Pagina 44 van 44 Eerste ... 344041424344
    Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    @Vinceness
    Daar heb je een heel goed punt, maar als je ooit tot de voordelen van een voldoende schaalgrootte wilt komen, moet je dus ooit over die identiteitsconflicten heen.
    Dat voorbeeld wat je geeft van een hoofddoekenverbod in het ene gebouw en niet in het andere is inderdaad gewoon je reinste absurditeit. Ik ben het er echter niet mee eens dat zo'n zaken alleen maar met véél tijd opgelost kunnen worden, met een kordaat, duidelijk beleid kan dat ook op een korte termijn. Maar net daar speelt het gebrek aan leiderschap en professionaliteit bij héél wat schooldirecties een rol, net zoals de vastgeroeste verworvenheden van de anciëns.
    In theorie heb je gelijk hoor, maar dit zou willen zeggen dat er een aanpassing van het leerlingenreglement moet komen. Alle partijen (directie, leerkrachten, ouders) krijgen hier met hun afgevaardigden inspraak op. Dat heeft niks te maken met gebrek aan professionaliteit en leiderschap (hoewel dat inderdaad een groot probleem is in het onderwijs), maar met het feit dat voor zo'n zaken 3 partijen aan tafel gaan en vaak stoppen die onderhandelingen niet tot elk van die 3 partijen het gevoel heeft dat ze hun gram gehaald hebben.

Denk aan een ondernemingsraad in een typisch bedrijf, maar de mama van 1 op de 20 medewerkers mag ook meedoen. Ik kan u verzekeren dat dat het proces niet versnelt, integendeel.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik ken het systeem hoor, ik heb er alleen bitter weinig begrip voor. Inspraak kan zeker positief zijn, maar in het onderwijs is die slinger véél te ver doorgeslagen. Ik ben wat dat betreft, ondanks mijn toch nog iets jongere leeftijd, blijkbaar van de oude stempel. Een zekere hiërarchie binnen de school tussen directie en leerkrachten - tenminste als de directie professioneel genoeg is - maar ook een zekere strengheid naar de ouders toe is écht niet verkeerd. De ouders hebben immers nog altijd de vrijheid om hun kind in te schrijven in een andere school. Als wat meer scholen de rangen zouden sluiten, en een strengere aanpak zouden hanteren, zou je al heel wat problemen in het onderwijs kunnen aanpakken.

Ik maak me daarbij overigens ook de bedenking dat héél wat ouders tegenwoordig ook niet bepaald van het type zijn dat ik ze al te veel inspraak in de schoolwerking zou willen geven. Vorige week van 2 verschillende bronnen (één leerkracht, één paar ouders) halve horrorverhalen gehoord van wat voor rotzooi ouders hun kinderen als middageten naar school durven meegeven. Zo'n mensen zou je dan ook inspraak geven in hoe je een degelijk schoolbeleid voert? Ik alvast niet.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tjah, dat ouders hun kinderen inschrijven in een andere school is net wat je zo veel mogelijk probeert te vermijden. Minder inschrijvingen = minder middelen.

Of dat wil zeggen dat ouders in alles inspraak moeten krijgen, da's dan weer een andere discussie waar ik uw mening wel in kan volgen. Uiteindelijk moet er van de kant van de ouders ook wat vertrouwen zijn dat de directie de correcte keuzes zal maken voor de toekomst van de school en het algemene onderwijsniveau. Mensen inspraak geven over beleidsbeslissingen als hun persoonlijke stake in de situatie niet verder reikt dan "ik wil dat ons Sarah het leuk heeft op school en goeie punten haalt" is zelden een goed idee.

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    En is dat de realiteit dan? Kan iemand daar eens wat voorbeelden van aanhalen?
    Dat er een ouderraad is met enige impact, dat kan ik mij goed voorstellen en dat lijkt me ook wenselijk.
    Overigens is de stake van een ouder dat hun kind kwaliteitsvol onderwijs krijgt dat aansluit bij hun eigen opvoedingsvisie. Ik betwijfel of er veel ouders van het type "ik wil dat ons Sarah het leuk heeft op school en goeie punten haalt" rondlopen en als er al zulke onnozele ouders zijn dan zou ik daar geen al te groot engagement richting het bestuur van de school van verwachten.

iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...euze~aeebc9b9/

De KU Leuven wil dat de studiekeuze gekoppeld wordt aan de *resultaten in het *secundair. “Zo kun je een duidelijker signaal geven over slaagkansen”, zegt rector Luc Sels.

Nog niet bindend, en hopelijk wordt het dat ook nooit. Wat vinden jullie?

Ik tracht de discussie op gang te trekken omdat ik zelf de minste resultaten had van heel het ASO-kliekje op het einde van het zesde middelbaar, maar toch als master ben afgestudeerd nadien.

Jawel: kosten, een lijn trekken,...Maar hoeveel studenten komen er traag op gang en blijken achteraf toch uit het juiste hout gesneden? Weegt dit op?

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik veronderstel dat ze dit net doen omdat ze zien dat de slaagkansen van zulke personen (te) laag is en ze willen die dus behoeden van nutteloze studies te volgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thin Liz Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Jawel: kosten, een lijn trekken,...Maar hoeveel studenten komen er traag op gang en blijken achteraf toch uit het juiste hout gesneden? Weegt dit op?
    http://www.classicavlaanderen.be/inf...laagkansen.pdf
    of het vandaag beduidend hoger ligt? ondanks bepamperen of niveau laten zakken (bv het tijdselement)

Pagina 44 van 44 Eerste ... 344041424344

Regels voor berichten