Pagina 42 van 42 Eerste ... 323839404142
    KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Behoeft het nog verbazing dat iemand die zelf voor de vakbond werkt, zelf een Mattheuseffect voor vastbenoemden verdedigt? Maar goed ik begrijp het ergens nog wel, wie weet doet de volgende regering het ondenkbare en schaft men het geprivilegieerde vakbondsverlof ook nog af, de horror...
    Tof dat je vindt dat de vakbond alvast eigenlijk geen gedetacheerden nodig zou hebben, maar de facto zijn ze er dus wél.

Onder het huidige systeem komt iemand die geluk heeft gehad en na 5 jaar onderwijservaring geluk heeft gehad en (voltijds) benoemd is, zonder zorgen zo'n job opnemen, daar waar iemand die 10 jaar vervangingsopdrachten doet en dus eigenlijk méér ervaring heeft, er niet voor in aanmerking komt. Volstrekt onzinnig.
    2 voorbeelden van vacatures voor gedetacheerde leerkrachten, die dus uiteindelijk door het departement Onderwijs betaald worden, die perfect opengesteld zouden kunnen worden voor externen:
    https://www.vlaanderen.be/vacatures/...erd-leerkracht
    https://www.zwin.be/nl/educator-secundair-onderwijs
    Voel je gerust vrij waarom iemand met enige ervaring in het onderwijs, maar zonder betrekking, die jobs niet zou kunnen doen?

Je mag mij ook altijd eens uitleggen waarom een museum wél een gedetacheerde leerkracht nodig zou hebben voor zaken zoals het uitwerken van educatief materiaal, waarbij iemand anders die job niet zou kunnen.
    Idem met uitgeverijen. Ik zou niet weten waarom die überhaupt per se gedetacheerde leerkrachten nodig zouden hebben voor het schrijven van handboeken of werkboeken. Ik heb zelf meegeschreven aan een handboek, en ken nog meerdere andere leerkrachten die aan handboeken voor andere vakken hebben meegeschreven. Geen enkel van die leerkrachten was daarvoor gedetacheerd. Ik heb zelf mijn deel geschreven tijdens de zomermaanden, een andere medeauteur werkte deeltijds, een andere was net met pensioen, nog een andere werkte eigenlijk aan de universiteit (maar had vroeger lesgegeven in het secundair dacht ik).

Enige nog te rechtvaardigen reden waarom ik leerkrachten zou detacheren zou in mijn ogen het helpen bij het opstellen van nieuwe leerplannen zijn aan de hand van eindtermen. Daarbij is het natuurlijk wél begrijpelijk dat je iemand wilt die solide in het veld staat. Alleen zou ik die taak nooit inrichten als een voltijdse job voor leerkrachten en ook niet voor een langere tijd dan één jaar.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar daar noem je dan de kern van het probleem: de vaste benoeming.
    Dat leerkrachten moeilijk afstand kunnen doen van hun extreem voordelige verworven rechten.
    Niet mee eens. "De extreem voordelige verworven rechten" is, toch op dit punt hier, niet meer of minder dan een contract van onbepaalde duur (het feit dat je in de praktijk zelden ontslagen wordt is op dit specifieke punt van weinig waarde).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade
    Dit terwijl je advies en ontwikkeling ook perfect zou kunnen combineren met verminderde lesopdrachtactiviteiten. Onderzoek of advies geven zijn geen fulltime jobs, dat zijn ze zelfs niet aan onze universiteiten.
    in ideale situaties: ja. Helaas lijkt het me in de praktijk nogal héél moeilijk om deeltijds in de Guimardstraat te gaan werken en te maken dat anderen voor vergaderingen/overleg zich maar allemaal aan jouw lesrooster moeten plannen. In de praktijk is voltijds dus nodig.

Deeltijds detacheren bij iets zoals Van In zal dal al gemakkelijker zijn (omdat je bij zoiets gemakkelijker afstandwerk kan doen), bij Musea zal dat ook weer moeilijker zijn.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Behoeft het nog verbazing dat iemand die zelf voor de vakbond werkt, zelf een Mattheuseffect voor vastbenoemden verdedigt? Maar goed ik begrijp het ergens nog wel, wie weet doet de volgende regering het ondenkbare en schaft men het geprivilegieerde vakbondsverlof ook nog af, de horror...
    Tof dat je vindt dat de vakbond alvast eigenlijk geen gedetacheerden nodig zou hebben, maar de facto zijn ze er dus wél.
    ik verwijs je naar volgende post: https://www.9lives.be/forum/economie...l#post22069619 (laatste post van mij in die topic, als de link niet werkt, dank aan vBulletin)

Misschien denk ik in deze als ex-onderwijswerknemer, niet-vastbenoemd? Of als bestuurslid in een school (niét gebonden aan een van de 3 grote koepels)? Of gewoon als papa van 2 kinderen?
    Mijn werkgever heeft niks te maken met het onderwijs. Laat staan dat ik supporter voor het ACOD. Ik ben een mens en toevallig werknemer bij de vakbond. Verder heb ik recht op een eigen mening, die ik al had voor ik bij het ABVV werkte of er zelfs maar lid van was.

Vakbondsverlof is trouwens detachering, zie hier: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/d...n-je-personeel . Zie https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/v...tie-moet-weten voor wie betaalt trouwens. (geen idee hoe het praktisch verder in zijn werk gaat, geen ervaring mee)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KoC
    Onder het huidige systeem komt iemand die geluk heeft gehad en na 5 jaar onderwijservaring geluk heeft gehad en (voltijds) benoemd is, zonder zorgen zo'n job opnemen, daar waar iemand die 10 jaar vervangingsopdrachten doet en dus eigenlijk méér ervaring heeft, er niet voor in aanmerking komt. Volstrekt onzinnig.
    tussen langer gewerkt en meer ervaring is er een huizenhoog verschil. Neem iemand die 5 jaar vast ergens werkt in de ICT en iemand anders die 10 jaar van interim naar interim gaat, maar nooit ingewerkt kan worden. Ik zou véél liever een ICT-project laten afwerken door die die "maar" 5 jaar ervaring heeft.
    2 voorbeelden van vacatures voor gedetacheerde leerkrachten, die dus uiteindelijk door het departement Onderwijs betaald worden, die perfect opengesteld zouden kunnen worden voor externen:
    https://www.vlaanderen.be/vacatures/...erd-leerkracht
    https://www.zwin.be/nl/educator-secundair-onderwijs
    Voel je gerust vrij waarom iemand met enige ervaring in het onderwijs, maar zonder betrekking, die jobs niet zou kunnen doen?
    ik zeg nergens dat die dat niet zouden kunnen doen...
    Je mag mij ook altijd eens uitleggen waarom een museum wél een gedetacheerde leerkracht nodig zou hebben voor zaken zoals het uitwerken van educatief materiaal, waarbij iemand anders die job niet zou kunnen.
    Idem met uitgeverijen. Ik zou niet weten waarom die überhaupt per se gedetacheerde leerkrachten nodig zouden hebben voor het schrijven van handboeken of werkboeken. Ik heb zelf meegeschreven aan een handboek, en ken nog meerdere andere leerkrachten die aan handboeken voor andere vakken hebben meegeschreven. Geen enkel van die leerkrachten was daarvoor gedetacheerd. Ik heb zelf mijn deel geschreven tijdens de zomermaanden, een andere medeauteur werkte deeltijds, een andere was net met pensioen, nog een andere werkte eigenlijk aan de universiteit (maar had vroeger lesgegeven in het secundair dacht ik).
    ik zeg niet dat het anders niet kan, wel dat je weinig mensen met ruime ervaring zal kunnen lokken. Ivm de discussie of je dan per se de vaste benoemingen moet afschaffen: zie hierboven.
    Enige nog te rechtvaardigen reden waarom ik leerkrachten zou detacheren zou in mijn ogen het helpen bij het opstellen van nieuwe leerplannen zijn aan de hand van eindtermen. Daarbij is het natuurlijk wél begrijpelijk dat je iemand wilt die solide in het veld staat. Alleen zou ik die taak nooit inrichten als een voltijdse job voor leerkrachten en ook niet voor een langere tijd dan één jaar.
    Wij hebben in de scholengemeenschap iemand die leerplannen opmaakt. Die is (quasi) voltijds bezig geweest voor meer dan 1 jaar met 1 vak hoor. Je moet nu ook niet een taak per se willen opsplitsen over verschillende mensen .
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Niet mee eens. "De extreem voordelige verworven rechten" is, toch op dit punt hier, niet meer of minder dan een contract van onbepaalde duur (het feit dat je in de praktijk zelden ontslagen wordt is op dit specifieke punt van weinig waarde).
    Hoe jij er toe komt dat jobzekerheid tot in het extreme op dit punt weinig waarde zou hebben berust op niets aangezien het feit dat je in de praktijk zelden ontslagen wordt nu net het verworven recht is dat enerzijds de grootste stimulus vormt om toch maar te blijven lesgeven en anderzijds de grootste boosdoener is die je tegenhoudt om je te focussen op andere waardevolle activiteiten.
    Waarom zou je het anders in de eerste plaats als argument aangehaald hebben?

in ideale situaties: ja. Helaas lijkt het me in de praktijk nogal héél moeilijk om deeltijds in de Guimardstraat te gaan werken en te maken dat anderen voor vergaderingen/overleg zich maar allemaal aan jouw lesrooster moeten plannen. In de praktijk is voltijds dus nodig.
    Dat is het niet. Want universiteiten bewijzen dat. Daar is het zelfs de minimumeis dat stafleden een onderzoek, een onderwijs en vaak ook nog een derde (vb. klinische) functie erbij pakken die samen een voltijdse job vormen. En die kunnen daarnaast ook nog naar Brussel rijden om op een of andere commissie advies te geven. Er is geen enkele prof die een sabbatsjaar neemt om eens een applied biophysics handboek te gaan herschrijven.
    Daarnaast is het vanzelfsprekend dat de directeur je steunt in je extra functie en die 1 of 2 vrije dagen in de week gedurende een jaar voor je mogelijk maakt. Als die 20% - 40% al niet passen voor de school, dan gaat die 100% al helemaal niet passen.
    Dat koepeloverleg kan men perfect na de reguliere schooluren laten doorgaan om niet met de lesroosters te interfereren.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    ik verwijs je naar volgende post: https://www.9lives.be/forum/economie...l#post22069619 (laatste post van mij in die topic, als de link niet werkt, dank aan vBulletin)

Misschien denk ik in deze als ex-onderwijswerknemer, niet-vastbenoemd? Of als bestuurslid in een school (niét gebonden aan een van de 3 grote koepels)? Of gewoon als papa van 2 kinderen?
    Mijn werkgever heeft niks te maken met het onderwijs. Laat staan dat ik supporter voor het ACOD. Ik ben een mens en toevallig werknemer bij de vakbond. Verder heb ik recht op een eigen mening, die ik al had voor ik bij het ABVV werkte of er zelfs maar lid van was.
    Sorry JPV, maar wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Uiteraard heb je recht op een eigen mening: je zal misschien wel af en toe kritiek leveren op de vakbond omdat je mening op bepaalde punten afwijkt, maar uiteindelijk ben je nog altijd geen neutrale partij in deze kwestie.
    Ik ben dat overigens ook niet hoor, mijn perspectief is gekleurd door mijn ervaringen als tijdelijke in het onderwijs. Als ik op 3 jaar een vaste benoeming had aangeboden gekregen op een zilveren dienblaadje (zonder zelfs ooit maar één vervangingsopdracht te doen) zoals bv. één van mijn vroegere medestudenten, had ik wellicht ook een ander perspectief.

Vakbondsverlof is trouwens detachering, zie hier: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/d...n-je-personeel . Zie https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/v...tie-moet-weten voor wie betaalt trouwens. (geen idee hoe het praktisch verder in zijn werk gaat, geen ervaring mee)
    Daar ken ik zelf ook weinig van, maar goed als het een vorm van detachering is, ook graag afschaffen wat mij betreft. Ik heb eventjes gezocht achter cijfers over hoeveel van die vakbondsverloven betaald worden door de vakbond en hoeveel er op kosten van het onderwijs zijn ("vakbondsverlof zonder terugbetaling" is ook mogelijk volgens diezelfde site), maar zonder resultaat.

Hoe dan ook kan je gerust stellen dat de overheid praktisch altijd de werking van de vakbonden in belangrijke mate financiert, want uiteindelijk wordt een belangrijk deel van de werking van vakbond gefinancierd door het lidgeld dat ze int, waarvan de overheid als werkgever alvast een groot stuk terugbetaalt in de vorm van een vakbondspremie.

Wegens gebrek aan een degelijk alternatief, ben je als tijdelijke leerkracht voor de onvermijdelijke periodes van werkloosheid tussen interims door, ook nog eens aangewezen op de vakbonden, waardoor je enerzijds er wel lid van moet zijn, en anderzijds de vakbond ook nog eens verdient op de middelen die ze krijgt om die uitkering uit te betalen.

tussen langer gewerkt en meer ervaring is er een huizenhoog verschil. Neem iemand die 5 jaar vast ergens werkt in de ICT en iemand anders die 10 jaar van interim naar interim gaat, maar nooit ingewerkt kan worden. Ik zou véél liever een ICT-project laten afwerken door die die "maar" 5 jaar ervaring heeft.
    Hierin geef ik je volkomen gelijk, behalve dat het voorbeeld van ICT daarin slecht gekozen is (een consultant met vele jobhops maar een gevarieerdere kennis kan mogelijk afhankelijk van het project natuurlijk net beter zijn dan iemand die 5 jaar vast op slechts één project gewerkt heeft en dus een minder brede kennis heeft) maar één van de oorzaken waarom iemand die 10 jaar van interim naar interim gaat in het onderwijs is net dat systeem van detacheringen. Voor hetzelfde geld heeft die persoon met 10 jaar ervaring, gedurende 4 jaar iemand vervangen die gedetacheerd was en in die 4 jaar op bijna voltijds op dat ene specifieke vak dat nuttig is voor de vacature gewerkt, daar waar die persoon die 5 jaar ervaring heeft en benoemd is, als we dan toch hypothetisch bezig zijn: slechts een beperkt gedeelte van zijn lessenrooster aan dat specifieke vak besteed. In het huidige systeem is het toch enkel de laatste die in aanmerking komt.

In ICT-sector zegt ervaring sowieso al véél minder omdat het daarbij perfect mogelijk is dat iemand met 5 jaar ervaring op elk vlak beter is dan iemand met 10 jaar ervaring.
    Nu ja, dat kwaliteitsverschil kan je in het onderwijs natuurlijk ook hebben, met daarbij echter wel het belangrijke verschil dat de factor kwaliteit als leerkracht véél minder een rol speelt in het bekomen van werkzekerheid, noch in je verloning die uiteindelijk alleen maar gekoppeld is aan je anciënniteit.

ik zeg nergens dat die dat niet zouden kunnen doen...
    ik zeg niet dat het anders niet kan, wel dat je weinig mensen met ruime ervaring zal kunnen lokken.
    Ivm de discussie of je dan per se de vaste benoemingen moet afschaffen: zie hierboven.
    Dus het kan anders, alvast goede redenen om op z'n minst zo'n vacatures niet exclusief open te stellen voor gedetacheerden, wat ze nu dus wél zijn.
    Ik zie zelfs geen reden waarop detachering überhaupt een optie moet zijn, zoals ik eerder al zei: wil je een fundamenteel andere job, neem ontslag.

Wij hebben in de scholengemeenschap iemand die leerplannen opmaakt. Die is (quasi) voltijds bezig geweest voor meer dan 1 jaar met 1 vak hoor. Je moet nu ook niet een taak per se willen opsplitsen over verschillende mensen .
    Tja, maar dat was methode-onderwijs nietwaar? Want normaliter worden leerplannen gemaakt op het niveau van de koepels.
    Ben je dan niet op een relatief kleine schaal leerplannen aan het schrijven? Als jouw scholengemeenschap daar echt tijd in wilt investeren, alle begrip voor, want vrijheid van onderwijs.
    Los van bedenkingen bij een aantal vormen van methodeonderwijs (en dan niet zozeer het basisonderwijs maar vooral het gebrekkige wiskunde onderwijs in sommige secundaire methodescholen) vind ik eigenlijk sowieso dat als een scholengemeenschap iemand aanstelt om eigen leerplannen op te stellen, dat daarvoor middelen geen gebruikt mogen worden die de overheid geeft om leerkrachten voor de klas te zetten, wat ons weer bij het begin van de discussie brengt: te veel leerkrachten die niet voor de klas staan.

Conclusie wat mij betreft: eigenlijk heb je hooguit een argument gegeven waarom sommige vormen van detachering misschien nog te rechtvaardigen zijn - maar ook daar vind ik het een fout systeem -, maar vele anderen zijn dat sowieso niet. Exacte cijfers over hoeveel welke soort van detachering voorkomt, kon ik helaas niet vinden.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    NVA en OpenVLD wil af van detachering behalve als het voor politieke doeleinden is

Pagina 42 van 42 Eerste ... 323839404142

Regels voor berichten