Pagina 37 van 44 Eerste ... 27333435363738394041 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Eigenlijk is het (leerplicht) onderwijs in een bepaald opzicht een moderne werkgever. Werknemers moeten geen uren kloppen (waar Dieter85 blijkbaar graag naartoe zou gaan) maar moeten een bepaalde prestatie afleveren (een aantal vakken geven). Hoeveel uren ze hier aan besteden is irrelevant, zolang het resultaat er maar is. Sommigen hebben 30 uur nodig, andere 50, so be it. Er is veel vrijheid en flexibiliteit in het indelen van de werkdag, op de effectieve lesuren na natuurlijk.
    In het hoger onderwijs gaat het eigenlijk net zo, i.t.t. een eerdere bewering in deze thread. In theorie hebben de werknemers daar misschien wel een 38-uren week, in de praktijk is daar geen sprake van. En ook in de privé sector is de trend dat meer en meer (hoog opgeleide) werknemers de facto zo werken. Logisch, want het komt de productiviteit en flexibiliteit van werknemers ten goede.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de (kwaliteit van de) output van een werknemer gecontroleerd kan worden, dat er evenwichtige targets worden bepaald en dat een werknemer kan worden gesanctioneerd als die niet gehaald worden. Het is op dit vlak dat het soms misloopt in het onderwijs, eerder dan in de algemene manier van werken. De kwaliteit van het geleverde onderwijs wordt te weinig gecontroleerd. Zelfs als er gecontroleerd wordt, dan blijkt de (vast benoemde) leerkracht moeilijk te sanctioneren. En de vereiste prestaties zijn niet evenwichtig (zie de diverse voorbeelden van KOC).

Dus ja, weg met die vaste benoeming, evalueer leerkrachten regelmatig (zonder daarbij te vervallen in regelneverij of een star keurslijf) en geef die LO leerkrachten wat meer werk. Maar gooi het kind niet met het badwater weg.
    Als ik die reacties hierboven lees dan wordt ad random door anciens beslist wie meer klassen moet doen en wie minder, voor hetzelfde loon, zonder enig zeggenschap. Dus 30u vs 50u hangt helemaal niet af van de capaciteiten van de leerkracht, maar wel van de willekeur van de gegeven hoeveelheid werk. Dat kan toch nooit een deftig systeem zijn.

En dat is ook precies de reden waarom normale werkgevers werken met vaste uren.

Zoiets is alleen ‘modern’ eerlijk als je effectief per leerling per IQ per score op nationale examen test beoordeelt en verloont volgens duidelijke eerlijke parameters en resultaten. Niet in het belachelijk systeem wat het nu is. Dan beter vaste uren.

Het laatste wat je de onderwijssector moet noemen, is een moderne werkgever. Het is het meest oubollige instituut dat bestaat met een serieus gebrek aan deftige vakbonden, structuur en regels. Ze doen maar wat.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 11 september 2019 om 18:00
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Jij vindt zes jaarplannen een hel? Mijn record teller staat er op 11 jaarplannen gebaseerd op 6 verschillende leerplannen. Een onzalige combinatie tussen 2h's en 1h's vakken met nauwelijks paralleluren (3u van de 20u waren parallel, al de rest waren "uniek"), in een kleine school. Toegegeven er zit een zekere overlap tussen bv. de 2h's Chemie en de 1h's Chemie, maar je kan dat verre van één op één overnemen. Extra bonus: toetsen recycleren tussen die parallelklassen was geen goed idee want alle leerlingen kenden elkaar, en de bollebozen onthielden gewoon de vragen en speelden die aan de andere klas door. Eén van de redenen dat als ik ooit nog terug zou keren naar het onderwijs, dat ik dat alleen nog in een voldoende grote school zou doen. Ik ben uiteindelijk wel ziek geworden van die lessenrooster, "gelukkig" kwam die klap eigenlijk pas aan het einde van het schooljaar, toen het verbeterwerk er ook zo goed als op zat, maar tijdens de deliberaties zat ik aan de medicatie... Voor een stuk lag dat ook wel aan mijn persoonlijkheid, ik kan zeer moeilijk een grens trekken wanneer iets goed genoeg is, als ik iets door er meer tijd in kan steken nog kan verbeteren, dan heb ik de neiging om dat ook te doen, ook al is dat niet de meest efficiënte tijdsbesteding.

Ik heb TSO nooit echt als "moeilijker" ervaren op het gebied van klasmanagement. Dat varieert echt van groep tot groep.
    Ik vermelde STW als makkelijker omdat de inhoud daar op wetenschappelijk vlak relatief basic is, en dus minder uitdagend. Anderzijds voel je je daar als leerkracht bij momenten ook beter omdat je hulp daar meer betekenisvol is, en ook qua karakter zijn STW klassen in mijn ervaring daar ook altijd zeer dankbaar in geweest.
    Een écht sterke aso klas in een richting zoals latijn of wetenschappen heeft bij momenten de leerkracht nauwelijks nog nodig als je ze een goede handboek niet nodig om de leerplandoelstellingen te halen. Bij chemie bijvoorbeeld hadden ze mijn "hulp" eigenlijk alleen maar echt nodig wanneer reacties in de organische chemie - een traditioneel moeilijker deelonderwerp - aan bod kwam. Gelukkig waren dat in mijn ervaring ook doorgaans klassen die extra uitdaging wél konden appreciëren, en dan kan je ook een stuk verder gaan dan het leerplan alleen.

Als ik moet speculeren waarom jouw collega's Geschiedenis liever niet in TSO lesgeven is het net omdat Geschiedenis daar een 1h vak is, en in ASO is het een 2h vak.
    Zeg wat je wilt maar 2 keer een 1h's vak geven weegt uiteindelijk zwaarder door dan 1 keer een 2h's vak: je hebt bij een 1h's-vak geen enkele flexibiliteit, onverwachte zaken zoals activiteiten waarbij lessen wegvallen maken je jaarplanning zéér moeilijk, hebt verhoudingsgewijs meer verbeterwerk, je doet dubbel zoveel klassenraden aan, etc.
    In een ideale wereld zou daar rekening mee gehouden worden bij de verdeling van lessenroosters, quod non in het onderwijs.

Maar inderdaad: het hele frequent voorkomende gegeven dat de anciens moeilijkere klassen en richtingen mijden is een zoveelste pervers gegeven aan het onderwijs en zijn vaste benoemingscultuur.
    11 leerplannen Mijn oprechte respect dat je dat tot een goed einde hebt gebracht.
    Zes is geen hel, het was bij momenten zwaar. Zeker de eerste vier jaar. Als groentje kreeg ik telkens de overschot, waardoor ik jaar na jaar dezelfde vakken gaf, maar zelden twee jaar op rij in deze jaren of graden. Ik moest mezelf eerst 'bewijzen' voor ze mij de laatste paar jaar dezelfde klassen en vakken gaven. Eigenlijk heb ik sinds dit jaar pas echt zicht op stabiliteit voor de komende paar jaar (hoewel, we zullen zien wat ze in Brussel beslissen). De opdrachtverdeling vorig jaar heeft me wel wakker geschud: het is niet omdat je benoemt bent dat je gelijk bent aan elkaar. Die uren herverdelen was een ratrace voor de 'gemakkelijkste' klassen waarbij anciënniteit het doorslaggevend element was.

Ik vind elke klas wel iets hebben. Natuurlijk heb ik ook liever de flexibiliteit (en soms de buffer) van 2u, maar je past u aan. De sterkere klassen kan ik uitdagen met moeilijkere casussen of bronnen. Geweldig om echt goede debatten te voeren over moeilijke ethische kwesties of historische verbanden doorheen tijd en ruimte te leggen. De TSO leerlingen zijn dan weer recht voor de raap, zetten me soms met de voeten op de grond en durven dan weer vanuit het hart te spreken. Ik ga niet beweren dat ik elke les en elke dag fantastisch lesgeef, maar de voldoening die ik bijna dagelijks uit de lespraktijk haal is geweldig.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lisolidus Bekijk bericht
    11 leerplannen Mijn oprechte respect dat je dat tot een goed einde hebt gebracht.
    Zes is geen hel, het was bij momenten zwaar. Zeker de eerste vier jaar. Als groentje kreeg ik telkens de overschot, waardoor ik jaar na jaar dezelfde vakken gaf, maar zelden twee jaar op rij in deze jaren of graden. Ik moest mezelf eerst 'bewijzen' voor ze mij de laatste paar jaar dezelfde klassen en vakken gaven. Eigenlijk heb ik sinds dit jaar pas echt zicht op stabiliteit voor de komende paar jaar (hoewel, we zullen zien wat ze in Brussel beslissen). De opdrachtverdeling vorig jaar heeft me wel wakker geschud: het is niet omdat je benoemd bent dat je gelijk bent aan elkaar. Die uren herverdelen was een ratrace voor de 'gemakkelijkste' klassen waarbij anciënniteit het doorslaggevend element was.

Ik vind elke klas wel iets hebben. Natuurlijk heb ik ook liever de flexibiliteit (en soms de buffer) van 2u, maar je past u aan. De sterkere klassen kan ik uitdagen met moeilijkere casussen of bronnen. Geweldig om echt goede debatten te voeren over moeilijke ethische kwesties of historische verbanden doorheen tijd en ruimte te leggen. De TSO leerlingen zijn dan weer recht voor de raap, zetten me soms met de voeten op de grond en durven dan weer vanuit het hart te spreken. Ik ga niet beweren dat ik elke les en elke dag fantastisch lesgeef, maar de voldoening die ik bijna dagelijks uit de lespraktijk haal is geweldig.
    Ik hoop dat JPV jouw post ook eens leest, want dan hoort hij het ook eens van een ander. Zoals je zelf zegt: het is niet omdat je benoemd bent, dat je gelijk behandeld wordt. In theorie is er géén enkele reden waarom iemand met meer anciënniteit meer aanspraak zou hebben op de "makkelijke" klassen, in de praktijk zie je dit maar al te vaak gebeuren. In de privé is dat ondenkbaar: er zitten véél IT'ers op dit forum en ik denk wel dat die kunnen beamen dat er geen bedrijven zijn waar ze de makkelijke taken aan de senior developers geven en de moeilijke taken aan de juniors. De klanten van die bedrijven zouden daar ook niet gelukkig mee zijn.

Maar zeg nu zelf eerlijk: als je i.p.v. 1h Geschiedenis, 2h zou mogen geven in de TSO-richtingen zou dat je leven toch een héél stuk gemakkelijker maken ?
    Ik zou mocht ik enig zeggenschap hebben op hoger niveau in het onderwijs, 1h's vakken gewoonweg "afschaffen". Het is praktisch voor leerkrachten veel haalbaarder om dat als 2h's vak te geven.
    In de huidige situatie heeft bv. een 2e graad Latijn élk jaar 1h Biologie, 1h Chemie, 1h Fysica en 1h Aardrijkskunde.
    Ik zou daarvan maken dat ze in het 1e jaar van de 2e graad 2h Biologie en 2h Aardrijkskunde hebben, en in het 2e jaar van de 2e graad 2h Chemie en 2h Fysica om maar één voorbeeld te geven (bijkomend voordeel: dan zit er een stukje inhoudelijke overlap tussen Chemie en Fysica op het vlak van gaswetten dus dan kan daar ook efficiëntiewinst geboekt worden). Zo word je als leerkracht veel minder snel met enorme problemen geconfronteerd als jouw ene lesuur voor dat vak zéér vaak wegvalt wegens feestdagen, toneel, facultatief vrije dagen, etc.
    Ik ben zo bijvoorbeeld al eens 6 van de 10 lessen in één trimester kwijtgeraakt, probeer dan je leerplan nog maar eens af te krijgen.
    Voordeel voor de leerlingen: 2 examenvakken minder op jaarbasis, maar wél zwaardere examens voor de resterende vakken natuurlijk. Wat mij betreft ook een verbetering.
    Wat jouw situatie in TSO betreft: in het 5e jaar dan bv. géén geschiedenis, maar in het 6e jaar 2h i.p.v. 1h. Dat zal je heel wat werklast besparen.

Er is op vergelijkbare wijze zéér veel ruimte voor verbetering in het onderwijs, alleen stoot je keer op keer op heilige huisjes.

P.S. Sorry dat ik de spellingnazi uithang. Als je in mijn posts gaat zoeken ga je gegarandeerd ook spellingfouten vinden, maar het is dus benoemd en niet benoemt. Ik weet nog dat mijn Geschiedenisleerkracht in het middelbaar me ooit een punt had afgetrokken voor een dt-fout op een toets die voor het overige foutloos was.

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Den jack heeft precies vrienden in het onderwijs die
    1) ofwel niet bestaan
    2) ofwel de hoerenchance hebben gehad om heel snel een benoeming vast te krijgen met een ietswat optimaal uurrooster. Ik heb 2 zussen in het onderwijs. De ene had net chance dat ze op een school belande waar er iemand op pensioen ging en ze zowat 1 op 1 kon overnemen. De andere .... 2 scholen en geen volledige fulltime.

Er zijn genoeg beginners die op 2/3 scholen staan om aan een fulltime te komen. Wel tof natuurlijk als je les geeft in het midden van een stad, waar je meestal dan je auto niet kwijtkan en dan ergens ver in een blauwe zone mag parkeren om dan sprintjes te trekken om te kunnen racen naar de volgende school.

1 positieve evolutie zag ik wel dit schooljaar gebeuren: blijkbaar zijn er meer vakken die je als leerkracht in bijscholing in avondonderwijs kunt bijvolgen om je domeinen uit te breiden. Zo kan je tenminste halverwege je carriere eens een kleine switch maken.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Den jack heeft precies vrienden in het onderwijs die
    1) ofwel niet bestaan
    2) ofwel de hoerenchance hebben gehad
    Beetje flauwe reactie, niet?

Den jack heeft:

- 1 zus in het middelbaar en geeft biologie en nog wat (verandert wel eens)
    - 1 zus die les geeft op de verpleegsterschool
    - 1 schoonbroer die LO leraar is in het middelbaar
    - 1 neef die het 6de leerjaar doet
    - 1 neef die houtbewerking geeft in de beroeps
    - 1 nicht die LO geeft en nog iets
    - 1 tante die directrice is van een basisschool
    - 1 vriendin in de 2de kleuterklas

Ze bestaan echt en zitten redelijk gevarieerd dus. Ofwel zijn we een familie die niet zo rap klaagt ofwel hebben ze allemaal puur geluk gehad dus. Aan iets anders ligt het blijkbaar niet volgens het 9L forum

iTrader
    0
    Ik hoop dat JPV jouw post ook eens leest, want dan hoort hij het ook eens van een ander. Zoals je zelf zegt: het is niet omdat je benoemd bent, dat je gelijk behandeld wordt. In theorie is er géén enkele reden waarom iemand met meer anciënniteit meer aanspraak zou hebben op de "makkelijke" klassen, in de praktijk zie je dit maar al te vaak gebeuren. In de privé is dat ondenkbaar: er zitten véél IT'ers op dit forum en ik denk wel dat die kunnen beamen dat er geen bedrijven zijn waar ze de makkelijke taken aan de senior developers geven en de moeilijke taken aan de juniors. De klanten van die bedrijven zouden daar ook niet gelukkig mee zijn.

Maar zeg nu zelf eerlijk: als je i.p.v. 1h Geschiedenis, 2h zou mogen geven in de TSO-richtingen zou dat je leven toch een héél stuk gemakkelijker maken ?
    Ik zou mocht ik enig zeggenschap hebben op hoger niveau in het onderwijs, 1h's vakken gewoonweg "afschaffen". Het is praktisch voor leerkrachten veel haalbaarder om dat als 2h's vak te geven.
    In de huidige situatie heeft bv. een 2e graad Latijn élk jaar 1h Biologie, 1h Chemie, 1h Fysica en 1h Aardrijkskunde.
    Ik zou daarvan maken dat ze in het 1e jaar van de 2e graad 2h Biologie en 2h Aardrijkskunde hebben, en in het 2e jaar van de 2e graad 2h Chemie en 2h Fysica om maar één voorbeeld te geven (bijkomend voordeel: dan zit er een stukje inhoudelijke overlap tussen Chemie en Fysica op het vlak van gaswetten dus dan kan daar ook efficiëntiewinst geboekt worden). Zo word je als leerkracht veel minder snel met enorme problemen geconfronteerd als jouw ene lesuur voor dat vak zéér vaak wegvalt wegens feestdagen, toneel, facultatief vrije dagen, etc.
    Ik ben zo bijvoorbeeld al eens 6 van de 10 lessen in één trimester kwijtgeraakt, probeer dan je leerplan nog maar eens af te krijgen.
    Voordeel voor de leerlingen: 2 examenvakken minder op jaarbasis, maar wél zwaardere examens voor de resterende vakken natuurlijk. Wat mij betreft ook een verbetering.
    Wat jouw situatie in TSO betreft: in het 5e jaar dan bv. géén geschiedenis, maar in het 6e jaar 2h i.p.v. 1h. Dat zal je heel wat werklast besparen.

Er is op vergelijkbare wijze zéér veel ruimte voor verbetering in het onderwijs, alleen stoot je keer op keer op heilige huisjes.

P.S. Sorry dat ik de spellingnazi uithang. Als je in mijn posts gaat zoeken ga je gegarandeerd ook spellingfouten vinden, maar het is dus benoemd en niet benoemt. Ik weet nog dat mijn Geschiedenisleerkracht in het middelbaar me ooit een punt had afgetrokken voor een dt-fout op een toets die voor het overige foutloos was.
    No problem, niemand is perfect en ik ben geen taalleerkracht. Al is de fout wel gênant .

Theoretisch gezien zou er geen groot bezwaar zijn voor geschiedenis. Nagenoeg elk leerplan geschiedenis is een graadplan. Er staat wel duidelijk in elk leerplan dat geschiedenis in elk jaar moet worden gegeven als het in de richting wordt aangeboden. Stel dat deze richtlijn er niet in staat dan blijft het probleem blijft wel dat je maar de helft van de inhoud en vaardigheden kunt aanleren in vergelijking met een ASO-leerling. Op de termijn van één jaar moet je dan de leerstof zien van twee jaar. Elke les die je dan verliest, is een les teveel, een buffer extra in de week of niet. Komt er nog eens bij dat geschiedenis toch wel een opbouwend vak is. Het is niet enkel een doorlopend verhaal, het is ook een vak waarbij leerlingen bronnen kritisch leren bestuderen en analyseren. Dat een jaar on hold zetten kan een averechts effect hebben, zeker bij jonge mensen die langs alle kanten (des)informatie krijgen. Al kunnen de taalvakken hierin een complementaire rol spelen door vaardigheden zoals begrijpend lezen (maar dan moeten die vaardigheden wel terug opgewaardeerd worden).

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Beetje flauwe reactie, niet?

Den jack heeft:

- 1 zus in het middelbaar en geeft biologie en nog wat (verandert wel eens)
    - 1 zus die les geeft op de verpleegsterschool
    - 1 schoonbroer die LO leraar is in het middelbaar
    - 1 neef die het 6de leerjaar doet
    - 1 neef die houtbewerking geeft in de beroeps
    - 1 nicht die LO geeft en nog iets
    - 1 tante die directrice is van een basisschool
    - 1 vriendin in de 2de kleuterklas

Ze bestaan echt en zitten redelijk gevarieerd dus. Ofwel zijn we een familie die niet zo rap klaagt ofwel hebben ze allemaal puur geluk gehad dus. Aan iets anders ligt het blijkbaar niet volgens het 9L forum
    Really. Want ge lijkt gewoon niet te snappen dat er in het onderwijs echt wel kutscenario's zijn, buiten de wil van de leerkracht om.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    Really. Want ge lijkt gewoon niet te snappen dat er in het onderwijs echt wel kutscenario's zijn, buiten de wil van de leerkracht om.
    Ontken ik dat ergens dan? Kut scenarios bestaan overal, dat is geen alleen recht voor leerkrachten.

Maar zo negatief als hier wordt voorgesteld is het zeker niet overal, dat wilt gij precies niet snappen.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Sorry, reacties op verschillende mensen, maar anders zou ik téveel posts na elkaar hebben.

Noem jij 1/16 van de leerkrachten die effectief lesgeven een klein deel? Dat is 6,25%. Als je daar zelfs maar een kwart op kan besparen is dat nog altijd een zéér significant deel van het onderwijsbudget waarmee men meer zinvolle dingen zou kunnen doen. Bovendien heb ik géén fixatie op LO-leerkrachten alleen. Ik heb eerder in deze thread gelijkaardige bedenkingen geuit over leerkrachten die lesuren krijgen om "Smartschoolbeheerder" te zijn, of voor godsdienstleerkrachten in het G.O. die aan slechts een handvol leerlingen lesgeven.
    Die had ik gemist Mijn vriendin werkt 7 dagen per jaar op vrijdag (om aan haar 20/24 ipv 19,2 te komen, ingewikkeld verhaal). 6 halve dagen daarvan zijn bedoeld voor Smartschool beheer. Néé, er is geen ICT-coördinator die dat kan opzetten, ik doe dat samen met haar (en in de praktijk ik véél meer uren dan zij). Ik denk dat je de tijdsinvestering voor Smartschool best wel onderschat.
    Zo kan de vergoeding voor de werkmiddelen voor leerkrachten eigenlijk gerust beter. Anderzijds zou het onderwijs ook gerust eens wat kunnen leren van wat efficiënter te leren vergaderen of het correct toepassen van de GDPR-wetgeving (daarvan kan ik in het onderwijs ook een aantal flagrante schendingen van opsommen, waar je in de privé een boete voor zou krijgen mocht het uitkomen).
    GDPR is een ramp in het onderwijs (zie ook het feit dat ik smartschoolbeheerder ben, kan eigenlijk niet).
    Maar evengoed in de privé. Er is nu een groot bedrijf (duizenden werknemers) die vraagt aan het personeel op te geven wanneer je je kinderen van school gaat halen. Dat attest moet ondertekend worden door school...
    1. Loon

2. De onhandelbare kinderen, die 0,0 respect hebben en voor geen meter deugen en moeilijke ouders uiteraard.

Dit soort onzin heb je in de prive dan weer niet.

Beetje vergelijkbaar met de rede waarom er niet genoeg agenten zijn. Wie begint moet eerst nr brussel en mensen hebben geen zin in de onzin die zich daar af speelt.
    1. is imho nauwelijks een argument. Was ook geen grote eis van personeel in de CAO-onderhandelingen (er was zelfs commentaar op het feit dat de vakbonden voor een beetje extra loon gegaan zijn)
    2. Bedoel je de moeilijke volwassenen die geen respect hebben voor het werk van leerkrachten?

Oja: in de sociale sector heb je beide ook in de privé hoor

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Uiteraard zou het uitrollen van "Laptop4All" ook impliceren dat je budget voor ondersteuning moet vrijmaken. Als je dat lokaal wil houden kan je dat via een ICT coordinator doen maar dan wel meer uren vrijmaken per school om dat er allemaal bij te pakken. Misschien zouden er dan ook meer mensen dat willen doen. Mijn Pa is net voor zijn pensioen nog een tijdje ICT coordinator geweest als tijdsopvulling maar dat was dan wel maar 3 dagen in de week en op 4 verschillende scholen, natuurlijk nemen normale mensen zo'n jobs niet aan.

Voor mijn part zouden die laptops wel verdeeld worden via 1 centrale verdeler voor heel Vlaanderen die ook meteen voor ondersteuning zorgt. Dan heb je wel het risico dat je helpdesk opneemt met "Hallo, met Marokko..." zoals bij ons het geval is en ben je na een telefoon van max 2 minuten meestal geen stap verder maar bon

Het wegnemen van installatierechten betekend ook niet dat je niks meer kan installeren maar je kan wel een lijst maken van goedgekeurde software die iedereen die dat nodig heeft kan installeren. Zo werkt het bij ons uiteindelijk ook. Er staat standaard office op en een aantal andere basis app, mensen die allerhande technische programma's nodig hebben openen "software center" en kunnen daar net als in bv de Play Store de app zoeken die ze nodig hebben, staat de app die ze zoeken er niet tussen? Dan kan die alsnog aangevraagd worden maar dat zorgt er dus wel voor dat mensen niet zomaar random vanalles kunnen downloaden en installeren want dan heb je dus tegen eind september al 20% van die laptops die niet meer functioneren...
    Een droom én een nachtmerrie tegelijk. Want de middelen voor ICT zijn zo beperkt (in onze school 2 of 4 klokuren per week (even het exact aantal vergeten). Dat moet je dus enorm uitbreiden, want de ervaring leert me dat zo'n afstandssystemen niet werken. Je kan niet je bezighouden met de orders van een callcenter op te volgen en ondertussen je klas in de hand te houden, hé.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Ik ben daar heel consistent in hoor, die extra begeleiding tijdens de les moet niet. Een strenge meester die respect afdwingt kan niet bestaan als hij speciale aandacht heeft voor de bepampering van de dommen en moeilijke kinderen uit de klas.
    net wel, maar da's een andere discussie. Een leerkracht waarvan een leerling het gevoel heeft dat hij iets bijleert zal méér respect opleveren dan een leerkracht waar een leerling niks aan heeft. Open gerust een andere topic hiervoor.

Ge vergelijkt ook appelen met peren.

Een niet vast benoemde leerkracht is ook gewoon een tijdelijke. Vergelijk die dan ook in de prive met mensen met een tijdelijk contract of interimmers.

En vergelijk vast benoemde met mensen met contracten van onbepaalde duur.
    Als je al een vergelijking moet doen:

Vastbenoemd: niks van dat in de privé, maar iemand met >20 jaar anciënniteit heeft een opzeg die al wat kenmerken van vastbenoemdheid met zich meedraagt. Hier moet dan enkel nog gewerkt worden aan beter HR-beleid in scholen (qua evaluatie/functionering)
    TADD: contracten van onbepaalde duur zoals jij en mij
    Tijdelijke contracten: varierende van dagcontracten-interim tot de gewone tijdelijke contracten.

ik denk niet dat ik ooit gezegd heb dat dit niet bestaat? Ik ken daar zelf weinig van, gezien weinig ervaring met middelbaar onderwijs. Maar wat ik wél zeg, is dat zoiets niet af te schaffen is via wetgeving. Je kan niet verplichten dat iedereen elk jaar eens een andere klas krijgt om de zwaarte maar gelijk te maken. En ja, ook in de privé kom je tegen wat je claimt ondenkbaar te zijn: IT'ers met veel ancienniteit die de leukste projecten kunnen uitkiezen, poetsvrouwen die na verloop van tijd enkel de leuke klanten overhouden (en de slechte afgeven aan nieuwelingen), de hoofdverpleegkundige die haar beste collega's af en toe de gemakkelijkste uurroosters geeft, de oudste die het bureau heeft met de meeste/beste lichtinval,... waarom heb je de illusie dat dit in de privé niet bestaat?
    Bovendien is het gemiddelde nu ook 40u, alleen oneerlijk verdeeld en slecht gepland. Door alles gelijk te trekken ga je dus niet meer uurkosten hebben.
    Tuurlijk wel. Je zal de nieuwe leerkrachten hebben die alles moeten opmaken (zie hierboven). In het tijdsbestedingsonderzoek hebben ze het berekend (even voor lager onderwijs opgezocht): Anciënniteit heeft een sterke impact op de tijd besteed aan voorbereiding en verbeterwerk. Personen met meer dan 25 jaar ervaring besteden hier gemiddeld 3u30’ per week minder tijd aan dan iemand met minder dan 5 jaar ervaring.

Als je meer uren vraagt in piekperiodes, zit je met overuren en (in de praktijk) met overloon zoals anderen ook al zeiden. Bovendien had afaik jij hier al het idee om extra leerkrachten muziek etc aan te trekken.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Om toch maar even anekdotisch te gaan: ik had een contract voor onbepaalde duur getekend 3 maand voor afstuderen. Mijn vrouw was deels vastbenoemd na 6-7 jaar werken.
    Ik weet niet of er exacte cijfers zijn die de gemiddelde tijd tot vaste benoeming bij leerkrachten vergelijken met de gemiddelde tijd tot een contract van onbepaalde duur bij bachelors & masters. Ik heb echter een donkerbruin vermoeden wat die cijfers zouden aantonen.

Eenieder die cijfers heeft, breng maar aan... Ik kan fout zijn, maar het zou me sterk verbazen.
    Geen cijfers, maar vastbenoemd geraken is onmogelijk vooraleer je 2 jaar gewerkt hebt. Opeenvolgende contracten van bepaalde duur (zonder interim) kunnen in de privé maximaal 2 jaar. Je hoeft er dus geen tekeningetje bij te maken.

En in de praktijk heb je ook interim in de overheid, net zoals in de privé. Zelfs dagcontracten .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ik het helemaal eens ben met Dieter85, maar de grenzen zouden wel weer wat strikter mogen gelegd worden op vlak van inclusief onderwijs. Het M-decreet voorop - klinkt mooi op papier, maar in de praktijk kan dat heel snel een hel worden. Mijn vrouw zat vorig jaar met een kind dat eigenlijk helemaal niet in het gewoon onderwijs thuishoorde. Verstandelijk helemaal niet mee, nog in de pampers (2e kleuterklas), ... School adviseerde dat bijzonder onderwijs beter zou zijn, ouders wilden er niet van weten.
    Zonder twijfel dat er aan het M-decreet nog gesleuteld moet worden, het principe vind ik echter best wel ok. Het probleem zit hem vooral in de enorme tijdsduur die er gekomen is om kinderen nog in het buitengewoon onderwijs te krijgen, als de ouders al meewerken. Daar speelt het CLB imho een héél kwalijke rol. Vorig jaar wou m'n vriendin bvb een kind een label geven via het CLB. Ze had een gesprek gehad met de ouders en daarna het CLB gecontacteerd. Oops, fout. Eerst CLB contacteren en daarna nog een gesprek met de ouders. Resultaat: ze heeft dus 2 keer die ouders gezien om uiteindelijk 2 keer hetzelfde te moeten zeggen.

De gemiddelde duurtijd om een kind dat écht niet meer meedraait in de klas naar buitengewoon onderwijs te krijgen is 1 jaar. Betekent dus dat je een gans jaar bezig mag zijn met dat kind in de klas nog bezig te houden terwijl je de procedure doorloopt. Terwijl dat kind vaak véél beter af zou zijn elders.

Letterlijk mijn vrouw vandaag: oef, mijn tijdskrediet is geregeld, dat is dan weer een zorg minder als ik ziek val (klopt eigenlijk niet, ma soit). Is nu al op, nog 35 weken les te geven. Oja: terwijl ik dit schrijf zit ze nu terug op school. Vandaag om 7u05 toegekomen, om 16u30 is ze onze dochter gaan ophalen op het turnen (en dan naar huis gekomen) en om 19u15 is ze terug vertrokken, vermoedelijk tot 22u. Dat zijn al zo'n 11-12 uren dat ze gewerkt heeft, dat zou nogal wat overloon/overuren opleveren .
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    deze nog vergeten
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Allé... 15 weken dan. Maakt er al 14 van voor de 2 dagen die ze begin juli en eind augustus nog/al moeten komen.
    Het zijn er wettelijk 3. In de praktijk bij mijn vriendin een 15-tal denk ik (los van het werk dat ze thuis nog doet). Een klas poetst zichzelf niet, wordt niet zelf heringericht en het klaarmaken van alle lespakketten/materiaal gebeurt ook niet door kaboutertjes. Laat staan als je ngo met nieuwe ideeën zit. En de traditionele tochten naar de Ikea/action voor het kapotte materiaal te vervangen, daar heeft ze zelfs mijn hulp voor nodig
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Ontken ik dat ergens dan? Kut scenarios bestaan overal, dat is geen alleen recht voor leerkrachten.

Maar zo negatief als hier wordt voorgesteld is het zeker niet overal, dat wilt gij precies niet snappen.
    Nu, niet voor iets speciaal, maar veel van uw "bronnen" merken die problemen niet rechtstreeks. De directrice is van een andere generatie, de leraar houtbewerking zit in een job waar ge in de prive gewoon veelvouden kunt verdienen en de lerares verpleging idem als ge bereid zijt nachten etc te doen (+ als dat hoger onderwijs is is het sowieso beter geregeld).

Het grootste probleem zit in het middelbaar onderwijs, daar zijn de mensen die een kutsituatie hebben echt wel de regel en niet de uitzondering hoor.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    In het tijdsbestedingsonderzoek hebben ze het berekend (even voor lager onderwijs opgezocht): Anciënniteit heeft een sterke impact op de tijd besteed aan voorbereiding en verbeterwerk. Personen met meer dan 25 jaar ervaring besteden hier gemiddeld 3u30’ per week minder tijd aan dan iemand met minder dan 5 jaar ervaring.
    Wel als ze dat weten, dan is het toch heel simpel om een goede planning te maken: steek de grote klassen met kinderen die meer begeleiding nodig hebben bij de mensen met meer ancienniteit, en de kleinere klassen bij mensen met minder ancieniteit. Dan balanceert dat elkaar toch uit. Dat is toch maar gewoon planning maken?

Op het werk geef ik ook geen werk dat tegen volgende week moet af zijn aan een junior, waarvan ik weet dat die er 2 weken voor nodig gaat hebben.
    En dan maar verwachten dat hij overuren bij de vleet klopt zonder extra vergoeding.
    En ik ga op het werk ook geen werk aan een senior geven waarvan ik weet dat het na 3 dagen af is en hij voor de rest thuis mag zitten TV kijken, omdat hij nu eenmaal sneller is.
    Dat klopt toch niet? Jij bent toch bij de vakbond? Waarom sta jij aan de kant van dat systeem?
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 11 september 2019 om 21:47
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Wel als ze dat weten, dan is het toch heel simpel om een goede planning te maken: steek de grote klassen met kinderen die meer begeleiding nodig hebben bij de mensen met meer ancienniteit, en de kleinere klassen bij mensen met minder ancieniteit. Dan balanceert dat elkaar toch uit. Dat is toch maar gewoon planning maken?

Op het werk geef ik ook geen werk dat tegen volgende week moet af zijn aan een junior, waarvan ik weet dat die er 2 weken voor nodig gaat hebben.
    En dan maar verwachten dat hij overuren bij de vleet klopt zonder extra vergoeding.
    En ik ga op het werk ook geen werk aan een senior geven waarvan ik weet dat het na 3 dagen af is en hij voor de rest thuis mag zitten TV kijken, omdat hij nu eenmaal sneller is.
    Dat klopt toch niet? Jij bent toch bij de vakbond? Waarom sta jij aan de kant van dat systeem?
    Jij gaat ervan uit dat de variabele te linken is aan de grootte van de klas of de kinderen die meer begeleiding nodig hebben. Je vergeet de belangrijkste factor: anciens in het onderwijs worden niet gedwongen hun cursus up to date te houden en in veel gevallen vertikken ze het ook om hun cursus met de nieuwe leerkrachten te delen.

Het grootste probleem is dat de cursus van de leerkracht is, en niet van de school. Nieuwe leerkrachten spenderen gewoon meer tijd aan voorbereiding omdat ze moeten starten van 0. Het heeft veel minder te maken met klasgrootte of individuele begeleiding.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Jij gaat ervan uit dat de variabele te linken is aan de grootte van de klas of de kinderen die meer begeleiding nodig hebben. Je vergeet de belangrijkste factor: anciens in het onderwijs worden niet gedwongen hun cursus up to date te houden en in veel gevallen vertikken ze het ook om hun cursus met de nieuwe leerkrachten te delen.

Het grootste probleem is dat de cursus van de leerkracht is, en niet van de school. Nieuwe leerkrachten spenderen gewoon meer tijd aan voorbereiding omdat ze moeten starten van 0. Het heeft veel minder te maken met klasgrootte of individuele begeleiding.
    Ik blijf me hier verbazen over de soort informatie dat hier binnen stroomt over het onderwijs.
    En dan zijn we verbaast dat er geen budget is en de leerkrachten alles niet gedaan krijgen, er een lerarentekort is.

Een leerkracht moet imo gewoon een zo goed mogelijk opgestelde cursus, overbrengen aan zijn publiek.
    Dat hij die cursus ten eerste al zelf moet fabriceren is al absurd.
    Dat leerkrachten dan nog het recht hebben hun zelf gefabriceerde cursus (stees opnieuw met overheidsgeld) niet te kopieren naar opvolgers, is nog meer absurd.

Ik snap ook niet waarom de leerkrachten de examens zelf mogen maken, verbeteren en zelf punten geven. Waarmee ze eigenlijk zelf hun eigen beoordeling geven.
    Als je dat objectief en correct wil doen dan moet dit een nationaal examen zijn, opgesteld en verbeterd door een onafhankelijke instantie.
    Het leerplan is er toch voor iets? Of is dat leerplan ook weer de vaagheid zelve?
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 11 september 2019 om 21:52

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Dieter, er zijn in Vlaanderen 2862 vestigingsplaatsen (= locaties) lagere school. Als ik er even vanuitga dat alle vestigingen met 150 leerlingen of minder géén dubbele klassen hebben en de rest wel (dat is nog voorzichtig gerekend), dan gaat voor 59% van de vestigingsplaatsen je verhaal al totaal niet op. Meer zelfs, slechts 17% van de vestigingsplaatsen heeft 240 leerlingen of meer (dus zo goed als zeker in alle lagere schoolklassen dubbele klassen).

Dus dat betekent, als je dat al zou willen, een gigantische fusieoperatie en enorm grote aantal nieuwbouwprojecten en leegstaande scholen om je idee vorm te geven. Tenzij je natuurlijk met graadsscholen (vestigingsplaatsen waar bvb énkel eerste en 2e leerjaar zitten) wil werken in het lager, waardoor je de graadsoverschrijdende projecten kan vergeten en ouders 's ochtends naar verschillende scholen moeten gaan en ieder jaar terug hun weg in de school moeten terugvinden. Maar da's gewoon planning maken zeker?

(los van het feit dat je geen leerkrachten zal motiveren door ze na verloop van tijd steevast de moeilijkste kinderen te geven)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85
    En dan maar verwachten dat hij overuren bij de vleet klopt zonder extra vergoeding. Dat klopt toch niet? Jij bent toch bij de vakbond? Waarom sta jij aan de kant van dat systeem?
    Omdat ik de onhaalbaarheid van je systeem inzie. Tuurlijk zou een 40 uur per week "vast" uurrooster beter zijn, maar dat KAN gewoon niet. En dan bekijk ik het niet enkel vanuit het systeem als leerkracht, maar ook als schoolbestuur en zelfs als ouder. Je voorstel lijkt eenvoudig, maar botst onmiddellijk tegen honderden muren die je alleen met ENORME investeringen kan oplossen.
    Kwestie van die piekperiodes af te vlakken. Wat zijn de piekperiodes in het onderwijs?
    Voor het lager onderwijs, even mijn school nemen:
    Eind augustus: klas klaarzetten, schoolvergaderingen
    September: opstart klassen, contacten met zorg/CLB/ouders met kinderen met noden, oudervergadering, schoolvergadering (VZW)
    Eind januari: rapportentijd/LVS-toetsen/oudercontacten
    Mei: schoolfeest voorbereiden/helpen/opruimen/moederdag/vaderdag
    Juni: rapporten/kamp/oudercontacten

Van september tot juni zeker? Je kan die lessen toch voorbereiden in juli en augustus?
    Nee je kan niet uw lessen nog beginnen aanpassen als bepaalde individuen niet kunnen volgen. Maar dat hoeft ook niet. En om een les te herhalen heb je geen voorbereiding nodig.
    Euh néé, je kan die lessen niet voorbereiden in juli en augustus. Actualiteit, inbreng van kinderen, aanvoelen van snelheid leren/nood aan herhaling van kinderen,... allemaal niet van belang? Zélfs in een traditionele school is dat niet mogelijk. En zeker niet in een methodeschool, maar dat wil ik hier nog wel buiten laten.
    Rosa Parks
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 37 van 44 Eerste ... 27333435363738394041 ... Laatste

Regels voor berichten