Pagina 3 van 22 Eerste 123456713 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Zeg JPV, ik dacht dat politicus zijn een roeping was?
    Yep. Maar een met veel verantwoordelijkheden en als je een bekwame burgemeester wil, moet daar iets tegenover staan vind ik. Je kan een roeping hebben, maar omdat je job nu een veelvoud opbrengt, daar toch van af zien.

(en voor alle duidelijkheid: néé, ik heb geen ambitie en vind ook niet dat elke schepen zomaar naast zijn job nog iets extra's moet doen als hij een hoger loon wil...)
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BieBie Bekijk bericht
    Een roeping nou zeg , eerder zakkenvullerij, stel dat de job politieker op vrijwillige onbetaald zou zijn , hoeveel zouden er nog geroepen zijn , en de job politieker zou op de lijst van niet ingevulde jobs terecht komen dan zou de VDAB (RVA) de doppers verplichten om die postjes van politieker in te vullen
    minstens de helft van de kandidaten op lijsten staan op plaatsen waarvan ze weten dat ze niet verkiesbaar zijn. Dus minstens de helft is "geroepen".
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    minstens de helft van de kandidaten op lijsten staan op plaatsen waarvan ze weten dat ze niet verkiesbaar zijn. Dus minstens de helft is "geroepen".
    Idd meelopers, als pietsnot

Pompi's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Is dat zo? is het niet het principe dat als je maar genoeg voorkeursstemmen haalt dat je dan wel verkozen word?

Kost uiteindelijk wel wat zoeen campagne voeren, dus lijkt me sterk dat er mensen zijn die dat als sponsoring voor de partij doen?
    Life on the fastlane

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik krijg toch vaak de indruk van jou dat je ofwel enorm naïef bent, ofwel - en dat is nog erger - beter weet maar dit soort dingen schrijft omdat je politieker-gewijs hoopt dat anderen jou hierin geloven. Al eens een politieke carrière overwogen?

Genoeg mensen die op een onverkiesbare plaats gaan staan, die daar wel degelijk iets uit zullen halen. Als een partij een populair iemand, bijvoorbeeld uit het verenigingsleven, op zijn lijst kan krijgen, dan hebben die stemmen wel degelijk nog een waarde bij de zetelverdeling. Die persoon kan er ook voordeel uit halen, als hij/zij iets nodig heeft van die partij of het gemeentebestuur in de toekomst. Quid pro quo.
    Bij een roeping is de politiek één van de laatste disciplines die bij mij opkomt.

Er zijn bovendien wat mij betreft in dit land ook véél te weinig remmingen op de macht van politici. Wat mij betreft ben ik bijvoorbeeld voorstander op een limiet op het aantal ambtstermijnen dat politici in bepaalde ambten mogen uitvoeren, zowel voor wat de uitvoerende als wat de wetgevende macht betreft.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pompi Bekijk bericht
    Is dat zo? is het niet het principe dat als je maar genoeg voorkeursstemmen haalt dat je dan wel verkozen word?

Kost uiteindelijk wel wat zoeen campagne voeren, dus lijkt me sterk dat er mensen zijn die dat als sponsoring voor de partij doen?
    Tuurlijk als je genoeg voorkeursstemmen haalt, dan kan je altijd verkozen worden. Maar als je op de lijst van een partij staat die vorige keer maar 1 zetel haalde, dan heb je quasi geen enkele kans om verkozen te worden (door het systeem van zetelverdeling). 100% zeker om niet verkozen te worden, heb je natuurlijk niet.

En de campagne koste me zelf (en de overgrote meerderheid van mijn collega's) geen enkele euro. Enkel moeite.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Ik krijg toch vaak de indruk van jou dat je ofwel enorm naïef bent, ofwel - en dat is nog erger - beter weet maar dit soort dingen schrijft omdat je politieker-gewijs hoopt dat anderen jou hierin geloven. Al eens een politieke carrière overwogen?
    ik ben politeik actief .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia
    Genoeg mensen die op een onverkiesbare plaats gaan staan, die daar wel degelijk iets uit zullen halen. Als een partij een populair iemand, bijvoorbeeld uit het verenigingsleven, op zijn lijst kan krijgen, dan hebben die stemmen wel degelijk nog een waarde bij de zetelverdeling. Die persoon kan er ook voordeel uit halen, als hij/zij iets nodig heeft van die partij of het gemeentebestuur in de toekomst. Quid pro quo.
    Bij een roeping is de politiek één van de laatste disciplines die bij mij opkomt.
    echt wel quatsch. Ik heb me enkele jaren actief beziggehouden met gemeentepolitiek (nu sta ik gewoon op de lijst als steun) en ken dus wel nog de mensen die op onze lijst staan. Van minstens de helft ben ik zeker dat ze er persoonlijk, noch voor de verenigingen waar ze actief in zijn, enig financieel (of vergelijkbaar) voordeel nastreven. Ik denk dat ik er niet ver van zit dat bij het VB 80% van de mensen niet opkomen omdat ze denken dat ze daardoor van hun gemeente enig voordeel zullen halen .

Oja: Ik heb in die 6 jaar dat ik een mandaat heb (GECORO-raad, plaatsvervanger, niet vanuit de SP.A, maar vanuit de vakbond) een 4-tal keer moeten gaan denk ik. Dat heeft me 120 euro netto opgeleverd. Het moet niet meer zijn, die vergaderingen vond ik sowieso al superinteressant.

P.S. Wie mijn stemmenaantal wil checken achteraf: ik zit in geen enkele vereniging meer in mijn gemeente (wel actief in een andere gemeente, politiek gezien "dom" dus ). Zal dus nog minder stemmen dan vorige keer halen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia
    Er zijn bovendien wat mij betreft in dit land ook véél te weinig remmingen op de macht van politici. Wat mij betreft ben ik bijvoorbeeld voorstander op een limiet op het aantal ambtstermijnen dat politici in bepaalde ambten mogen uitvoeren, zowel voor wat de uitvoerende als wat de wetgevende macht betreft.
    Niet mee akkoord. Ik snap wel het probleem dat je ermee hebt, maar het beperken lijkt me nog een stuk negatiever. Nu heb je in sommige gemeenten al moeite om genoeg mensen te vinden voor de politiek, dan wordt het nog erger... (of zou je de vrouw van... hebben die verkozen is, maar de vent die alles voor het zeggen heeft in de praktijk).
    Rosa Parks

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Mbt dat "geroepen zijn" en dat je dat wel moet zijn als je al op een niet-verkiesbare plaats terecht komt... Laat ik zeggen dat in mijn gemeente precies elke Jan, Piet en Pol is opgetrommeld om op lijsten staan. Waaronder enkele familieleden die nooit enigszins geïnteresseerd geweest zijn in politiek en waarvan ik sommige verdenk dat ze 3 maand geleden nog niet het flauwste idee zouden gehad hebben waar elke partij voor stond.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik heb me enkele jaren actief beziggehouden met gemeentepolitiek (nu sta ik gewoon op de lijst als steun) en ken dus wel nog de mensen die op onze lijst staan. Van minstens de helft ben ik zeker dat ze er persoonlijk, noch voor de verenigingen waar ze actief in zijn, enig financieel (of vergelijkbaar) voordeel nastreven. Ik denk dat ik er niet ver van zit dat bij het VB 80% van de mensen niet opkomen omdat ze denken dat ze daardoor van hun gemeente enig voordeel zullen halen .

Oja: Ik heb in die 6 jaar dat ik een mandaat heb (GECORO-raad, plaatsvervanger, niet vanuit de SP.A, maar vanuit de vakbond) een 4-tal keer moeten gaan denk ik. Dat heeft me 120 euro netto opgeleverd. Het moet niet meer zijn, die vergaderingen vond ik sowieso al superinteressant.

P.S. Wie mijn stemmenaantal wil checken achteraf: ik zit in geen enkele vereniging meer in mijn gemeente (wel actief in een andere gemeente, politiek gezien "dom" dus ). Zal dus nog minder stemmen dan vorige keer halen.
    Tja, jij redeneert vanuit jouw kader. Ik vanuit het mijne. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een lokale wijnhandelaar wiens vrouw op de lijst van de partij van de burgemeester staat... ra ra ra, wie dan de leverancier is voor de wijn op bepaalde feestjes van de gemeente? En neen, die is niet de goedkoopste of de beste in de streek...

Niet mee akkoord. Ik snap wel het probleem dat je ermee hebt, maar het beperken lijkt me nog een stuk negatiever. Nu heb je in sommige gemeenten al moeite om genoeg mensen te vinden voor de politiek, dan wordt het nog erger... (of zou je de vrouw van... hebben die verkozen is, maar de vent die alles voor het zeggen heeft in de praktijk).
    Ik heb er geen probleem mee dat iemand levenslang in de gemeenteraad zit, maar op hoger niveau zou ik wel beperkingen durven opleggen. In de V.S. mag een president bijvoorbeeld maar twee ambtstermijnen uitoefenen. Een twee termijnen limiet zou voor veel functies, ook in de top van de ambtenarij, een gezond anticorruptiemechanisme zijn.
    Ook onze kiessystemen zijn voor serieuze verbetering vatbaar, lijststemmen zou ik bijvoorbeeld gewoonweg afschaffen. Rechtstreekse verkiezing van de burgemeester ben ik ook een voorstander van (dan zou mijn stad zelfs een andere burgemeester hebben).

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Mbt dat "geroepen zijn" en dat je dat wel moet zijn als je al op een niet-verkiesbare plaats terecht komt... Laat ik zeggen dat in mijn gemeente precies elke Jan, Piet en Pol is opgetrommeld om op lijsten staan. .
    Die 'geroepen' stond niet voor niets tussen aanhalingstekens. Vandaar dat ik ervan overtuigd ben dat de meeste er echt geen persoonlijk voordeel uit zullen halen.
    Rosa Parks

AlexisS's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Laat de langdurige doppers dat werk doen, maken ze zich ook eindelijk nog is iets of wat nuttig voor de maatschappij.

Yvezz's schermafbeelding
    iTrader
    43 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AlexisS Bekijk bericht
    Laat de langdurige doppers dat werk doen, maken ze zich ook eindelijk nog is iets of wat nuttig voor de maatschappij.
    Hier gaan we weer...
    Corsair Graphite 780T//Antec Truepower 650W/Asus Prime Z370a/Intel I5 8600k(Delid by lestef)//Corsair H115i//Corsair 16GB DDR4 Ram/Asus ROG Strix GTX1070 8G/Soundblaster ZX/256GB C:\-/1,99TB Games/2TB Opslag//Logitech G15/Logitech G502/Logitech G25//Logitech G640//Afterglow XBOX ONE Wired//Logitech C310//TrackIR V_5//Playseat Evo White// --Klaksken, Pletskop en Kloefkapper--
    Ik zit wat anders in elkaar.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yvezz Bekijk bericht
    Hier gaan we weer...
    der zijn niet genoeg Belgische langdurige werklozen om die stembureau's en telbureau's te vullen in Ieper :'(.
    Rosa Parks

Bv202's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tuurlijk als je genoeg voorkeursstemmen haalt, dan kan je altijd verkozen worden. Maar als je op de lijst van een partij staat die vorige keer maar 1 zetel haalde, dan heb je quasi geen enkele kans om verkozen te worden (door het systeem van zetelverdeling). 100% zeker om niet verkozen te worden, heb je natuurlijk niet.

En de campagne koste me zelf (en de overgrote meerderheid van mijn collega's) geen enkele euro. Enkel moeite.
    Ik kan je op de lokale lijsten hier genoeg kandidaten aanwijzen die op zo'n "onverkiesbare" plaats staan en die staan er echt niet zomaar. Ze staan erop om de partijen extra stemmen te bezorgen. De kandidaten in kwestie zijn dus jongeren, ouderen, mensen met een specifieke handicap,... (allen totaal ongeschikt voor de politiek overigens, maar de bedoeling is dan ook totaal niet om ze ooit in de gemeenteraad te krijgen, ze worden alleen gebruikt om stemmen te lokken).

Overigens zie ik elke partij bovenstaande doen (van Groen tot Vlaams Belang). De kandidaten in kwestie hebben zelf totaal niet door dat ze enkel gebruikt worden om stemmen te lokken, wat nog het ergst van heel de zaak is

Globaal gezien zie ik vooral Groen dit trouwens doen deze verkiezingen (zie bijvoorbeeld die kandidaat met het syndroom van down: die arme jongen moet beschermd worden tegen zichzelf en tegen de partijleiding).
    Laatst gewijzigd door Bv202; 9 oktober 2018 om 22:04
    ...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202 Bekijk bericht
    Ik kan je op de lokale lijsten hier genoeg kandidaten aanwijzen die op zo'n "onverkiesbare" plaats staan en die staan er echt niet zomaar. Ze staan erop om de partijen extra stemmen te bezorgen. De kandidaten in kwestie zijn dus jongeren, ouderen, mensen met een specifieke handicap,... (allen totaal ongeschikt voor de politiek overigens, maar de bedoeling is dan ook totaal niet om ze ooit in de gemeenteraad te krijgen, ze worden alleen gebruikt om stemmen te lokken).

Overigens zie ik elke partij bovenstaande doen (van Groen tot Vlaams Belang). De kandidaten in kwestie hebben zelf totaal niet door dat ze enkel gebruikt worden om stemmen te lokken, wat nog het ergst van heel de zaak is
    duh, denk je dat men dat niet beseft? Partijen hebben mensen nodig van elke deelgemeente, strekking, leeftijd, ... Ik sta er zelf ook niet op omdat ik zo actief ben binnen de gemeente hoor . Maar dat zijn wel mensen die de partij ook steunen, hé.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bv202
    Globaal gezien zie ik vooral Groen dit trouwens doen deze verkiezingen (zie bijvoorbeeld die kandidaat met het syndroom van down: die arme jongen moet beschermd worden tegen zichzelf en tegen de partijleiding).
    dat vond ik wel een raar iets. Een mentale (ernstige) handicap is toch niet echt iets om zo te gebruiken.
    Rosa Parks

Pagina 3 van 22 Eerste 123456713 ... Laatste

Regels voor berichten