Bekijk resultaten enquête: Zomeruur, winteruur, of alles bij het oude?

Aantal stemmers
104. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • Altijd zomeruur

52 50,00%
  • Altijd winteruur

36 34,62%
  • Blijven afwisselen

16 15,38%
Pagina 14 van 14 Eerste ... 41011121314
    Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven

Voor echte avondmensen doet dit er wel toe, wanneer men hen probeert wijs te maken dat ze baat hebben bij permanent een uur vroeger opstaan.
    Biologische ritme hangt ook in grote mate af van sociale cues en niet alleen van daglicht. Dus volgens mij is dit toch wat kort door de bocht.

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    57 Post(s)
    Zou het niet kunnen dat het grootste deel van de argumenten tégen UTC+4 óók stand houden tegen UTC+2?
    Ik twijfel er niet aan dat jouw argumenten tegen UTC+4 voor jou ook gelden tegen UTC+2.
    Dat betekent echter niet dat mijn voorkeur voor UTC+2 ineens ook een voorkeur voor UTC+4 impliceert. Of dat het feit dat ik UTC+4 niet wil, dan maar ineens mijn voorkeur voor UTC+2 invalideert.

Voor echte avondmensen doet dit er wel toe, wanneer men hen probeert wijs te maken dat ze baat hebben bij permanent een uur vroeger opstaan.
    Neen, de wetenschappelijke definitie van "avondmens" doet er niet toe want die term werd ook niet volgens die wetenschappelijke definitie gebruikt in deze. Dat zie toch ook wel?
    Alweer: het punt was dat die persoon een voorkeur heeft voor langer licht 's avonds. Of je dat dan avondmens of niet noemt maakt verder weinig uit. Die voorkeur is wat ze is en gaat niet plots weg omdat dat woord avondmens er wetenschappelijk gezien niet mag opgekleefd worden.

Het spijt me dat een leestlijst met wetenschappellijke publicaties opstellen iets langer duurt dan een gevoel uiten.
    Wacht even, om de wetenschappellijke definitie van het woord "avondmens" te geven is het nodig om een leeslijst met wetenschappelijke publicaties op te stellen? Als dat echt zo is, vind je het dan serieus redelijk van je dat je over de wetenschappelijke definitie daarvan gaat doorbomen in een gewone thread over voorkeuren waarin iemand dat woord gebruikt zoals het simpelweg in de volksmond gebruikt wordt?

Ik vraag hier niet om een bewijs over de wetenschappelijke effecten van het verschuiven van bioritme ten opzichte van de zonnestand he. Ik vraag om een definitie van het woord "avondmens".
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Biologische ritme hangt ook in grote mate af van sociale cues en niet alleen van daglicht. Dus volgens mij is dit toch wat kort door de bocht.
    Daglicht is primordiaal voor onze cyclus van slapen en waken. Dat de industriële revolutie dit op z'n kop heeft gezet, doet daar geen afbreuk aan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Ik twijfel er niet aan dat jouw argumenten tegen UTC+4 voor jou ook gelden tegen UTC+2.
    Dat betekent echter niet dat mijn voorkeur voor UTC+2 ineens ook een voorkeur voor UTC+4 impliceert. Of dat het feit dat ik UTC+4 niet wil, dan maar ineens mijn voorkeur voor UTC+2 invalideert.
    Opnieuw: het gaat hier niet om mijn argumenten of gevoel, wel over wat met wetenschappelijke onderbouwing de optimale keuze is.

Neen, de wetenschappelijke definitie van "avondmens" doet er niet toe want die term werd ook niet volgens die wetenschappelijke definitie gebruikt in deze. Dat zie toch ook wel?
    Conflatie van termen maakt een inhoudelijke discussie anders wel enorm moeilijk.

Wacht even, om de wetenschappellijke definitie van het woord "avondmens" te geven is het nodig om een leeslijst met wetenschappelijke publicaties op te stellen?
    Ja, want het gaat om complexe materie. Als je een eenvoudige definitie wilt van een avondmens: iemand wiens melatoninepiek later op de biologische dag valt dan gemiddeld waardoor hij van nature later zal opstaan en pas later slaperig wordt.

iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    57 Post(s)
    Opnieuw: het gaat hier niet om mijn argumenten of gevoel, wel over wat met wetenschappelijke onderbouwing de optimale keuze is.
    Deze thread gaat letterlijk over voorkeuren. Wetenschappelijke argumentatie kan perfect gebruikt worden om je voorkeur op te baseren, maar dat verandert niet per sé iets aan voorkeuren van anderen. En anderen kunnen perfect een voorkeur hebben voor UTC+2 terwijl ze niet naar UTC+4 willen.

Conflatie van termen maakt een inhoudelijke discussie anders wel enorm moeilijk.
    Wat het vooral moeilijk maakt is moedwillig negeren en blijven negeren wat iemand bedoelt (en ja, dat was heel duidelijk) omdat die een woord heeft gebruikt op een manier waarop het wetenschappelijk niet correct is.

Niet iedereen is op de hoogte van de volledige wetenschappelijke impact van het gebruik van dergelijk woord. Het getuigt van weinig welwillendheid in de discussie dat je dat niet wil inzien, zeker wanneer het punt duidelijk was.

Ja, want het gaat om complexe materie. Als je een eenvoudige definitie wilt van een avondmens: iemand wiens melatoninepiek later op de biologische dag valt dan gemiddeld waardoor hij van nature later zal opstaan en pas later slaperig wordt.
    Bedankt.

Nesjamag's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    8 Post(s)
    Een latere zonsopgang zorgt voor meer verkeersongevallen in de ochtendspits. Het is maar wat je echt belangrijk acht.
    Van discussies over dit onderwerp paar jaar geleden herinner ik mij dat de toename van ongevallen in ochtendspits minder is dan de afname in ongevallen in avondspits.
    Mensen zijn meer vermoeid na het werk, en minder licht leidt daar blijkbaar tot meer ongevallen dan minder licht in de ochtend.
    Unlimited Potential!

ShApeBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Mijn eerste keuze zou winteruur zijn, al begin ik nu ook te twijfelen wat gemakkelijker zou zijn, de meeste activiteiten gebeuren na het werk en dan is het inderdaad wel leuker dat je dit in daglicht kan doen. zoals iemand hierboven zei, het is in september toch leuk dat het tot +- 8h klaar is en je nog kan fietsen.
    Nadeel is dan weer dat het langer donker blijft.
    Als je het dan toch goed wil doen, maak van middag daadwerkelijk het midden van de dag, en pas alle uren hierop aan.
    Het bestaande systeem was toch zo slecht nog niet

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Daglicht is primordiaal voor onze cyclus van slapen en waken. Dat de industriële revolutie dit op z'n kop heeft gezet, doet daar geen afbreuk aan.
    Zo simpel is het toch allemaal niet. Je hebt een natuurlijke cyclus, die in grote mate afhangt van daglicht maar ook van andere inputs (anders zouden blinde mensen een totaal verstoord ritme hebben, quod non).

Daar tegenover staat het conventionele, sociale ritme (wat in de moderne tijd inderdaad veel meer rigide is geworden, maar zeker niet afwezig was voor de IR). Beide staan niet volledig los van elkaar, juist door het feit dat die natuurlijke cyclus ook beïnvloed wordt door sociale clues.

Heel de discussie bevindt zich in dit spanningsveld. Maar stellige uitspraken doen over het effect van bepaalde wijzigingen, daar zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn. Avondmensen (maar in hoeverre is dit een vast gegeven?) zouden cp inderdaad slechter af zijn met zomeruur in de winter, gegeven de impact van het licht. Maar de invloed van de sociale ordening mag niet onderschat worden. Daarmee vind ik je uitspraken te stellig.

Overigens, als je alleen kijkt naar het daglichteffect, dan is het behouden van de uurverandering de beste optie toch? Die laat immers toe om in beperkte mate het daglichtpatroon te volgen, ondanks onze rigide sociale ritme. In de zomer vroeger opstaan, in de winter later...

straight_six's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Maar dan kiest dus een bepaalde groep (laten we ze "de zomeruuraanhangers" noemen) wel de werkuren voor de rest? Want ik ken evengoed mensen die liever 's morgens in daglicht naar het werk rijden. Toevallig heb ik vanochtend nog gedacht: "pfff, het is zo lang donker 's morgens, daar wordt ge depressief van"...

In de zomer (de moment dat het zomeruur geldt), is het 's avonds licht tot 22u, wat doe je in godsnaam tussen 21u en 22u waar je nog daglicht voor nodig hebt?
    Ik weet niet hoe laat jij begint met werken, maar tegen half november is het toch al weer donker als ik naar mijn werk vertrek..

Op die paar weken dat het wat klaarder is smorgens gaat het nu toch ook niet komen zeker?

Daartegenover staat wel dat het heel de zomer om 5u smorgens al klaar zal zijn en dat het om 21u al donker zal zijn. Als het dan weer een hittegolf is mag je dan buiten in het donker gaan zitten en opeten zijn van de muggen terwijl je nu toch tot 22u buiten kan zitten.

En een uur vroeger op staan en gaan werken maakt niet veel uit als je kinderen van school moet halen en andere verplichtingen hebt die op een bepaald uur moeten gebeuren.

Als jij in het daglicht naar je werk wil rijden kun je simpelweg ook gewoon een uur later beginnen werken als je je eigen theorie volgt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ShApeBE Bekijk bericht
    Mijn eerste keuze zou winteruur zijn, al begin ik nu ook te twijfelen wat gemakkelijker zou zijn, de meeste activiteiten gebeuren na het werk en dan is het inderdaad wel leuker dat je dit in daglicht kan doen. zoals iemand hierboven zei, het is in september toch leuk dat het tot +- 8h klaar is en je nog kan fietsen.
    Nadeel is dan weer dat het langer donker blijft.
    Als je het dan toch goed wil doen, maak van middag daadwerkelijk het midden van de dag, en pas alle uren hierop aan.
    Het bestaande systeem was toch zo slecht nog niet
    Da's toch wat winteruur (ongeveer) is? Evenveel daglicht voor de middag als na de middag?

Général Zantas's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Een latere zonsopgang zorgt voor meer verkeersongevallen in de ochtendspits. Het is maar wat je echt belangrijk acht.
    In December-Januari is de ochtendspits meer dan de helft in het donker anyway, dat kleine percentage extra dat er bijkomt, is dus een minderheid. Ook de avondspits in de maanden is bijna compleet in den donkere, met de zonsondergang gemiddeld rond 16h30. Als je daar zomertijd toepast, heb je MEER winst dan in de ochtend.
    le Général Zantas, dictateur de Palombie

DBK's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Zomeruur, geen discussie mogelijk voor mij.
    Lekker lang licht in de avond is onbetaalbaar. Ik sta toch altijd op in het donker, zomer- of winteruur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Amen

Mensen blijven ook makkelijker aan het sporten, enkel ten goede voor de maatschappij!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door straight_six Bekijk bericht
    Zomeruur. Anders is het in september al bijna donker aan het worden om 19u terwijl ik nu nog mooie fiets ritjes na het werk kan doen.

Wat heb je aan die uur extra zon/licht als je toch op het werk zit? En in de winter is het sowieso donker smorgens gelijk hoe, dan heb ik liever mooie lange zomeravonden.

Wat deze medefietsers zeggen! Dat uurtje langer licht geeft voor mij meer opties om 's avonds buitenactiviteiten te gaan doen.

In de zomer (de moment dat het zomeruur geldt), is het 's avonds licht tot 22u, wat doe je in godsnaam tussen 21u en 22u waar je nog daglicht voor nodig hebt?
    Fietsen of wandeling gaan doen. Of gewoon gezellig buiten zitten in de lounge en genieten van de zomer en het daglicht met een glaasje rode wijn in de hand

Ik werk in shiften en werk vaak in een bunker zonder daglicht. Elk uurtje langer licht in de namiddag in de winter is voor mij mooi meegenomen. (Na de vroege of met de nacht zie pas rond 14u voor het eerst daglicht).

Laatst gewijzigd door DBK; 21 oktober 2020 om 18:09

iTrader
    35 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Maar dan kiest dus een bepaalde groep (laten we ze "de zomeruuraanhangers" noemen) wel de werkuren voor de rest? Want ik ken evengoed mensen die liever 's morgens in daglicht naar het werk rijden. Toevallig heb ik vanochtend nog gedacht: "pfff, het is zo lang donker 's morgens, daar wordt ge depressief van"...

Ik ben er zo eentje. Ik sta liever op als het reeds klaar is (daglicht), dit sluit beste aan bij m'n bioritme. Ik vind het minder erg om thuis te komen als het donker is. Ten andere ik ben een pendelaar, dus thuis komen in de winter voor donker (zomer/of winteruur) is toch niet echt een optie. Moeten opstaan wanneer er nog geen daglicht is daarentegen, word ik niet echt vrolijk van. Meestal begeef ik mij in de winter dan ook later naar kantoor en sta ik 's zomers iets vroeger op.

iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)
    En nu steekt het mij al tegen dat het zo vroeg donker wordt

t511413's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    awel ja viel me ook direct op

blijf gewoon op 1 tijd keuze, niets switchen