Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste
    M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    euh nee, het probleem is gebrek aan democratie. Die landen zijn zeker kapitalistisch, maar hebben geen mensenrechten waardoor ze de problemen van het kapitalisme niet kunnen aanpakken. Dit terwijl wij hier wel een democratie hebben, maar veel nadelige effecten van ons kapitalisme en bijhorende negatieve gevolgen van (over)consumptie kunnen afwentelen op andere landen (productie, vuilnisbelten/'recyclage', ...).
    Wij wentelen die niet zomaar af. Die landen gaan ermee akkoord dat zij hun eigen burgers opzadelen met onze vuilnisbelt aan de prijs die multinationals daarvoor willen geven. Net zoals ze ermee akkoord gaan om steenkoolmijnen open te houden terwijl er alternatieven zijn.

Ecologisch communisme is een mythe die in het leven geroepen werd door de Chinese communistische partij. Het is een politieke variant op de 'healthy savage' mythe. Er is nooit, waar dan ook een periode geweest waarin de gezondheid er beter voorstond dan nu, hier en zeker niet in ex-communistische landen.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Ivm dat laatste: tuurlijk, ik wil de nadelen van het communisme ook niet wegcijferen (vandaar bvb dat ik de Cuba-liefde van sommige van mijn collega's verfoei).

Vergeet echter niet dat bvb China ondertussen quasi volledig kapitalistisch is, maar wel met een dictatoriaal regime.

euh nee, het probleem is gebrek aan democratie. Die landen zijn zeker kapitalistisch, maar hebben geen mensenrechten waardoor ze de problemen van het kapitalisme niet kunnen aanpakken. Dit terwijl wij hier wel een democratie hebben, maar veel nadelige effecten van ons kapitalisme en bijhorende negatieve gevolgen van (over)consumptie kunnen afwentelen op andere landen (productie, vuilnisbelten/'recyclage', ...).
    Idd, en de levensstandaard is daar toch al fel verbeterd. Chinezen kunnen ook meer reizen en lopen niet weg. Ze hebben alles enkel nog maar zien verbeteren.
    Ik zeg niet dat kapitalisme het ultieme is. Maar het gaat vaak wel gepaard met een bepaalde voordelen.

Maar ze hebben ook beide hetzelfde probleem, beide leiden naar een systeem waar een kleine groep een grote groep controleert.
    Ofwel via een regering die alles overziet, ofwel degenen die bovenaan het kapitalistisch systeem staan.

Al is communsime gevoeliger aan die massacorruptie denk ik. Kapitalisme heeft nog een ietwat zelfregelend effect.

Maar best van al is een mix denk ik. Daarom is china ook zeer succesvol zonder democratie. Dictaturen zijn niet meteen slecht. Als ze maar verstandig besturen.

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    probleem is natuurlijk dat ons kapitalisme (waaraan ik ook meedoe) véél meer gebruikt van de natuur dan ze kan dragen en zowel in het verleden als in het heden miljoenen mensen met zware gezondheidsklachten opzadelt.
    Het communisme doet daarin niet onder. In tegendeel zelfs, een centraal gestuurde industrie is minder efficiënt dan een vrije, en gaat dus ook meer grondstoffen en energie verbruiken voor dezelfde productie.

Kijk gewoon hoeveel vervuilde gebieden er zijn in de voormalige ussr.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ouderen die heimwee hebben naar gezonde communistische toestanden mogen anders eens naar Norilsk afzakken. Daar kunnen ze net zoals 100 jaar geleden nog eens diep in- en uitademen in lucht die veertig keer het toegestane niveau van zwaveldioxide bevat.
    Of in West-Siberië pootjebaden in de olielekken van Rosneft en het lokale bruine leidingwater proeven.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

[deleted]
    Guest

[deleted]

[deleted]

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman Bekijk bericht
    Idd, en de levensstandaard is daar toch al fel verbeterd. Chinezen kunnen ook meer reizen en lopen niet weg. Ze hebben alles enkel nog maar zien verbeteren.
    Ik zeg niet dat kapitalisme het ultieme is. Maar het gaat vaak wel gepaard met een bepaalde voordelen.

Maar ze hebben ook beide hetzelfde probleem, beide leiden naar een systeem waar een kleine groep een grote groep controleert.
    Ofwel via een regering die alles overziet, ofwel degenen die bovenaan het kapitalistisch systeem staan.

Al is communsime gevoeliger aan die massacorruptie denk ik. Kapitalisme heeft nog een ietwat zelfregelend effect.

Maar best van al is een mix denk ik. Daarom is china ook zeer succesvol zonder democratie. Dictaturen zijn niet meteen slecht. Als ze maar verstandig besturen.
    Ik heb toch eens goed in mijn ogen moeten wrijven toen ik dit las. Meen je dit nu echt? Geef mij aub 1 voorbeeld van een dictatuur die niet slecht is.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badger Bekijk bericht
    Ik heb toch eens goed in mijn ogen moeten wrijven toen ik dit las. Meen je dit nu echt? Geef mij aub 1 voorbeeld van een dictatuur die niet slecht is.
    Romeinse rijk onder Augustus was niet verschrikkelijk
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    2000 jaar terug in de tijd gaan om een dictatuur te vinden die 'niet verschrikkelijk' is. Sterk

iTrader
    0
    Een goeie dictator is beter dan een slechte democratie.

De vraag is natuurlijk wat je beschouwt als "slecht".

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Verlicht_despotisme

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    2000 jaar terug in de tijd gaan om een dictatuur te vinden die 'niet verschrikkelijk' is. Sterk
    Ataturk viel ook nog mee

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Ataturk viel ook nog mee
    de enige dictatuur die werkt is degene waar ik de dictator ben

iTrader
    0
    https://en.wikipedia.org/wiki/Benevolent_dictatorship

Vooral die van de seychellen en singapore zijn wel goeie voorbeelden. Vrij recent ook.

+ Ik zeg ook niet dat alles daaraan perfect is. Maar das ook zo bij onze democratie.

China is bv zeker niet perfect, verre van zelf. Maar je kan niet ontkennen dat het ook ervoor zorgt dat zo een gigantisch land en bevolking vrij efficiënt kunnen geleid worden. Terwijl dat een pak lastiger is bij ons bv.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bugiman Bekijk bericht
    China is bv zeker niet perfect, verre van zelf. Maar je kan niet ontkennen dat het ook ervoor zorgt dat zo een gigantisch land en bevolking vrij efficiënt kunnen geleid worden. Terwijl dat een pak lastiger is bij ons bv.
    Ze hebben minder tegenstand in het doorvoeren van bepaalde beslissingen, maar daar blijft het zowat bij. Gemiddeld genomen neemt China echt geen betere beslissingen dan die die in onze westerse democratieën genomen worden.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Ze hebben minder tegenstand in het doorvoeren van bepaalde beslissingen, maar daar blijft het zowat bij. Gemiddeld genomen neemt China echt geen betere beslissingen dan die die in onze westerse democratieën genomen worden.
    En hoe bepaal je dat gemiddelde?

Ik zou persoonlijk graag hebben dat ons land zou geleid worden als china. Daar gaan ze nog vooruit, hier gaan we enkel verder achteruit.

Pagina 5 van 7 Eerste 1234567 Laatste

Regels voor berichten