Pagina 11 van 11 Eerste ... 7891011
    Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    ICertificaten ongevoelig voor hacking? Nee dat klopt niet. Er zijn al verschillende bedrijven die certificaten uitdelen gehackt geweest waaronder ook de leverancier van de Nederlandse overheid en ziekenhuizen.
    Toch is PKI imo het meest veilige en nog steeds hanteerbare systeem wanneer versleutelde data door diverse partijen ontsleuteld moet kunnen worden, omdat de beheerder van de PKI certificaten kan intrekken.

Ik denk overigens niet dat je een CA voor websites kan vergelijken met de CA voor EID. Die eerste hebben een grotendeels geautomatiseerd proces waarvan de servers waarop dit draait gevoelig voor hacking zijn. De PKI zelf is niet gehacked geweest. Bij EID kan dit proces veel veiliger verlopen, gezien het verkrijgen van certificaten daar eerder uitzonderlijk zal gebeuren (er zullen er geen duizenden gemaakt worden) en men de tijd voor manuele verificatie en offline aanmaken en eventueel zelfs bezorging kan nemen.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    Met pin + certificaat zou je natuurlijk geen vingerafdrukken kunnen uitlezen zonder medewerking van de kaarthouder. En laat dat laatste nu net het doel van de maatregel zijn...
    Zever want je kan ook gewoon uw pas niet afgeven dan hebben ze uw vingerafdruk ook niet.

iTrader
    0
    Dan kunnen ze je sowieso daarvoor administratief aanhouden. Je pincode niet meer weten kan en zal nooit een misdrijf zijn.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dat is ook nog zo'n blinde vlek in het voorstel van wetgeving: wie zal de vingerafdrukken mogen lezen, en onder welke omstandigheden? Zal dit enkel op vrijwillige basis zijn, bijv. om je te authentificeren zoals bij je internationaal paspoort? Zal dat daarnaast enkel kunnen indien je van iets verdacht wordt?
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    0
    Ik ken de oplossing

Het scantoestel bij politie moet zo werken:

Je steekt uw ID in de scanner.
    Vervolgens leg je uw vinger op de scanner.
    De scanner brandt groen als de vingerafdruk overeen komt. Geen pin nodig hiervoor. De scanner heeft geen andere intelligentie (buiten een overheidcertificaat dat elk jaar vernieuwd moet worden)..

De vingerafdruk wordt op de kaart gezet via een gecertificeerde fingerprint reader op het gemeentehuis zelf en waar wel de juiste pin voor nodig is. Een vingerafdruk ruw uitlezen via een gestolen ID, lek bij de kaartmaatachappij (3 maanden??) , gestolen certificaat of gestolen scanner kan dan niet. Centrale DB kan niet bestaan. Alle vliegen in 1 klap toch.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 15 november 2018 om 17:00

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik neem idd aan dat het zo zal werken, en dat de kaartlezer niet meer informatie vrijgeeft dan 'match' of 'geen match', noch de vingerafdruk bijhoudt. In een ideale implementatie gebeurt de controle zelfs op de EID zelf, zodat de vingerafdruk nooit de kaart verlaat. Een beetje zoals in in een bankkaart de PIN ook nooit de chip verlaat, maar een berekende challenge/response uitwisseling met de terminal gebeurt om te verifieren of de ingetoetste PIN overeen komt met de opgeslagen PIN. De technologie hiervoor is beschikbaar.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik neem idd aan dat het zo zal werken, en dat de kaartlezer niet meer informatie vrijgeeft dan 'match' of 'geen match', noch de vingerafdruk bijhoudt. In een ideale implementatie gebeurt de controle zelfs op de EID zelf, zodat de vingerafdruk nooit de kaart verlaat. Een beetje zoals in in een bankkaart de PIN ook nooit de chip verlaat, maar een berekende challenge/response uitwisseling met de terminal gebeurt om te verifieren of de ingetoetste PIN overeen komt met de opgeslagen PIN. De technologie hiervoor is beschikbaar.
    Inderdaad, dus als ze gaan beginnen met een pot zwarte inkt waar ik mijn vinger moet in duwen, dan weet ik hoe laat het is.
    Voor mij is dat het bewijs van een verborgen agenda.

Je zou misschien nog kunnen zeggen dat de vingerafdruk "geprint" moet worden in de EID door de kaartdrukker (in de magnetische laag ofzo?) en niet in de chip zelf mag zitten, als extra veiligheid tegen hackers, daar ken ik niet veel van. Jij wel? Want dat las ik precies zo, dat het niet in de chip mag komen. Lijkt me vreemd als banken dat wel al meer dan 15 jaar zo kunnen, maar de overheid nog met inkt en persen gaat werken.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik dacht uit vorige berichtgeving begrepen te hebben dat het een puur elektronisch gebeuren zou zijn. Je legt je vingers op een elektronische scanner en die digitaliseert de afdruk, die daarna op de hiervoor bestemde chip wordt overgebracht. Waarom dat toestel überhaupt de vingerafdruk tot drie maand zou bijhouden is me niet duidelijk.

De vingerafdruk zou idd niet in de elektronische chip mogen komen, maar wel in een aparte NFC chip. Ik vermoed dat dit is om compatibiliteit met lezers voor paspoorten en andere buitenlandse EIDs te creëren, wat de kostprijs sterk kan drukken gezien dan van een off-the-shelf oplossing gebruik gemaakt kan worden.
    _/Forum Supervisor

1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Werkwijze lijkt mij uitgevoerd te zijn zoals ze momenteel voorzien is voor de reispas.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Werkwijze lijkt mij uitgevoerd te zijn zoals ze momenteel voorzien is voor de reispas.
    En wie mag/kan die vingerafdrukken dan allemaal uitlezen?

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    En wie mag/kan die vingerafdrukken dan allemaal uitlezen?
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eerd~a9629f18/

Had ook een pdf van binnenlandse zaken hierover maar vind deze niet meer terug...

iTrader
    3 (100%)
    https://www.hln.be/de-krant/al-12-00...druk~a0aa2cb8/

Het is toch raar dat zoveel mensen zoals advocaten, NGO's, Privacycommissie...... er zoveel problemen van maken.

Blijkbaar toch niet allemaal zo simpel en grote inbreuk op onze privacy die niet evenredig is.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Er is zoiets als graag in de media willen komen ook, zeker als het advocaten en NGO's betreft.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    0
    Toch niet abnormaal dat je je publiekelijk uitspreekt over een onderwerp dat je corebusiness aangaat? Opiniepagina's zouden anders maar moeilijk meer gevuld raken.

Pagina 11 van 11 Eerste ... 7891011

Tags for this Thread

Regels voor berichten