Pagina 33 van 44 Eerste ... 2329303132333435363743 ... Laatste
    JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Vacantstelling van de uren leidt ook niet automatisch tot meer benoemingen hé. Voor benoemingen zijn er genoeg andere voorwaarden om dat tegen te gaan, het helpt gewoon de vervangers om sneller in TADD te komen. Echt niet meer dan dat. 't Is net ook door dat verschil tussen vacante uren en benoemde uren dat het samenhangen van beide nooit zou goedgekeurd worden door de onderwijskoepels. Zoals je zelf ook zegt: ze hebben het recht om die stelsels te nemen, waarom zouden ze dan (vlak voor het pensioen dan nog, aangezien het eindeloopbaanstelsels zijn) hun benoeming deels moeten kwijtspelen?
    Ik ben even niet mee met wat je zegt.

TADD word je toch quasi onmiddellijk na 720/600/... (exact aantal dagen is veranderd, weet niet meer wat het nu weeral is), dat heeft op zich niks te maken met het aantal uren dat nu benoembaar is.
    Uren van een personeelslid in bvb een 55+tijdskredietstelsel moesten vorig jaar deels vacant gemaakt worden, waardoor iemand die TADD is daar dan toch automatisch recht op heeft (allez, mits enkele andere kleine voorwaarden zoals Belg/... zijn) ?

Wij hebben alvast vorig jaar 12 uur vacant verklaard, die automatisch opgenomen werden door 2 leerkrachten die beide nog 6 uur tekort heeft. Als die leerkracht die nu die 12 uur kwijt is terug voltijds zou willen werken, zie ik niet op basis van wat ze terug 24 uur vastbenoemd zou worden en hoe die benoeming van die anderen ongedaan zou gemaakt worden.

Spreek me gerust tegen, ik zit maar in het bestuur van een kleine school van een redelijk uitzonderlijke scholengemeenschap (een 20-tal scholen die verder grotendeels onafhankelijk werken en over het ganse land verspreid zitten), dus kan zeker zijn dat ik nog niet alles meegemaakt heb (maar ik probeer telkens de wetgeving achter een beslissing over personeelsstatuten te volgen).
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    dus jouw voorstel is om verlof af te nemen, allé niet afnemen maar ze moeten gewoon werken in hun verlof.
    Bovenop 40u aanwezig zijn tijdens de schoolweken.
    Nee mijn advies is om alle activiteiten deftig in te plannen in werkweken van 40u op de school. Niemand werkt in zijn verlof. 16 weken verlof zal je dan niet hebben. Een normale werkmens heeft er ook maar 6.
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Nee mijn advies is om alle activiteiten deftig in te plannen in werkweken van 38u. Niemand werkt in zijn verlof.
    geen idee hoe ik dit anders kan interpreteren

'Tijdens het grote verlof tiens. Dan is daar tijd voor.'

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tijdens het grote verlof tiens. Dan is daar tijd voor. Of tijdens de turnles, tijdens de muziekles, voorzie daar een aparte leerkracht voor ... is allemaal een kwestie van planning aanpassen om te zorgen dat dit systeem eindelijk eens normaal kan gaan werken. Het zit gewoon zo scheef als iets.
    Zoals gezegd: tijdens het grote verlof kan je geen verbeterwerk doen. Je kan zelfs nog geen klaslijsten opstellen of alles in orde maken omdat je vaak pas midden/eind augustus weet met hoeveel kinderen je zal zitten in de klas. Lesvoorbereidingen enkel in de grote vakantie maken betekent dat je ook niet kan inspelen op zorgnoden of wat kinderen moeilijker snappen en extra uitleg vergt.

Tijdens de turnles heeft mijn vriendin meestal overleg met ouders, clb of zorgleerkracht. Heeft ze dat niet, dan neemt ze copies of doet ze nu al aan verbeterwerk. Wees gerust, die uren worden nu al volop gebruikt.
    En ja, extra leerkrachten zou nuttig zijn, maar met één uurtje muziekles zal je dat niet oplossen. Mijn vriendin zit in de schoolweken vlot aan het volgende uurrooster (toch vorig jaar): ma 7u05-17u15, dinsdag 7u-17u15/18u30 (afhankelijk van team of niet), woensdag 7u05-12u15, donderdag 7u05-17u30. Vrijdag werkt ze niet wegens 4/5e (allez, 7 keer werkt ze wel). En dan begint haar werk thuis nog.. elke avond een 2-tal uurtjes met uitschieters naargelang het seizoen en de vrijdag ook nog meestal van 'sochtens na het afzetten van de kinderen tot ongeveer 14u (daarna gaat ze naar logo (werkgerelateerd) en naar school om huiswerken op te halen die ze dan in het weekend nog verbeterd.

Dit jaar zal ze op woendagnamiddag doorwerken in de hoop op vrijdag wat tijd voor haarzelf te hebben.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Nee mijn advies is om alle activiteiten deftig in te plannen in werkweken van 40u op de school. Niemand werkt in zijn verlof. 16 weken verlof zal je dan niet hebben. Een normale werkmens heeft er ook maar 6.
    16 weken verlof? hoe kom je daaraan?
    Rosa Parks

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Zeg Dieter, een paar pagina's terug moesten we elke vorm van individuele begeleiding afschaffen want dat was vroeger ook zo niet en vroeger was het beter. Vroeger had een leerkracht ook nog veel meer een machtspositie, en werd er veel minder geklaagd door mensen die geen idee hebben van het onderwijs dat de leerkracht zo bevoordeeld is...

Volgens mij ligt daar evengoed het probleem, probeer een kind maar eens de autoriteit van een leerkracht te laten aanvraarden, als de ouders thuis het beter weten en de leerkracht eigenlijk een domme luierik vinden.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik ben even niet mee met wat je zegt.

TADD word je toch quasi onmiddellijk na 720/600/... (exact aantal dagen is veranderd, weet niet meer wat het nu weeral is), dat heeft op zich niks te maken met het aantal uren dat nu benoembaar is.
    Uren van een personeelslid in bvb een 55+tijdskredietstelsel moesten vorig jaar deels vacant gemaakt worden, waardoor iemand die TADD is daar dan toch automatisch recht op heeft (allez, mits enkele andere kleine voorwaarden zoals Belg/... zijn) ?

Wij hebben alvast vorig jaar 12 uur vacant verklaard, die automatisch opgenomen werden door 2 leerkrachten die beide nog 6 uur tekort heeft. Als die leerkracht die nu die 12 uur kwijt is terug voltijds zou willen werken, zie ik niet op basis van wat ze terug 24 uur vastbenoemd zou worden en hoe die benoeming van die anderen ongedaan zou gemaakt worden.
    Daar zit de verwarring met al die statuten. Een benoemd personeelslid heeft ATO 4, een vervanger ATO 1. Iemand in TADD zit in ATO 2. Wat ze met die vacantstelling doen is het werkstation de mogelijkheid geven om een ATO 2 door te sturen voor een vervanger, door bij het verlofstelsel van de benoemde een speciale code toe te voegen. zo kan je dus inderdaad mensen hun recht op TADD sneller toekennen (omdat er meer vacante uren zijn) om hun opdracht "op te vullen", maar er wordt eigenlijk - behalve puur administratief door die code om het te doen kloppen - niks gedaan aan de benoemde percentages van de titularis. De code wordt toegevoegd aan de zending van de dienstonderbreking, niet de opdracht (enfin, de dienstonderbreking zit in de zending van de opdracht maar je snapt hopelijk wat ik bedoel). De mensen in TADD kunnen dan natuurlijk - als er vrije uren te benoemen zijn - benoemd worden, maar dat staat los van de uren die al benoemd zijn. Vacantstelling is écht niet hetzelfde als een benoeming afnemen.

Het enige "probleem" dat je met dit systeem kan hebben is dat iemand tijdens het jaar zijn opdracht terug zou opnemen, dan komt die op TBS-OB. Maar in de praktijk gaat zich dat niet stellen, omdat je uit een GLBO50+ en 55+ niet zomaar mag stappen en je een VVP 55+ enkel mag aanpassen op 1 september (tenzij dat in het leerplichtonderwijs anders is). En laten we eerlijk zijn, mensen die uit een GLBO50+ of 55+ stappen, zijn kalvers. Dat was veruit het meest voordelige eindeloopbaanstelsel dat ze ooit gehad hebben

Enfin, ik kan natuurlijk ook mis zijn, maar ik zie in de CAO nergens indicatie dat het benoemd personeelslid iets verliest, alleen dat de vervanger iets krijgt. En dat zou eigenlijk compleet in lijn liggen met wat ik intussen gewoon ben van de regelgeving in het onderwijs
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Ik check het straks eens in het dossier van onze school, ik dacht dat ze wel degelijk naar ATO2 ging. Ik zie nu ook wel dat een ATO4met MOO27 ook mogelijk is, dat zal die speciale code zijn die jij ezgt.
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Daar zit de verwarring met al die statuten.
    delicaatste 2 blz zijne el interessant
    statuten, regels, rechten, benoemingen, regeltjes,...

ergens las ik werkdruk
    elke leerkracht wil lesgeven maar hoe groot is het aandeel lesgeven (en daar tel ik nu lesvoorbereiding en verbeteren bij) echt? haalt dat nog de helft vh takenpakket?

er is vanalles dat kan frustreren

in elke school maakt iemand lesroosters en als die mens u niet kan hebben, om welke reden ook, dan vrees ik dat ge verdomd veel springuren hebt of tijdens de examen plots ontdekt dat al uw examens op de laatste 2 dagen gepland staan. moogt ge 7 à 8 klassen op die ene vrije dag voor de deliberatie verbeteren

er zullen allerlei regeltjes zijn die dit, op papier althans, moeten verhinderen. of het zo loopt?

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ik check het straks eens in het dossier van onze school, ik dacht dat ze wel degelijk naar ATO2 ging. Ik zie nu ook wel dat een ATO4met MOO27 ook mogelijk is, dat zal die speciale code zijn die jij ezgt.
    Het zal normaal de ATO4 met MOO27 zijn. Nu, no offense, maar wij merken ook wel vaak (zeker nu we de CVO's deels hebben ingekanteld) dat als mensen uit andere onderwijsniveaus komen dat er niet zo ... strict wordt omgegaan met de zendingen als zou moeten

Wij hebben bv vorig jaar meermaals lijsten gekregen van personeelsleden die we moesten overnemen. Lijst 1 = verplicht (benoemden en TADD's), lijst 2 = optioneel, ATO 1 = negeren als de pest. Iemand die 100% benoemd was in de eerste lijsten stond plots voor een bepaald percentage in ATO 1, waardoor we haar niet moesten/konden overnemen. Foutje in de zending, oeps. Ik zeg niet dat ze bij uw school zo'n kemels gaan schieten, maar aangezien op die niveaus het werkstation veel voor jullie doet en veel voor jullie verwerkt, zit er een controle minder op de zendingen.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik vind op zich het afstappen van het idee van leerkrachten alleen te betalen voor hun lesuren en ze een normalere werkweek te geven ook een goed systeem. Er zou op z'n minst een forfaitair blok moeten zijn voor de vele vergaderingen etc. waaraan een halftijdse evenveel tijd besteed als een voltijdse.

Het probleem met het huidige systeem is dat een aantal leerkrachten dankzij luxelessenroosters, bv. quasi alle LO-leerkrachten, leerkrachten met zéér veel paralleluren of leerkrachten die al vele jaren dezelfde vakken geven nu in feite relatief veel lichtere opdrachten hebben dan iemand die veel wisselende uren geeft, of erger nog iemand die verschillende scholen moet combineren om aan een voltijdse opdracht te komen.
    Een voordeel van te werken met een schoolopdracht is dat je dan bepaalde mensen meer uren les zou kunnen laten geven en anderen minder, het nadeel is dat het zéér moeilijk tot onmogelijk zal zijn om daar een objectieve verdeling voor op te stellen. Zelfs de meest voordehand liggende "besparing": LO leerkrachten meer uren laten kloppen, zal niet snel gebeuren (de vakbond zal daar wel mee over waken).

Een 40h werkweek is wellicht ook moeilijk haalbaar op de korte termijn omwille van praktische redenen. Zo is het bijvoorbeeld de normaalste zaak dat je er op scholen ruim onvoldoende werkruimte beschikbaar is voor mochten alle leerkrachten beslissen om hun voorbereidingswerk op school te doen. Sommige scholen hebben zeer goede werkruimtes met degelijke computers, zelfs met bureaustoelen (let wel, geen ergonomische zoals ik in de privé had of mijn vader al jaren heeft op zijn bedrijf, "gewone" bureaustoelen). in mijn laatste school stonden er een 4-tal aftandse werkstations voor een personeelsbestand dat een veelvoud daarvan was, met houten bureaustoelen. In een lokaal gaan zitten en daar de computer gebruiken is doorgaans geen optie omwille van het feit dat de meeste ook bezet zijn. Laptop meebrengen? Zelf een laptop kopen... dat laatste alleen al vind ik één van de meest verwerpelijke toestanden van het onderwijs: de hoeveelheid werkmateriaal die je zelf moet bekostigen. Voor leerkrachten lager onderwijs en kleuter is dat nog een stapje erger (en in vergelijking met het hoger middelbaar ligt hun loon ook nog eens lager).

Als je dan toch over de leerkrachten lager onderwijs bezig bent: je zou kunnen zeggend dat aangezien zij een noemer van 24 lesuren hebben, dat je daarnaast nog verwacht dat ze pakweg 10 uren op school blijven voor hun voorbereidingen, en de rest van het verschil met een 40h week wordt dan ingevuld met vergaderingen, oudercontacten, schoolfeesten, etc.
    Probleem is dat daar zoals ik al zei ook doorgaans de infrastructuur niet voor is, dat die 10 uren op piekmomenten véél te weinig zullen zijn, en dat ze nu reeds buiten hun lesuren een hoop taken krijgen zoals speelplaats- en middagtoezicht die niet tot hun eigenlijke lessenpakket behoren. Vinceness gaf een zéér mooi voorbeeld over hoe dergelijke toezichten of vergaderingen je toch nog een zeer onaangenaam versplinterd uurrooster kunnen bezorgen.

iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Wat is het probleem met houten bureaustoelen? Niet dat ik ze terugwil maar de hele tijd van lager en middelbaar zaten wij op houten stoelen.
    Is eximius vir est quocum meliores videamur.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Wat is het probleem met houten bureaustoelen? Niet dat ik ze terugwil maar de hele tijd van lager en middelbaar zaten wij op houten stoelen.
    Als het probleem idd zou gaan over de stoelen, zou ik vlug met de ergste criticasters over leerkrachten het eens zijn dat leerkrachten zoveel niet moeten klagen .
    Rosa Parks

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    @knightofcydonia : ben je ooit lastiggevallen geweest door een LO leerkracht in je jeugd?
    De constante aanvallen en fixatie op hen is toch wel groot terwijl ze een heel klein deel van de personeelsleden uitmaken.

Als je leerkrachten van 8u-16u op school gaat laten werken moet je ook niet verwachten dat oudercontactavonden na die uren worden georganiseerd.
    Enige flexibiliteit van de leerkrachten ga je niet meer moeten verwachten.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Oké, maar je snapt dat je daarmee dan het lerarentekort enorm vergroot, toch?
    Niet alleen doordat je de job dat minder aantrekkelijk maakt, omdat je de flexibiliteit wegneemt zoals JPV al aangeeft. Maar ook omdat je gewoon extra leerkrachten gaat nodig hebben om alle gemaakte uren buiten die 40u + wettelijke overuren op te vangen. Als je hier ziet dat de reacties van iedereen met praktijkervaring is dat ze er meteen voor zouden tekenen, ga je het lerarentekort duidelijk groter maken met je voorstel en tegelijk de personeelskost (die dus nu volgens de OESO al hoog ligt) nog verhogen. Ik snap niet goed wat ermee wordt opgelost?

Als idee, zoals Vinceness zegt, voor de leerkracht, vind ik het een heel goed idee. Het zou voor de leerkracht beter zijn, en er zou minder misbruik gemaakt kunnen worden van de flexibiliteit en de "roeping" van leerkrachten. Maar praktisch vergroot het enkel de problemen voor de maatschappij/de overheid.
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

Pagina 33 van 44 Eerste ... 2329303132333435363743 ... Laatste

Regels voor berichten