Pagina 3 van 44 Eerste 123456713 ... Laatste
    Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dan bekijk je slechts de uren van een deel van hun takenpakket, zoals aangegeven
    Neen, dan kijk ik effectief naar de uren waarvan ze kunnen bewijzen dat ze effectief gepresteerd zijn, zonder erop te moeten vertrouwen dat ze thuis nog iets gedaan hebben (iets wat ik ten sterkste betwijfel bij het gros van het onderwijspersoneel). Ik moet op mijn werk ook mijn 8uur per dag presteren en daarlangs verwachten ze ook nog dat ik buiten die uren vanalles voorbereid en opvolg, dat mag niet meegeteld worden in de uren die ik op de werkvloer moet doorbrengen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Al die extra taken bedelen ze zichzelf om toch maar hun verworven rechten te kunnen behouden.
    Bovendien slaan ze om diezelfde reden alle voorstellen tot efficiëntiewinst door afbouw van hun administratieve taken af.

In principe zou zelfs een startende voltijdse leerkracht tussen 8 uur 's morgens en en 5 uur 's avonds al hun werk gedaan moeten krijgen exclusief die paar avonden oudercontacten en vergaderingen.
    Inderdaad, dat lijkt mij ook het absolute minimum voor al die royale verlofperiodes die ertegen over staan.

Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Neen, dan kijk ik effectief naar de uren waarvan ze kunnen bewijzen dat ze effectief gepresteerd zijn, zonder erop te moeten vertrouwen dat ze thuis nog iets gedaan hebben (iets wat ik ten sterkste betwijfel bij het gros van het onderwijspersoneel). Ik moet op mijn werk ook mijn 8uur per dag presteren en daarlangs verwachten ze ook nog dat ik buiten die uren vanalles voorbereid en opvolg, dat mag niet meegeteld worden in de uren die ik op de werkvloer moet doorbrengen.
    Hoewel je hierin naar mijn gevoel ook wel gelijk zal hebben, betwijfel ik evengoed dat in de privé elke werknemer 8 uur per dag een productiviteitsniveau haalt dat boven "fysieke aanwezigheid" uitsteekt.

De vergelijking tussen "uitgebluste leerkrachten die hun lessen niet meer updaten en voorbereiden" en "gemotiveerde werknemers in de privé die nog iets extra doen" gaat ook gewoon niet op. Je vergelijkt dan geen taakbelasting of takenpakket, je vergelijkt motivatie. Het verschil tussen een gemotiveerde en niet-gemotiveerde leerkracht is in werkuren ook gigantisch hoor.

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Tussen 8 en 5 uur is evengoed een werkweek van ~40 uur
    En dus perfect normaal / haalbaar.
    Als je dan nog eens de 14 weken erbij rekent dat een leerkracht werkloos is tijdens de vakantieperiodes, kom je met gewogen gemiddelde uit op amper 29 uur per kalenderweek op jaarbasis.

Als leerkrachten tijdens de vakantie 16uur/week iets voor het school doen, dan is dat omdat ze zich vervelen. Niet omdat dat voor hun werk nodig is.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Ach, ik heb het altijd iets bizar gevonden dat scholen geen verplichte bijscholingen organiseren voor hun personeel in de vakantieperiodes. Bij ons doen ze bv. in de maand voor dat het academiejaar begint wel een maand met interne opleidingen, maar die zijn steeds vrijblijvend. Je ziet dan ook altijd dezelfde namen die zich wel of niet inschrijven voor die cursussen.

Leerkrachten nu hebben inderdaad de keuze tussen "ik doe naast mijn lessen iets en heb vrij in de vakantieperiodes" of "ik doe mijn lesvoorbereidingen in de vakanties en werk net-iets-meer dan halftijds tijdens het jaar". Maar goed, het administratief personeel heeft evengoed een 11-tal weken vakantie en die moeten al helemaal geen lesvoorbereidingen doen, dus ik weet het niet. Er wordt altijd gekeken naar de leerkrachten als de "grote profiteurs" van het systeem, maar ik denk dat het administratief personeel ook niet mag klagen: mooi loon, bijna evenveel verlof, véél minder verantwoordelijkheid, zelfde voordelen van het statuut.

Dat gewogen gemiddelde zou ik dan wel aanpassen om die 4 weken verlof eruit te halen waar iedereen recht op heeft, dan komt het op bijna 31 uur per week op jaarbasis. Op zich nog altijd een groot verschil met de 38-urenweek dat iemand in de privé heeft, maar toch iets correcter.

iTrader
    1 (100%)
    Vakbonden vragen na VUB-studie om leerkrachten een uur minder te laten werken
    Leraar werkt 49 uur per week

BRUSSEL - Een leraar in het basisonderwijs werkt 49 uur en 30 minuten per week, in het secundair is dat 47 uur en 59 minuten. Dat blijkt uit een zeer uitgebreide meting van de VUB in opdracht van minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). De vakbonden grijpen die meting nu aan om te ijveren voor minder lesuren in het secundair.
    Hoe hard werkt een leraar? En wat met al die vakanties? De VUB formuleert nu een antwoord op die vraag. Professoren Ignace Glorieux en Joeri Minnen hebben daarvoor een zeer uitgebreid onderzoek gedaan bij 9.596 leerkrachten uit het basis- en het secundair onderwijs. De leerkrachten registreerden een week lang via een app wanneer ze aan het werken waren en wat ze deden. Ze konden zelf niet kiezen wanneer ze werden uitgenodigd.

Het onderzoek liep van januari tot eind mei. Ook tijdens de vakanties is er gemeten. Al moet je hier wel rekening houden met het feit dat iemand die uitgenodigd werd en echt helemaal met vakantie was, uiteraard niet kon meedoen. De professoren stellen in elk geval vast dat leerkrachten dus ook tijdens de krokus- en de paasvakantie gemiddeld 17 uur per week hebben gewerkt.

’s Avonds

Leerkrachten werken ook vaak ’s avonds: tussen 19.30 uur en 21.30 uur is 30 procent van de leerkrachten aan de slag, ook op zondagavond zijn ze vaak bezig.

In het basisonderwijs zijn het de onderwijzers die het hardste werken, ze zijn 41 uur en 48 minuten per week bezig, in het buitengewoon is dat 38 uur, in het kleuteronderwijs 41 uur en 4 minuten.

In het secundair onderwijs werken de leerkrachten uit de derde graad ASO het hardst, in het buitengewoon secundair (BUSO) onderwijs ligt dat aantal uren het laagst. Als je de vakanties meetelt, kom je voor ASO zo aan 43 uur en 32 minuten en voor BUSO aan 37 uur en 37 minuten. Ook in het lager onderwijs werken de leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs het minst (38 uur, vakanties inbegrepen).

Vakbonden vragen na VUB-studie om leerkrachten een uur minder te laten werken
    In het lager onderwijs besteden leerkrachten 61% van hun tijd aan het lesgeven en voorbereiden, in het secundair is dat 65%. De rest gaat naar administratie, overleg enzovoort. In het totaal zijn de leerkrachten in het lager meer dan 19 uur bezig met wat anders dan hun belangrijkste taak.

Ook met leeftijden is rekening gehouden. Daaruit blijkt dat 50-plussers bijna 4 uur per week langer werken dan de groep tussen 30 en 39 jaar. De ouderen steken meer tijd in overleg.

Tevreden

Zijn leerkrachten ook tevreden over hun job? In het basisonderwijs zijn het de leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs die de meeste voldoening halen uit hun werk. Voor meer dan de helft van hun tijd zijn ze zeer tevreden: ze geven zichzelf daar een 6 of een 7 op 7. Voor ASO ligt die hoogste voldoening het laagst: daar zijn ze 41% van hun tijd echt tevreden.

Vakbonden

De vakbonden zijn blij met de studie, want nu hebben ze een wapen in de discussie over de extra lesuren in de derde graad: vraag was of die van 20 lesuren per week moesten opgetrokken worden naar 21 uur, zoals in de tweede graad. “We gaan nu vragen of de leerkrachten in de derde graad een uur minder moeten werken in plaats van meer”, zegt Koen Wils (Christelijke onderwijscentrale). “Zeker een taalleraar heeft veel werk met verbeteringen. Wat we ook op tafel zullen leggen, is het toezicht. Daar heb je geen masters voor nodig, dat kan worden uitbesteed.”

Ook ACOD denkt er zo over. “Wat ook opvalt, is dat leerkrachten die 4/5 werken en dus 1/5 van hun loon opgeven, in aantal uren niet veel minder werken”, zegt Nancy Libert. Een voltijdse leerkracht werkt gemiddeld 48 uur en 42 minuten tijdens een lesweek, iemand die 4/5 aan de slag is, werkt met 45 uur en 35 minuten niet veel minder.

“De uitkomst van het onderzoek verrast me niet”, zegt Marnix Heyndrickx, voorzitter van VSOA-onderwijs. “Het verschil tussen een Vlaamse leerkracht en de hardwerkende Vlaming is zelfs significant.”

De vakbonden wachten nu op een uitnodiging om de onderhandelingen voort te zetten over het loopbaanpact. “Ik ben blij dat ik op deze gegevens heb gewacht”, zegt onderwijsminister Crevits.
    Lap, tis begonnen.

iTrader
    0
    Zeer jammer dat in dat onderzoek ook zoveel aandacht wordt gericht op het kwantitatieve aspect. Als ik hier mijn contracten en loonverwerking zou doen terwijl ik op mijn tweede scherm naar een serie op Netflix kijk, het zou ook een stuk trager gaan en dan kan ik ook registreren dat ik 48 uur per week werk

Ik zou gewoon concluderen dat leerkrachten een oké gevuld takenpakket hebben. Niet meer of minder. Dat van een 4/5de die zijn workload niet ziet verminderen is in de privé evengoed van toepassing.

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Ivm je 2: zoals Nerath zegt gaat het niet over dezelfde week, konden ze de week ook niet kiezen bij mijn weten en doordat verschillende leerkrachten in dezelfde school genoemn werden, zijn ook toevallig drukke/lichte weken uitgesloten. Bovendien probeert men het overrapporteren weg te werken door ook te eisen dat men de tijd die men NIET voor school gebruikt ook in te vullen, zodat ook dat gecontroleerd kan worden op consistentie.

Een gans jaar laten invullen, zou de kwaliteit van de ingevulde data te ferm naar beneden halen, men heeft daar dus bewust niet voor gekozen. Niemand zal een jaar lang consequent zijn volledig tijdsgebruik invullen.

Ik heb de studie al eens vluchtig gelezen (altijd handig als die beschikbaar is en je er uitspraken over wil doen ) en het enige bezwaar dat je imho kan hebben is imv die zomervakantie. Nu, wie kritiek heeft, moet wel eerst denken of ze dat onderzoek wel willen uitbreiden tot over een vol jaar.

Volgens de onderzoekers klopt de info die je vriendin verspreid niet.
    Ze waren aanwezig tijdens hun eigen uiteenzetting over de studie en de helft van de aanwezigen, vooral je vriendin, heeft het weer fout begrepen.
    Dus 39 want het ging over gemiddeld

Nerath's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Dat is simpelweg onmogelijk gezien er vaak te weinig lokalen zijn met computers om je administratief werk te doen.
    Verschillende scholen die ik afgedaan heb als leerkracht hadden maximaal 5 computers in de leraarskamer (en ze hadden heus niet allemaal een mediatheek).
    De reden hiervoor is vrij simpel, besparing op materiaal en gebouwen ten koste van de werknemer. Waarom zou je als regering extra budget voorzien voor administratieve werkruimte of computers, wanneer de mensen gewoon thuis kunnen werken en het op hun eigen materiaal kunnen doen?

Daarnaast heb ik verschillende malen het 'geluk' gehad om 30+ uur per week aanwezig te moéten zijn, zonder lunchpauzes ingerekend met een verloning van 80%. Tel daar nog bij op dat ik de administratie/het verbeterwerk niet tijdig rond kreeg wegens bovenstaande, erg aangenaam was dat niet. Op zo'n moment zat ik dan in een school die 'de rekening niet te hoog wilde maken voor de leerlingen' waardoor ik dus geen boeken kreeg voor mijn vak en alles zelf mocht verzinnen. Dan kom je er echt niet met je 40 uur per week, ik zou erg graag zeggen dat het een uitzondering was, maar in 50% van de scholen die ik gedaan heb (en het zijn er best een aantal) zat men met dezelfde of gelijkaardige situaties.

Let op, ik ben zelf ook voorstander van een officiële 38 of 40 urenweek voor leerkrachten waarbij men een 8-17, maar dan wil ik wel alle middelen krijgen om de nodige faciliteiten voor mijn personeel te voorzien.
    Dat zit er gewoon niet in...

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ok, dus niet les geven. Dus de conclusie is dat het een job is met een gewoon aantal uren.
    ik had op mijn GSM lesgeven getypt, moest natuurlijk gewoon werken zijn.

Lesvoorbereidingen, bijscholingen, vergaderingen, ...

Een leerkracht zijn taak is veel meer dan gewoon de leerstof aan zijn of haar klas brengen. Het leerplichtonderwijs is ook nog de enige onderwijsvorm waar ze de opdracht puur uitdrukken in "uren les" en niet in "uren werk", op hogescholen bv. wordt er al langer dan vandaag gebruik gemaakt van de 38-urenweek. Er wordt dan grosso modo gerekend dat elk lesuur ongeveer een uur voorbereiding, administratie, klassenraad etc. met zich meebrengt.
    Voor alle duidelijkheid: dit is niet gewoon gerekend, maar is effectief nagevraagd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Eigenlijk geven deze cijfers ook aan dat het verloningsmodel van deeltijdse leerkrachten herbeken zou moeten worden. In principe zou een deel van het loon als leerkracht een forfaitaire vergoeding moeten zijn voor de vaste hoeveelheid oudercontacten, klassenraden, administratie, etc. Nu krijg je als deeltijdse een deeltijds loon op basis van je aantal lesuren, daar waar ze in de praktijk veel voltijdse lesopdrachten dankzij paralleluren, makkelijkere vakken, etc. lichter uitvallen dan andere deeltijdse opdrachten. De verloning is m.a.w. dus ook niet in verhouding.
    Strikt genomen is er al een verschil: een voltijdse leerkracht heeft "plage uren", uren waar hij ter beschikking moet staan van school (voor bepaalde opdrachten). Een deeltijdse heeft dat niet.

Echter, er is geen enkele voorziening voor een klas waarbij 2 leerkrachten samen 1 voltijdse vormen. Betekent dus dat de deeltijdsen in de praktijk toch plage uren doen, om collegiaal te blijven.
    Ik zou wel eens willen zien hoeveel leerkrachten hier effectief aan komen, als het 10% is zal het veel zijn.
    Kijk liever eens hoeveel uren ze effectief voor de klas staan, hoeveel uren ze binnen de schoolmuren doorbrengen en op schoolgerelateerde trips. Laat alles er even uit wat ze beweren thuis nog te doen. Komen we dan aan de 28 uur? Ik kan mijn fulltime job als bediende niet minder dan 40 uur aanwezig zijn op mijn werk (arbeidsreglement) en dan tel ik nog niet alle uren erbij die ik s'avonds thuis nog doe of in het weekend ermee bezig ben.
    Wel, even je helpen... in het onderwijs moet een voltijdse leerkracht in school zelf maximaal 26 uren presteren, dit heet de schoolopdracht (en bevat de lesopdracht). Met die uren moet in theorie alles gecoverd zijn waar de aanwezigheid van leerlingen betrokken is.

Daarnaast is er nog de "opdracht". Dat gaat over voorbereidingen, verbeteringen, administratie, personeelsvergaderingen, oudercontact etc. Dat gaat dus OOK over zaken waar de leerkracht op school verwacht wordt. En dat komt dus op veel meer.

Dat jij niet minder dan 40 uur aanwezig kan zijn, is bullshit. Je arbeidsduur (als je met een voltijdse wil vergelijken) is 38 uur. De meeruren die je doet, zijn gecompenseerd door ADV. En de uren die je 's avonds doet zijn vrijwillig, niet verplicht. Wat wel het geval is bij een opdracht voor een leerkracht.

Alle vrijwillige arbeid van een leerkracht wordt ook niet meegerekend in de studie, hé.

Al die extra taken bedelen ze zichzelf om toch maar hun verworven rechten te kunnen behouden.
    Bovendien slaan ze om diezelfde reden alle voorstellen tot efficiëntiewinst door afbouw van hun administratieve taken af.
    euh? Nee, dat zijn geen extra taken die ze zichzelf bedelen. zie hierboven.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade
    In principe zou zelfs een startende voltijdse leerkracht tussen 8 uur 's morgens en en 5 uur 's avonds al hun werk gedaan moeten krijgen exclusief die paar avonden oudercontacten en vergaderingen.
    Wanneer zal een leerkracht basisonderwijs dan zijn verbeteringen doen? Oja: mijn vriendin heeft deze maand al 3 oudercontacten die voor 8 uur begonnen of na 5 uur eindigden. Tot daar die "paar avonden" oudercontacten.

Neen, dan kijk ik effectief naar de uren waarvan ze kunnen bewijzen dat ze effectief gepresteerd zijn, zonder erop te moeten vertrouwen dat ze thuis nog iets gedaan hebben (iets wat ik ten sterkste betwijfel bij het gros van het onderwijspersoneel).
    Verbeteringen kan je niet bewijzen? Ingaves van dossiers in Smartschool kanje niet bewijzen? Mails naar ouders kan je niet bewijzen? ...
    En dus perfect normaal / haalbaar.
    Als je dan nog eens de 14 weken erbij rekent dat een leerkracht werkloos is tijdens de vakantieperiodes, kom je met gewogen gemiddelde uit op amper 29 uur per kalenderweek op jaarbasis.

Als leerkrachten tijdens de vakantie 16uur/week iets voor het school doen, dan is dat omdat ze zich vervelen. Niet omdat dat voor hun werk nodig is.
    Check de studie, er was al rekening gehouden met die "14 weken dat een leerkracht werkloos is". Geen 29 dus. De werkdruk was ergens rond de 46 of 48 uur in een gewone week (geen internet hier nu, dus kan die studie niet opnieuw downloaden).

Dat gewogen gemiddelde zou ik dan wel aanpassen om die 4 weken verlof eruit te halen waar iedereen recht op heeft, dan komt het op bijna 31 uur per week op jaarbasis. Op zich nog altijd een groot verschil met de 38-urenweek dat iemand in de privé heeft, maar toch iets correcter.
    ook daar is er rekening mee gehouden in de studie.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness
    Ik zou gewoon concluderen dat leerkrachten een oké gevuld takenpakket hebben.
    klopt gemiddeld. De werkdruk in de week is wel hoog, een hoogte die in de privé verboden zou zijn. Als je dus wil vergelijken met de privé, moet je ook dit stuk meerekenen. Ik wil alvast de job van mijn vriendin niet doen (rekening houdend dat ze nog 3 uur extra presteert volgens die studie)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness
    Niet meer of minder. Dat van een 4/5de die zijn workload niet ziet verminderen is in de privé evengoed van toepassing.
    dat laatste niet, hé, want een 4/5 bevat in de praktijk mss wel meer werk, je doet het nog altijd op een 4/5e uurrooster. Mijn vriendin heeft nu 24 kinderen, tegenover een (bij hen) normaal maximum van 20 kinderen, maar wordt daar ook niet voor gecompenseerd (terecht)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SomeDude Bekijk bericht
    Dus 39 want het ging over gemiddeld
    41 is ook een gemiddelde. en als je voltijdsen wil vergelijken, dan is 41 het cijfer dat je moet gebruiken. Een gemiddelde werknemer (over alle uurroosters heen) in de privé werkt ook maar 31 uur, dacht ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    los van alle werkdruk

op het einde is er een verbod om kinderen te laten blijven zitten en krijgt iedereen, leerling is klant, een a-attest. Waarom steekt ge er als leerkracht dan zo veel energie in?
    nu hoort ge zelfs dat ze in A'pen kinderen uit het 4e leerjaar in eht middelbaar steken, op leeftijd er zetten heet dat dan.
    kan da genoeg Ndl om het 1e middelbaar te beginnen? natuurlijk niet, genoeg Frans? zeer zeker niet maar who care's
    kunnen ze volgen? ik vrees ervoor.
    maar in juni wel netjes een a attest want blijven zitten mag niet
    Klopt niet. Als ze in het vierde naar het middelbaar gaan, dan is dat omdat ze te oud zijn om in het lager te blijven en het weinig nut heeft om ze in het lager te houden (je zou ze daar eventueel nog wat in laten dubbelen).

In dat geval krijgen ze trouwens geen getuigschrift lager onderwijs en kunnen ze enkel naar de B-stroom.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    De extrapolatie van krokus- en paasvakantie naar grote vakantie is het enige dat mij enorm stoort aan de studie.
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Eigenlijk geven deze cijfers ook aan dat het verloningsmodel van deeltijdse leerkrachten herbeken zou moeten worden. In principe zou een deel van het loon als leerkracht een forfaitaire vergoeding moeten zijn voor de vaste hoeveelheid oudercontacten, klassenraden, administratie, etc. Nu krijg je als deeltijdse een deeltijds loon op basis van je aantal lesuren, daar waar ze in de praktijk veel voltijdse lesopdrachten dankzij paralleluren, makkelijkere vakken, etc. lichter uitvallen dan andere deeltijdse opdrachten. De verloning is m.a.w. dus ook niet in verhouding.
    Het is algemeen zo dat je door 4/5 te werken niet ineens 80% van een voltijdse werklast gaat doen. Dat is echt niet specifiek aan leerkrachten...
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

iTrader
    0
    Hoewel je hierin naar mijn gevoel ook wel gelijk zal hebben, betwijfel ik evengoed dat in de privé elke werknemer 8 uur per dag een productiviteitsniveau haalt dat boven "fysieke aanwezigheid" uitsteekt.
    Fair enough. Maar ze zullen wel aanwezig zijn op de werkvloer, zover komt het bij het onderwijspersoneel al niet.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Fair enough. Maar ze zullen wel aanwezig zijn op de werkvloer, zover komt het bij het onderwijspersoneel al niet.
    Waarom zouden privé-werknemers altijd aanwezig zijn op de werkvloer? Of is in de privé de werkvloer altijd waar ze werken, maar in de overheid enkel waar de vestigigngsplaats van de school is? Een poetsvrouw met dienstencheques, consultants of vele handelsvertegenwoordigers zie je ook niet 'op de werkvloer'.

Je enige argument tot op vandaag is dat je niet kan controleren of een leerkracht thuis aan het werk is. Net die controle waarvan men in de privé ook aan het afstappen is.

Ah, geef mijn vriendin gerust een 8 tot 5 job als leerkracht met een uurtje middagpauze en 32 dagen verlof. Ze tekent er direct voor. Tenminste als de overheid garandeert dat iedereen die leerkrachten continu wijst op hun 'weinig uren werk' al het verbeter- werk laat doen als die uren niet voldoende blijken te zijn. Wanneer wie het toezicht over de middag, de vele gesprekken met ouders, de aankopen voor de klas, etc zal doen, dat zullen we zien als de leerkracht zich buiten die uren niet meer zal moeten tonen.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Klopt niet. Als ze in het vierde naar het middelbaar gaan, dan is dat omdat ze te oud zijn om in het lager te blijven en het weinig nut heeft om ze in het lager te houden (je zou ze daar eventueel nog wat in laten dubbelen).
    In dat geval krijgen ze trouwens geen getuigschrift lager onderwijs en kunnen ze enkel naar de B-stroom.
    weinig nut? dit zegt mij dat de leerstof uit 5 en 6e lagere school blijkbaar geen tot weinig belang heeft om aan eht middelbaar te mogen/kunnen beginnen.
    wat is trouwens de reden dat ze al zo vaak zijn blijven zitten en niet konden volgen? is die reden nu verdwenen als je ze een paar jaartjes hoger zet?
    als elke kind toch moet slagen, niet mag blijven zitten en desnoods op leeftijd over mag gaan? waarom steek je daar als leerkracht nog zoveel uren energie in?

Pagina 3 van 44 Eerste 123456713 ... Laatste

Regels voor berichten