Pagina 3 van 9 Eerste 1234567 ... Laatste
    Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Telkens zou er dus een coalitie nodig geweest zijn. Nu, dit is niet de Amerikaanse manier van cijferen, dus mag je dit in de vuilbak gooien.
    Dit is zowat de grootste sterkte van hun systeem tegenover het Europese/Belgische systeem. Eén partij/persoon komt aan de macht en heeft een redelijke periode om zijn voorstellen erdoor te krijgen.
    Bij ons verplichten ze iedereen i/e coalitie te stappen waar er zoveel water bij de wijn moet worden gedaan dat er niemand content uitkomt.
    Geeft mij dan maar een democraten/republikeinen systeem, dat om de zoveel tijd afwisselt.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Dit is zowat de grootste sterkte van hun systeem tegenover het Europese/Belgische systeem. Eén partij/persoon komt aan de macht en heeft een redelijke periode om zijn voorstellen erdoor te krijgen.
    Bij ons verplichten ze iedereen i/e coalitie te stappen waar er zoveel water bij de wijn moet worden gedaan dat er niemand content uitkomt.
    Geeft mij dan maar een democraten/republikeinen systeem, dat om de zoveel tijd afwisselt.
    Ik vind het in de States wat gek omdat het zo'n groot land is met zoveel staten die elk nog eens apart regeren ook, maar in België zou ik het ook wel eens willen zien zo. Denk dat er heel wat sneller werk gemaakt zou worden van een aantal zaken.

Vind het gerrymandering maar toch beetje slap excuus, ja het werkt zo maar het is bij mijn weten toch niet nu nog actief als zijnde dat men de domeinen aanpast? Dus het heeft ongetwijfeld de ene keer een voordeel voor de een en de andere keer voor de ander, maar alleen bij Trump is het van belang,...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xTwL- Bekijk bericht
    Vind het gerrymandering maar toch beetje slap excuus, ja het werkt zo maar het is bij mijn weten toch niet nu nog actief als zijnde dat men de domeinen aanpast? Dus het heeft ongetwijfeld de ene keer een voordeel voor de een en de andere keer voor de ander, maar alleen bij Trump is het van belang,...
    Tuurlijk past men de domeinen (ik vermoed dat je hierbij gebieden bedoelt) aan.

Dit wordt zelfs openlijk gedaan, zie : The RSLC Redistricting Majority Project – REDMAP

Voorbeeld: zie de 12th district van North Carolina: https://en.wikipedia.org/wiki/North_...onal_districts

Het voordeel? In 2012 waren er 18 extra zetels voor de republikeinen: https://www.quora.com/Who-benefits-m...s-or-Democrats

In 2016 waren er dat 22. How Gerrymandering Skewed the 2016 Elections | New Hampshire Public Radio
    Laatst gewijzigd door JPV; 6 november 2018 om 13:16
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Aan de andere kant zijn de partijen zelf in de VS wel een pak ruimer, de coalities en compromissen die hier tussen regerende partijen gemaakt worden worden daar dan vaker gemaakt binnen de partij.

In België (en in parlementaire democratieën in het algemeen) heb je ook het voordeel dat de regering zo goed als altijd de meerderheid van het parlement achter zich heeft, ze komen namelijk bijna per definitie uit dezelfde partij. In een systeem als in de VS kan het parlement de regering wel degelijk tegenwerken en dat gebeurt ook vaak.

Als je met Amerikanen over hun politiek systeem spreekt denk ik niet dat zij daadkracht of de gemakkelijkheid om beslissingen door het systeem te zullen krijgen vaak als voordeel naar voor geschoven zullen worden. Kijk bijvoorbeeld naar het probleem van filibustering, dat soort praktijken komt hier nooit voor.

Kijk bijvoorbeeld naar hoe Obama er maar niet in sloeg om Guantanamo te sluiten, dat zou je hier niet kunnen hebben, moest de regering die willen sluiten zou die hoe dan ook gesloten kunnen worden (maar idd, de vraag of ze gesloten moet worden zou dan wel al het resultaat van een compromis zijn tussen de regerende partijen)

Ik weet niet welk systeem ik best vindt, maar het lijkt me niet zo makkelijk om echt te bepalen welke van de twee systemen tot het meest daadkrachtig bestuur leiden, en het verschil lijkt me ook niet zo groot in de praktijk.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Ik denk dat het tweepartijenstelsel sowieso op zijn einde loopt. Nu heb je een president die in zijn eerste vier jaar de vruchten plukt van de vorige president terwijl hij alles wat die deed ongedaan maakt, om dan in de volgende vier jaar een heel nieuw beleid op poten te zetten. Waar de volgende president dan weer de vruchten van plukt terwijl ie dat beleid weer ongedaan maakt, om dan in de volgende vier jaar ... Enfin, je snapt het wel.

In dit systeem maakt het m.a.w. niet uit wie president is, want het enige beleid dat overblijft is het beleid waar iedereen het over eens is. Alle accenten en speciale insteken worden door de volgende president toch weer ongedaan gemaakt. Obamacare is hier een mooi voorbeeld van. Een aantal zaken zoals de verplichte aansluiting zijn geschrapt, maar Obamacare zelf zal nooit meer herroepen worden. Gewoon omdat zowel Republikeinen als Democraten het er ondertussen over eens zijn dat het werkt.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    In dit systeem maakt het m.a.w. niet uit wie president is, want het enige beleid dat overblijft is het beleid waar iedereen het over eens is. Alle accenten en speciale insteken worden door de volgende president toch weer ongedaan gemaakt. Obamacare is hier een mooi voorbeeld van. Een aantal zaken zoals de verplichte aansluiting zijn geschrapt, maar Obamacare zelf zal nooit meer herroepen worden. Gewoon omdat zowel Republikeinen als Democraten het er ondertussen over eens zijn dat het werkt.
    Inderdaad. En in essentie blijft enkel de discussie over wie wat betaalt nog over...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Inderdaad. En in essentie blijft enkel de discussie over wie wat betaalt nog over...
    ook dat is onderdeel van beleid die door elke president aangepast kan worden. Een consistentie lijkt echter nog meer dan in de EU daar: de volgende machthebbers .
    Loesje

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Is dat nu ook niet het geval? De belastingverlaging die Trump heeft doorgevoerd zal ook door de volgende generaties worden betaald eens de kortstondige eenmalige effecten bij de bedrijven zijn weggeëbd. Das gewoon een notioneel intrestaftrekje dat ie daar gedaan heeft .
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    6 (100%)
    Is dat nu ook niet het geval? De belastingverlaging die Trump heeft doorgevoerd zal ook door de volgende generaties worden betaald eens de kortstondige eenmalige effecten bij de bedrijven zijn weggeëbd. Das gewoon een notioneel intrestaftrekje dat ie daar gedaan heeft .
    Moest die notionele interestaftrek ook naar de middenklasse gegaan zijn had je gelijk. In essentie zijn Trump zijn tax cuts ook geldig voor de rest van degenen die belastingen betalen. Aangezien het nog niet duidelijk is waar men gaat snijden in uitgaven, is het toch niet zo eenvoudig om het af te doen als een gelijkaardig verhaal aan de notionele interestaftrek (die wel enkel bedrijven ten goede kwam).

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Moest die notionele interestaftrek ook naar de middenklasse gegaan zijn had je gelijk. In essentie zijn Trump zijn tax cuts ook geldig voor de rest van degenen die belastingen betalen. Aangezien het nog niet duidelijk is waar men gaat snijden in uitgaven, is het toch niet zo eenvoudig om het af te doen als een gelijkaardig verhaal aan de notionele interestaftrek (die wel enkel bedrijven ten goede kwam).
    Het is net hetzelfde, want notionele interestaftrek ging zogezegd ook naar de middenklasse gaan onder de vorm van extra banen. Maar net als hier hebben bedrijven gewoon hun geld goedkoop teruggebracht en zijn de extra jobs vooral het gevolg van de economische groei die al onder Obama was ingezet. Dit is m.a.w. een kortetermijningreep waarvan op de lange duur de kosten niet tegen de baten zullen opwegen. Net zoals hier zijn in de VS vooral de middenstand weer het kind van de rekening.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    6 (100%)
    Het is net hetzelfde, want notionele interestaftrek ging zogezegd ook naar de middenklasse gaan onder de vorm van extra banen. Maar net als hier hebben bedrijven gewoon hun geld goedkoop teruggebracht en zijn de extra jobs vooral het gevolg van de economische groei die al onder Obama was ingezet. Dit is m.a.w. een kortetermijningreep waarvan op de lange duur de kosten niet tegen de baten zullen opwegen. Net zoals hier zijn in de VS vooral de middenstand weer het kind van de rekening.
    Direct naar de middenklasse. Die heeft ook een redelijke taxcut gehad (tenzij de staten waar ze wonen serieus hoge belastingen heffen). Dat is toch een stukje extra budget dat de middenklasse rechtstreeks erbij krijgt, terwijl men bij de notionele interestaftrek toch rekende op de extra banen (dat doet Trump ook, naast het direct effect).

Een betere vergelijking is de notionele interestaftrek + de vrijstelling van roerende voorheffing tot 600 euro in 1 pakket.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik denk dat het tweepartijenstelsel sowieso op zijn einde loopt. Nu heb je een president die in zijn eerste vier jaar de vruchten plukt van de vorige president terwijl hij alles wat die deed ongedaan maakt, om dan in de volgende vier jaar een heel nieuw beleid op poten te zetten. Waar de volgende president dan weer de vruchten van plukt terwijl ie dat beleid weer ongedaan maakt, om dan in de volgende vier jaar ... Enfin, je snapt het wel.

Zoveel verschil is dat niet met de Belgische politiek. Je kan hier dan wel op meerdere ideologisch geïnspireerde partijen stemmen, maar ook die klitten meestal met dezelfde partners samen om een regering te vormen waar men in de US op voorhand al een links en rechts kartel gevormd heeft.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mensen in het Westen willen dan ook geen verandering meer. Ze willen een andere narratief, dat wel, maar voor de rest moet alles liefst wel hetzelfde blijven.
    _/Forum Supervisor

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    "The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum. That gives people the sense that there’s free thinking going on."
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Verkiezingen lopen zoals verwacht: senaat voor de republikeinen, huis voor de democraten.

Jammer dat het gouverneurschap van Florida naar de republikeinen gaat.

Opvallend: op dit moment zijn alle verliezen telkens voor 1 kamp: in het huis van afgevaardigden zijn alle zetels die wisselen er van republikein naar democraat, idem voor de gouverneurs. Bij senaat net het omgekeerde.
    Loesje

Pagina 3 van 9 Eerste 1234567 ... Laatste

Regels voor berichten