https://deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

Misschien eerst wat studiemateriaal lezen eer je uitspraken doet? Je zit er bij quasi alles wat je zegt, hopeloos naast.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Eerst je misschien afvragen OF hij een behandeling heeft gehad?
    Dus je komt met een mogelijk derde falen af:
    - de evaluatie of een dader vrij mag komen zonder behandeling heeft eveneens gefaald

Dus, justitie kan niet oordelen of iemand behandeld moet worden, of een werkende behandeling voorschrijven, of evalueren of de behandeling aanslaat.
    En dan zijn we verbaasd dat de kloof tussen burger en gerecht vergroot ...

Dit versterkt alleen maar de nood aan nieuwe maatregelen om de samenleving te beschermen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Général Zantas Bekijk bericht
    https://deathpenalty.org/facts/5-myths-death-penalty/
    https://deathpenaltyinfo.org/costs-death-penalty

Misschien eerst wat studiemateriaal lezen eer je uitspraken doet? Je zit er bij quasi alles wat je zegt, hopeloos naast.
    Je bedoelt propaganda geplukt van websites van een anti-doodstraf organisaties? Must be true then.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 14 november 2018 om 10:51
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Terzijde, ik begrijp ook wel dat een doodstraf of levenslang voor iedereen met een tweede geweld gerelateerde veroordeling over the top is, maar er is wel iets te zeggen om rechters verantwoordelijk te houden als iemand die ze een kans geven fout beoordeeld is. Dat is uiteindelijk hun job, of niet?
    Dan gaat iedereen toch te streng gestraft worden?
    Iemand die een zwaar feit heeft gepleegd maar onderhevig was aan slechte invloeden en gepushed is geweest tot een crimineel feit gaat dan extra zwaar gestraft worden omdat er altijd het risico is dat die hervalt.

Die kerel kan kei hard zijn fout inzien en zich voor de rest van zijn leven voorbeeldig gedragen.
    Of hij kan (gezien zijn beïnvloedbaarheid) opnieuw gepushed worden om een misdaad te plegen.

Welke straf gaat een rechter geven als hij weet dat hij kop van jut is als die persoon hervalt?
    De zwaarste die mogelijk is hé
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    1 (100%)
    Nu ben je toch wel heel simplistisch aan het redeneren. Iemand op een juridisch correcte manier tot een onomkeerbare straf veroordelen gaat sowieso tijd en ingewikkelde procedures vragen.

Dat gaat niet meer hé. België heeft net zoals quasi alle andere Europese landen verdragen geratificeerd die de herinvoering van de doodstraf onmogelijk maken.
    Uiteraard maak ik het meer simpel dan het in de realiteit zal zijn. Maar jij doet alsof het onmogelijk is, en dat is volgens mij niet correct. En dat ver Europese verdragen zijn is leuk, maar ook die kan je wel omzetten of aanpassen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een lidstaat een order niet naleeft.

Soit, ik wil niet doen alsof we licht moeten gaan over de doodstraf hoor, ik trok het een beetje in het belachelijke. Maar ik geloof wel dat die een straf moet zijn die een rechter zou moeten kunnen geven na bijvoorbeeld positief advies van psychologen en dokters.

iTrader
    0
    En dat ver Europese verdragen zijn is leuk, maar ook die kan je wel omzetten of aanpassen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een lidstaat een order niet naleeft.
    Als het zo eenvoudig was om uit die verdragen te stappen, denk je niet dat pakweg Turkije en Rusland dat al lang zouden hebben gedaan? Er hangen echt wel serieuze consequenties aan vast hoor.

Je bedoelt propaganda geplukt van websites van een anti-doodstraf organisaties? Must be true then.
    Staan nochtans verifieerbare feiten in. Weerleg ze eerst, dan kunnen we verder praten.

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Als dat excuus is, waarom staan we dan wel zo vlot euthanasie toe?
    Je vonnis is je vonnis en achteraf moet er helemaal niets geprocedureerd worden.
    Zo vlot is dat ook niet hoor.
    En het is dan nog de keuze van de persoon zelf.

Een crimineel gaat nooit zelf voor de doodstraf kiezen denk ik...
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

iTrader
    4 (100%)

Tot binnen 10 jaar blijkt dat die man eigenlijk de schuld op zich heeft genomen om zijn vriendin te beschermen (of iets dergelijks)... Daarnaast moet je die grens dan nog ergens leggen, die man is veroordeeld voor slagen en verwondingen met de dood tot gevolg (dus doodslag en geen moord?). Ga je dan iedereen die schuldig is aan doodslag ook maar de doodstraf geven?

ook deze man:
    https://www.nu.nl/binnenland/5567348...r-dochter.html
    of deze bezorgers: https://www.metronieuws.nl/in-het-ni...-notenallergie
    ?

Pagina 5 van 28 Eerste 12345678915 ... Laatste

Regels voor berichten