Pagina 2 van 9 Eerste 123456 ... Laatste
    squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    op zich ziet het er niet zo slecht uit hoor. In California worden bvb in juni "pre-elections" gehouden waar de 2 kandidaten met de hoogste aantal stemmen (ongeacht de partij) mogen meedoen aan de verkiezingen. Het waren dus wel wat competitieve verkiezingen, want voor hetzelfde geld wonnen 2 republikeinen in 1 district, waardoor sowieso al een republikein in het congres zat.

De opkomst was daar vorige midterms zo'n 2,3 miljoen voor democraten en 1,7 voor republikeinen. Dit jaar was het 4,2 miljoen voor democraten en 2,3 voor republikeinen. Resultaat: 3 democratische gebieden en slechts 1 republikeinse (die sowieso verwacht werd). In 2014 waren er zo al 2 automatisch voor de republikeinen.
    Anderszijds heeft die 'jungle primary' wel tot gevolg dat republikeinen in die districten nu geen kans meer hebben op vertegenwoordiging. Maar bon, das weer een gevolg van FPTP, wat IMHO het grote kwaad blijft wat betreft Amerikaanse verkiezingen.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Dat van die senatoren is totaal niet absurd, dat is één van de fundamenten waarop de unie van de Verenigde Staten sinds zijn beging is op gebaseerd. Anders zouden kleine staten volledig ondergeschikt worden aan de grote staten, dit terwijl de Verenigde Staten niet bedoeld waren als een superstaat waarin de oorspronkelijk onafhankelijke staten die toetraden tot de unie hun bevoegdheden zouden verliezen. De discussie over rechten van de individuele staten versus die van de federale overheid is dan ook een belangrijke discussie in de Verenigde Staten.
    Door enerzijds wél een Congress te hebben waar het aantal congresleden wel afhankelijk is van het aantal inwoners van de staat en anderzijds een Senaat waar elke staat een gelijke stem heeft, heeft men een mooi evenwicht bereikt in die discussie. Zonder dit evenwicht zouden kleine staten nooit de oorspronkelijke grondwet hebben goedgekeurd of toegetreden zijn tot de Union.

Onze taalwetgeving met al zijn alarmbelprocedures met de regio's en gemeenschappen in dit land treft mij als veel oneerlijker dan de samenstelling van de Senaat in de V.S.
    Heel eigenaardige redenering. De indeling van de senaat staat net toe dat kleine staten hun wil kunnen doordrukken in de senaat. En nat dat principe (dictatuur van de minderheid) klaag je aan in je post. Ik versta er niets van.

De huidige manier van verdelen dateert van voor 1800 en moet dringend geactualiseerd worden. Kijk naar de confirmatie van Kavanaugh. Het is toch totaal ondemocratisch dat een senator van California tegen stemt en dan zijn stem in zijn geheel word genullificeerd door een voorstem uit Wyoming. De ene vertegenwoordigd 40 miljoen mensen, de andere een half miljoen. 8000 procent verschil.
    How do you like them apples.
    Mobile Vikings - Gebruik je verbruikspagina op de website om een geblokkeerd nummer te achterhalen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Anderszijds heeft die 'jungle primary' wel tot gevolg dat republikeinen in die districten nu geen kans meer hebben op vertegenwoordiging.
    in 2 van de drie gebieden waar democraten de 2 kandidaten zijn was er zelfs geen republikeinse kandidaat, in de andere was er maar 17% voor een republikeinse kandidaat en had de democratische topper al 65%, dus dat zou geen verschil maken, lijkt me.

(in 5 andere districten zijn er ook geen republikeinse kandidaten meer, omdat andere (groene/onafhankelijke) kandidaten als 2e eindigden.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    De VS lijkt ook meer op de EU dan België.
    Wyoming heeft evenveel macht als California
    Malta heeft evenveel macht als Duitsland.

België is een land dat later naar een federale staat gegaan.
    De EU en de VS zijn een collectie staten die besloten hebben om samen te werken en bevoegdheden af te staan.

Dat concept waar kleine staten "overdreven veel" macht hebben is nu éénmaal eigen aan het ontstaan van de EU en de VS en is de oorzaak van al het gemarchandeer in de EU en de VS maar ik zie niet in waarom staten zo vrijwillig hun macht gaan afstaan. Zeker in de VS waar dat dat concept heilig is.

Ik kan er wel ergens inkomen want anders kunnen sommige besluiten een regio economisch vernietigen (agrarische staten vs "diensten" staten, periferie vs economisch centraal gelegen,...). Eén van de redenen waarom landbouw altijd zo'n hot topic is in de VS en de EU terwijl het beperkt is qua % van het BBP.

About one-fifth of the more than 100 Republican-held House districts targeted by Democrats are in the top 10 U.S. soybean-producing states, making the prospect of a trade war a point of contention in rural areas where Democrats have had difficulty gaining traction.
    https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN1HQ335
    Laatst gewijzigd door DogFacedGod; 26 oktober 2018 om 16:35
    o/

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Heel eigenaardige redenering. De indeling van de senaat staat net toe dat kleine staten hun wil kunnen doordrukken in de senaat. En nat dat principe (dictatuur van de minderheid) klaag je aan in je post. Ik versta er niets van.

De huidige manier van verdelen dateert van voor 1800 en moet dringend geactualiseerd worden. Kijk naar de confirmatie van Kavanaugh. Het is toch totaal ondemocratisch dat een senator van California tegen stemt en dan zijn stem in zijn geheel word genullificeerd door een voorstem uit Wyoming. De ene vertegenwoordigd 40 miljoen mensen, de andere een half miljoen. 8000 procent verschil.
    Het is niet ondemocratisch vanuit het perspectief van de Amerikaan.
    Voor hen is het de United States of America, niet het land Amerika met een aantal regio's of provincies.
    Men is nooit akkoord gegaan om in een land op te gaan waarin hun staat enkel nog een regio is, ondergeschikt aan het land.
    Amerikanen hebben daarover een totaal ander perspectief en denkwijze dan Europeanen.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

ilgonwe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Welk resultaat er ook komt, het lijkt dat de "dysfunctional government" van de voorbije 2 jaar nog een tijdje door zal gaan. De grootste verwezenlijkingen zijn 2 supreme court judges, belastingverlagingen (waar niemand meer over spreekt) en honderden conservatieve rechters op lagere niveau's.

Het weinig effectieve optreden van Trump en interne crisissen gaven 2 verspilde jaren die de Republikeinen anders zagen. Zelfs met een winst zullen ze enkel mogen hopen op lichtpuntjes en geen grote veranderingen. Ze hopen wel nog 1-2 oude liberale rechters te kunnen vervangen, voor de senaat ziet het er goed uit. Het gerechtelijke niveau is het enige dat nog werkt, wat belangrijk is voor voter suppression, de doodstraf en op lange termijn Roe vs Wade.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    Voor hen is het de United States of America, niet het land Amerika met een aantal regio's of provincies.
    Men is nooit akkoord gegaan om in een land op te gaan waarin hun staat enkel nog een regio is, ondergeschikt aan het land.
    Amerikanen hebben daarover een totaal ander perspectief en denkwijze dan Europeanen.
    Dat gebeurt hier wel meer. Altijd maar kijken met de Europese bril

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dee Bekijk bericht
    Misschien was dat zo voor 1800 maar hedendaags is dat niet meer het geval. Er zijn uitzonderingen zoals Texas. Maar in de tijd dat ik in een Republikeinse staat heb gewoond had ik alles behalve het gevoel dat men nog in termen van individuele staten denkt. Mijn (Republikeinse) buren waren vooral voor "small government" maar of dat nu Federaal of state-level was kon hun gestolen worden.

De Federale overheid is de grootste landowner binnen de verenigde staten. Alle opperste beslissingsorganen zijn federaal. In mijn county was het Department of Defense veruit de grootste werkgever.

Men dweept soms nog graag met de historiek van hoe de VS tot stand is gekomen maar de realiteit op de grond is dat er nu veel meer verwevenheid is. De toezeggingen uit 1800 zijn ook vooral gedaan om de staten die berustten op slavenarbeid mee in het bad te krijgen.
    How do you like them apples.
    Mobile Vikings - Gebruik je verbruikspagina op de website om een geblokkeerd nummer te achterhalen.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Als ik het goed hoor schuiven de joden de schuld van de recente aanslag op een synagoge in Trump's schoenen. Dat gaat IMHO politiek toch een verschil opleveren, aangezien de joodse lobby zowat de machtigste lobby is in de VS.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Ik zie idd ook niet veel redenen voor de hoerastemming van de titel . Ik denk dat de republikeinen eerder goed zullen scoren, zeker gezien de opgeklopte stemming omtrent die groep Hondurese immigranten die de media in de VS beheerst.

Mij lijkt het vooral interessant hoe een door de republikeinen gedomineerde overheid het democratische systeem verder zal aanpassen om aan de macht te kunnen blijven onder de snelle veranderingen die de Amerikaanse demografie het komend decennium zal doormaken. Het gerrymanderen lijkt me op zijn limieten gestoten te zijn, dus ze gaan creatief uit de hoek moeten komen om de meerderheid van de stemmers te kunnen blijven negeren.
    Bwah, republikeinen zijn ook nog de partij van de zwarten geweest vroeger.
    Republikeinen zullen altijd blijven bestaan. Men zegt nu soms al dat republikeinen vaak dichter aanleunen bij waarden van vele immigranten. (christelijke waarden, conservatieve familiewaarden enz)
    Het is eerder uit principe dat ze vaak niet republikeins willen stemmen.

Eerlijk gezegd, als ze slim zijn, kunnen de republikeinen een mooie toekomst tegemoet denk ik.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Wat een simplificatie, zeg. In het vorige Amerikatopic heb ik daar al één en ander over geschreven: https://www.9lives.be/forum/politiek...m#post20947657

Nee, de huidige Republikeinse partij is nooit de partij van de zwarten geweest vroeger.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Wat een simplificatie, zeg. In het vorige Amerikatopic heb ik daar al één en ander over geschreven: https://www.9lives.be/forum/politiek...m#post20947657

Nee, de huidige Republikeinse partij is nooit de partij van de zwarten geweest vroeger.
    Dat lijkt me vrij duidelijk daarom dat je vroeger en huidig zegt. Nergens zeg ik ook dat republikeinen vandaag de partij van de zwarten zijn. Al denk ik dat ze wel populair zouden kunnen worden bij de hispanics.
    Maar het toont dat een republikeinse partij dus zeker kan evolueren. En ik begrijp niet goed wat dus fout zou zijn aan mijn stelling.

Ook u post klopt niet echt aangezien je spreekt van grote wissel onder lincoln. Maar als ik het goed heb is Lincoln 1 van de eerste leden van de republikeinen, dus ik weet niet goed welke wissel daar zou moeten gebeurt zijn. Onder Roosevelt is wel een wissel geweest dat klopt. Maar ook lang na roosevelt waren de republikeinen vrij populair bij de zwarte bevolking.
    Ik denk dat tot WO2 de verdeling ongeveer 50/50 was.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman Bekijk bericht
    Dat lijkt me vrij duidelijk daarom dat je vroeger en huidig zegt. Nergens zeg ik ook dat republikeinen vandaag de partij van de zwarten zijn. Al denk ik dat ze wel populair zouden kunnen worden bij de hispanics.
    Maar het toont dat een republikeinse partij dus zeker kan evolueren. En ik begrijp niet goed wat dus fout zou zijn aan mijn stelling.

Ook u post klopt niet echt aangezien je spreekt van grote wissel onder lincoln. Maar als ik het goed heb is Lincoln 1 van de eerste leden van de republikeinen, dus ik weet niet goed welke wissel daar zou moeten gebeurt zijn. Onder Roosevelt is wel een wissel geweest dat klopt. Maar ook lang na roosevelt waren de republikeinen vrij populair bij de zwarte bevolking.
    Ik denk dat tot WO2 de verdeling ongeveer 50/50 was.
    De "wissel" onder de New Deal is inderdaad ook één van de shifts geweest in nadrukken, en in achterban.
    Maar er staat letterlijk in mijn post en de verdere links wat die shift is geweest bij Lincoln.

De huidige republikeinse partij dus vergelijken met de republikeinse partij van Lincoln of FDR is dus gewoon fout doordat het een enorme simplificatie is. Da's alleen maar verleidelijk omdat het altijd een (voornamelijk) tweepartijenstelsel is geweest.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    De "wissel" onder de New Deal is inderdaad ook één van de shifts geweest in nadrukken, en in achterban.
    Maar er staat letterlijk in mijn post en de verdere links wat die shift is geweest bij Lincoln.

De huidige republikeinse partij dus vergelijken met de republikeinse partij van Lincoln of FDR is dus gewoon fout doordat het een enorme simplificatie is. Da's alleen maar verleidelijk omdat het altijd een (voornamelijk) tweepartijenstelsel is geweest.
    En hoe waren de republikeinen dan voor Lincoln? En welke republikeinen waren dat. Want ik dacht toch echt dat die partij maar opgericht was rond 1850, en dat Lincoln daar meteen of zeer kort erop bij was.

Maar waar vergelijk ik hen? Serieus, kan je die post eens tonen?
    Ik zeg dat ze VROEGER nog de partij van de zwarten geweest zijn (wat ook zo is) Puur om om te tonen dat partijen in verloop van tijd veel kunnen veranderen en ook hun kiezersdemografie.
    Ik zei dit in reactie op iemand die vroeg hoe de republikeinen gaan omgaan met de veranderende demografie in de VS.

Ik weet echt niet waar je naartoe wil... ?

Wat ik zeg klopt gewoon en dat de partij geëvolueerd is is net mijn punt. Dus dit lijkt mij eerder op discussiëren om te kunnen discussiëren.
    Laatst gewijzigd door Bugiman; 29 oktober 2018 om 18:01

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Interessant hoe het in Maine zal verlopen. Daar moet je niet enkel kiezen voor wie je als winnaar verkiest, maar ook wie 2e , derde etc. is.

Als geen kandidaat de 50% haalt, worden de stemmen van de slechts scorende kandidaten bijgeteld bij de betere kandidaten tot je een 50% haalt bij 1 kandidaat.

Zie:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Maine_...election,_2018
    https://en.wikipedia.org/wiki/United...in_Maine,_2018
    https://en.wikipedia.org/wiki/United...in_Maine,_2018

Ik ben niet 100% voor dat systeem, maar is wel beter dan het "first pass the post" systeem zoals ze gebruiken in de USA. Biedt in ieder geval mogelijkheden om méér dan 2 partijen te hebben.

Alvast al een grote vooropkomst bij de verkiezingen. Een goed teken voor de democraten
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

Pagina 2 van 9 Eerste 123456 ... Laatste

Regels voor berichten