Pagina 4 van 11 Eerste 12345678 ... Laatste
    Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Denk dat er hier inderdaad zowel wat te zeggen valt pro als contra. Denk dat er gewoon naar de bevolking toe toch nog iets duidelijker moet gecommuniceerd worden 1. hoe die informatie precies gebruikt gaat worden en 2. hoe die informatie beschermd gaat worden. Pro zegt "het zal enkel gebruikt worden om criminelen te vinden en het zal wel veilig zijn", contra zegt "iedereen kan morgen als crimineel gezien worden met de juiste zot aan de macht en het zet de deur open voor misbruik". De waarheid zal - zoals zo vaak - ergens in het midden liggen, vrees ik.

Ik denk dat er vooral veel nood is aan de nodige procedures om ervoor te zorgen dat zelfs ordediensten niet zomaar die informatie mogen gebruiken. Dit toelaten voor elke misdaad neigt m.i. iets te zwaar naar Big Brother-praktijken, hoewel ik het bijvoorbeeld in het geval van een meervoudig moordenaar perfect zou kunnen begrijpen.

Anderzijds moet ik ook wel zeggen dat onze situatie vergelijken met landen à la Brazilië en te verwijzen naar politiek vluchtelingen, dat dat misschien toch wat appelen met peren is, nee? Denk dat onze democratie nu wel al ingeworteld genoeg is om zeker te kunnen zijn dat we hier niet snel in een situatie gaan geraken waar een deel van de bevolking politiek vluchteling is. Met dat soort doemdenkerij is het onmogelijk om al zo'n ethisch geladen onderwerp op een constructieve manier te bediscussiëren.

iTrader
    3 (100%)
    Ik vraag me af waarom het nodig is eigenlijk.

Een vingerafdruk kan je niet op oog onderscheiden dus sowieso moet je database raadplegen?

Er gaat zogezegd geen database bijgehouden worden maar als er controle is moet je het toch kunnen vergelijken met een referentiepunt aka een database?
    Maar als er database is gaan iedere mogelijke misdaad waar ze een vingerafdruk hebben gevonden door die database jagen. Als het een hit met jouw vinger mag je gaan uitleggen hoe en waarom.

Of zie ik het verkeerd.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vraag me af waarom het nodig is eigenlijk.

Een vingerafdruk kan je niet op oog onderscheiden dus sowieso moet je database raadplegen?

Er gaat zogezegd geen database bijgehouden worden maar als er controle is moet je het toch kunnen vergelijken met een referentiepunt aka een database?

Of zie ik het verkeerd.
    Er gaat geen database zijn van vingerafdrukken, maar mogelijk wel 1 van verdachte vingerafdrukken. Je hebt ook geen databank nodig van nummerplaten, enkel van nummerplaten die betrokken zijn bij misdaden.

iTrader
    0
    Bij een controle gaan ze dan je vingerafdrukken opnieuw afnemen en die vergelijken die op de RFID-chip van het e-ID.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    Bij een controle gaan ze dan je vingerafdrukken opnieuw afnemen en die vergelijken die op de RFID-chip van het e-ID.
    of ze scannen het RFID in en vergelijken zo. Wat eigenlijk gewoon de "snellere" variant is van bij routinecontroles iedereen 1 voor 1 zijn vingerafdrukken in te lezen. Dat mogen ze van mij evengoed goedkeuren hoor...
    Dat is gewoon de meer waterproof variant van "wanted"-posters he.

iTrader
    7 (100%)
    Slippery slope, volgende is DNA.

En wees niet naïef, natuurlijk komen deze gegevens in een databank.

Politiestaat wordt stilaan een feit. Kijk naar hoeveel camera's er zijn bijgekomen de laatste tien jaar. Snap niet dat mensen dit normaal vinden, achja het is niet nieuw om onder het mom van "veiligheid" mensen hun vrijheid te doen opgeven.

Is 1984 of A brave new world nog verplichte lectuur in de school?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    11 (100%)
    Dus eigenlijk vind je gewoon dat een een autoritaire regime die middelen in handen mag hebben omdat ze zo makkelijker hun tegenstanders kunnen vervolgen en zeker niet de verkeerde mensen vast te houden?
    Mijn punt is dat bij een autoritair regime het geen bal uitmaakt of het er aanwezig is of niet.
    Dat als het in dit worst case scenario toch geen sikkepit uitmaakt, dat ik er dan geen probleem bij heb dat in alle andere omstandigheden het voordeel ervan kan gebruikt worden.

Waarom hebben niet alle wagens een verplicht alcoholslot? Omdat het niet proportioneel zou zijn. Zelfde verhaal hier; de proportionaliteit van de maatregel is nog op geen enkele manier aangetoond.
    Ik heb geen probleem met een alcoholslot op alle wagens.
    Voor mij is die proportionaliteit onbelangrijk.

iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    of ze scannen het RFID in en vergelijken zo. Wat eigenlijk gewoon de "snellere" variant is van bij routinecontroles iedereen 1 voor 1 zijn vingerafdrukken in te lezen. Dat mogen ze van mij evengoed goedkeuren hoor...
    Waarom is de privacycommissie dan zo tegen?

Ondanks dat we met foto's zitten, met camera's overal toch heeft de privacycommissie hiermee problemen. Er moet toch iets zijn dat niet 100% juist zit dan.

iTrader
    0
    Euhm, wat? Ik vrees dat je het doel nog steeds niet begrepen hebt.

Het gaat om verdachten die aangetroffen worden met een ID dat mogelijk niet van hen is. Om onomstotelijk vast te stellen dat de persoon is wie-ie beweert te zijn wil Jambon vingerafdrukken op de kaart zetten. Het zal dus wel degelijk nodig zijn om telkens opnieuw vingerafdrukken te nemen om die match te kunnen vaststellen.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lavabo Bekijk bericht
    Slippery slope, volgende is DNA.

En wees niet naïef, natuurlijk komen deze gegevens in een databank.

Politiestaat wordt stilaan een feit. Kijk naar hoeveel camera's er zijn bijgekomen de laatste tien jaar. Snap niet dat mensen dit normaal vinden, achja het is niet nieuw om onder het mom van "veiligheid" mensen hun vrijheid te doen opgeven.

Is 1984 of A brave new world nog verplichte lectuur in de school?
    Het volgende is inderdaad DNA. En dan zit er in een databank dat DNA xxdxxsdfljksdqfmkjqsdfhmlkjsdqf sandervdw is. So what?
    Een politiestaat is een staat waar gecontroleerd wordt wàt je doet. Dat heeft niks te maken met controleren wie je bent. Bvb: Spanje dat oplegt dat Catalanen niet mogen denken dat ze onafhankelijk willen zijn = politiestaat. Spanje dat identificeert dat joske een Catalaan is = geen politiestaat.

Misschien beter zelf eens 1984 opnieuw lezen en dan merk je dat het probleem niet Big Brother maar het ingrijpen van Big Brother is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    Waarom is de privacycommissie dan zo tegen?
    Omdat de privacycommissie nogal graag van alle daken schreeuwt dat ze belangrijke dingen doen, maar ondertussen nog altijd niet GDPR-compliant is?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Mijn punt is dat bij een autoritair regime het geen bal uitmaakt of het er aanwezig is of niet.
    Dat als het in dit worst case scenario toch geen sikkepit uitmaakt, dat ik er dan geen probleem bij heb dat in alle andere omstandigheden het voordeel ervan kan gebruikt worden.
    Stel u bent lid van een organisatie die verboden wordt en vreest voor uw leven. Maakt het u in die situatie dan geen sikkepit uit hoe goed de overheid is in het identificeren van de juiste persoon? Héél vreemd standpunt, als je het mi vraagt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Ik heb geen probleem met een alcoholslot op alle wagens.
    Voor mij is die proportionaliteit onbelangrijk.
    Een wagen mag dus voor u duizenden euro's duurder worden omdat er een klein deel bestuurders zijn die het niet kunnen laten om geïntoxiceerd te sturen. Dat weten we dan ook weer.

Omdat de privacycommissie nogal graag van alle daken schreeuwt dat ze belangrijke dingen doen, maar ondertussen nog altijd niet GDPR-compliant is?
    Ok, dus zo lang er iets aan te merken valt op de privacycommissie mag zij haar wettelijke taak niet meer uitvoeren? Ook genoteerd.

iTrader
    4 (100%)
    Stel u bent lid van een organisatie die verboden wordt en vreest voor uw leven. Maakt het u in die situatie dan geen sikkepit uit hoe goed de overheid is in het identificeren van de juiste persoon? Héél vreemd standpunt, als je het mi vraagt.
    En diezelfde situatie maar dan iets omgedraaid: Uw buurman is een teruggekeerde Syriëstrijder, maakt het in uw situatie dan niet uit hoe goed de overheid is in het juist identificeren van die persoon?

iTrader
    0
    Levert dat direct gevaar op voor mijn leven? Ben ik het doelwit van de teruggekeerde Syriëstrijder? Indien niet gaat de vergelijking niet op.

iTrader
    4 (100%)
    Levert dat direct gevaar op voor mijn leven? Ben ik het doelwit van de teruggekeerde Syriëstrijder? Indien niet gaat de vergelijking niet op.
    "De Westerse samenleving" is een doelwit van die teruggekeerde Syriëstrijder ja?

iTrader
    0
    Nee, het gaat over het individuele standpunt: ik word om politieke redenen vervolgd vs. mijn buurman is een teruggekeerde Syriëstrijder.

Pagina 4 van 11 Eerste 12345678 ... Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten