Pagina 15 van 16 Eerste ... 5111213141516 Laatste
    Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    165 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Behalve dat kaartnummer misschien, en vervaldag van de ID kaart zijn dat toch gegevens die veel mensen en organisaties al hebben. Als je met die info slachtoffer van identiteitsfraude kan worden (en dat zal wel zo zijn) dan ga je maar heel beperkt beter beschermd zijn door die info niet op een website te zetten lijkt me.
    Misschien begrijp ik u verkeerd, of gaat het specifiek over de gegevens van iemand met een open functie als burgemeester, maar hoe kom ik aan bijvoorbeeld uw rijksregisternummer zonder dat gij dat op een website zet? Of eigenlijk zelfs aan dat van mijn burgemeester? Loop ik achter?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gavin Bekijk bericht
    Misschien begrijp ik u verkeerd, of gaat het specifiek over de gegevens van iemand met een open functie als burgemeester, maar hoe kom ik aan bijvoorbeeld uw rijksregisternummer zonder dat gij dat op een website zet? Of eigenlijk zelfs aan dat van mijn burgemeester? Loop ik achter?
    Zet een valse advertentie online voor het verhuur van mooi appartement.
    Om afspraak te maken moeten mensen een scan sturen van hun eID voor en achterkant.
    Alsook een recente loonfiche om te bewijzen dat je het kan betalen hé

je gaat eens zien hoevel reactie je gaat krijgen

@sandervdw : zoals gezegd : als je al eID gaat namaken wat houdt je tegen om je vingerafdruk erop te zetten ondanks dat er een valse naam op staat?
    Allé dat gaat de criminelen niet tegen houden hé.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    nee, want ik kan uw pincode te weten komen en daarmee geld afhalen (cfr: diefstallen van bankkaarten waar de code bij zit, of de post stelen waarop de code geprint staat). Iemand zijn vingerafdruk correct laten herkennen door een reader is toch echt een enorme stap moeilijker?

Het doel van de maatregel: er voor zorgen dat uw identificatie correct kan gebeuren. En hoe bereik je dat: Als je enkel met uw vingerafdruk kunt bewijzen dat die kaart van u is, is er niemand anders die uw kaart kan gebruiken om zich anders voor te doen, en evenmin kan hij een andere kaart gebruiken om zijn identiteit te verbergen.
    Komaan, hoe vaak wordt post gestolen waar de code geprint staat? Een code die je bij het 1e gebruik van de kaart verplicht moet veranderen. En code en kaart worden apart verstuurd, dus dit is nauwelijks een issue.
    We gaan deze maatregel toch niet nemen omdat er idioten zijn die hun code bij hun bankkaart steken?

Hoe ga je identificeren als er geen databank is? Er is toch ook geen sprake van dat iedereen nu ineens een reader moet hebben om zijn vingerafdruk in te lezen? En stel van wel, denk je dat mensen met minder goede bedoelingen die technologie binnen enkele jaren ook niet gekraakt krijgen?

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    zoals gezegd : als je al eID gaat namaken wat houdt je tegen om je vingerafdruk erop te zetten ondanks dat er een valse naam op staat?
    Allé dat gaat de criminelen niet tegen houden hé.

1 van de argumenten is net dat de nieuwe ID kaart moeilijker na te maken is.
    Dus laten we dat maar eerst bekijken of dat echt is vooraleer met het argument te gooien dat criminelen het kunnen namaken.

Maar voor de rest ben ik akkoord met je bezorgdheden omtrent die 3 maand opslag.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Raar genoeg hebben we er plots heel wat minder problemen mee als bedrijven het doen, dan als de overheid het doet.
    Pas moest ik betalen in de ZEB. Dat moet dus in de zelfscan-kassa, want de andere doen ze zo weinig mogelijk open. Eerste stap: ID-kaart scannen en gsm-nummer ingeven.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Raar genoeg hebben we er plots heel wat minder problemen mee als bedrijven het doen, dan als de overheid het doet.
    Pas moest ik betalen in de ZEB. Dat moet dus in de zelfscan-kassa, want de andere doen ze zo weinig mogelijk open. Eerste stap: ID-kaart scannen en gsm-nummer ingeven.
    ik heb daar ook problemen mee
    Waarom is dat nodig om af te rekenen?
    Mediamarkt doet dat ook graag. Normaal kunnen ze je niet verplichten om het af te geven.

maar aan de andere kant : dat is nog op vrijwillige basis

Vingerafdrukken geven voor een eID is dat niet meer.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Het is ook niet verplicht in de mediamarkt, ik heb het al elke keer geweigerd. Het zou ze om de garantie te doen zijn (kan goed zijn, maar toch wil ik het niet) en dat kan perfect met het kassaticketje.
    Telefoon nummers geef ik ook quasi nooit en als ze het toch echt willen, krijgen ze van mij een fake nummer. Tenzij ik echt geloof dat het nuttig is.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    nee, want ik kan uw pincode te weten komen en daarmee geld afhalen (cfr: diefstallen van bankkaarten waar de code bij zit, of de post stelen waarop de code geprint staat). Iemand zijn vingerafdruk correct laten herkennen door een reader is toch echt een enorme stap moeilijker?

Het doel van de maatregel: er voor zorgen dat uw identificatie correct kan gebeuren. En hoe bereik je dat: Als je enkel met uw vingerafdruk kunt bewijzen dat die kaart van u is, is er niemand anders die uw kaart kan gebruiken om zich anders voor te doen, en evenmin kan hij een andere kaart gebruiken om zijn identiteit te verbergen.
    De meerwaarde is beperkt.
    Het is namelijk niet enkel de vingerafdruk die bepaalt dat jij, jij bent. Het zijn ook de andere gegevens. De vingerafdruk die opgeslagen gaat worden, gaat volgens mij ook geen 100% accurate vingerafdruk zijn, al kan dat wel. Net zoals dat ook niet het geval is in enige andere biometrische beveiligingsapparatuur (wel op de kaart, nooit op de lezer). Men slaat in de database (vb bij beveiligingsapparatuur) een beperkte puntenwolk op waarbij er een beperkte foutenmarge is (geheugen van de lezer, of in de centrale database). In vroegere biometrische systemen was er ongeveer een foutenmarge van 1/1000. Daarom dat in de meeste systemen dat ook gekoppeld werd aan andere gegevens, zoals het hebben van een toegangsbadge, het effectief hebben van de telefoon in kwestie. Ondertussen hebben ze die puntenwolk al wel naar boven aangepast (ik zou de literatuur moeten naslaan voor de foutenmarge, maar ik ben nooit echt een fervent aanhanger geweest van biometrie als beveiliging), maar het blijft niet een volmaakte kopie van uw vingerafdruk. Er zullen in de wereld altijd duplicaten zijn. Echter de kans dat die duplicaten dan in al de andere informatie duplicaten zijn, is beperkt.

Uiteindelijk is een unieke code gekoppeld aan uw eigen profiel quasi even veilig. Kijk ook maar naar de meeste banken, die vragen voordat je een betaling kunt uitvoeren als je ingelogd hebt met uw vingerafdruk nog altijd naar uw specifieke code (en vice versa indien je inlogt met uw specifieke code) voordat men de betaling uitvoert. Men heeft het dan ook enkel als extra beveiligingsmaatregel ingevoerd. Een extra laagje beveiliging.

En daarvoor is het dan WEL weer nuttig. Als een extra laag bovenop de andere lagen die je voorziet. En in dat geval heb je dan ook geen 100% accurate vingerafdruk nodig, waardoor privacy concerns eigenlijk als je er logisch over nadenkt echt niet van belang zijn. En daar heb ik dan ook geen probleem mee. Ik begrijp dan ook niet dat men van de privacywaakhond zo moeilijk heeft gedaan over een gecentraliseerd platform, omdat de privacywaakhond het al perfect aanvaard in een beveiligingssysteem (of een priksysteem), indien je het toepast op de wijze zoals ik heb vermeld waarbij de toegangskaart (waarbij het in dit geval uw ID kaart is) uw volledige vingerafdruk opslaat en deze wordt vergeleken met de validatie die gecentraliseerd is opgeslagen. Normaliter is dat een 13 punts validatie. Er is dan ook een gecentraliseerd systeem, enkel ga je daar duplicaten kunnen hebben tussen zitten, maar wegens andere items zoals vb rijksregister, woonplaats, etc is de kans op een vals positief enorm klein. Eigenlijk onbestaande om eerlijk te zijn...

Je kunt natuurlijk overgaan op een 100% exacte match als veiligheid. Maar de veiligheid gaat groter zijn indien je meer veiligheidslagen erin steekt dan wanneer je 1 laag tot het uiterste voorziet. Het is dan echter gewoon een afweging in kosten tov de veiligheid die je wenst. Op lange termijn (50- 100j) ga ik er dan ook vanuit dat DNA, gezichtsherkenning ook nog wel zal toegevoegd worden.

Het blijft echter altijd een afweging tussen beveiliging en gemak. Het is gemakkelijker om een vinger op iets te leggen en in te loggen, dan een 20 cijferige mengeling van letters en cijfers en karakters van buiten te kennen of weer maar eens dat inlogbakje te gebruiken om een random string te creëren.
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 16 januari 2020 om 13:13

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Lange termijn 50-100j gezichtsherkenning?
    FaceID van de iphone gemist ofzo? The future is now.

En de foutenmarge van de vingerafdruk is om er voor te zorgen dat je je vinger op verschillende manieren op de sensor kan plaatsen AFAIK.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    ik heb daar ook problemen mee
    Waarom is dat nodig om af te rekenen?
    Mediamarkt doet dat ook graag. Normaal kunnen ze je niet verplichten om het af te geven.

maar aan de andere kant : dat is nog op vrijwillige basis

Vingerafdrukken geven voor een eID is dat niet meer.
    Daar was het nodig om af te rekenen. Ik wou niet, en heb dus alles moeten laten liggen.

Volgens mij om te kunnen betalen met CC, maar ik vond het wel straf.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Daar was het nodig om af te rekenen. Ik wou niet, en heb dus alles moeten laten liggen.

Volgens mij om te kunnen betalen met CC, maar ik vond het wel straf.
    Ik ben al enkele jaren niet meer in een ZEB-winkel geweest (of toch iets gekocht). Vroeger ook die vraag gekregen om de identiteitskaart in te lezen, en bij weigering kon ik toch nog afrekenen. Geen idee als en waarom ze dat verstrengd zouden hebben.

Nu, hoewel ik er pertinent tegen ben, heb ik me laten vertellen dat er verschillende 'niveaus' qua inlezen bestaan, en dat een ZEB bvb enkel toegang zou hebben tot de adresgegevens in de chip.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nineshots Bekijk bericht
    Lange termijn 50-100j gezichtsherkenning?
    FaceID van de iphone gemist ofzo? The future is now.

En de foutenmarge van de vingerafdruk is om er voor te zorgen dat je je vinger op verschillende manieren op de sensor kan plaatsen AFAIK.
    Integratie op de Id kaart heh . Met die pasfoto die je niet veel he. Al doelde ik eerder op DNA, en had dat gewoon toegevoegd. Al is het (gezichtsherkenning) er al wel bij paspoorten... Al werkt dat niet zo denderend vond ik.

Foutmarge die jij vermeld is de technische reden. Al komt er ook bij het feit dat vingers niet altijd perfect proper zijn (en die lezer dus ook niet) en men toch verwacht dat het werkt. Bij handpalmlezer heb je dat probleem in principe niet.
    Voor privacyredenen is dat de reden waarom het erdoor komt. Dat dat gelieerd is aan gebruiksgemak maakt voor hen niet uit. Al kan je technisch perfect een vingerafdruklezer maken waarbij de afdruk perfect moet zijn. Je gaat echter geïrriteerd zijn met het aantal keren dat je moet opnieuw proberen.

Irislezer is gelijkaardig, al is die ook nog eens onaangenaam om te doen...
    Laatst gewijzigd door Renegadexxripxx; 16 januari 2020 om 13:43

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    165 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Zet een valse advertentie online voor het verhuur van mooi appartement.
    Om afspraak te maken moeten mensen een scan sturen van hun eID voor en achterkant.
    Alsook een recente loonfiche om te bewijzen dat je het kan betalen hé

je gaat eens zien hoevel reactie je gaat krijgen
    Maar dan moet ik, met slechte bedoelingen, zelf iets vals opzetten en proberen om iemand (willekeurig ook nog) zijn gegevens te bemachtigen. Beryl zei dat sommige gegevens op die identiteitskaart toch al in databanken van sommige organisaties zitten, en dat daarom uw identiteitskaart ongecensureerd op internet posten maar beperkt hoger risico geeft dan dat niet te doen. Hoe kom ik aan het rijksregisternummer of kaartnummer van die burgemeester zonder dat die die foto publiceert voor heel het land? Lijkt me heel vreemd, dus misschien gewoon verkeerd begrepen.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Belgen hebben ook gewoon te veel vertrouwen in de staat.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    10 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    Komaan, hoe vaak wordt post gestolen waar de code geprint staat? Een code die je bij het 1e gebruik van de kaart verplicht moet veranderen. En code en kaart worden apart verstuurd, dus dit is nauwelijks een issue.
    We gaan deze maatregel toch niet nemen omdat er idioten zijn die hun code bij hun bankkaart steken?

Hoe ga je identificeren als er geen databank is? Er is toch ook geen sprake van dat iedereen nu ineens een reader moet hebben om zijn vingerafdruk in te lezen? En stel van wel, denk je dat mensen met minder goede bedoelingen die technologie binnen enkele jaren ook niet gekraakt krijgen?
    Toevallig heb ik vakantiewerk gedaan op een dienst die tankkaarten verdeelt. Daar kwamen dagelijks tientallen aanvragen binnen om kaarten te blokkeren waarbij de code er gewoon bij stak. Dat gaat bij bankkaarten net hetzelfde zijn.

Dan ga je ervan uit dat SSH ook gekraakt gaat worden (wat zou kunnen he, maar dan is een geëncrypteerde vingerafdruk op een chip het laatste van uw problemen). Je kan encrypteren met een private hash die enkel de bakjes van het gemeentehuis hebben, en uw lezer kan dan perfect een public key bevatten om te matchen. De enige manier om dat te hacken is zo'n bakje uit een gemeentehuis stelen, maar dan kan je die key gewoon uit de lijst met keys halen. Realistisch moet iedereen ook niet een nieuwe vingerafdruklezer hebben he, meerderheid van de mensen heeft er 1 in zijn broekzak zitten.

Een soortgelijk idee is trouwens de itsme app he. Ik blijf het wel een raar idee vinden dat de simpelste manier om iemand zijn identiteit uniek te definiëren niet op een identiteits-kaart zou mogen staan.

Pagina 15 van 16 Eerste ... 5111213141516 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten