Pagina 70 van 70 Eerste ... 20606667686970

Discussie: Mobiliteit

iTrader
    0
    Ik weet niet wanneer en waarom de woon-werkvergoedingen zijn ingevoerd, maar waarschijnlijk was dat ook gewoon een achterpoortje om werknemers op een fiscaal meer gunstige manier te kunnen vergoeden in plaats van extra (zwaarbelast) brutoloon?

Ik vind die wetgeving ook zo vermoeiend complex. Ik heb een bedrijfswagen maar kom elke dag met de fiets werken (vroeger had ik mijn wagen echt nodig. Na een functieverandering en verhuis eigenlijk niet meer, maar ik heb mijn wagen mogen behouden). Ik krijg dus nu ook een fietsvergoeding (weliswaar beperkt, ik woon niet zo heel ver van m'n werk). Op het einde van m'n leasecontract ga ik waarschijnlijk in cash-for-car stappen (hoewel zelfs HR niet helemaal zeker is hoeveel ik extra netto zou krijgen) maar...dan raak ik ook mijn fietsvergoeding kwijt.
    Los van het feit of iemand met een bedrijfswagen een fietsvergoeding moet krijgen (ik ben ook maar een werknemer die op het einde van de maand zo weinig mogelijk belastingen wil betalen) is het toch contradictorisch om zowel een aanmoediging als een afstraffing in het systeem te steken wanneer je je wagen inlevert.

Herman De Croo's schermafbeelding
    iTrader
    10 (100%)
    Iemand met een bedrijfswagen moet zeker een fietsvergoeding krijgen. Anders is er werkelijk 0.0 stimulans om met de fiets te komen.
    10% korting bij alle hotels op booking.com via deze link

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik weet niet wanneer en waarom de woon-werkvergoedingen zijn ingevoerd, maar waarschijnlijk was dat ook gewoon een achterpoortje om werknemers op een fiscaal meer gunstige manier te kunnen vergoeden in plaats van extra (zwaarbelast) brutoloon?

Da's ingevoerd omdat de Belgische overheid absoluut de belastingen op inkomen niet wil laten dalen maar aan de andere kant wel heel erg bereid is om allerlei soorten van inkomen (zoals vergoedingen woon-werkverkeer en heel het bedrijfswagen gebeuren) uit de loondefinitie te halen en anders, voordeliger, te belasten. o.a. Daardoor is Belgische payroll misschien wel de meest complexe ter wereld geworden, met Frankrijk, Italië en Spanje als potentiële uitdagers.

Pagina 70 van 70 Eerste ... 20606667686970

Regels voor berichten