Pagina 5 van 25 Eerste 12345678915 ... Laatste

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Tuurlijk bestaat compensatie in de privé wel degelijk. Dat je die niet opeist, is iets anders.

Een uurregeling, behalve over het aantal uur les, bestaat in het onderwijs niet. Dat is een van de verschillen.

Een deadline? Dat komt een leerkracht dagelijks tegen. Gisteren nog: vriendin was met de klas op uitstap, 1 kind loopt weg (medische problematiek die aan de basis ligt). Geen tijd om te zeggen: binnen het uur zoek ik voor een oplossing. Nee, je moet dat direct oplossen én ondertussen je 23 andere kinderen bezig houden.

Consultants zijn niet de enige met deadlines, hé. Ben er sterk van overtuigd dat stress bij leerkrachten een héél stuk hoger is. In het geval van mijn vriendin moet je continu 24 kinderen bezig houden, zowel zij die vlug klaar zijn met iets als zij die voor veel hulp nodig hebben.
    Dat is geen vergelijkbare deadline he. Een vergelijkbaar voorbeeld zou zijn: "ik heb hier een test vast, ik zeg niet wat er in staat maar ge kunt zien dat iedereen binnen een uur die volledig juist kan invullen of ge vliegt buiten".

En voor er iemand afkomt "je speelt wel met levens", ik werk bij de luchthaven als IT'er...

iTrader
    0
    Lees je eigenlijk wel wat ik zeg?
    De oplossing is niet om die persoon te laten verzuipen in het vijfde of zesde, waar hij mee moet met een gemiddeld tempo dat hij toch niet aankan.
    ik lees wat je schrijft maar je argumentatie kun je ook op het 1e leerjaar toepassen en alle andere jaren en richtingen. Daar zal dat ook gebeuren en ik zie de nefaste gevolgen zo voor me

eens 9j gepasseerd mag je vanzelf naar het 2e of 3e leerjaar omdat je beter tussen leeftijdsgenoten zit. kun je nog neit lezen of schrijven? doet dat er nog toe toe met relatieve eindtermen?
    en ik ben bang dat we in de centrumsteden al zo'n kinderen in het 3e en 4e leerjaar lagere school hebben zitten. die dan zonder lagere schooldiploma in uw b-stroom sukkelen.
    Zijt ge die kinderen echt aan eht onderwijzen of helpen of klaar aan het stomen voor een toekomst in onze maatschappij?

Kinderen zitten nu eenmaal op een verschillend niveau en als je merkt dat 2x dubbelen niet helpt, zal 3 of 4 x dubbelen ook niet helpen.
    de oplossing is neit zomaar jaren laten overslaan. als 'm in het 1e leerjaar neit kan lezen en schrijven zal 'm dat in 3e niet ineens wel kunnen hé.

Eindtermen zijn niet absoluut, hé.
    schaf ze dan af als ze niet absoluut zijn.
    ergens hier eindigt de discussie toch helemaal?
    de chirurg is geslaagd, ook al snijdt 'm verkeerd, want eindtermen zijn relatief
    .

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    ergens hier eindigt de discussie toch helemaal?
    de chirurg is geslaagd, ook al snijdt 'm verkeerd, want eindtermen zijn relatief
    .
    Maar hij heeft moeite gedaan ze!

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    En voor er iemand afkomt "je speelt wel met levens", ik werk bij de luchthaven als IT'er...
    Als we het dan toch over de verantwoordelijkheid van leerkrachten hebben: zonder goeie leerkrachten had je waarschijnlijk nooit de vaardigheden ontwikkeld om de job uit te kunnen oefenen die je nu doet. Wat kort door de bocht misschien, maar een leerkracht heeft veel meer een maatschappelijke functie. Als jij een fout maakt kunnen er waarschijnlijk letterlijk mensen sterven (afhankelijk van wat voor IT je precies doet in de luchthaven), maar een leerkracht zijn taak bestaat er voornamelijk uit om ervoor te zorgen dat mensen zoals jij opgeleid genoeg zijn om die fouten net niét te maken.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Kunnen we er vanuit gaan dat alle jobs moeilijke kanten hebben? Zowel het voor de klas staan met een paar kinderen die daar absoluut niet willen zijn als het ( voor mij) wekelijkse 'hier jij bent expert op dit ding dat je nooti gezien hebt, ga het eens uitleggen aan een klant'.

En dan kunnen we er net zo goed vanuit gaan dat de mensen in die jobs beter met hun respectievelijke moeilijke dingen kunnen om gaan.. of anders zitten ze in de verkeerde job.
    Laatst gewijzigd door zarathustra; 21 september 2018 om 09:55
    *** Also sprach Zarathustra ***
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Als we het dan toch over de verantwoordelijkheid van leerkrachten hebben: zonder goeie leerkrachten had je waarschijnlijk nooit de vaardigheden ontwikkeld om de job uit te kunnen oefenen die je nu doet. Wat kort door de bocht misschien, maar een leerkracht heeft veel meer een maatschappelijke functie. Als jij een fout maakt kunnen er waarschijnlijk letterlijk mensen sterven (afhankelijk van wat voor IT je precies doet in de luchthaven), maar een leerkracht zijn taak bestaat er voornamelijk uit om ervoor te zorgen dat mensen zoals jij opgeleid genoeg zijn om die fouten net niét te maken.
    Of komt de bagage op't verkeerde vliegtuig

Heel kort over de kern vd zaak: de tijd dat leerkrachten op een voetstuk stonden en een luilekkerleven hadden is voorbij.
    Ik denk dat er echt onderschat wordt wat een leerkracht allemaal moet doen. En dan maar bashen op de paar voordelen dat die hebben. De gemiddelde IT'er heeft zoveel extra legale voordelen, daar kan een leerkracht niet tegen op. Dan gun ik die mensen ook wel hun ding.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

iTrader
    0
    Als we het dan toch over de verantwoordelijkheid van leerkrachten hebben: zonder goeie leerkrachten had je waarschijnlijk nooit de vaardigheden ontwikkeld om de job uit te kunnen oefenen die je nu doet. .
    klopt, en voor mij zijn de leraars ook gewoon slachtoffer, net als de kinderen.

neem JPV z'n vriendin
    wordt alleen met 25 kinderen het straat opgestuurd, er zitten kinderen met gedrags- en medische problemen tussen. Dat is toch compleet onverantwoord?
    Te weinig geld? mja pr-bureaus en consultants die mooie woordjes als remediëren uitvinden en allerlei nuttoloze structuren opzetten en bemannen zijn zeker niet goedkoop

geen idee wat Jpv z'n vriendin geeft of waar die lesgeeft.
    maar stel nu dat die frans geeft en het leerplan zegt dat ze de kinderen de kleuren in het frans meot aanleren. Wat kan zij doen als blijkt dat sommige van haar kinderen op 1 september de kleuren in het Nederlands neit eens kennen? haar middagpauze opofferen om te remediËren? geen middageten en de kinderen leren wat blauw en groen is? en als ze die kinderen buist dan wordt zij met alle schuld overladen omdat ze onvoldoende heeft geremedieerd? of is dan op het einde vh jaar de uitleg dat de kinderen over mogen omdat blijven zitten niet goed voor hun welzijn is?
    omdat ze hun best deden?
    en een jaar later dan hetzelfde spelletje bij de volgende leerkracht

dat is toch verschrikkelijk voor die kinderen en leerkrachten. zeker in de centrumsteden en concentratiescholen ligt de lat niet meer onder grond maar eerder in het riool.

wij staan waar we staan omdat het niveau toen nog goed was. Ik ben ooit bijna blijven zitten omdat ik verkeerd geteld heb met de examens. eigen schuld noemden ze dat toen.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Of komt de bagage op't verkeerde vliegtuig

Heel kort over de kern vd zaak: de tijd dat leerkrachten op een voetstuk stonden en een luilekkerleven hadden is voorbij.
    Ik denk dat er echt onderschat wordt wat een leerkracht allemaal moet doen. En dan maar bashen op de paar voordelen dat die hebben. De gemiddelde IT'er heeft zoveel extra legale voordelen, daar kan een leerkracht niet tegen op. Dan gun ik die mensen ook wel hun ding.
    Maar dan kan je exact hetzelfde zeggen: school u om en wordt IT-er (met dan nog verschil dat je voor mijn job niet een diploma móet hebben).

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Grappig want alles wat ik van Java codering in het middelbaar heb geleerd was achteraf gezien totale bullshit. Leerkracht snapte het duidelijk zelf niet!

Ik heb als student speelpleinwerking gedaan (30 mannekes met 2 begeleiders) en redder aan zwembad/open water. Dat laatste is denk ik nog meer verantwoordelijkheid maar ik had daar geen stress voor ze.
    Heb nu meer stress omdat ik deadlines moet halen dan dat ik toen had, terwijl er toen effectief mensenlevens van afhingen (ja ik heb er verdrinkende kleuters uit gehaald)

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Maar dan kan je exact hetzelfde zeggen: school u om en wordt IT-er (met dan nog verschil dat je voor mijn job niet een diploma móet hebben).

Probleem is dat er ook nood aan leerkrachten is en dat je niet iedereen kan omscholen. Je moet dat beroep dus op een bepaalde manier ook aantrekkelijk maken.
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    ik lees wat je schrijft maar je argumentatie kun je ook op het 1e leerjaar toepassen en alle andere jaren en richtingen. Daar zal dat ook gebeuren en ik zie de nefaste gevolgen zo voor me

eens 9j gepasseerd mag je vanzelf naar het 2e of 3e leerjaar omdat je beter tussen leeftijdsgenoten zit. kun je nog neit lezen of schrijven? doet dat er nog toe toe met relatieve eindtermen?
    zo'n geval zal idd naar het 2e of derde leerjaar kunnen, binnen bijzonder lager onderwijs. Omdat dit kind, eens het 9 is, tenzij er een speciale reden is, gewoon niet het tempo aankan dat het moet kunnen. Niet iedereen kan even slim zijn.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya
    en ik ben bang dat we in de centrumsteden al zo'n kinderen in het 3e en 4e leerjaar lagere school hebben zitten. die dan zonder lagere schooldiploma in uw b-stroom sukkelen.
    elke school heeft wel al eens zo'n kind gehad. Niks abnormaals aan, hoor.
    de oplossing is neit zomaar jaren laten overslaan. als 'm in het 1e leerjaar neit kan lezen en schrijven zal 'm dat in 3e niet ineens wel kunnen hé.
    eindtermen is leerlingen zouden moeten bereiken bij het afstuderen in het normaal lager onderwijs. Dat wil niet dat elk kind dit moet bereiken (vandaar niet-absoluut). Wel moet iedereen die een diploma lager onderwijs krijgt, dit bereikt hebben. Sommigen lukken dit niet en gaan ofwel tijdens het lager naar bijzonder lager onderwijs of komen op een bepaald moment aan hun grenzen en stappen over naar BuSO/B-stroom.
    geen idee wat Jpv z'n vriendin geeft of waar die lesgeeft.
    maar stel nu dat die frans geeft en het leerplan zegt dat ze de kinderen de kleuren in het frans meot aanleren. Wat kan zij doen als blijkt dat sommige van haar kinderen op 1 september de kleuren in het Nederlands neit eens kennen? haar middagpauze opofferen om te remediËren? geen middageten en de kinderen leren wat blauw en groen is? en als ze die kinderen buist dan wordt zij met alle schuld overladen omdat ze onvoldoende heeft geremedieerd? of is dan op het einde vh jaar de uitleg dat de kinderen over mogen omdat blijven zitten niet goed voor hun welzijn is?
    omdat ze hun best deden?
    en een jaar later dan hetzelfde spelletje bij de volgende leerkracht
    Als kinderen in het einde van het kleuter nog geen basiskleuren kennen, zitten ze in het bijzonder kleuteronderwijs (of bijzonder lageronderwijs). Dan gaan ze niet naar het lager. je hebt een totaal verkeerd begrip van hoe doorstroming gebeurt. Er is niet alleen zittenblijven of overgaan, hé. In het bijzonder onderwijs kan je een klas hebben waar een zevenjarige samenzit met een 10-jarige, allemaal op het niveau van (nét) het eerste leerjaar.
    Laatst gewijzigd door JPV; 21 september 2018 om 13:52
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Dat is geen vergelijkbare deadline he. Een vergelijkbaar voorbeeld zou zijn: "ik heb hier een test vast, ik zeg niet wat er in staat maar ge kunt zien dat iedereen binnen een uur die volledig juist kan invullen of ge vliegt buiten".

want al de aanpassingen aan belangrijke software gebeurt natuurlijk in de live omgeving...
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nixie Bekijk bericht
    want al de aanpassingen aan belangrijke software gebeurt natuurlijk in de live omgeving...
    Nee, het oplevertermijn van ons expressteam is max 24u voor een issue (oplevering in productieomgeving he). Dat zijn dan het type vragen "de CEO heeft NU nodig hoeveel sales er volgend jaar verwacht worden".

En ik ben dan nog een consultant, voor de OPS mensen is het gewoon "zorg dat die server nu draait, punt"

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)

in onderwijs heb je enkel een bachelor nodig, van om het even welke richting. Dan kan je al lesgeven (toch in het lager onderwijs). Begin er dus maar aan .

Niemand die zegt dat de job van consultant niet moeilijk/zwaar kan zijn. Jobs hebben nu eenmaal een verschillend stressniveau en dat van een gemiddelde consultant is een stuk lager dan dat van een gemiddelde leerkracht lager onderwijs. De intellectuele zwaarte van een consultancy-job is dan weer moeilijker dan die van een job als leerkracht.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

denkimi's schermafbeelding
    iTrader
    0
    zo'n geval zal idd naar het 2e of derde leerjaar kunnen, binnen bijzonder lager onderwijs. Omdat dit kind, eens het 9 is, tenzij er een speciale reden is, gewoon niet het tempo aankan dat het moet kunnen. Niet iedereen kan even slim zijn. elke school heeft wel al eens zo'n kind gehad. Niks abnormaals aan, hoor. eindtermen is leerlingen zouden moeten bereiken bij het afstuderen in het normaal lager onderwijs. Dat wil niet dat elk kind dit moet bereiken (vandaar niet-absoluut). Wel moet iedereen die een diploma lager onderwijs krijgt, dit bereikt hebben. Sommigen lukken dit niet en gaan ofwel tijdens het lager naar bijzonder lager onderwijs of komen op een bepaald moment aan hun grenzen en stappen over naar BuSO/B-stroom.
    Als kinderen in het einde van het kleuter nog geen basiskleuren kennen, zitten ze in het bijzonder kleuteronderwijs (of bijzonder lageronderwijs). Dan gaan ze niet naar het lager. je hebt een totaal verkeerd begrip van hoe doorstroming gebeurt. Er is niet alleen zittenblijven of overgaan, hé. In het bijzonder onderwijs kan je een klas hebben waar een zevenjarige samenzit met een 10-jarige, allemaal op het niveau van (nét) het eerste leerjaar.
    Vergeten we niet eventjes het m-decreet?

Zo zou het moeten zijn, zo was het vroeger, maar zo is het vandaag niet meer. Bedank crevits maar.

Pagina 5 van 25 Eerste 12345678915 ... Laatste

Regels voor berichten