Pagina 13 van 16 Eerste ... 3910111213141516 Laatste

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    waarom staat mijn foto op die kaart? mijn handtekening? mijn rijksregister? godbetert mijn adres?
    als het enkel dient om mij te identificeren dan is een vingerafdruk hoe dan ook beter dan al die dingen samen
    Dus omdat ze al gegevens hebben van je mogen ze gerust meer gegevens krijgen van je?

Je kan zo bezig blijven hé. Next camera's in je huis : als je niks verkeerd doet kan dat toch geen kwaad hé

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Als de Belgische overheid ooit Chinese ambities zou gaan koesteren wordt dit natuurlijk een ander verhaal. Maar hey, met de opmars van de communisten bij de laatste verkiezingen, weet je nooit natuurlijk.
    Padum tsji.
    Ondertussen is het wel een rechtse regering die de ANPR camera's waarbij je je vragen stelt in bulk installeert, en nu tegen het advies van een commissie van experten in de vingerafdruk op de identiteitskaart zet. Maar zolang het geen linkse regering is die dat doet is er dan blijkbaar weinig probleem

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Padum tsji.
    Ondertussen is het wel een rechtse regering die de ANPR camera's waarbij je je vragen stelt in bulk installeert, en nu tegen het advies van een commissie van experten in de vingerafdruk op de identiteitskaart zet. Maar zolang het geen linkse regering is die dat doet is er dan blijkbaar weinig probleem
    Ja want het is zeker Europa niet die dat beslist heeft , maar onze stoute regering :')

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Padum tsji.
    Neen, zolang er geen politie is die werkt voor een dictatoriale regering, die die camera's alleen voor veiligheidsgerelateerde zaken gebruikt, heb ik er geen probleem mee. Ik vertrouw mijn lokale politiediensten meer dan dat ik de criminelen die hier nog steeds in de buurt ronddwalen vertrouw. Ik wil die laatsten ook graag wég.

Indien dat ooit zou veranderen, dan zou ik gerust willen meewerken met het collectief neerhalen van al die camera's. Alleen is dat nu gemakkelijk gezegd natuurlijk, zeker in een land waar je niet echt gemakkelijk toegang hebt tot wapens om je te verdedigen tegen een eventuele tirannieke overheid (maar goed, een te groot wapenbezit heeft ook nadelen, zie de V.S., maar in Zwitserland kan het dan weer wel probleemloos).

Met links of rechts heeft dit niets te maken. De PVDA is echter wél een partij die duidelijk een ideologie voorstaat die in realiteit in zowat alle landen waar ze aan de macht gekomen is, in dictatoriale regimes heeft geresulteerd.

Het is niet omdat je voorstander bent van een overheid met een stevig veiligheidsbeleid - zoals ik in de "racisme"-thread als schreef: laat de politie gerust hardhandig optreden tegen de jongeren die stenen naar de brandweer gooien - dat je daarom een tegenstander bent van vrijheid. Maar absolute vrijheid moet ook geen vrijgeleide worden voor een laks beleid waarbij je uit principe weigert om technologische middelen die kunnen helpen om de misdaad te bestrijden te gebruiken omdat er een aantal mensen een beetje te paranoïde zijn.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    https://ec.europa.eu/home-affairs/wh...nt-security_en

paspoorten zijn niet gelijk aan identiteitskaarten

Passports, residence permits or visas are used for travel purposes or as a proof of identity.

bad EU

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    waar wordt er iets over paspoorten gezegd?

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TooChé Bekijk bericht
    waar wordt er iets over paspoorten gezegd?
    jij 2 posten erboven toen je het op EU wilde steken

Ja want het is zeker Europa niet die dat beslist heeft , maar onze stoute regering :')

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Het is niet omdat je voorstander bent van een overheid met een stevig veiligheidsbeleid - zoals ik in de "racisme"-thread als schreef: laat de politie gerust hardhandig optreden tegen de jongeren die stenen naar de brandweer gooien - dat je daarom een tegenstander bent van vrijheid. Maar absolute vrijheid moet ook geen vrijgeleide worden voor een laks beleid waarbij je uit principe weigert om technologische middelen die kunnen helpen om de misdaad te bestrijden te gebruiken omdat er een aantal mensen een beetje te paranoïde zijn.
    Alleen houden de huidige argumenten geen steek zonder dat er een centrale databank is, dat heeft niks te maken met paranoïde te zijn. Nu is het een maatregel die geld kost zonder dat er voordelen aan verbonden zijn. Daarbovenop hebben vingerafdrukken een redelijk hoge kans op valse positieve resultaten (1/18 tot 1/30 vind ik terug).

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    jij 2 posten erboven toen je het op EU wilde steken
    eeuh neen, ik zeg toch nergens paspoort?
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20190731_04536625
    Zie laatste zin artikel

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Neen, zolang er geen politie is die werkt voor een dictatoriale regering, die die camera's alleen voor veiligheidsgerelateerde zaken gebruikt, heb ik er geen probleem mee. Ik vertrouw mijn lokale politiediensten meer dan dat ik de criminelen die hier nog steeds in de buurt ronddwalen vertrouw. Ik wil die laatsten ook graag wég.

Indien dat ooit zou veranderen, dan zou ik gerust willen meewerken met het collectief neerhalen van al die camera's. Alleen is dat nu gemakkelijk gezegd natuurlijk, zeker in een land waar je niet echt gemakkelijk toegang hebt tot wapens om je te verdedigen tegen een eventuele tirannieke overheid (maar goed, een te groot wapenbezit heeft ook nadelen, zie de V.S., maar in Zwitserland kan het dan weer wel probleemloos).

Met links of rechts heeft dit niets te maken. De PVDA is echter wél een partij die duidelijk een ideologie voorstaat die in realiteit in zowat alle landen waar ze aan de macht gekomen is, in dictatoriale regimes heeft geresulteerd.

Jij kwam aandraven met de communisten. Terwijl er wereldwijd genoeg regimes zijn die een grotere greep willen krijgen op hun bevolking, zowel linkse regimes als rechtse regimes. En België hoort daar momenteel nog niet bij, maar wie weet wat de toekomst brengt.
    Op dat gebied ben ik altijd een doemdenker geweest, ik vertrouw de staat niet. Ik vertrouw onze politiekers niet. En eerlijk gezegd, ik heb ook weinig vertrouwen in onze politieagenten. En dat is nu net omdat ik er wel wat persoonlijk ken. Veel goede gasten bij, maar ook een paar die...verzuurd zijn doorheen de jaren. Jarenlang vooral geconfronteerd worden met de onderbuik van de maatschappij durft nogal eens wat te doen met het wereldbeeld van een mens, zeg maar. Combineer dat met de incompetentie van de Belgische staat (alle topics hier staan vol over wat er allemaal foutloopt in dit land, maar met biometrische gegevens gaan ze dan geen flaters begaan?) en dan mag je mij gerust paranoïde noemen. Ik beschouw mezelf dan wel als realist.

Stenen naar de brandweer. Spreken we hier dan over jongeren die een week later met de glimlach hun identiteitskaart zullen afgeven aan een politiepatrouille om gecontroleerd te worden? De ene week rellen en de week daarna braaf meewerken?
    Of zou een stevig veiligheidsbeleid niet eerder moeten gestoeld zijn om de implementatie van de huidige regels, overal en voor iedereen? Als ze de situatie nu al niet onder controle kunnen houden, hoe gaan vingerafdrukken op een identiteitskaart dan het probleem wel oplossen? Extra regels terwijl ze de huidige nog niet kunnen afdwingen bij de gevallen waar het echt nodig is.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    eeuh neen, ik zeg toch nergens paspoort?
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20190731_04536625
    Zie laatste zin artikel
    my bad : ik wist niet dat het onlangs werd gestemd en nu ook betrekking had op identiteitskaarten

Maar daar zit je nu toch met iets heel belachelijks op Europees niveau

https://www.consilium.europa.eu/en/p...pts-new-rules/

They do not require member states to introduce identity cards if they are not foreseen under national law.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind het voornamelijk tenenkrullend dat een minister in lopende zaken dit er gewoon door kan jagen na:
    - onderzoeksgroep Computer Security and Industrial Cryptography (COSIC) van de KU Leuven die brandhout maakt van de wetteksten
    - negatief advies van Gegevensbeschermingsautoriteit
    - een hangende procedure bij het Grondwettelijk Hof
    en dus eigenlijk vanuit de politiek een dikke middelvinger opsteekt naar de rest van de samenleving.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    71 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    my bad : ik wist niet dat het onlangs werd gestemd en nu ook betrekking had op identiteitskaarten

Maar daar zit je nu toch met iets heel belachelijks op Europees niveau

https://www.consilium.europa.eu/en/p...pts-new-rules/

They do not require member states to introduce identity cards if they are not foreseen under national law.
    Is al 2 jaar geleden ofzo gestemd geweest ...
    Europa is op zich een artificieel in elkaar gebokst USA-wannabe systeem, en het werkt absoluut nog niet. Dus ja, veel belachelijke zaken worden op Europees niveau beslist.
    Maar in dit geval, heb ik absoluut geen probleem met deze regel, als deze consistent in elke lidstaat wordt doorgevoerd

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Is al 2 jaar geleden ofzo gestemd geweest ...
    Europa is op zich een artificieel in elkaar gebokst USA-wannabe systeem, en het werkt absoluut nog niet. Dus ja, veel belachelijke zaken worden op Europees niveau beslist.
    Maar in dit geval, heb ik absoluut geen probleem met deze regel, als deze consistent in elke lidstaat wordt doorgevoerd
    6 juni 2019.

Diegene die 2 jaar geleden was gestemd gaat over paspoorten. Daarom mijn verwarring.

En ze wordt niet consistent ingevoerd hé.
    Ze verplichten de lidstaten niet tot een invoering van identiteitskaarten.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.standaard.be/cnt/dmf20200115_04806464

Burgemeester Lokeren toont nieuwe identiteitskaart, en deelt zo persoonlijke gegevens met iedereen
    Vandaag om 09:57 door pvm

Bij de uitreiking van de eerste elektronische identiteitskaart dinsdag heeft de Lokerse burgemeester Filip Anthuenis (Open VLD) zijn gloednieuwe exemplaar gedeeld met de wereld. Waarmee hij zijn persoonlijke gegevens te grabbel gooide. Pijnlijk, want rond de nieuwe identiteitskaart waren al heel wat zorgen over de bescherming van persoonlijke gegevens.

De eerste eID met vingerafdrukken werd in Lokeren uitgereikt aan burgemeester Anthuenis (Open VLD) door federaal minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V). Na de overhandiging poseerde Anthuenis trots met zijn nieuwe exemplaar.

Hij liet zijn identiteitskaart echter ook fotograferen door een fotograaf van Het Laatste Nieuws, dat een tijdlang een close-up van de kaart - zowel de voorkant als de achterkant - op zijn website plaatste. Waarmee persoonlijke gegevens van Antheunis, zoals rijksregisternummer, kaartnummer, handtekening en vervaldatum van de kaart, voor iedereen te grabbel waren gegooid. In een reportage van TV-Oost waren de gegevens van Anthuenis eveneens aanvankelijk duidelijk zichtbaar. De regionale zender verving de beelden op zijn website pas later met een versie waarin ze onleesbaar waren gemaakt.

De foto’s bleven bovendien urenlang online staan op de nieuwssite, ook nadat op socialenetwerksite Twitter al heel veel kritiek was verschenen op de slordige manier waarop Antheunis blijkt om te springen met zijn persoonlijke gegevens. Intussen werden de beelden wel aangepast.

‘Ironiemeter ontploft’

‘Staat burgemeester Filip Anthuenis nu écht op HLN met zijn geboortedatum, kaartnummer, handtekening en rijksregisternummer?’, vroeg privacy-expert Matthias Dobbelaere-Welvaert zich af. ‘Ik heb een vrij goed idee wie het volgende slachtoffer van identiteitsfraude zal zijn. De ironiemeter is zonet ontploft.’

De Standaard-huiscartoonist Steven Degryse (Lectrr), eveneens erg uitgesproken over privacykwesties, spaarde evenmin zijn kritiek. ‘Dit zijn dus de genieën die uw privacy willen ‘beschermen’. Maar wel zelf hun eigen gegevens nodeloos op het internet te grabbel gooien.’

Controverse over vingerafdrukken

De lancering van de nieuwe identiteitskaart ging al gepaard met heel wat zorgen rond de bescherming van gevoelige gegevens, vooral dan over de registratie van vingerafdrukken op de kaart, en de (tijdelijke) opslag van de vingerafdrukken van de bezitters in een centrale databank. Een noodzakelijke maatregel in de strijd tegen identiteitsfraude, zo noemde de regering die nieuwigheid. De Privacycommissie, nu Gegevensbeschermingsautoriteit, gaf een ongunstig advies wegens ‘overmatig’ en ‘niet conform de privacywet’.

Toch zette de ministerraad afgelopen september het licht op groen. Zo zei minister De Crem dat Europa de nieuwe maatregel verplichtte. Hij beloofde verder dat ieders gegevens goed beschermd zouden worden. Tenzij iemand zelf zijn kaart laat fotograferen en publiceren, uiteraard.
    Ik denk dat de uitspraak van Lectrr het goed samenvat.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 13 van 16 Eerste ... 3910111213141516 Laatste

Tags for this Thread

Regels voor berichten