Pagina 30 van 44 Eerste ... 2026272829303132333440 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lisolidus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik ben leerkracht in de derde graad ASO-TSO. Ik geef de volle 20 uur les in twee vakken (geschiedenis en katholieke godsdienst).
    Ik doe mijn job heel graag, maar van dit soort berichten zakt de moed gewoon in de schoenen (des te meer omdat ik gisteren tot 21u voor school bezig was nadat ik al 7u gegeven had en tijdens mijn middagpauze een toezicht heb gedaan van een half uur).
    De logica is ver zoek:
    - Er zijn over enkele jaren 5.000 tot 7.000 leraren tekort. Oplossing leerkrachten moeten maar meer uren voor de klas staan. Een dergelijk tekort vang je toch niet op door alle leerkrachten één of twee uur extra les te laten geven?
    - Het beroep van leraar moet aantrekkelijker worden om (o.a.) knelpuntvakken door de mensen met de juiste diploma's het vak te laten geven. Wat Van Damme dan beschrijft is te gek voor woorden. Leerkrachten kunnen meer uren voor de klas staan, terwijl de groepen groter kunnen worden. Tegelijkertijd zal ons loon niet stijgen al moeten we wel meer werk verrichten. (Nergens stelt hij natuurlijk voor om alles tegelijk aan te passen naar zijn conclusies, ik trek het hier even in een hyperbool om het even duidelijk te maken waarom leerkrachten misnoegd zijn.)
    Het is alsof hij als expert van buiten de NMBS de conducteurs aanraadt om hun personeelstekort op te vangen door allemaal 2-4u meer te werken per week zonder dat ze hiervoor betaald worden (het kot zou te klein zijn op de NMBS).

Maar goed, de meeste leerkrachten waarmee ik het genoegen heb samen te werken zijn gepassioneerd door hun job en gaan net als ik deze avond nog verder aan de slag om hun lessen van de komende dagen/weken voor te bereiden.
    De volle 20u en dan nog de volle 12 weken verlof per jaar? Maar hoeveel uur werk je dan effectief?
    Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you’re still retarded.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Leerkrachten mogen wettelijk gezien geen toezicht doen dacht ik

En als je zoveel werk aan uw lessen hebt ken je of uw vak niet of werk je inefficiënt of is dat puur uitzondering

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Met welk diploma heb je eigenlijk genoeg vakkennis om zowel geschiedenis als godsdienst te geven in de derde graad?
    Toch geen gebruikelijke combinatie van vakken in mijn ervaring, althans niet in de derde graad.

Gelijke noemers voor leerkrachten in alle graden is een ballonnetje dat al meermaals is opgelaten. Leerkrachten meer uren laten lesgeven zou inderdaad al wél het lerarentekort "helpen" op te lossen: elke noemer per graad op 22 uren zou ongeveer 1500 leerkrachten minder zijn in het secundair onderwijs. Daar valt qua logica eigenlijk gerust een lans voor te breken, al zijn lessen in de derde graad bij momenten wel degelijk moeilijker om voor te bereiden dan lessen in de lagere graden (wegens moeilijkere inhouden, meer kritische leerlingen), maar daar staat eigenlijk al een hoger loon tegenover en bovendien geldt dat eigenlijk niet eens voor elk vak op dezelfde manier. Het enige jammere is dat het dan net weeral de jongere, onbenoemde leerkrachten zouden zijn die het gelag van deze maatregel zouden betalen, dat zou wél zeer jammer zijn. Maar een zoveelste nadeel van het verrotte systeem van benoemingen in het onderwijs.

Ik zou ook zeggen hoog tijd om ook eens te kijken naar gedifferentieerde loonschalen voor leerkrachten naargelang de inhoud van hun diploma en de vakken die ze geven, niet alleen naargelang het diploma-niveau en het goeddunken van de directie.
    Een wiskundige voor de klas krijgen om wiskunde te geven is wat mij betreft een loonbonus waard, net als een goede romanist voor Frans.
    Op leerkrachten L.O. kan je daarentegen perfect miljoenen besparen, maar die opmerking heb ik hier al gemaakt. Idem met het godsdienstonderwijs, zeker met de fragmentatie daarvan in het G.O.

iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht

En als je zoveel werk aan uw lessen hebt ken je of uw vak niet of werk je inefficiënt of is dat puur uitzondering
    Goh, de eerste jaren dat je een bepaald pakket krijgt is dat qua tijd perfect normaal. Zelfs nog relatief weinig, want ik kan me herinneren dat ik in de drukste periodes zelfs tot middernacht of erna bezig was als ik een echt zware lessenrooster had (ik gaf dan ook véél verschillende vakken).

Alleen de bedenking die je daarbij moet maken is dat je eigenlijk het gemiddelde moet bekijken over een héél jaar inclusief de schoolvakanties. Op dat vlak is de werklast voor een leerkracht vergelijkbaar met een normale 40h job lijkt me. De pieken maken het zwaar, vooral de grote vakantie compenseert dat eigenlijk ruimschoots. Jammer dat die vakanties als tijdelijke leerkracht toch heel wat minder leuk zijn als je niet zeker bent van een job in september.

Bij Godsdienst maak ik me wel de bedenking dat daar eigenlijk in de meeste scholen waar ik lesgaf, nauwelijks nog evaluatie bij kwam kijken, dus voor dat vak is in die scholen de werklast ook heel wat beperkter.
    Je zal als leerkracht Godsdienst ook zelden de "boosdoener" zijn voor wat de ouders betreft en je moeten indekken, in tegenstelling tot leerkrachten (in volgorde van mijn ervaring op klassenraden/oudercontacten Wiskunde, Frans, Chemie, Fysica, Engels. De zeldzame keren dat ik een buis voor godsdienst zag passeren lachten de ouders het soms zelfs weg.

Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0

Als ze jaar na jaar exact dezelfde les afhaspelen zijn het tamzakken, als ze er hun werk van maken om hun lessen steeds te actualiseren en te verbeteren kennen ze hun vak niet of werken ze inefficiënt
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    De volle 20u en dan nog de volle 12 weken verlof per jaar? Maar hoeveel uur werk je dan effectief?
    Volgens het Grote Tijdsonderzoek 40u per week. Soms meer in weken van vakvergaderingen, klassenraden, ... Ook in de vakanties werk ik door.

Zeg dat tegen de directie. Op zich is het niet erg om toezicht te houden.
    Dit jaar heb ik een aangepast leerplan godsdienst (dus alles herwerken) en geef ik geschiedenis in TSO, wat ik de vorige jaren nog niet heb gedaan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Met welk diploma heb je eigenlijk genoeg vakkennis om zowel geschiedenis als godsdienst te geven in de derde graad?
    Toch geen gebruikelijke combinatie van vakken in mijn ervaring, althans niet in de derde graad.

Gelijke noemers voor leerkrachten in alle graden is een ballonnetje dat al meermaals is opgelaten. Leerkrachten meer uren laten lesgeven zou inderdaad al wél het lerarentekort "helpen" op te lossen: elke noemer per graad op 22 uren zou ongeveer 1500 leerkrachten minder zijn in het secundair onderwijs. Daar valt qua logica eigenlijk gerust een lans voor te breken, al zijn lessen in de derde graad bij momenten wel degelijk moeilijker om voor te bereiden dan lessen in de lagere graden (wegens moeilijkere inhouden, meer kritische leerlingen), maar daar staat eigenlijk al een hoger loon tegenover en bovendien geldt dat eigenlijk niet eens voor elk vak op dezelfde manier. Het enige jammere is dat het dan net weeral de jongere, onbenoemde leerkrachten zouden zijn die het gelag van deze maatregel zouden betalen, dat zou wél zeer jammer zijn. Maar een zoveelste nadeel van het verrotte systeem van benoemingen in het onderwijs.

Ik zou ook zeggen hoog tijd om ook eens te kijken naar gedifferentieerde loonschalen voor leerkrachten naargelang de inhoud van hun diploma en de vakken die ze geven, niet alleen naargelang het diploma-niveau en het goeddunken van de directie.
    Een wiskundige voor de klas krijgen om wiskunde te geven is wat mij betreft een loonbonus waard, net als een goede romanist voor Frans.
    Op leerkrachten L.O. kan je daarentegen perfect miljoenen besparen, maar die opmerking heb ik hier al gemaakt. Idem met het godsdienstonderwijs, zeker met de fragmentatie daarvan in het G.O.
    Om een lang verhaal kort te maken: eerst master geschiedenis gehaald en tijdens mijn eerste jaar op mijn huidige school begonnen in godsdienst en ondertussen bij gestudeerd. Na drie jaar bij studeren gecombineerd met fulltime werken had ik in mijn vierde jaar eindelijk kans om een TAAD te vragen dat ik mijn vijfde jaar effectief heb gekregen. Ondertussen ook nog aardrijkskunde en cultuurwetenschappen gegeven. Ik had geluk dat het telkens op dezelfde school was.

U haalt wel correct het grootste nadeel van benoemingen aan. Bij een verhoging naar 22 lesuren moet ik twee collega's voorlaten (waarvan één een vakbondsman is in een verlofstelsel tot zijn fin de carrière). Daarna krijg ik een klas extra en dan pas de jongere collega's. Ik ben dan misschien wel vastbenoemd maar ik heb helaas een handvol collega's die een degelijke evaluatie niet zouden doorstaan. Een benoeming of vast contract geeft zekerheid, maar daar mag tegenover staan dat je u doelstellingen blijft behalen. Van mij mag de directie wat meer stokken krijgen.

Wat LO betreft: mijn collega's LO geven ook Sportwetenschappen, begeleiden onderzoek en organiseren toernooien en middagspelen. Niet de doorsnee Vlaamse situatie. Wat betreft godsdienst en levensbeschouwelijke vakken zou ik preken tegen mijn eigen winkel als het mag worden afgeschaft. Als het er van zou komen dat LEF wordt geïntroduceerd zou ik de keuze hebben om een nieuw vak te geven of uren geschiedenis van jongere collega's af te nemen omdat ik wegens mijn eerdere benoeming er meer recht op heb (geen fijne of zelfs eerlijke optie dat laatste).

iTrader
    5 (100%)
    Om een lang verhaal kort te maken: eerst master geschiedenis gehaald en tijdens mijn eerste jaar op mijn huidige school begonnen in godsdienst en ondertussen bij gestudeerd. Na drie jaar bij studeren gecombineerd met fulltime werken had ik in mijn vierde jaar eindelijk kans om een TAAD te vragen dat ik mijn vijfde jaar effectief heb gekregen. Ondertussen ook nog aardrijkskunde en cultuurwetenschappen gegeven. Ik had geluk dat het telkens op dezelfde school was.

U haalt wel correct het grootste nadeel van benoemingen aan. Bij een verhoging naar 22 lesuren moet ik twee collega's voorlaten (waarvan één een vakbondsman is in een verlofstelsel tot zijn fin de carrière). Daarna krijg ik een klas extra en dan pas de jongere collega's. Ik ben dan misschien wel vastbenoemd maar ik heb helaas een handvol collega's die een degelijke evaluatie niet zouden doorstaan. Een benoeming of vast contract geeft zekerheid, maar daar mag tegenover staan dat je u doelstellingen blijft behalen. Van mij mag de directie wat meer stokken krijgen.

Wat LO betreft: mijn collega's LO geven ook Sportwetenschappen, begeleiden onderzoek en organiseren toernooien en middagspelen. Niet de doorsnee Vlaamse situatie. Wat betreft godsdienst en levensbeschouwelijke vakken zou ik preken tegen mijn eigen winkel als het mag worden afgeschaft. Als het er van zou komen dat LEF wordt geïntroduceerd zou ik de keuze hebben om een nieuw vak te geven of uren geschiedenis van jongere collega's af te nemen omdat ik wegens mijn eerdere benoeming er meer recht op heb (geen fijne of zelfs eerlijke optie dat laatste).
    Dan heb je inderdaad geluk gehad dat je telkens op dezelfde school hebt kunnen blijven. Blijft wel vreemd dat je godsdienst dan in de eerste plaats gekregen hebt, maar goed, begrijp me niet verkeerd, ik misgun het je niet. Chapeau dat je dan wel de moeite hebt genomen om de inhoud bij te studeren.

Je haalt zelf echter wél weer één van de pijnpunten van het huidige systeem aan: een leerkracht die in een verlofstelsel zit - niet toevallig een vakbondsman waarschijnlijk - maar zijn voorrang behoudt op leerkrachten die effectief werken. Zoals ik zei: als het er ooit van zou komen om alle leerkrachten op 22 uur te zetten in ASO en TSO, dan zouden inderdaad een aantal leerkrachten daarbij hun huidige job verliezen. Jammer maar helaas. Ik zou dat systeem ook graag anders zien. De rotte appels in het onderwijs zijn een beperkte minderheid, maar vaak wel duidelijk zichtbaar. In die mate dat leerlingen en nieuwe collega's zelf ook al snel weten hoe de vork in de steel zit.

Tof dat je L.O. leerkrachten wilt verdedigen, maar slechts een beperkte minderheid geeft effectief ook sportwetenschappen of begeleidt GIP projecten. Doorgaans de scholen waar dan ook Sportwetenschappen in het TSO gegeven wordt. De doorsnee Vlaamse situatie is dat leerkrachten LO vaak de meest waardeloze, overbetaalde werknemers in de onderwijssector zijn.
    Middagsport is wat mij betreft écht geen abnormale extra moeite. Alle leerkrachten organiseren dergelijke extra zaken, ik heb zelf ook meegewerkt aan de organisatie van buitenlandse reizen en andere activiteiten. Zelfs al zou je middagsport wel als iets buitengewoon beschouwen, dan nog werkt een leerkracht LO véél minder dan een leerkracht voor een regulier vak.

Ik bepleit niet zozeer de afschaffing van godsdienst op zich, maar een afbouw van 2h naar 1h in ruil voor een uur neutrale filosofie zou wél een positieve evolutie kunnen zijn, bv. LEF.
    Het probleem wordt dan inderdaad dat voormalige godsdienstleerkrachten die dan ook gewoon dat uur zullen opnemen zeer moeilijk een neutraal beeld zullen kunnen geven wanneer een atheïstische filosoof aan bod komt. Wat godsdienstonderwijs betreft is de grote verspilling echter de fragmentatie van het godsdienstonderwijs in het G.O., waarbij kleine klassen voor dat vak in mijn ervaring in GO scholen, de regel, niet de uitzondering waren.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    PLEASE. 20u is NIET het aantal uren dat gewerkt moet worden, is enkel de lesopdracht. Dat begint echt afgezaagd te worden.

Tuurlijk wel. Dat hoort bij de opdracht.

Nu, als het de bedoeling is om leerkrachten meer les te laten geven (en in ruil minder adminstratieve overlast), wil ik dat wel eens zien hoe ze dat in het lager zullen toepassen . Les geven buiten de lesuren?
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Dan heb je inderdaad geluk gehad dat je telkens op dezelfde school hebt kunnen blijven. Blijft wel vreemd dat je godsdienst dan in de eerste plaats gekregen hebt, maar goed, begrijp me niet verkeerd, ik misgun het je niet. Chapeau dat je dan wel de moeite hebt genomen om de inhoud bij te studeren.

Je haalt zelf echter wél weer één van de pijnpunten van het huidige systeem aan: een leerkracht die in een verlofstelsel zit - niet toevallig een vakbondsman waarschijnlijk - maar zijn voorrang behoudt op leerkrachten die effectief werken.
    hij was bezig over een eindeloopbaan-tijdskrediet. Die vastbenoemde uren gaan naar iemand anders...

En bij mijn weten is er geen voorrang om een verlofstelsel te hebben als vakbondsman.
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    PLEASE. 20u is NIET het aantal uren dat gewerkt moet worden, is enkel de lesopdracht. Dat begint echt afgezaagd te worden.

Tuurlijk wel. Dat hoort bij de opdracht.

Nu, als het de bedoeling is om leerkrachten meer les te laten geven (en in ruil minder adminstratieve overlast), wil ik dat wel eens zien hoe ze dat in het lager zullen toepassen . Les geven buiten de lesuren?
    Enkel indien opvoedend personeel niet voldoende is, zou in arbeidsovereenkomst van katholieke onderwijs ergens staan

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Enkel indien opvoedend personeel niet voldoende is, zou in arbeidsovereenkomst van katholieke onderwijs ergens staan
    je zinsbouw is nogal vreemd, los van het feit dat een leerkracht geen arbeidsovereenkomst heeft...

Ik weet dus niet wat je bedoelt?
    Denk niet zwart-wit
    Frank Boeijen

iTrader
    0

Je haalt zelf echter wél weer één van de pijnpunten van het huidige systeem aan: een leerkracht die in een verlofstelsel zit - niet toevallig een vakbondsman waarschijnlijk - maar zijn voorrang behoudt op leerkrachten die effectief werken. Zoals ik zei: als het er ooit van zou komen om alle leerkrachten op 22 uur te zetten in ASO en TSO, dan zouden inderdaad een aantal leerkrachten daarbij hun huidige job verliezen. Jammer maar helaas. Ik zou dat systeem ook graag anders zien. De rotte appels in het onderwijs zijn een beperkte minderheid, maar vaak wel duidelijk zichtbaar. In die mate dat leerlingen en nieuwe collega's zelf ook al snel weten hoe de vork in de steel zit.

Tof dat je L.O. leerkrachten wilt verdedigen, maar slechts een beperkte minderheid geeft effectief ook sportwetenschappen of begeleidt GIP projecten. Doorgaans de scholen waar dan ook Sportwetenschappen in het TSO gegeven wordt. De doorsnee Vlaamse situatie is dat leerkrachten LO vaak de meest waardeloze, overbetaalde werknemers in de onderwijssector zijn.
    Middagsport is wat mij betreft écht geen abnormale extra moeite. Alle leerkrachten organiseren dergelijke extra zaken, ik heb zelf ook meegewerkt aan de organisatie van buitenlandse reizen en andere activiteiten. Zelfs al zou je middagsport wel als iets buitengewoon beschouwen, dan nog werkt een leerkracht LO véél minder dan een leerkracht voor een regulier vak.

Ik bepleit niet zozeer de afschaffing van godsdienst op zich, maar een afbouw van 2h naar 1h in ruil voor een uur neutrale filosofie zou wél een positieve evolutie kunnen zijn, bv. LEF.
    Het probleem wordt dan inderdaad dat voormalige godsdienstleerkrachten die dan ook gewoon dat uur zullen opnemen zeer moeilijk een neutraal beeld zullen kunnen geven wanneer een atheïstische filosoof aan bod komt. Wat godsdienstonderwijs betreft is de grote verspilling echter de fragmentatie van het godsdienstonderwijs in het G.O., waarbij kleine klassen voor dat vak in mijn ervaring in GO scholen, de regel, niet de uitzondering waren.
    Bedankt

Het systeem van vaste benoemingen mag zeker herzien worden. Het idee van werkzekerheid is zalig, maar voor veel oudere collega's wordt het gezien als een onaantastbaar recht waar ze zelf voor hebben moeten knokken. Een zoveelste evaluatiecyclus van de directie is soms eerder een gezellig onderonsje dan een echte evaluatie. Het is een teken aan de wand dat de profiteurs in het systeem in een kramp schieten als de inspectie plots komt opdagen.

Mijn collega's L.O. zijn ook jonge krachten die met veel plezier die extra taken opnemen om Geubels zijn monoloog te ontkrachten Ik hoop en denk ook wel dat ze dit nog lang zullen volhouden.
    De last en lust van het plannen van buitenlandse reizen en activiteiten is mij ook niet vreemd.

Ik ben ervan overtuigd dat 2 uur les in een levensbeschouwelijk vak nodig is om een vertrouwensband op te bouwen en echt religieuze geletterdheid te kunnen onderbouwen. Als ik bijvoorbeeld in een thema over liefde en relaties hun mening en ervaringen vraag te delen is een vertrouwensband belangrijk. Daarnaast is neutraliteit belangrijk in het LEF-voorstel, maar hoe neutraal zal een atheïst zijn over religie. Hoe neutraal zal een gelovige zijn over een ander geloof. Het idee dat LEF zal zorgen voor neutraliteit staat of valt met de ernst waarmee de collega LEF diens vak geeft.
    Om u gerust te stellen: toen ik cultuurwetenschappen gaf besprak ik met veel plezier Marx, Bakoenin en Nietzsche. In mijn lessen geschiedenis bekritiseer ik met veel plezier Rerum Novarum en haal ik voldoende voorbeelden aan om de voordelen van secularisering duidelijk te maken. Zelfs in die mate dat leerlingen verbaast zijn dat ik godsdienst geef Vorig jaar gokten mijn zesdes in godsdienst zelfs op welke partij ik zou stemmen en ik hoorde letterlijk elke optie passeren. Slechts één bisser, die mij iets beter kende, gokte juist (ik vind daarin een zeker eer dat ik er in slaag om mijn persoonlijke overtuigingen uit mijn lessen kan houden).
    Wat de grote van mijn klassen godsdienst betreft: ik behoor eerder tot de uitzondering. Het leeuwendeel volgt NCZ, De rest koos godsdienst. De andere erkende godsdiensten hebben zelden meer dan 15 leerlingen op heel de school.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Maar goed, de meeste leerkrachten waarmee ik het genoegen heb samen te werken zijn gepassioneerd door hun job en gaan net als ik deze avond nog verder aan de slag om hun lessen van de komende dagen/weken voor te bereiden.
    Dat is heel lovenswaardig en je moet je niet laten ontmoedigen door kritiek op het onderwijssysteem persoonlijk op te nemen.
    Ik heb persoonlijk heel wat mindere ervaringen met leerkrachten en motivatie en ik vind dat er in het huidige systeem mag van mij best veranderen zodat de rotte appels eruit kunnen.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Dan heb je het al over het katholiek onderwijs én een school waar er nog überhaupt opvoedend personeel wordt geworven. Opvoedend personeel is een uitstervend ras, tegenwoordig is het bijna standaard dat de leerkrachten ook toezicht doen (en nee, dat zit ook niet bij die 20 uur).

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Dat is heel lovenswaardig en je moet je niet laten ontmoedigen door kritiek op het onderwijssysteem persoonlijk op te nemen.
    Ik heb persoonlijk heel wat mindere ervaringen met leerkrachten en motivatie en ik vind dat er in het huidige systeem mag van mij best veranderen zodat de rotte appels eruit kunnen.
    Bedankt
    Spijtig om te horen dat jouw ervaringen minder waren.
    Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat leerkracht een beroep is waarin je verantwoordelijkheid draagt voor de toekomst van onze samenleving. Je mag van deze mensen dan ook verantwoordelijkheid verwachten. Doen de leerkrachten hun job niet goed, dan neem je maatregelen zoals iedere werkgever doet.
    Verantwoording is een ander belangrijk aspect van de job, maar die slinger is te zwaar door geslagen. Als we een leerling een C-attest geven heeft die leerling uiteraard het recht om te weten waarom. Maar alles wat wij doen moet verantwoord worden. Anders kan, in uitzonderlijke gevallen, een advocaat op de beslissing worden gezet. Op sommige scholen moet elk gesprek met een leerling een verslag krijgen in Smartschool.

Een bizar effect is dat we op school steeds minder nieuwkomers zien en dit jaar zelfs last hadden om een kleine vacature voor wetenschappen in te vullen (letterlijk in de loop van vorige week nog gebeurt), maar die nieuwkomers zijn wel supergemotiveerd. Iedereen start het schooljaar met frisse moed en opgeladen batterijen, volop vakvergaderingen die worden gepland, remediëringen die worden opgestart in onderling overleg, activiteiten die georganiseerd worden, jaarplannen worden geschreven en tussendoor geven we nog eens les ook. We zijn amper twee weken ver, zeven werkdagen zelfs, en er wordt weeral geïnsinueerd dat leerkrachten meer zouden kunnen doen. Er zijn zoveel mensen die kritiek hebben op leerkrachten, van het lage aantal uren per week tot de vele vakantie en verlofstelsels. Iedereen weet hoe het beter kan, maar slechts weinigen zetten effectief de stap naar het onderwijs.
    De diverse politieke partijen hebben de mond vol over hervormingen, maar de mensen die deze hervormingen in praktijk moeten worden (ogenschijnlijk) amper gehoord in het debat.

Daarstraks nog een interessante reactie gelezen op facebook dat goed mijn visie op heel de discussie samenvat: "zelden een beroep gezien dat zo openlijk bekritiseerd wordt als dat van een leerkracht".

Excuses voor de rant: in het begin van het schooljaar ben ik altijd net een tikkeltje vermoeider dan wanneer ik terug in mijn flow zit.

Pagina 30 van 44 Eerste ... 2026272829303132333440 ... Laatste

Regels voor berichten