Pagina 4 van 25 Eerste 1234567814 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    weinig nut? dit zegt mij dat de leerstof uit 5 en 6e lagere school blijkbaar geen tot weinig belang heeft om aan eht middelbaar te mogen/kunnen beginnen.
    wat is trouwens de reden dat ze al zo vaak zijn blijven zitten en niet konden volgen? is die reden nu verdwenen als je ze een paar jaartjes hoger zet?
    als elke kind toch moet slagen, niet mag blijven zitten en desnoods op leeftijd over mag gaan? waarom steek je daar als leerkracht nog zoveel uren energie in?
    De leerstof van het 5e en 6e lagere school heeft idd weinig nut om te geven aan iemand die maar mits 2x dubbelen tot op het einde van het vierde is gegaan. Als die al de leerstof van het zesde zou willen beheersen, zou die daar waarschijnlijk nog een jaar extra over doen. Dan zit je met iemand in het 6e leerjaar die tot 15 jaar kan zijn en moet die nog, als alles goed gaat, minstens 6 jaar studeren. Je zou zo gemakkelijk aan situaties kunnen komen waar iemand van 23 jaar in het zesde middelbaar zit... Dat heeft ook geen nut.

Vergeet niet dat die kinderen die geen getuigschrift lager onderwijs behalen, niet naar het gewoon (A-stroom) middelbaar onderwijs kunnen, hé. Ze belanden dan ofwel in de B-stroom ofwel in BuSO-onderwijs. Daar is het startniveau niet hetzelfde, en start je met herhaling van het lager onderwijs op een traag tempo.

Wij doen het, zoals steeds meer scholen, anders: kinderen blijven niet zitten tenzij ze écht nut hebben (maw: dat ze mits een jaartje zitten blijven, daarna het tempo wél mee kunnen volgen). Kinderen die bvb enkel een tekort hebben op wiskunde, krijgen een aangepast traject en gaan dan bvb voor wiskunde altijd naar een lagere klas (omgekeerd idem). Ook dan krijgen ze geen getuigschrift lager onderwijs.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

iTrader
    0
    Wel altijd frappant dat de mensen die altijd lopen te zeuren over de waarden des maatschappij en gebrek aan respect bij de jeugdigere generatie, meestal dezelfde zijn die doorbomen over het vermeende luilekker leven van leerkrachten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Waarom zouden privé-werknemers altijd aanwezig zijn op de werkvloer? Of is in de privé de werkvloer altijd waar ze werken, maar in de overheid enkel waar de vestigigngsplaats van de school is? Een poetsvrouw met dienstencheques, consultants of vele handelsvertegenwoordigers zie je ook niet 'op de werkvloer'.

Je enige argument tot op vandaag is dat je niet kan controleren of een leerkracht thuis aan het werk is. Net die controle waarvan men in de privé ook aan het afstappen is.

Ah, geef mijn vriendin gerust een 8 tot 5 job als leerkracht met een uurtje middagpauze en 32 dagen verlof. Ze tekent er direct voor. Tenminste als de overheid garandeert dat iedereen die leerkrachten continu wijst op hun 'weinig uren werk' al het verbeter- werk laat doen als die uren niet voldoende blijken te zijn. Wanneer wie het toezicht over de middag, de vele gesprekken met ouders, de aankopen voor de klas, etc zal doen, dat zullen we zien als de leerkracht zich buiten die uren niet meer zal moeten tonen.
    Lijkt me relatief "simpel" eh. Ok 32 dagen verlof. Nu is er geen les voor 10 dagen rond pasen, 7 ofzo rond kerstmis, 2x5 en dan wat.. 40-50 dagen in de zomer ? Dus dat is ~70 dagen waar er nu geen les. Breng dat terug naar de 32, geef minder les op een dag, maar meer dagen op een jaar, meer tijd om gedurende de dag het voorbereidende werk te doen, etc. Dat valt vermoedelijk wel uit te werken.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sarcastr0 Bekijk bericht
    Wel altijd frappant dat de mensen die altijd lopen te zeuren over de waarden des maatschappij en gebrek aan respect bij de jeugdigere generatie, meestal dezelfde zijn die doorbomen over het vermeende luilekker leven van leerkrachten
    De beste stuurlui staan altijd aan wal. Onze maatschappij is meer en meer aan't evolueren naar een generatie die zijn eigen kinderen niet meer opvoedt, vindt dat de school dat maar voor hen moet doen, en dan nog gaat klagen omdat leerkrachten een aantrekkelijk loonpakket hebben.

Ik ben administratief medewerker in het onderwijs. Als je je wilt viseren op profiteurs met "schone postjes", kijk dan maar gerust mijn richting uit, wij hebben het écht stukken beter. Max 38 uur per week en evengoed 11 weken verlof per jaar. Qua loon niet gigantisch veel verschil (zeker niet als je netto bekijkt). En geen kwade ouders aan mijn bureau als hun kind gebuisd zou zijn op een vak.

iTrader
    0
    De leerstof van het 5e en 6e lagere school heeft idd weinig nut om te geven aan iemand die maar mits 2x dubbelen tot op het einde van het vierde is gegaan
    de oplossing is dan om 'm naar het middelbaar te sturen want dan zijt ge er vanaf

als 'm in het middelbaar buist is het de schuld vd leerkracht die niet goed lesgeeft, niet goed motiveert en niet goed remedieert (zo'n nieuwe modewoordje dat ik de laatste dagen geleerd heb).
    dat 'm de minimumstof om naar het middelbaar te gaan neit beheerst, 2 jaar achterstand, wordt straal genegeerd.

maar ge moogt niet zeggen dat het niveau verlaagt

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Lijkt me relatief "simpel" eh. Ok 32 dagen verlof. Nu is er geen les voor 10 dagen rond pasen, 7 ofzo rond kerstmis, 2x5 en dan wat.. 40-50 dagen in de zomer ? Dus dat is ~70 dagen waar er nu geen les. Breng dat terug naar de 32, geef minder les op een dag, maar meer dagen op een jaar, meer tijd om gedurende de dag het voorbereidende werk te doen, etc. Dat valt vermoedelijk wel uit te werken.
    Gezien de gemiddelde arbeidsduur (inclusief vakanties) nu ongeveer 41 uur is voor een voltijdse, zou dat (als iedereen voltijds werkt) in theorie wel doenbaar moeten zijn. Alleen zijn er dan natuurlijk ook nog kinderen . Die kunnen geen pakweg 46 lesweken aan. Dat zouden er 9 extra zijn. Gans onze maatschappij is daar trouwens ook op gebouwd, als je maar 4 weken zomervakantie zou hebben, zouden de prijzen van vaknaties tijdens die weken de pan uitrijzen.

Ja, er kunnen zeker 2 weken verlof af in de zomervakantie, daar is ieder expert het eigenlijk over eens. Andere vakanties lijken me omwille van de nodige rust (herfstvakantie, krokus) of omwille van maatschappelijke redenen (kerstperiode) moeilijker. Enkel van de paasvakantie zou je mss nog iets moeten kunnen afkrijgen, maar dan mss niet voor alle leerlingen. Doe je dat, dan moet je wel iets meer dan 40 werkuren compenseren op een ander moment, dus pakweg 1 lesuur verminderen. Anders stijgt de werkdruk net nog . En moet men ook niet afkomen met "er is tijd voor extra leerstof" (zou zowel werkdruk van leerkrachten als leerlingen doen toenemen).

Het is dus zekre een déél van de oplossing, maar kan de oplossing nooit zijn voor gans het probleem. Je kan nu eenmaal het werk niet zo regelen dat je van 8 tot 5 moet werken in het onderwijs. Dat hoeft voor mij trouwens ook niet, omdat ik toch weet dat het niet zou werken in de praktijk. Tenzij er massale investeringen komen in meer personeel/middelen.
    Loesje

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    de oplossing is dan om 'm naar het middelbaar te sturen want dan zijt ge er vanaf

als 'm in het middelbaar buist is het de schuld vd leerkracht die niet goed lesgeeft, niet goed motiveert en niet goed remedieert (zo'n nieuwe modewoordje dat ik de laatste dagen geleerd heb).
    dat 'm de minimumstof om naar het middelbaar te gaan neit beheerst, 2 jaar achterstand, wordt straal genegeerd.

maar ge moogt niet zeggen dat het niveau verlaagt
    Lees je eigenlijk wel wat ik zeg?

De oplossing is niet om die persoon te laten verzuipen in het vijfde of zesde, waar hij mee moet met een gemiddeld tempo dat hij toch niet aankan. Kinderen zitten nu eenmaal op een verschillend niveau en als je merkt dat 2x dubbelen niet helpt, zal 3 of 4 x dubbelen ook niet helpen.

De minimumstof voor het middelbaar is niet overal gelijk. Je hebt een minimumnorm voor de A-stroom, je hebt een minimumnorm voor de B-stroom en je hebt BuSO, waar alle kinderen terecht kunnen. Dat jij claimt dat hij de minimumstof voor het middelbaar niet beheert, is dus fout. Eindtermen zijn niet absoluut, hé.

Als remediëring een modewoordje is, heb je duidelijk nog niet lang iets gelezen wat te maken heeft met leerproblemen.
    Loesje
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Als het allemaal zo toppie is. School u om tot leerkracht en ga les geven.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renegadexxripxx Bekijk bericht
    Als het allemaal zo toppie is. School u om tot leerkracht en ga les geven.
    Idd.

Ik wil al die verontwaardigde zieltjes hier eens een maand in een concentratieschool les laten geven en dan horen zeggen dat het een makkelijke job is

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Gezien de gemiddelde arbeidsduur (inclusief vakanties) nu ongeveer 41 uur is voor een voltijdse, zou dat (als iedereen voltijds werkt) in theorie wel doenbaar moeten zijn. Alleen zijn er dan natuurlijk ook nog kinderen . Die kunnen geen pakweg 46 lesweken aan. Dat zouden er 9 extra zijn. Gans onze maatschappij is daar trouwens ook op gebouwd, als je maar 4 weken zomervakantie zou hebben, zouden de prijzen van vaknaties tijdens die weken de pan uitrijzen.
    Dat laatste is zeker een factor. Maar misschien kunnen de kinderen meer weken wel aan als er minder uren effectief in de klas gespendeerd worden?
    *** Also sprach Zarathustra ***

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Dat laatste is zeker een factor. Maar misschien kunnen de kinderen meer weken wel aan als er minder uren effectief in de klas gespendeerd worden?
    Mochten er voldoende middelen zijn om kinderen een zinvolle tijdsbesteding (sport, laagdrempelige cultuur, ...) te kunnen geven in de vrijgekomen schooluren: zeker. Maar daar zijn noch de middelen, noch de ruimte voor voorhanden in de meeste scholen/schoolomgevingen. Hetzelfde voor de leerkrachten: zoals iemand hierboven schrijft: als je leerkrachten de plaats wil geven om te werken, dan moeten middelen (pc) en ruimte (bureau's) voorhanden zijn.
    Loesje

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Idd.

Ik wil al die verontwaardigde zieltjes hier eens een maand in een concentratieschool les laten geven en dan horen zeggen dat het een makkelijke job is
    Ik wil ook alle verontwaardigde leerkrachten die zeggen dat ze een zware job hebben wel eens een dag met mij laten meewerken. En ik heb dan nog een relaxte job. Laat ze eens een dag meewerken met een bezetter ofzo...

De meesten vinden leerkracht ook niet een makkelijke job he, maar je hebt veel verlof, en het is ook niet zwaarder dan een andere job.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Ik wil ook alle verontwaardigde leerkrachten die zeggen dat ze een zware job hebben wel eens een dag met mij laten meewerken. En ik heb dan nog een relaxte job. Laat ze eens een dag meewerken met een bezetter ofzo...

De meesten vinden leerkracht ook niet een makkelijke job he, maar je hebt veel verlof, en het is ook niet zwaarder dan een andere job.
    Sandervdw, ik vermoed dat ik wel iemand ben die goed kan vergelijken (gezien ik een leerkracht lager onderwijs als partner hebt en zelf in de privé héél veel verschillende jobs zie. Je kan moeilijk een bezetter vergelijken met een leerkracht, omdat de ene fysiek en de andere psychisch belastend werk levert. Laat eens een consultant in een klas staan en een leerkracht als consultant werken. Ik kan raden wie het eerst een zenuwinzinking zal krijgen .

Er zijn er hier wel degelijk die leerkracht zijn een gemakkelijke job vinden (zie de comments à la "Al die extra taken bedelen ze zichzelf om toch maar hun verworven rechten te kunnen behouden. "). Zoals de studie aantoont, is het verlof ook enkel een compensatie voor die meeruren tijdens andere periodes (trouwens zonder extra compensatie zoals in de privé, hé). De zwaarte van de job op zich hangt af van de klas en daar lijkt me dan lager onderwijs veruit het zwaarst, omdat je geen blokken van 50 minuten hebt met enkele minuten relatieve rust, je bent continu verantwoordelijk.
    Loesje

iTrader
    4 (100%)
    Sandervdw, ik vermoed dat ik wel iemand ben die goed kan vergelijken (gezien ik een leerkracht lager onderwijs als partner hebt en zelf in de privé héél veel verschillende jobs zie. Je kan moeilijk een bezetter vergelijken met een leerkracht, omdat de ene fysiek en de andere psychisch belastend werk levert. Laat eens een consultant in een klas staan en een leerkracht als consultant werken. Ik kan raden wie het eerst een zenuwinzinking zal krijgen .

Er zijn er hier wel degelijk die leerkracht zijn een gemakkelijke job vinden (zie de comments à la "Al die extra taken bedelen ze zichzelf om toch maar hun verworven rechten te kunnen behouden. "). Zoals de studie aantoont, is het verlof ook enkel een compensatie voor die meeruren tijdens andere periodes (trouwens zonder extra compensatie zoals in de privé, hé). De zwaarte van de job op zich hangt af van de klas en daar lijkt me dan lager onderwijs veruit het zwaarst, omdat je geen blokken van 50 minuten hebt met enkele minuten relatieve rust, je bent continu verantwoordelijk.
    "laat eens een leerkracht als consultant werken" be my guest.
    Ik wou dat als voorbeeld zetten maar een leerkracht kan hier niks komen doen aangezien de meesten met moeite met Office kunnen werken, laat staan dat ze iets snappen van wat ik doe.
    En laat ze dan ook komen wanneer we in de buurt van een deadline zitten he, en op momenten dat er issues binnen het uur gefixt moeten zijn.

We zien het constant, mensen die denken "ik word consultant, hele dag op pc zitten en goed betaald worden" om dan een half jaar later te stoppen omdat het toch niks voor hun is.

En "compensatie in de privé", dat is onbestaande als consultant.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Tuurlijk bestaat compensatie in de privé wel degelijk. Dat je die niet opeist, is iets anders.

Een uurregeling, behalve over het aantal uur les, bestaat in het onderwijs niet. Dat is een van de verschillen.

Een deadline? Dat komt een leerkracht dagelijks tegen. Gisteren nog: vriendin was met de klas op uitstap, 1 kind loopt weg (medische problematiek die aan de basis ligt). Geen tijd om te zeggen: binnen het uur zoek ik voor een oplossing. Nee, je moet dat direct oplossen én ondertussen je 23 andere kinderen bezig houden.

Consultants zijn niet de enige met deadlines, hé. Ben er sterk van overtuigd dat stress bij leerkrachten een héél stuk hoger is. In het geval van mijn vriendin moet je continu 24 kinderen bezig houden, zowel zij die vlug klaar zijn met iets als zij die voor veel hulp nodig hebben.
    Loesje

Pagina 4 van 25 Eerste 1234567814 ... Laatste

Regels voor berichten