Pagina 38 van 44 Eerste ... 28343536373839404142 ... Laatste
    jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Nu, niet voor iets speciaal, maar veel van uw "bronnen" merken die problemen niet rechtstreeks. De directrice is van een andere generatie, de leraar houtbewerking zit in een job waar ge in de prive gewoon veelvouden kunt verdienen en de lerares verpleging idem als ge bereid zijt nachten etc te doen (+ als dat hoger onderwijs is is het sowieso beter geregeld).

Het grootste probleem zit in het middelbaar onderwijs, daar zijn de mensen die een kut situatie hebben echt wel de regel en niet de uitzondering hoor.
    Dus als veel van mijn bronnen als geen problemen merken, is dan het probleem echt zo groot? Want blijkbaar zijn er dan veel type leerkrachten die geen probleem hebben.
    De oudere generatie merkt het probleem blijkbaar ook al niet.

De houtbewerking leraar kan als zelfstandige inderdaad veelvouden verdienen, maar een zelfstandige heeft nooit gedaan met werken.
    De verpleegster was de onregelmatige uren op geriatrie beu, dus is naar het onderwijs gegaan.

Ik ontken niet dat er problemen zijn, maar we toch ook niet overdrijven alsof elke leraar het zwaarste beroep heeft en die zich kapot werken en dat niet vol te houden is tot aan een pensioen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Ik snap ook niet waarom de leerkrachten de examens zelf mogen maken, verbeteren en zelf punten geven. Waarmee ze eigenlijk zelf hun eigen beoordeling geven.
    Als je dat objectief en correct wil doen dan moet dit een nationaal examen zijn, opgesteld en verbeterd door een onafhankelijke instantie.
    Het leerplan is er toch voor iets? Of is dat leerplan ook weer de vaagheid zelve?
    Misschien handig dat je weet waarover je spreekt vooraleer een oordeel te maken over scholen... als je nog niet weet wat een leerplan is.

In een leerplan:
    Moeten de eindtermen en ontwikkelingsdoelen die de overheid vastlegt, op herkenbare wijze worden opgenomen
    Kan het schoolbestuur doelen die het uitdrukkelijk voor zijn leerlingen formuleert, toevoegen. Dat kan zowel vanuit het eigen opvoedingsproject als vanuit de eigen visie op het vak
    Moet er voldoende ruimte zijn voor de inbreng van scholen, leraren(teams) en leerlingen

Jij wi dus eigenlijk 2 van die 3 zaken schrappen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ik blijf me hier verbazen over de soort informatie dat hier binnen stroomt over het onderwijs.
    En dan zijn we verbaast dat er geen budget is en de leerkrachten alles niet gedaan krijgen, er een lerarentekort is.

Ik snap ook niet waarom de leerkrachten de examens zelf mogen maken, verbeteren en zelf punten geven. Waarmee ze eigenlijk zelf hun eigen beoordeling geven.
    Als je dat objectief en correct wil doen dan moet dit een nationaal examen zijn, opgesteld en verbeterd door een onafhankelijke instantie.
    Het leerplan is er toch voor iets? Of is dat leerplan ook weer de vaagheid zelve?

Een leerkracht moet gewoon een zo goed mogelijk opgestelde cursus, overbrengen aan zijn publiek.
    Dat hij die cursus ten eerste al zelf moet fabriceren en mogelijks niks mag overnemen of doorgeven aan zijn collega's, is absurd.
    Ik geef u hier 100% gelijk in hoor, geloof mij vrij. Bij ons is het contractueel geregeld dat cursussen, examens e.d. allemaal eigendom zijn van de school en niet van de leerkracht, maar dat is zeker niet de regel. En al helemaal niet in het leerplichtonderwijs.

Er zijn wel onafhankelijke platformen waar leerkrachten terecht kunnen voor didactisch materiaal, maar aangezien elke school met ander materiaal werkt is dat ook maar gewoon hopen dat er ergens in Vlaanderen iemand hetzelfde handboek gebruikt en de moeite wil doen om zijn gerief publiek te maken voor mensen die niet eens op zijn school zitten. Mijn vriendin mocht op 1 september (enfin, 2 september) zonder 1 dag ervaring in het onderwijs ineens beginnen les geven aan 3 verschillende groepen en tot op de dag van vandaag is er niemand die haar een cursus, toets of taak geeft. Ze moet het allemaal zien klaar te krijgen voor ze de les geeft. En ja oké, ge hebt een handboek om u op te baseren, maar dat handboek een beetje aangenaam en verteerbaar maken is 100% de leerkracht zijn eigen verantwoordelijkheid. Laat staan dat er eens over iets extra uitleg moet zijn, dan is het al helemaal te gek. Als ze een cursus en lesvoorbereidingen van een leerkracht van vorig jaar kunnen gebruiken, dan is ze makkelijk op een paar uur per avond rond en is er geen probleem natuurlijk. Dan zit je vaak wel rond de 40 uur. Maar volgend jaar zal ze waarschijnlijk in een andere school staan en is het weer van hetzelfde, tot ze eens een school vindt waar ze meerdere jaren kan blijven.

En om even JPV bij te treden: lessen voorbereiden gaat niet in juli en augustus omdat 1. je pas eind augustus weet welke klassen je krijgt en 2. dankzij het m-decreet er in elke klas redelijk wat leerlingen zitten waaraan je extra aandacht moet schenken, wat je dus ook niet op voorhand weet.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Even vermelden wat ik de laatste paar jaar zie gebeuren op mijn school, ik wil niet verder in discussie gaan. Maar naar mijn mening snijden de posts van eniac én JPV echt wel veel meer hout dan enkele anderen.

Even ter info bij vermelden dat die een school in het buitengewoon secundair onderwijs is voor leerlingen met de diagnose autisme. Er wordt gewerkt volgens het gewoon leerplan (ov4) en volgens een aangepast programma leerdoelen en groeilijnen (ov1)

De hervorming van de eerste graad secundair onderwijs
    Daar zijn de collega's al 12 maanden mee bezig, er zijn géén handboeken want de uitgevers hebben de tijd niet gehad om er samen te stellen. Dit omwille van de regering die te laat de nieuwe leerplannen heeft vrijgegeven. Hierbij komt ook nog dat een groot aantal vakken verdwijnen of samensmelten onder één naam. Er zijn geen aparte lessen meer (volgens het leerplan) Frans, Engels , Techniek , wiskunde. Dit zit allemaal in vakken met klinkende namen als "burgerschap", "bzw" en "Taal & Cultuur". De vakken zijn een samenraapsel van doelstellingen uit het leerplan, aangezien die niet meer per vak geordend staan. Dee namen hebben die collega's er zelf uit moeten destilleren. Vakken als Frans/Engels / Aardrijkskunde en "kleine" vakken worden in modules gegeven.
    Ik hoef niet te zeggen dat dit een titanenwerk is geweest om klaargestoomd te worden, binnen de 12 maanden, BUITEN je betaalde uren. Waarbij de school voor hen open is gebleven tot 10 juli en terug openging om verder te werken aan de voorbereiding vanaf 16 augustus. En nóg is alles niet op punt en moeten beleidswerkers overuren kloppen om de organisatie te verbeten / op punt te stellen.

TADD/ benoemingen
    De compleet foute situatie hierrond kan ik verder nog illustreren door verder te gaan in bovenstaand verhaal. Van de 12 leerkrachten in de eerste graad (kleine school) zijn we gegaan naar 8. Waarvan de helft die vast benoemd of TADD zijn. De andere helft zijn létterlijk mensen die nog niet in aanmerking komen om TADD te worden. Na vorig schooljaar zijn er alweer 4 (van de 12 dus 30%) moeten vertrekken met de nodige tranen. Dat is nu al het 5de jaar op rij dat ik het van dichtbij moet meemaken. Sommigen hebben geluk en kunnen voor 4 a 8 uren TADD worden.
    Er zijn dus een aantal mensen die keihard meegewerkt hebben aan die reorganisatie die moeten vertrekken zijn, maar er zijn ook vastbenoemden vertrokken. Ik weet van 1 persoon dat hij in de privé is gaan werken als elektricien bij een grotere firma. Een ander, zeer capabel en zeer perfectionistisch iemand heeft het gewoon opgegeven om die clusterfuck te blijven bolwerken. Het is een jonge moeder en de combinatie van het extra creatieve en organisatorische (want 2 (!) uurtjes gekregen om het uit te denken.) bovenop de voltijdse lesgeven in moeilijke klassen (BSO & TSO wiskunde) was er gewoon teveel aan. Zij werkt in de sociale sector waar ze jongeren met emotionele problemen begeleidt.
    Dit alles gaat hand in hand met een vermindering van 20% aan beschikbare lestijden voor leerkrachten, aangezien het M-decreet voorziet dat het regulier onderwijs meer lestijden moet krijgen om dit type leerling op te vangen. Bijkomend is er speciaal voor leerlingen met autisme een speciaal type uitgevonden (type 9) dat mooi klinkt , maar kortweg inhoudt dat de school voor dat type leerlingen minder lestijden/ondersteuningsuren krijgt dan voor eender welk ander kind met verhoogde zorgnood. Ook 75% van alle beschikbare uren van ondersteunend personeel (ergotherapeut , kinesitherapeut, psycho, ortho) verdwijnt.

Zelf heb ik ook 12 jaar rondgezworven met zelden een voltijdse rooster te mogen genieten. Na enkele jaren was de vraag bij de sollicitatiegesprekken (en waarom heb je nooit langere perioden op een school gewerkt) echt pijnlijk. Op deze moment ben ik een beetje manusje van alles, lesgeven, beleidsmedewerker, ondersteuning bieden bij klassen waar nodig én Smartschoolbeheerder en ICT verantwoordelijke (officieze job want de échte ICT man is een hondenstiel). Ik heb in dit decennium ook 3 jaar part-time in Brussel op het hoofdkantoor van het GO! gewerkt. Ik had één dag in de week om deel te nemen in een werkgroep voor het hervormen en/definiëren didactische aanpak voor de talen in de tweede graad. Ik was ook begeleider van een team vrijwilligers uit GO! scholen ten lande die een halve dag (onbetaald) naar Brussel kwamen om didactisch materiaal te ontwikkelen. Ze deden dat dan thuis weer na hun uren. (Hiermee ben ik ondertussen ook mee gestopt met een vieze smaak in de mond, maar dat is een ander verhaal)
    Laatst gewijzigd door vishnusixclix; 11 september 2019 om 22:18
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Dieter, jammer dat je je post over "een nationaal examen over de eindtermen" verwijderd hebt.

Want als je een examen over dit (voorbeeld van ICT) wil houden, zal je nog eens je kwaliteit objectief en duidelijk kunnen testen... (not)

Eindtermen ICT:
    De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
    De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
    De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
    De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
    De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Pas op, van Frans zijn die dan wel weer héél wat uitgebreider. Maar ook met die eindtermen ben je niks omdat je moeilijk de kennis van vocabularia schooloverschreidend kan testen als je niet weet welke woordenschat ze moesten kennen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Ik ontken niet dat er problemen zijn, maar we toch ook niet overdrijven alsof elke leraar het zwaarste beroep heeft en die zich kapot werken en dat niet vol te houden is tot aan een pensioen.
    Ach neen, dat ga ik zeker niet zeggen. Maar de laatste jaren zijn er wel verschuivingen gebeurd - zoals het alom bekende m-decreet - die de last voor leerkrachten gewoon ineens stukken hoger gemaakt hebben zonder daar iets tegenover te stellen. Ik weet dat het allemaal heel anekdotisch is, maar mijn vriendin heeft helaas het genoegen om omwille van haar anciënniteit de "lagere" richtingen te doen en de problematieken die je daarin tegenkomt zijn echt te gek voor woorden. Eventjes een dom voorbeeld: in een van haar stilste klassen zit iemand die een hoorapparaat heeft, en door die zijn hoorapparaat vindt hij dat er te veel lawaai is in de klas. De leerlingen werken al goed mee en zijn al gemotiveerd, maar als leerkracht is het nu haar taak om te zorgen dat die leerling met een beperking ook meekan. Ze moet dus een of andere maatregel bedenken om die ene te helpen zonder dat ze de anderen het gevoel heeft dat ze gestraft worden (want ze doen niks fout). Een jaar of 10-15 geleden moest een leerkracht zich daar nooit mee bezig houden.

Ze heeft ook een leerling met een visuele beperking in een andere klas. Jammer als je een afbeelding wou gebruiken om iets duidelijker te maken - hij heeft geen idee wat erop staat want bij alles moet je zodanig hard inzoomen dat hij het totaalplaatje mist. Herwerk de les maar. Oh, in nog een andere klas zit een leerling met het syndroom van Down? Veel succes. Iemand met een zware vorm van ASS? Hou hier ook maar rekening mee.

Puur het lesgeven en de lesvoorbereidingen, dat is op zich echt nog het minste hoor. Dat is ook veel werk, maar dat is draaglijk. Het is al die randzaken waar je verplicht wordt rekening mee te houden, die moeten er gewoon uit. Je kan tegenwoordig 3 parallelklassen hebben en 3 verschillende lessen moeten geven omwille van de beperkingen/problematiek die er zijn bij de leerlingen in die groep. Dat is toch niet meer normaal?

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Wel als ze dat weten, dan is het toch heel simpel om een goede planning te maken: steek de grote klassen met kinderen die meer begeleiding nodig hebben bij de mensen met meer ancienniteit, en de kleinere klassen bij mensen met minder ancieniteit. Dan balanceert dat elkaar toch uit. Dat is toch maar gewoon planning maken?
    Dieter, er zijn in Vlaanderen 2862 vestigingsplaatsen (= locaties) lagere school. Als ik er even vanuitga dat alle vestigingen met 150 leerlingen of minder géén dubbele klassen hebben en de rest wel (dat is nog voorzichtig gerekend), dan gaat voor 59% van de vestigingsplaatsen je verhaal al totaal niet op. Meer zelfs, slechts 17% van de vestigingsplaatsen heeft 240 leerlingen of meer (dus zo goed als zeker in alle lagere schoolklassen dubbele klassen).
    Wel hoe meer dubbele klassen hoe simpeler toch om de leraar met meer ancieniteit in de grote klas te zetten, en de klassen niet gelijk te verdelen, zodat de werkuren wel gelijk verdeeld zijn? Wat betekenen die cijfers van u anders? Waarom is meer dubbele klassen een probleem van planning?
    Ik zou net denken dat MINDER dubbele klassen een probleem van verdeling naar ancieniteit gaan worden, tenminste als je ervanaf gaat dat elk leerjaar maar 1 leerkracht heeft.
    Stel nu dat die oudere leraar bij die grotere klas blijft, vanaf het eerste tot aan het 6de jaar, en meegaat met de leerlingen, dan heb je dat probleem ook niet.
    Natuurlijk moeten dan wel deftige cursussen beschikbaar zijn.

Dieter, jammer dat je je post over "een nationaal examen over de eindtermen" verwijderd hebt.

Want als je een examen over dit (voorbeeld van ICT) wil houden, zal je nog eens je kwaliteit objectief en duidelijk kunnen testen... (not)

Eindtermen ICT:
    De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
    De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
    De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
    De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
    De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
    De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

Pas op, van Frans zijn die dan wel weer héél wat uitgebreider. Maar ook met die eindtermen ben je niks omdat je moeilijk de kennis van vocabularia schooloverschreidend kan testen als je niet weet welke woordenschat ze moesten kennen.
    Wel JPV, daarmee bedoel ik dus "of zijn die eindtermen ook zo vaag als wat??!".
    Ja, blijkbaar zijn ze dat dus. Alweer een afknapper.

Of alles op de zo best mogelijke manier geregeld is, met cursussen die niet gedeeld worden en leraren die zelf maar wat moeten fabriceren thuis, afhankelijk van zelf gefabriceerde leerplannen, ik weet echt niet of dat het beste is. Maar zoals je zegt, het is gewoon onmogelijk om dat nog te veranderen. Het is een utopie.

Heel ons onderwijs systeem staat of valt met de goodwill van de onderwijzers en de mensen die de passie hebben onze kinderen iets aan te leren, is mijn conclusie voor deze week.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 11 september 2019 om 22:16
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Puur het lesgeven en de lesvoorbereidingen, dat is op zich echt nog het minste hoor. Dat is ook veel werk, maar dat is draaglijk. Het is al die randzaken waar je verplicht wordt rekening mee te houden, die moeten er gewoon uit. Je kan tegenwoordig 3 parallelklassen hebben en 3 verschillende lessen moeten geven omwille van de beperkingen/problematiek die er zijn bij de leerlingen in die groep. Dat is toch niet meer normaal?
    of je hebt een kind met een gedragsstoornis en je krijgt 2 uur ondersteuning daarvoor. Ik weet niet welke academicus het idee heeft dat je iemand met een gedragsstoornis 2 uur kan begeleiden en dan de resterende schooltijd rustig kan houden.

Oja: ondertussen mijn vriendin nog altijd niet thuis. Begonnen deze ochtend om 7u05 (ja, met enkele uurtjes thuis). En dan ben ik eigenlijk deels haar werkgever.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Oja: ondertussen mijn vriendin nog altijd niet thuis. Begonnen deze ochtend om 7u05 (ja, met enkele uurtjes thuis). En dan ben ik eigenlijk deels haar werkgever.
    Mijn vriendin is ook nog altijd bezig met haar lesvoorbereidingen voor morgen.

Gelukkig moest ze maar 4 uur lesgeven vandaag.

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Eindtermen ICT:
    Zijn alle eind termen van dit niveau? Want laten we eerlijk zijn, daar kan toch niemand iets concreets mee? Zo vage omschrijvingen.

Zouden ze die niet beter eens SMART maken. Dan kunnen ze tenminste effectief afgetoetst worden. En dan is Dieter zijn voorstel al een pak haalbaarder.

vishnusixclix's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Zijn alle eind termen van dit niveau? Want laten we eerlijk zijn, daar kan toch niemand iets concreets mee? Zo vage omschrijvingen.

Zouden ze die niet beter eens SMART maken. Dan kunnen ze tenminste effectief afgetoetst worden. En dan is Dieter zijn voorstel al een pak haalbaarder.
    Ze zijn tientallen jaren super specifiek geweest. Ze hebben net de transitie gemaakt van heel specifiek (lijstje wat er precies moet kunnen) naar grotendeels wat je daar in het voorbeeld ziet.
    De bedoeling hiervan is meer differentiatiemogelijkheden, nadruk op vaardigheden en ,big picture, het voorkomen van schoolmoeheid.
    ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀ THINK before you POST ❀❀❀❀❀❀❀❀❀❀
    ❀❀❀❀M E N I N G E N❀❀❀❀
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0

Mag ik je even uitnodigen voor een praktische denkoefening en dan vragen wat jouw voorstel voor de ICT-eindtermen zou zijn?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Wel hoe meer dubbele klassen hoe simpeler toch om de leraar met meer ancieniteit in de grote klas te zetten, en de klassen niet gelijk te verdelen, zodat de werkuren wel gelijk verdeeld zijn? Wat betekenen die cijfers van u anders? Waarom is meer dubbele klassen een probleem van planning?
    ik vermoed dat je m'n tekst niet begrijpt. Voor slechts 17% van de scholen (>240 leerlingen in het lager) gaat je mogelijkheid (in theorie) zeker op. Er is nog een groep van 20% waar waarschijnlijk slechts enkele klassen ontdubbeld zijn.
    In bijna 60% van de scholen is er zeker géén mogelijkheid zoals je oppert.

En in die 40% waar er een mogelijkheid is, moet je dan al hopen dat de 2 klassen van hetzelfde jaar geleid worden door een ervaren én een niet-ervaren leerkracht. Ofwel moet je leerkrachten elk jaar een ander leerjaar geven, is dat je idee mss (maw: véél meer voorbereiding, herinrichten klas, ...)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85
    Stel nu dat die oudere leraar bij die grotere klas blijft, vanaf het eerste tot aan het 6de jaar, en meegaat met de leerlingen, dan heb je dat probleem ook niet.
    een cursus moet niet gewoon afgerammeld worden, hé, jij lijkt echt dat idee te hebben dat je gewoon in elke klas zonder veel extra werk kan inspringen. Net dat is waardoor interim-leerkrachten afhaken. En néé, zelfs met de beste eenvormige cursussen kan ej dat niet. Elke klasdynamiek is anders en vereist een aparte aanpak en voorbereiding.

Wel JPV, daarmee bedoel ik dus "of zijn die eindtermen ook zo vaag als wat??!".
    Ja, blijkbaar zijn ze dat dus. Alweer een afknapper.
    Misschien eerst eens je wat inwerken in het onderwijs vooraleer je met oplossingen komen waarvan je na een post zelf al duidelijk weet dat ze niks bijbrengen.
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vishnusixclix Bekijk bericht
    Ze zijn tientallen jaren super specifiek geweest. Ze hebben net de transitie gemaakt van heel specifiek (lijstje wat er precies moet kunnen) naar grotendeels wat je daar in het voorbeeld ziet.
    De bedoeling hiervan is meer differentiatiemogelijkheden, nadruk op vaardigheden en ,big picture, het voorkomen van schoolmoeheid.
    idd. Nu, ICT is wel extreem. Maar ook logisch. Anders moet je toch elke X jaar je eindtermen aanpassen en het is toch de bedoeling dat die minstens 6 jaar meegaan (gezien ze eignelijk moeten geldig voor de volledige schoolcarriere van een kind). In 1990 was het nuttig om te leren wat een floppy was. In 1996 ging je mss CD-roms introduceren. In 2002 had je het over DVD-RW, in 2008 waren USB-sticks het van het, in 2014 zit je met SD-kaartjes en in 2020 is het voor een groot deel vervangen door online opslag (cloud). Dingen veranderen zo rap dat je ze niet meer kan in een eindterm gieten. Tenzij je vaag gaat naar "kinderen moeten opslagmogelijkheden kennen". Maar moet je ze dan leren werken met Google Drive, Dropbox, Onedrive, Wetransfer of wat?
    Rosa Parks

iTrader
    0
    een cursus moet niet gewoon afgerammeld worden, hé, jij lijkt echt dat idee te hebben dat je gewoon in elke klas zonder veel extra werk kan inspringen. Net dat is waardoor interim-leerkrachten afhaken. En néé, zelfs met de beste eenvormige cursussen kan ej dat niet. Elke klasdynamiek is anders en vereist een aparte aanpak en voorbereiding.
    Reden te meer toch voor die leerkracht om bij diezelfde klas te blijven voor 6 jaar. Hij kent de dynamiek van die klas perfect.
    Dus ook van deze reactie snap ik niet waarom je ze plaatst.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

Pagina 38 van 44 Eerste ... 28343536373839404142 ... Laatste

Regels voor berichten