Pagina 4 van 9 Eerste 12345678 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    In de senaat komen de republikeinen momenteel op ongeveer 54 zetels uitkomen, een comfortabele meerderheid. Van de 35 te verkiezen zetels zullen ze er dan 13 binnenhalen.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Wat is het verschil tussen de senaat en het huis?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sarcastr0 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat is het verschil tussen de senaat en het huis?

Senaat vertegenwoordigt de Staten (2 senatoren per staat ongeacht de grootte) , het Huis eerder de bevolking ( aantal vertegenwoordigers per staat hangt af van het aantal inwoners).
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Senaat vertegenwoordigt de Staten (2 senatoren per staat ongeacht de grootte) , het Huis eerder de bevolking ( aantal vertegenwoordigers per staat hangt af van het aantal inwoners).
    En wie kan er dan wat beslissen?

Als ge tijd hebt

iTrader
    3 (100%)

Als ge tijd hebt

beslissingen moeten door beide goedgekeurd worden.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Als ge tijd hebt

Het is heel gelijkaardig als bij ons. Congress bestaat uit twee huizen, Senate (100) en House of Representatives (435 stemmende leden).
    Dit is de wetgevende macht, dus zij maken de wetten. Zowel Congress als Senate mag er maken, en wetten moeten door beide huizen gestemd worden. Daarnaast zijn de drie belangrijkste en bekendste machten:
    - Congressional Oversight: Ze mogen de Executive Branch (president en zijn kabinet) controleren en onderzoeken met Congressional Committees, Investigations...
    - Military Power: Alleen Congress mag de oorlog verklaren en troepen uitzenden (tenzij de president het overneemt, maar dat is uitzonderlijk en dan gelden er beperkingen)
    - Power of the Purse: Misschien de belangrijkste. Congress mag fondsen toekennen of ontkennen aan projecten. Oa die van de president. Dat is historisch gezien de belangrijkste om oppositie te voeren tegen een president. Congress heeft jaren Obama verhinderd stukken van zijn Obamacare door te voeren, en zelfs nadat het gestemd was, kon Congress beslissen om het wel te laten doorgaan, maar slechts een belachelijk klein budget toe te kennen. Als voorbeeld, uiteraard doen Dems dat ook als zij in de "oppositie" zitten tegen de president.

Spoiler:

Dat is het systeem van Checks & Balances. HET allermooiste stuk van het Amerikaanse systeem, wat mij betreft. In 1789 (!) opgezet om dictators tegen te gaan, en het werkt perfect. Elke tak kan de andere controleren, maar nooit overheersen. Geen enkele tak kan de twee andere buitenspel zetten. Dictators kúnnen niet in de VS.

Een beetje een aside: Hiermee schop ik misschien tegen een paar zere benen, maar dat is tot grote spijt van Trump. Hoe echt het is, weet ik niet natuurlijk. Maar zijn gebruik van Executive Orders grenst aan het misbruiken van dat systeem om één tak buitenspel te zetten. Dàt is het probleem dat ik daarmee heb. Dat het daarbij gaat om dingen die tegen mijn ethiek ingaan, staat daar zelfs nog los van. Als het land gestemd krijgt dat ius soli niet meer geldt voor Mexicaanse kinderen, vind ik dat voos, maar dan is dat zo. Als een president zoiets eenzijdig probeert door te duwen door de checks & balances te omzeilen, moet het hele land in opstand komen.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Een beetje een aside: Hiermee schop ik misschien tegen een paar zere benen, maar dat is tot grote spijt van Trump. Hoe echt het is, weet ik niet natuurlijk. Maar zijn gebruik van Executive Orders grenst aan het misbruiken van dat systeem om één tak buitenspel te zetten. Dàt is het probleem dat ik daarmee heb. Dat het daarbij gaat om dingen die tegen mijn ethiek ingaan, staat daar zelfs nog los van. Als het land gestemd krijgt dat ius soli niet meer geldt voor Mexicaanse kinderen, vind ik dat voos, maar dan is dat zo. Als een president zoiets eenzijdig probeert door te duwen door de checks & balances te omzeilen, moet het hele land in opstand komen.
    Dat gebruik van EO's was ook al enorm toegenomen onder Obama, omwille van dezelfde redenen. Ik verwacht dat Trump dit nu nog verder opdrijft. Het voordeel is dat een EO heel gemakkelijk teruggedraaid kan worden, maar je hebt gelijk dat de voorbije 8 jaar of zo het parlement er ietwat te weinig controle over heeft gehouden. Aan de andere kant, het alternatief is dat het parlement zelf wetten gaat opstellen, en dus wat beter overeen moet komen overheen de partijlijnen...

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Hm, het was een aside, dus niet iets waar ik over wilde doorgaan. Maar wat jij hier nu post is gewoon desinformatie, hè.
    Het gebruik van EO's is helemaal niet toegenomen onder Obama:
    42 Bill Clinton - 364 12834–13197 8 45.5 January 20, 1993 – January 20, 2001
    43 George W. Bush 291 13198–13488 8 36.4 January 20, 2001 – January 20, 2009
    44 Barack Obama 276 13489–13764 8 34.6 January 20, 2009 – January 20, 2017
    45 Donald Trump 86 13765 & above 1.79-48-- January 20, 2017 – present

Trump zit nu aan 48 per jaar. Obama had er 34,6. Bush ervoor had er ook 36, en Clinton 45. Dus Obama de minste van de laatste 25j. Het bouwt net af, en redelijk sterk. Tot Trump kwam, die breekt met die trend. Als je kijkt naar alleen het eerste jaar, is het verschil ook al duidelijk:

Ik wil er geen vergelijking van maken tussen Obama en Trump, want dat gaat niet op. Elke EO die uitgevoerd wordt om beleid te implementeren is kortzichtig, populistisch en een aanfluiting van het systeem. Uitzonderingen daargelaten (oorlogen, depressies...)
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    De Ballot Measures
    https://edition.cnn.com/election/2018/ballot-measures

Alabama:
    - Het wordt toegelaten om Mozes' 10 geboden in openbare gebouwen tentoon te stellen.
    - De rechten van een foetus moeten door de staat verdedigd worden (anti-abortus).

Arkansas
    - Kiezers moeten zich identificeren met een foto als ze willen stemmen (met gratis identiteitskaarten voor kiezers)

Colorado
    - Een onhankelijke commissie zal het gerrymandering aan banden leggen.

Florida
    - Kiezers die ooit veroordeeld werden voor een misdrijf (behalve moord/sexuele misdrijven) krijgen hun stemrecht terug

Maryland
    - Kiezers kunnen zich registreren op de dag van de stemming

Michigan:
    - Marihuana wordt gelegaliseerd
    - Een onhankelijke commissie zal het gerrymandering aan banden leggen.

Nevada:
    - Kiezers worden automatisch geregistreerd als kiezer als ze een rijbewijs of ander id-bewijs afhalen.

North Carolina:
    - kiezers moeten een foto-ID kunnen voorleggen

Oregon:
    - Verbod op gebruik van openbare middelen voor abortus werd weggestemd

Utah:
    - Marihuana wordt gelegaliseerd
    - Een onhankelijke commissie zal het gerrymandering aan banden leggen. (nog niet alle stemmen geteld, maar waarschijnlijk)

- West Virginia:
    - beperkingen op gebruik van openbare middelen en Medicaid voor abortus
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Haha, die van Florida is wel grappig. Nogal typisch dat die daar gestemd wordt. Ze zullen niemand meer vinden die nog mag gaan stemmen
    Maar je ziet toch weer duidelijk een verschillende richting vanaf Mason-Dixie, hè... Een opmerkelijke evolutie, die misschien wel verregaande gevolgen kan hebben als er niet vlug naar verzoening wordt gewerkt.
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Ik vond het resultaat van de democraten maar magertjes, tot ik dit las

Right now, congressional district boundaries strongly favour Republicans. Had the election been held with neutrally drawn lines, the result would have been a landslide, rather than a modest win. Democrats led Republicans by 8 percentage points in the popular vote. Given the circumstances, that must qualify as a repudiation of Mr Trump.

iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badger Bekijk bericht
    Ik vond het resultaat van de democraten maar magertjes, tot ik dit las

Right now, congressional district boundaries strongly favour Republicans. Had the election been held with neutrally drawn lines, the result would have been a landslide, rather than a modest win. Democrats led Republicans by 8 percentage points in the popular vote. Given the circumstances, that must qualify as a repudiation of Mr Trump.
    Dat is waar JPV de thread mee opende. De verkiezingen in de VS (soit, niet alleen in de VS, maar ook bij ons) zijn inderdaad gemakkelijk te beinvloeden door hertekeningen van de kieskringen. Bij ons is dat echter minder een probleem, wegens proportionele vertegenwoordiging, maar in de VS met hun FPTP systeem wordt het effect serieus uitvergroot.

iTrader
    6 (100%)
    Hm, het was een aside, dus niet iets waar ik over wilde doorgaan. Maar wat jij hier nu post is gewoon desinformatie, hè.
    Het gebruik van EO's is helemaal niet toegenomen onder Obama:
    42 Bill Clinton - 364 12834–13197 8 45.5 January 20, 1993 – January 20, 2001
    43 George W. Bush 291 13198–13488 8 36.4 January 20, 2001 – January 20, 2009
    44 Barack Obama 276 13489–13764 8 34.6 January 20, 2009 – January 20, 2017
    45 Donald Trump 86 13765 & above 1.79-48-- January 20, 2017 – present

Trump zit nu aan 48 per jaar. Obama had er 34,6. Bush ervoor had er ook 36, en Clinton 45. Dus Obama de minste van de laatste 25j. Het bouwt net af, en redelijk sterk. Tot Trump kwam, die breekt met die trend. Als je kijkt naar alleen het eerste jaar, is het verschil ook al duidelijk:

Ik wil er geen vergelijking van maken tussen Obama en Trump, want dat gaat niet op. Elke EO die uitgevoerd wordt om beleid te implementeren is kortzichtig, populistisch en een aanfluiting van het systeem. Uitzonderingen daargelaten (oorlogen, depressies...)
    Je hebt gelijk dat het inderdaad niet omhoog ging, maar de cijfers die CNN hier geeft zijn wel verkeerd en/of selectief gekozen. Wikipedia geeft hem er (maar) 20 minder als dat Bush junior er opgesteld had. Zo spectaculair, op een totaal van een kleine 300 is dat nu ook weer niet. Trump zit inderdaad al aan 86, en zal dus hoger uitkomen.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Je hebt gelijk dat het inderdaad niet omhoog ging, maar de cijfers die CNN hier geeft zijn wel verkeerd en/of selectief gekozen. Wikipedia geeft hem er (maar) 20 minder als dat Bush junior er opgesteld had. Zo spectaculair, op een totaal van een kleine 300 is dat nu ook weer niet. Trump zit inderdaad al aan 86, en zal dus hoger uitkomen.
    Nee, de cijfers van CNN zijn van het eerste jaar. Hoeveel elke president er getekend heeft voor 13 Oktober van zijn eerste jaar. Als je kijkt naar de volledige tijd (wat niet heel eerlijk is, je kunt 1850 niet vergelijken met nu), is er eigenlijk alleen maar een daling. Tot bij Trump. Dat zijn gewoon cijfers, en daar valt eigenlijk weinig meer over te zeggen.
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    lore ipsum.
    Thanks!

Pagina 4 van 9 Eerste 12345678 ... Laatste

Regels voor berichten