Pagina 2 van 25 Eerste 12345612 ... Laatste
    Vinceness's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Kan je eens snel uitleggen hoe een leerkracht op een week gemiddeld meer uren les geeft dan er lesuren in een week zijn? Of wordt er een andere definitie van lesgeven gehanteerd? Is lesgeven 'alles wat te maken heeft met de school' ?

Middelbaar, pak 36 lesuren van 50 minuten aan het meer extreme einde, dat is 30 uur, lager onderwijs is ongeveer 8:30 - 15:30 met een uur pauze en een halve woensdag, dus pak 34 uur ? Waar komen die 6-10 uur extra vandaan, je kan toch geen les geven terwijl er geen leerlingen zijn?
    Lesvoorbereidingen, bijscholingen, vergaderingen, ...

Een leerkracht zijn taak is veel meer dan gewoon de leerstof aan zijn of haar klas brengen. Het leerplichtonderwijs is ook nog de enige onderwijsvorm waar ze de opdracht puur uitdrukken in "uren les" en niet in "uren werk", op hogescholen bv. wordt er al langer dan vandaag gebruik gemaakt van de 38-urenweek. Er wordt dan grosso modo gerekend dat elk lesuur ongeveer een uur voorbereiding, administratie, klassenraad etc. met zich meebrengt.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Vinceness Bekijk bericht
    Lesvoorbereidingen, bijscholingen, vergaderingen, ...

Een leerkracht zijn taak is veel meer dan gewoon de leerstof aan zijn of haar klas brengen. Het leerplichtonderwijs is ook nog de enige onderwijsvorm waar ze de opdracht puur uitdrukken in "uren les" en niet in "uren werk", op hogescholen bv. wordt er al langer dan vandaag gebruik gemaakt van de 38-urenweek. Er wordt dan grosso modo gerekend dat elk lesuur ongeveer een uur voorbereiding, administratie, klassenraad etc. met zich meebrengt.
    Ok, dus niet les geven. Dus de conclusie is dat het een job is met een gewoon aantal uren.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ok, dus niet les geven. Dus de conclusie is dat het een job is met een gewoon aantal uren.
    Klopt, maar door het systeem van opdrachten uit te drukken in lesuren (en de fixatie op hun verlof, terwijl gemotiveerde leerkrachten gebruik maken van die tijd om hun lessen te updaten) lijkt het alsof leerkrachten een makkelijk halftijds jobke hebben dat dik betaalt.

Het statuut heeft veel voordelen, 't zijn nog altijd ambtenaren, maar het is ergens toch logisch dat je niet vandaag een job als leerkracht kan aanvaarden en dan volgende week maandag er al ineens staat met een goed pedagogisch onderbouwde les over een bepaald thema waarin je een specifieke competentie probeert aan te leren? Daar kruipt tijd in. Als je het goed wil doen, tenminste maar als je je job in de privé niet goed wil doen, ben je er ook maar 20-25 uur per week écht mee bezig.

Exorikos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Een leerkracht heeft blijkbaar een gewone job met gewone uren. Wie had dat gedacht.

Het enige dat ik kwalijk vond is dat veel leerkrachten aangaven dat de koffiepauze meer vergaderen wordt. Dat is op lange termijn niet goed.
    Physics is like sex: Sure, it may have practical results, but that is not the reason we do it. ~ R. Feynman
    All science is either physics or stamp collecting. ~ E. Rutherford
    S'il est vrai qu'on construit des cathédrales aujourd'hui dans la Science, il est bien dommage que les gens n'y puissent entrer, ne puissent pas toucher les pierres elles-mêmes.

Kennaah's schermafbeelding
    iTrader
    166 (100%)
    Ik zou het toch niet willen doen leerkracht zijn in dit huidig klimaat.

Ouders nemen voor het minste advocaat onder de arm om alles aan te klagen, directies die steeds minder achter leerkrachten staan, jongeren die amper opgevoed worden en krapul zijn, ministers die precies nooit naar school zijn gegaan, bepampering onderwijs, etc...
    Om dan nog maar te zwijgen over werkzekerheid voor starters.

Kan wel snappen dat ze de uren objectief willen maken, om aan Crevits te tonen dat de druk hoog aant worden is en er iets aan gedaan moet worden.
    MJa da mens kan ni eens tot 10 tellen, laat staan dat die onderzoek begrijpt.
    3DS Friendscode: 0834-2425-2785
    PSN: gogeta-san

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exorikos Bekijk bericht
    Een leerkracht heeft blijkbaar een gewone job met gewone uren. Wie had dat gedacht.

Het enige dat ik kwalijk vond is dat veel leerkrachten aangaven dat de koffiepauze meer vergaderen wordt. Dat is op lange termijn niet goed.
    Bij leerkrachten is iedere vergadering niet meer dan een lange koffiepauze.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Bij leerkrachten is iedere vergadering niet meer dan een lange koffiepauze.
    Ik ken privébedrijven waar dat meer van toepassing is.

Vergaderen over zaken zoals opleidingsonderdelen, leerplannen, besteden van financiële middelen, invullen van het lessenpakket, begeleiding van probleemstudenten (in alle betekenissen van het woord), ...

't Is toch iets anders dan mijn eerste CPBW waar een "belangrijk" agendapunt was dat 3 bedienden klaagden over de kwaliteit van hun muis en een ergonomisch exemplaar wensten.

KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Eigenlijk geven deze cijfers ook aan dat het verloningsmodel van deeltijdse leerkrachten herbeken zou moeten worden. In principe zou een deel van het loon als leerkracht een forfaitaire vergoeding moeten zijn voor de vaste hoeveelheid oudercontacten, klassenraden, administratie, etc. Nu krijg je als deeltijdse een deeltijds loon op basis van je aantal lesuren, daar waar ze in de praktijk veel voltijdse lesopdrachten dankzij paralleluren, makkelijkere vakken, etc. lichter uitvallen dan andere deeltijdse opdrachten. De verloning is m.a.w. dus ook niet in verhouding.

Straddle's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Een gemiddelde leerkracht spendeert gemiddeld, incl vakanties, 39uur en 13 minuten per week aan lesgeven. Een voltijdse leerkracht spendeert 41u en 11 minuten. Vandaar het verschil in sommige artikels.
    Ik zou wel eens willen zien hoeveel leerkrachten hier effectief aan komen, als het 10% is zal het veel zijn.
    Kijk liever eens hoeveel uren ze effectief voor de klas staan, hoeveel uren ze binnen de schoolmuren doorbrengen en op schoolgerelateerde trips. Laat alles er even uit wat ze beweren thuis nog te doen. Komen we dan aan de 28 uur? Ik kan mijn fulltime job als bediende niet minder dan 40 uur aanwezig zijn op mijn werk (arbeidsreglement) en dan tel ik nog niet alle uren erbij die ik s'avonds thuis nog doe of in het weekend ermee bezig ben.

iTrader
    0
    los van alle werkdruk

op het einde is er een verbod om kinderen te laten blijven zitten en krijgt iedereen, leerling is klant, een a-attest. Waarom steekt ge er als leerkracht dan zo veel energie in?
    nu hoort ge zelfs dat ze in A'pen kinderen uit het 4e leerjaar in eht middelbaar steken, op leeftijd er zetten heet dat dan.
    kan da genoeg Ndl om het 1e middelbaar te beginnen? natuurlijk niet, genoeg Frans? zeer zeker niet maar who care's
    kunnen ze volgen? ik vrees ervoor.
    maar in juni wel netjes een a attest want blijven zitten mag niet

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door KnightOfCydonia Bekijk bericht
    Eigenlijk geven deze cijfers ook aan dat het verloningsmodel van deeltijdse leerkrachten herbeken zou moeten worden. In principe zou een deel van het loon als leerkracht een forfaitaire vergoeding moeten zijn voor de vaste hoeveelheid oudercontacten, klassenraden, administratie, etc. Nu krijg je als deeltijdse een deeltijds loon op basis van je aantal lesuren, daar waar ze in de praktijk veel voltijdse lesopdrachten dankzij paralleluren, makkelijkere vakken, etc. lichter uitvallen dan andere deeltijdse opdrachten. De verloning is m.a.w. dus ook niet in verhouding.
    Dat vind ik eigenlijk wel een goed punt. Er is maar een onderdeel van hun werk dat deeltijds is, en een deel blijft volgens mij gewoon voltijds. Dat kan je moeilijk echt fair noemen.

iTrader
    0
    Ik ken privébedrijven waar dat meer van toepassing is.

Vergaderen over zaken zoals opleidingsonderdelen, leerplannen, besteden van financiële middelen, invullen van het lessenpakket, begeleiding van probleemstudenten (in alle betekenissen van het woord), ...
    Bij ons gingen ze daar ook eens over vergaderen voor de aanvang van het schooljaar. Om 9 uur was afgesproken. Pas om 10 uur waren ze met 6 man voltallig. En daarna wou men eerst nog warme chocobroodjes uit de oven als ontbijt om vervolgens de hele dag door te leuteren over koetjes en kalfjes waardoor niet 1 van deze punten volledig afgewerkt geraakt is.
    Dat waren dan collectief 48 werkuren naar de riool gespoeld, de sukkelaar met barstende hoofdpijn die achteraf nog het verslag moest schrijven niet meegeteld.

Leerkracht is 1 van de zeldzame jobs zonder benchmarking of een rechtstreekse baas die wat druk op de ketel zet waardoor men op hun duizendste gemak en grotendeels thuis kunnen werken. Voor iemand die in de prive werkt is het hemeltergend gebrek aan doeltreffendheid en timemanagement waarmee leerkrachten werken een grotere oorzaak van burnout dan 'te hoge werkdruk'.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straddle Bekijk bericht
    Ik zou wel eens willen zien hoeveel leerkrachten hier effectief aan komen, als het 10% is zal het veel zijn.
    Kijk liever eens hoeveel uren ze effectief voor de klas staan, hoeveel uren ze binnen de schoolmuren doorbrengen en op schoolgerelateerde trips. Laat alles er even uit wat ze beweren thuis nog te doen. Komen we dan aan de 28 uur? Ik kan mijn fulltime job als bediende niet minder dan 40 uur aanwezig zijn op mijn werk (arbeidsreglement) en dan tel ik nog niet alle uren erbij die ik s'avonds thuis nog doe of in het weekend ermee bezig ben.
    Dan bekijk je slechts de uren van een deel van hun takenpakket, zoals aangegeven. Dan is het inderdaad moeilijk om tot een voltijdse opdracht te komen

iTrader
    0
    Dan bekijk je slechts de uren van een deel van hun takenpakket, zoals aangegeven. Dan is het inderdaad moeilijk om tot een voltijdse opdracht te komen
    Al die extra taken bedelen ze zichzelf om toch maar hun verworven rechten te kunnen behouden.
    Bovendien slaan ze om diezelfde reden alle voorstellen tot efficiëntiewinst door afbouw van hun administratieve taken af.

In principe zou zelfs een startende voltijdse leerkracht tussen 8 uur 's morgens en en 5 uur 's avonds al hun werk gedaan moeten krijgen exclusief die paar avonden oudercontacten en vergaderingen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    In principe zou zelfs een startende voltijdse leerkracht tussen 8 uur 's morgens en en 5 uur 's avonds al hun werk gedaan moeten krijgen exclusief die paar avonden oudercontacten en vergaderingen.
    Tussen 8 en 5 uur is evengoed een werkweek van ~40 uur

Pagina 2 van 25 Eerste 12345612 ... Laatste

Regels voor berichten