Pagina 34 van 44 Eerste ... 24303132333435363738 ... Laatste
    KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Wat is het probleem met houten bureaustoelen? Niet dat ik ze terugwil maar de hele tijd van lager en middelbaar zaten wij op houten stoelen.
    Ik had daar geen probleem mee, maar ik ben/was nog relatief jong. De oudere leerkrachten met rugproblemen kloegen steen en been. Het waren bovendien gewoon houten stoelen hé, geen houten bureaustoelen.
    Ik miste de bureaustoel van toen ik de privé werkte wel want die zat uitzonderlijk goed, maar dat was dan ook zo'n ovedreven duur model (zo'n Aeron Chair van Herman Miller) die ik voor thuis ook nooit zou kopen.

Je geeft het zelf echter correct aan: leerlingen zitten de hele dag op gewone stoelen, maar daar wordt tegenwoordig ook over geklaagd als ze moeten verhuizen van een lokaal met moderne stoelen met "kussentjes" naar een oud lokaal met ouderwetse stoelen. Wat mij betreft zouden ergonomische stoelen voor leerlingen nog altijd prioritair zijn voor stoelen voor de leerkracht hoor (die laatste hoort wat mij betreft tijdens de les ook doorgaans niet neer te zitten maar voor de klas te "staan"). Maar mijn voornaamste punt was eigenlijk dat er onvoldoende infrastructuur is om leerkrachten hun voorbereidingswerk op school te laten doen, die stoelen zijn eigenlijk een detail.

Ik start volgende week met een nieuwe job buiten het onderwijs, en ik denk dat ik de job van leerkracht enorm ga missen want de berichten van het zogenaamde lerarentekort in het onderwijs de voorbije weken deden pijn. De enige aanbiedingen die ik echter gekregen heb voor binnen het onderwijs waren ofwel een zoveelste vervangingsopdracht zonder toekomst (met mogelijk een plaatsje binnen een lerarenplatform) of onvrijwillig deeltijdse opdrachten (waarmee ik het financieel niet zou kunnen rooien).
    Ik weet echter wel dat ik bij die nieuwe job o.a. een laptop krijg, een internetvergoeding voor thuiswerk, etc. en als ik een pen nodig heb op de werkvloer zal ik die waarschijnlijk ook wel kunnen krijgen. Quod non in het onderwijs. Qua bureaustoel heb ik wel niet gevraagd wat ik daar ga krijgen, maar een houten stoel zal het wellicht niet zijn.

De overheid zou leerkrachten een énorm plezier kunnen doen door ze alleen al een goedkoper internetabonnement te geven. Misschien in plaats van een hoger loon voor de CEO van Proximus? Want élke leerkracht gaande van kleuteronderwijzer tot het hoger middelbaar heeft effectief thuis internet nodig om zijn/haar werk goed te kunnen doen.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    16 weken verlof? hoe kom je daaraan?
    Allé... 15 weken dan. Maakt er al 14 van voor de 2 dagen die ze begin juli en eind augustus nog/al moeten komen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    De overheid zou leerkrachten een énorm plezier kunnen doen door ze alleen al een goedkoper internetabonnement te geven. Misschien in plaats van een hoger loon voor de CEO van Proximus? Want élke leerkracht gaande van kleuteronderwijzer tot het hoger middelbaar heeft effectief thuis internet nodig om zijn/haar werk goed te kunnen doen.
    Dit, en maak van die goedkoop maar gratis en doe daar ineens ook maar een laptop bij.

Er wordt verwacht dat alles wordt bijgehouden in zaken als Questi... maar ze stellen op school 1 computer vanuit de jaren stilletjes ter beschikking voor 20-30 personeelsleden. Ik vind dat wederom niet normaal. Stel je voor dat ze overal in de privé ineens zeggen... we gaan u laptop afnemen, ge moet vanaf nu zelf ne laptop kopen om u job uit te voeren. Het zou nog geen beetje te klein zijn, en terecht...
    Laatst gewijzigd door Reverz; 11 september 2019 om 11:42
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

TooChé's schermafbeelding
    iTrader
    70 (100%)
    Gooi dat systeem van vaste benoemingen, betekenisloze evaluaties, tijdskrediet, indeling van leerkrachturen voor 'extra' jobkes, enz... overhoop en hervorm dat eens met manieren.
    En nadien zien of er nog steeds een lerarentekort is.

Alleen nog de vastgeroeste vakbondsafgevaardigden meekrijgen in dat verhaal

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    @knightofcydonia : ben je ooit lastiggevallen geweest door een LO leerkracht in je jeugd?
    De constante aanvallen en fixatie op hen is toch wel groot terwijl ze een heel klein deel van de personeelsleden uitmaken.
    Ja/nee. Het ergste wat een leerkracht LO mij ooit heeft aangedaan is mij gebuisd omdat ik achter zijn rug gezegd had wat ik van hem dacht, en een andere leerling dat bij hem is gaan verklikken.
    Dat was ook mijn enige buis ooit in het secundair onderwijs. Mooi voorbeeld eigenlijk hoe "punten" door leerkrachten LO eigenlijk waardeloos nattevingerwerk zijn.
    Ik heb eigenlijk meer last gehad van LO leerkrachten als "collega's". Laat me het erop houden dat dit de meest waardeloze collega's ooit zijn geweest, zowel buiten als binnen het onderwijs. Een extra examentoezicht omdat ze geen verbeterwerk hebben, was wat velen onder hun betreft al een immens onrecht, waarvoor sommigen zelfs de vakbond wouden inschakelen.

Noem jij 1/16 van de leerkrachten die effectief lesgeven een klein deel? Dat is 6,25%. Als je daar zelfs maar een kwart op kan besparen is dat nog altijd een zéér significant deel van het onderwijsbudget waarmee men meer zinvolle dingen zou kunnen doen. Bovendien heb ik géén fixatie op LO-leerkrachten alleen. Ik heb eerder in deze thread gelijkaardige bedenkingen geuit over leerkrachten die lesuren krijgen om "Smartschoolbeheerder" te zijn, of voor godsdienstleerkrachten in het G.O. die aan slechts een handvol leerlingen lesgeven.

Als je leerkrachten van 8u-16u op school gaat laten werken moet je ook niet verwachten dat oudercontactavonden na die uren worden georganiseerd.
    Enige flexibiliteit van de leerkrachten ga je niet meer moeten verwachten.
    Wat oudercontacten vs. een schoolopdracht betreft, het is niet omdat je een leerkrachten een schoolopdracht van pakweg 40h zou geven, i.p.v. een noemer die alleen maar het aantal lesuren uitdrukt, dat die 40h per se de periode van 8h-16h moet bestrijken. Een oudercontact in de avonduren zou nog altijd perfect mogelijk zijn.

Ik zou oudercontacten wel sowieso beperken tot ofwel op specifieke vraag van de ouders, én na de examenperiodes.
    De school waar een familielid van mij werkt, doet de tweede week van september een "kennismakingsoudercontact" waarbij alle leerkrachten 's avonds op school moeten zijn zodat de ouders met hun kunnen gaan kennismaken. De leerkrachten kennen op dat moment waarschijnlijk nog niet eens al hun leerlingen bij naam... over nutteloze werklast buiten de reguliere schooluren gesproken...

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht

Als je leerkrachten van 8u-16u op school gaat laten werken moet je ook niet verwachten dat oudercontactavonden na die uren worden georganiseerd.
    Enige flexibiliteit van de leerkrachten ga je niet meer moeten verwachten.
    Van veel bediendes met een standaard 9-5 werkweek wordt ook regelmatig enige flexibiliteit verwacht. Waarom is dat bij leerkrachten een probleem?

En tis niet dat oudercontacten wekelijks en maandelijks zijn.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Dit, en maak van die goedkoop maar gratis en doe daar ineens ook maar een laptop bij.

Er wordt verwacht dat alles wordt bijgehouden in zaken als Questi... maar ze stellen op school 1 computer vanuit de jaren stilletjes ter beschikking voor 20-30 personeelsleden. Ik vind dat wederom niet normaal. Stel je voor dat ze overal in de privé ineens zeggen... we gaan u laptop afnemen, ge moet vanaf nu zelf ne laptop kopen om u job uit te voeren. Het zou nog geen beetje te klein zijn, en terecht...
    Als die laptop mee naar huis mag, dan lijkt me dat inderdaad zeker niet onredelijk. Alleen weet ik niet hoe dat dan qua wetgeving zit en qua VAA. Op mijn eerste job in de private sector mocht ik mijn laptop niet mee naar huis nemen, maar dat had ook te maken wellicht met bedrijfsgeheimen (zelfs een absurd groot geheimhoudingscontract moeten tekenen).

In plaats van altijd maar een discussie van onderwijs vs. privé van te maken, zouden op een aantal vlakken best eens gekeken worden naar wat beide zijden van elkaar kunnen leren.
    Zo kan de vergoeding voor de werkmiddelen voor leerkrachten eigenlijk gerust beter. Anderzijds zou het onderwijs ook gerust eens wat kunnen leren van wat efficiënter te leren vergaderen of het correct toepassen van de GDPR-wetgeving (daarvan kan ik in het onderwijs ook een aantal flagrante schendingen van opsommen, waar je in de privé een boete voor zou krijgen mocht het uitkomen).

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jack|herrer Bekijk bericht
    Van veel bediendes met een standaard 9-5 werkweek wordt ook regelmatig enige flexibiliteit verwacht. Waarom is dat bij leerkrachten een probleem?
    De doorsnee (kom nu niet af met "muh ik ken bedienden die laagbetaald zijn en 50u/week moeten doen) bediende met standaard 9-5 en een verloningspakket gelijkaardig aan een leerkracht kan misschien wel enige flexibiliteit gevraagd worden ja. Die zal misschien eens een meeting tot 17u30 doen. En de dag erna prompt een half uur later starten.

En die doorsnee bediende gooit op het einde van de werkdag ook zijn laptop dicht om hem de ochtend erna weer open te zetten.

Klopt. Maar als het dat niet is zijn er personeelsvergaderingen, ouderavonden, grootouderfeesten, infoavonden, info- en opendeurdagen, en ga maar door.

Het plaatje dat een leerkracht "veel verlof heeft en weinig uren moet werken" is een grijsgedraaid cliché en al helemaal de waarheid oneer aandoen als je het loonpakket ertegenover zet. Brutoloon is misschien nog OK maar het bijna totaalgebrek aan extralegale voordelen waarbij de gemiddelde bediende best wel op één en ander kan rekenen maakt toch een groot verschil.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)

Oudercontacten alleen niet. Oudercontacten, bijlessen, vergaderingen, verbeterwerk, lesvoorbereidingen, administratieve taken, invallen, toezicht, lentefeest, schoolfeest (voorbereiden, oefenen en aanwezig zijn), grootouderfeesten, opendeurdagen, schoolreizen, organiseren van uitstapjes/evenementen, fondswerving...

Opnieuw: Iedereen met enige praktijkervaring zegt hier dat ze meteen zouden tekenen voor 40u+de normale flexibiliteit. JPV geeft het al aan: Je komt niet toe met het toegestane aantal overuren in de privé. Wat is je oplossing dan? Leerkrachten bij? Goed idee! Maar laat dat nu net het probleem zijn, want die zijn niet te vinden plus dan stijgt opnieuw je personeelskost.

Edit: Eniac was me voor.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

Reverz's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Als die laptop mee naar huis mag, dan lijkt me dat inderdaad zeker niet onredelijk. Alleen weet ik niet hoe dat dan qua wetgeving zit en qua VAA. Op mijn eerste job in de private sector mocht ik mijn laptop niet mee naar huis nemen, maar dat had ook te maken wellicht met bedrijfsgeheimen (zelfs een absurd groot geheimhoudingscontract moeten tekenen).

In plaats van altijd maar een discussie van onderwijs vs. privé van te maken, zouden op een aantal vlakken best eens gekeken worden naar wat beide zijden van elkaar kunnen leren.
    Zo kan de vergoeding voor de werkmiddelen voor leerkrachten eigenlijk gerust beter. Anderzijds zou het onderwijs ook gerust eens wat kunnen leren van wat efficiënter te leren vergaderen of het correct toepassen van de GDPR-wetgeving (daarvan kan ik in het onderwijs ook een aantal flagrante schendingen van opsommen, waar je in de privé een boete voor zou krijgen mocht het uitkomen).
    Voor alle duidelijkheid, ik heb het over een laptop voor zuiver professioneel gebruik... hiervoor dient dan ook geen VAA betaald te worden want er wordt geen voordeel bekomen. Dat is ook de enige goeie manier om zoiets te doen, je geeft iedereen een basis laptop waarop office toepassingen draaien en that's it. Installatierechten draai je dicht en voila. Het spreekt voor zich dat die laptop mee naar huis kan en ik zie niet in waarom dat niet zou moeten kunnen? Ik kan mijn laptop toch ook gewoon mee naar huis nemen en de multinational waarvoor ik werk heeft daar duidelijk ook geen bedenkingen bij kwa veiligheid.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reverz Bekijk bericht
    Voor alle duidelijkheid, ik heb het over een laptop voor zuiver professioneel gebruik... hiervoor dient dan ook geen VAA betaald te worden want er wordt geen voordeel bekomen. Dat is ook de enige goeie manier om zoiets te doen, je geeft iedereen een basis laptop waarop office toepassingen draaien en that's it. Installatierechten draai je dicht en voila. Het spreekt voor zich dat die laptop mee naar huis kan en ik zie niet in waarom dat niet zou moeten kunnen? Ik kan mijn laptop toch ook gewoon mee naar huis nemen en de multinational waarvoor ik werk heeft daar duidelijk ook geen bedenkingen bij kwa veiligheid.
    Daar zou ik het dus als leerkracht Wetenschappen al moeilijk mee hebben gehad. Ik gebruikte voor zowel Chemie als Fysica wel degelijk aparte software die ik zelf moest kunnen installeren, bv. om chemische molecuulmodellen correct te tekenen, of om bepaalde meetinstrumenten voor practica mee aan te sturen. Ik denk dat je de workload van ICT coördinatoren op scholen dan ook enorm gaat laten exploderen, en voor die job vinden ze nu al vaak moeilijk genoeg competente mensen - ook omdat kleine scholen vaak slechts een halftijdse ICT-coördinator zoeken - met als resultaat dat die "uren" vaak worden ingevuld door een leerkracht die zich daar vrijwillig op toelegt en indien nodig bijschoolt, soms met goede resultaten, soms valt dat eerder sterk tegen en is de ICT-infrastructuur één kolossale ramp...

Ik heb trouwens ook al op een school gewerkt (in 2015), waar alle Windows licenties illegaal waren (en Office vermoed ik ook), ik vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren als die daarmee gepakt zouden worden... Ik weet dat een bedrijf waar mijn vader werkte (dan spreek ik wel over de jaren '90) een zeer zware boete gekregen had voor illegale kopieën van technische software. Dat zoiets dan tegenwoordig nog kan in een instelling die de facto door overheidsmiddelen werd betaald, dat vond ik toch énorm straf.

Heel het ICT verhaal is eigenlijk wéér één van die zaken waar je in het onderwijs enorm op zou kunnen besparen door dit niet door elke school afzonderlijk te laten regelen, maar door dit naar een hoger niveau te tillen. Bij groepsaankopen bespaar je immers héél wat. De laptops die hogescholen (zoals o.a. de PXL) aankopen, kosten een fractie van wat het model in de winkel kost. Ik ken daarentegen scholen (niet zelf gewerkt) waar je verhalen van hoorde dat de nieuwe directie bij aantreden zich gewoon een dure MacBook aankocht met de werkingsmiddelen.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht

Opnieuw: Iedereen met enige praktijkervaring zegt hier dat ze meteen zouden tekenen voor 40u+de normale flexibiliteit. JPV geeft het al aan: Je komt niet toe met het toegestane aantal overuren in de privé. Wat is je oplossing dan? Leerkrachten bij? Goed idee! Maar laat dat nu net het probleem zijn, want die zijn niet te vinden plus dan stijgt opnieuw je personeelskost.

Edit: Eniac was me voor.
    Allemaal annekdotisch.

Net zoals dit. Ik heb ook heel wat leerkrachten in mijn directe omgeving. Die onderbouwen jullie stelling totaal niet, gaande van kleuterjuf over 6de studiejaar en turnleraar tot lerares biologie en wiskunde int middelbaar. Die halen zelfs hun neus op voor een fulltime job in de prive. Er zijn er zelfs een deel bij die speciaal gaan lopen zijn bij de prive.

Ik denk dat veel leerkrachten vooral efficientie probleem hebben als ik hun hoor praten.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Allemaal annekdotisch.

Net zoals dit. Ik heb ook heel wat leerkrachten in mijn directe omgeving. Die onderbouwen jullie stelling totaal niet, gaande van kleuterjuf over 6de studiejaar en turnleraar tot lerares biologie en wiskunde int middelbaar. Die halen zelfs hun neus op voor een fulltime job in de prive. Er zijn er zelfs een deel bij die speciaal gaan lopen zijn bij de prive.

Ik denk dat veel leerkrachten vooral efficientie probleem hebben als ik hun hoor praten.
    Aan wat is het blijvende tekort dan te wijten volgens jou? Of de grote graad van vertrekkers in de sector?
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Allemaal annekdotisch.
    Dus we hebben mensen die in het onderwijs werken in allerlei functies, mensen die mee in een bestuur van een school zitten, mensen met ervaring in verschillende onderwijsniveaus over verschillende jaren die zeggen hoe het in de sector er aan toe gaat, en dat schuif je dan af als anekdotisch om meteen te zeggen dat je toch zeker een handvol leerkrachten kent die ons tegenspreken én meteen te zeggen waar volgens jouw ervaring het probleem ligt.

Je snapt nu toch ook dat het heel moeilijk is om dat serieus te nemen, nee? Ik wil gerust open staan voor andere visies erop ('t is de aard van het beestje om enkel de negatieven te zien), maar op deze manier geraken we nergens.

iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Aan wat is het blijvende tekort dan te wijten volgens jou? Of de grote graad van vertrekkers in de sector?
    1. Loon

2. De onhandelbare kinderen, die 0,0 respect hebben en voor geen meter deugen en moeilijke ouders uiteraard.

Dit soort onzin heb je in de prive dan weer niet.

Beetje vergelijkbaar met de rede waarom er niet genoeg agenten zijn. Wie begint moet eerst nr brussel en mensen hebben geen zin in de onzin die zich daar af speelt.

iTrader
    22 (100%)
    Allemaal annekdotisch.
    Sorry, nee. De administratieve last die je erbij moet nemen in de privé-uren is niet anekdotisch, noch het aantal bijkomende extraschoolse activiteiten, noch de verwijzing naar loonpakket met nauwelijks nuttige extralegale voordelen. Je kan echt geen wel onderbouwde posts onder tafel schuiven met "anekdotisch".

Die halen zelfs hun neus op voor een fulltime job in de prive. Er zijn er zelfs een deel bij die speciaal gaan lopen zijn bij de prive.
    Nog zo'n dooddoener die je continu terughoort. "Ahja als het in de privé zoveel beter is moet je maar overstappen he". Allez, je zegt het niet met zoveel woorden, maar het is een variant erop.

Je kan ook gewoon je job graag doen, de goede zaken waarderen en de mindere aspecten voor lief nemen. Natuurlijk is er veel verlof en natuurlijk is dat op zich tof. Natuurlijk is het voor mij interessant dat mijn vrouw altijd thuis is voor de kinderen. Super!

Het enige dat hier gezegd wordt is dat het verdomd gemakkelijk is om de job niet te doen maar te denken dat je het wel weet en dan maar generalisaties en simplificaties maakt. "Yo weinig werken en veel verlof, de max!". En het draait ook altijd, maar dan ook echt altijd daarop uit.

Pagina 34 van 44 Eerste ... 24303132333435363738 ... Laatste

Regels voor berichten