Pagina 83 van 83 Eerste ... 33737980818283

Discussie: Mobiliteit

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dus, met confederalisme/onafhankelijkheid zal er niets aan de problemen veranderen. Wat wel een uitweg kan zijn voor die problemen, daarop zeg je dan 'Never gonna happen, en maar goed ook'. Begrijpe wie begrijpen kan.

Jullie willen dus liever de problemen betonneren, dan oplossen. Raar.
    Ja want het allerbelangrijkste in dit land zijn die twee stadsboulevards daar in Brussel. Daarvoor gaan we inderdaad heel het land blokkeren en in totale onbestuurbaarheid gooien. Wat daar in Brussel nu gebeurt kan mij eerlijk gezegd niks schelen.

Er zijn heel wat belangrijkere zaken in dit land en we moeten vlamingen en walen gewoon het bestuur kunnen geven waarvoor ze stemmen. En nu krijgen beide landsdelen dat niet en je ziet het resultaat. Federaliseren zou dit alleen maar erger maken.

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sir.Killalot Bekijk bericht
    Ik heb intussen wel nog altijd geen antwoord gekregen over de vraag hoe in uw utopisch confederaal België of onafhankelijk Vlaanderen er ook maar een sikkepit zou veranderen aan het mobiliteitsdispuut tussen Vlaanderen en Brussel dat we nu zien.

Dat is gewoon pure naïviteit.
    Ik heb toch nooit gezegd dat alle problemen opgelost zouden zijn? Voor zaken die over verschillende gewesten lopen, moet ge zowiezo samenwerken. Of het nu binnen de regering is via een regeerakkoord of een akkoord tussen gewesten, zowiezo moet ge samenwerken. Net omdat er zoveel verschillen en conflicten zijn, lijkt het mij de logica om die zoveel als mogelijk uit de weg te gaan door alles over te hevelen naar de deelstaten. Op zen minst kunt ge dan gewoon beleid voeren over 98% van de zaken. Over die 2% zoals de nachtvluchten of mobiliteit die impact heeft op meerdere gewesten of de NMBS, gaat ge altijd discussie hebben en dat kunt ge niet vermijden. Communautaire discussies over die andere 98% kunt ge wel al vermijden door die over te hevelen naar de deelstaten. Lijkt me toch al een hele verbetering niet?

Het verschil in dat model is dat het een model van samenwerken betreft. Wanneer meerdere partijen eg. gewesten een meerwaarde zien in samenwerken en er voordeel uithalen, gaan ze dat doen. Nu werkt ge in een model waar de walen de vlamingen blokkeren en niets wil gunnen en er nooit iets beweegt want alles is communautair in dit land.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 11 februari 2019 om 00:19

Fizmo's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Asateo Bekijk bericht
    Euhm... Wie heeft het enkel over de walen? Dat stoort me soms aan sommige rechtse denkers. De Vlamingen dit en dat. Ik ben Vlaming en ik ga niet akkoord. We leven in een democratie, dus 50% van de stemmen is nodig. Dat NVA de grootste is betekent niet dat ze automatisch mag meeregeren, zeker na de de laatste maanden zullen de andere partijen 2 maal nadenken.
    Een coalitie van 50% is al wat democratisch nodig is.

Verder heeft Killalot een punt, je antwoordt niet op de vraag hoe dat dan met mobiliteit moet. Of met Brussel. Je suggereert dat ik illusies koester, imo heb je nood aan een spiegel.
    En wat is er democratisch aan het feit dat er meer stemmen nodig zijn voor een vlaamse federale zetel dan voor een franstalige federale zetel? Wat is er democratisch aan het feit dat wanneer vlaanderen een staatshervorming wenst of meer bevoegdheden wil, ze een meerderheid aan franstalige kant nodig heeft? Vlaanderen kan gewoon geen institutionele wijzigingen doen zonder franstalige meerderheid. Dat is wel democratisch dan? De meerderheid van het land die gegijzeld wordt door allerhande grendels door een Franstalige minderheid. Yep, zeer democratisch.

Op vlaams niveau zal een partij met 30% van de stemmen quasi altijd in de meerderheid zitten. De eerste zet is aan de grootste partij en met 1 of hooguit 2 andere partijen heb je een meerderheid. Punt. En die meerderheid kan wordt meestal zeer snel gevormd. Als ge natuurlijk 2 verschillende democratieën moet beginnen samenvoegen, en beide hebben een partij met 30% van de stemmen is de kans reëel dat er één van de twee (of mss zelfs beide) niet bij is wanneer ze aan verschillende kanten van het politieke spectrum staan. Dat is zowel voor vlaanderen als voor Wallonië in dat geval niet het beleid waarvoor ze stemmen.
    Laatst gewijzigd door Fizmo; 11 februari 2019 om 00:30

Asateo's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Voor alle duidelijkheid: ik heb niet gezegt dat het huidige systeem perfect is. Ik vind ook dat er onrechtvaardigheden in zitten. Alleen zie ik confederalisme niet als de oplossing. De dingen die jij aanhaalt kunnen ook gewoon in een federale staatshervorming aangepast worden.
    Dat een minderheidsgroep rechten heeft die willekeur over hun tegengaan is nu ook weer niet altijd slecht (zie geschiedenis).

Natuurlijk is het waarschijnlijk dat een partij met 30% in de regering zit. Het hoeft echter niet, en daar is democratisch niets mis mee.
    All the world’s a stage, And all the men and women merely players. - W. Shakespear

jack|herrer's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Asateo Bekijk bericht
    De dingen die jij aanhaalt kunnen ook gewoon in een federale staatshervorming aangepast worden.
    Dat lukt dus niet met walen in een regering. Die willen hier niet aan mee werken.
    Homer J Simpson: Stupid risks are what make life worth living.

xboxLive: StannekeS

SomeDude's schermafbeelding
    iTrader
    0
    En binnenkort mogen we nog eens extra betalen om op Waalse wegen te rijden wss

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fizmo Bekijk bericht
    En wat is er democratisch aan het feit dat er meer stemmen nodig zijn voor een vlaamse federale zetel dan voor een franstalige federale zetel?
    Feitelijke onzin. Het is niet omdat dit door de uitslag van de verkiezingen zo was, dat dit ook per se nodig is.

Door de toevalligheden van afronding en minder opkomst in Wallonië, is dat nu zo

Dat laatste zou je als ondemocratisch claimen,maar het recht om niet te stemmen zonder dat dit een negatief resultaat heeft voor de vertegenwoordiging van je gebied is perfect democratisch te verantwoorden. Je stelt voor de vertegenwoordigers van AL je inwoners, niet enkel van de meerderjarigen die stemden.
    “Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan.”
    Pippi L.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 83 van 83 Eerste ... 33737980818283

Regels voor berichten