Pagina 6 van 208 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Discussie: Mobiliteit

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dus jouw voorstel is: Niet moeilijk doen. Laat al het verkeer door jullie tuin komen, en jullie krijgen geen enkele toegeving om het leefbaarder te maken? Dat lijkt me niet bepaald hoe een gemeenschap werkt.
    Ik heb geen voorstel gedaan dus ik begrijp niet goed waarom je dat aan mij toeschrijft. Maar ik ben het eens dat een gemeenschap geven en nemen is.

De kern van mijn ongenoegen zit hem in hoe de gemeenschap wordt verplicht op te draaien voor een oplossing voor het probleem van de leefbaarheid dat voortvloeit uit wat essentieel chantage van een overheid door een kleine verzameling actiegroepen is.

Die oplossing moet in proportie zijn tot de grootte van het probleem. En die groteorde is in mijn ogen, en ik denk in die van veel andere Vlamingen, niet die van miljarden en miljarden investeringen puur en alleen om de leefbaarheid op te krikken.

Want ik blijf er op terugkomen, die 1.250 miljard is nog maar het topje. Iedereen kan krasse uitspraken doen en ik heb geen kennis van het dossier, maar Loser, je kan toch zelf ook wel aanvoelen dat we hier naar een veelvoud van dat bedrag zullen evolueren. Of het zal de eerste keer zijn in de geschiedenis van grote projecten dan men jaren voor de oplevering correct heeft gebudgetteerd.

Leefbaar Antwerpen? Zeker. Iedereen heeft daar recht op. Maar moet dat miljarden kosten? Daar ga ik niet in mee.

Hopelijk maakt dat mijn positie nu helder.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Ik heb geen voorstel gedaan dus ik begrijp niet goed waarom je dat aan mij toeschrijft. Maar ik ben het eens dat een gemeenschap geven en nemen is.

De kern van mijn ongenoegen zit hem in hoe de gemeenschap wordt verplicht op te draaien voor een oplossing voor het probleem van de leefbaarheid dat voortvloeit uit wat essentieel chantage van een overheid door een kleine verzameling actiegroepen is.

Die oplossing moet in proportie zijn tot de grootte van het probleem. En die groteorde is in mijn ogen, en ik denk in die van veel andere Vlamingen, niet die van miljarden en miljarden investeringen puur en alleen om de leefbaarheid op te krikken.

Want ik blijf er op terugkomen, die 1.250 miljard is nog maar het topje. Iedereen kan krasse uitspraken doen en ik heb geen kennis van het dossier, maar Loser, je kan toch zelf ook wel aanvoelen dat we hier naar een veelvoud van dat bedrag zullen evolueren. Of het zal de eerste keer zijn in de geschiedenis van grote projecten dan men jaren voor de oplevering correct heeft gebudgetteerd.

Leefbaar Antwerpen? Zeker. Iedereen heeft daar recht op. Maar moet dat miljarden kosten? Daar ga ik niet in mee.

Hopelijk maakt dat mijn positie nu helder.
    Klopt wat je daar zegt over die budgetten.

In Madrid is hun overkappingsproject van een 6-tal kilometer geraamd op 4 miljard euro. Ondertussen lopen de kosten op tot boven de 10 miljard euro, and still counting. Daardoor is Madrid blijkbaar de Spaanse stad geworden met de grootste schuldenberg. (Kijk, in Spanje is er blijkbaar geen bevoegdheidsvermenging!)
    Het is dus niet onrealistisch om overkappingsprojecten te ramen op een slordige 1,5 à 2 miljard per kilometer. En dit allemaal niet om het probleem aan te pakken, maar gewoon te camoufleren. Weg te moffelen.

Hoeveel elektrische auto's kun je daarmee kopen? Hoeveel fietsvergoeding kun je daarmee geven? Enzovoort. Om de problemen daadwerkelijk aan te pakken, en over het ganse land voor alle miljoenen inwoners te reduceren en tegelijkertijd het klimaat ook vooruit te helpen. Dàt zou visie zijn.

We zijn weer goed bezig in dit landje.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Ik denk dat vele ook de druk onderschatten die Antwerp ondergaat. Het is en blijft het industriële hart van België. Daarnaast is de ring ook gewoon het belangrijkste knooppunt van Vlaanderen.
    Dus ja investeringen naar de leefbaarheid in de stad toe zijn noodzakelijk en fair.

Maar of het in de vorm van overkappingen en andere hocus pocus moet zijn. Dat is een andere discussie. Op voorhand weet je al dat je die raming maal 3 mag doen. En ik denk dat de prioriteit moet liggen bij de verkeerschaos. En dat Antwerpen ook gerust enkele projecten gewoon zelf kan financieren. Ik zie daar projecten tussenstaan die weinig met de ring te maken hebben nog. Dat de buurt rond het sportpaleis onveilig is dat weet iedereen, maar dat komt niet omdat de ring daar ligt. Waarom dit dan uit de Vlaamse kas moet komen is mij wel een raadsel.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avilowca Bekijk bericht
    Ik kan me wel vinden in je post hoor, en ik kan je standpunt zeker wel begrijpen.
    Maar deze zin... De chantage van een overheid door een kleine verzameling actiegroepen. Actiegroepen die breed gedragen zijn en de steun van een groot deel van de (plaatselijke) inwoners hebben. In hoeverre verschilt de actiegroep dan van een ander democratisch proces? Is toch net een grote burgerparticipatie, waar in een ander topic net voor gepleit werd.

Of het het slimste gebruik is van centen voor dat doel, daar spreek ik me niet over uit. Want eerlijk gezegd: Ik zou het niet weten.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht

In Madrid is hun overkappingsproject van een 6-tal kilometer geraamd op 4 miljard euro. Ondertussen lopen de kosten op tot boven de 10 miljard euro, and still counting. Daardoor is Madrid blijkbaar de Spaanse stad geworden met de grootste schuldenberg. (Kijk, in Spanje is er blijkbaar geen bevoegdheidsvermenging!)
    Het is dus niet onrealistisch om overkappingsprojecten te ramen op een slordige 1,5 à 2 miljard per kilometer. En dit allemaal niet om het probleem aan te pakken, maar gewoon te camoufleren. Weg te moffelen.

Hoeveel elektrische auto's kun je daarmee kopen? Hoeveel fietsvergoeding kun je daarmee geven? Enzovoort. Om de problemen daadwerkelijk aan te pakken, en over het ganse land voor alle miljoenen inwoners te reduceren en tegelijkertijd het klimaat ook vooruit te helpen. Dàt zou visie zijn.

En hoeveel kerncentrales kan je daar dan voor bij zetten?

Elektrische auto's doorpushen werkt enkel als je het grotere geheel aanpakt.

Trouwens: het eurostadion zou zo'n 400 miljoen kosten. Waarom zou dat in godsnaam door een gewest betaald moeten worden?

Asateo's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)

Als je buitenlandse voorbeelden geeft moet je ze wel allemaal geven.

https://www.tijd.be/politiek-economi...t/9831447.html
    Zonder file langs Maastricht door ‘dubbellaagse’ tunnel - De Standaard
    Blessed are the meek: for they shall inherit the earth. Matthew 5:5

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Een nieuwe reactor kost ongeveer €8,5 miljard overnight cost (= enkel de bouwkosten). Er is nu €1,25 miljard voorzien voor de overkapping.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Een nieuwe reactor kost ongeveer €8,5 miljard overnight cost (= enkel de bouwkosten). Er is nu €1,25 miljard voorzien voor de overkapping.
    Dus kort samengevat: we geven van de 1.25 Miljard euro iedereen een elektrische wagen. EN betalen dan 10x zoveel voor een kerncentrale om aan energievoorziening te kunnen blijven doen.

Creeping Death's schermafbeelding
    iTrader
    12 (100%)
    Klopt.

Mijn punt is dat het geld voor overkappingen uit de Antwerpse stadskas moet komen, omdat de draagwijdte van deze investering zich op dat niveau bevindt. Geld voor een algemene mobiliteitsverbetering op de Antwerpse ring mag gerust vanuit het Vlaamse Gewest komen met dezelfde redenering. Draagwijdte bevindt zich dan ook op Vlaams niveau.
    Maar dan kan je alle Vlaamse subsidies gaan afschaffen die niet voor heel Vlaanderen van belang zijn hé? Da's imo heel kortzichtig.
    Dan kan ik ook zeggen: fuck al de investeringen in Limburg of aan de Kust waar ik geen bal aan heb.

En btw, zoals bassie al zei:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bassie82 Bekijk bericht
    De overkappingen zijn een compromis zodanig dat alle procedures tegen de ontsluiting van de ring worden gestopt en ze effectief kunnen bouwen.

Dit voor een geraamde kost van 1.25 miljard.
    Wetende dat de files rond Antwerpen jaarlijks 500 miljoen euro kosten dan valt de prijs nog redelijk mee.
    https://www.gva.be/cnt/dmf20171122_0...0-miljoen-euro
    “Honor: if you need it defined, you don’t have it.”
    -
    Ron Swanson

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Creeping Death Bekijk bericht
    Maar dan kan je alle Vlaamse subsidies gaan afschaffen die niet voor heel Vlaanderen van belang zijn hé? Da's imo heel kortzichtig.
    Dan kan ik ook zeggen: fuck al de investeringen in Limburg of aan de Kust waar ik geen bal aan heb.

En btw, zoals bassie al zei:
    Dit dus hé, er wordt iets gedaan aan een groot economisch probleem. We zouden moeten tevreden zijn dat er eens wordt geïnvesteerd in infrastructuur. Ik kom misschien 1x per jaar op de Antwerpse ring, maar ik juich verbeteringen aan de infrastructuur toe hoor.

Maar in plaats daarvan is elke oplossing die niet helemaal ideaal is precies erger dan geen oplossing. Want oei, er komt politiek getouwtrek aan te pas! En oei, het is in Antwerpen en niet ergens anders. Het is natuurlijk makkelijk zaken af te schieten als je helemaal voorbij gaat aan de politieke realiteit in België ("waarom steekt de Vlaamse regering geen geld in het Brussels gewest?" ). Ondertussen heb je in de realiteit een hoop burgerinitiatieven die hiermee gedeeltelijk tevreden zullen zijn, en het vergemakkelijkt misschien nog de mobiliteit. Natuurlijk ja, vanuit de idealistische "elke auto is er één teveel" is dit toegeven aan de automobilist, maar moeten we dan eerst miljoenen aan economische en gezondheidsschade lijden omdat er vandaag de dag nu eenmaal wel vervuilende wagens rondrijden? Idealisme is goed, maar als we alles gaan afschieten dat niet 100% hieraan voldoet, dan raakt er niks opgelost hoor, niet in België maar ook niet in de wereld.

Maar allez, het zal weer een welles-nietes-spelletje worden want we zitten met één verlichte geest die door de partijpropaganda ziet en uitstijgt boven de inferieure intelligentie van "de Vlaming"
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Dus kort samengevat: we geven van de 1.25 Miljard euro iedereen een elektrische wagen. EN betalen dan 10x zoveel voor een kerncentrale om aan energievoorziening te kunnen blijven doen.
    Toch enkele kanttekeningen
    1. Met €1,25 miljard koop je ongeveer 40.000 EV's type Leaf. Per dag rijden er 90.000 personenwagens over de Antwerpse ring.
    2. EV's verbruiken betrekkelijk weinig. 1 miljoen EV's zou ons elektriciteitsverbruik met 6% per jaar doen stijgen. Er is dus geen nood aan bijkomende energieproductie (de industrie dringt haar elektriciteitsverbruik tussen de 0,5% en 2% per jaar terug).
    3. Kerncentrales zijn niet echt geschikt om EV's op te laden. Het opladen van EV's veroorzaakt pieken in het stroomverbruik, vooral als iedereen 's avonds thuis of 's ochtends op zijn werk arriveert. Kerncentrales leveren echter een constante flow van vermogen. Je bent dus beter af met een energiebron die veel vermogen voor een korte tijd kan leveren, bijv. zonnepanelen, windturbines of gascentrales.
    4. Om een nieuwe kerncentrale rendabel te laten werken moet de stroomprijs verdubbelen tot verdrievoudigen. Uiteindelijk wentel je dat dan ook weer af op gans Vlaanderen.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    3 (100%)
    En vergeet je dat je nog altijd autostrades hebt die door Antwerpen gaan vol met auto's
    Die welliswaar geen uitstoot meer hebben maar toch nog de file veroorzaken.
    Die overkapingen zorgen ervoor dat sommige delen van de weg toch leefbaar gebied worden voor de inwoners.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Toch enkele kanttekeningen
    1. Met €1,25 miljard koop je ongeveer 40.000 EV's type Leaf. Per dag rijden er 90.000 personenwagens over de Antwerpse ring.
    2. EV's verbruiken betrekkelijk weinig. 1 miljoen EV's zou ons elektriciteitsverbruik met 6% per jaar doen stijgen. Er is dus geen nood aan bijkomende energieproductie (de industrie dringt haar elektriciteitsverbruik tussen de 0,5% en 2% per jaar terug).
    3. Kerncentrales zijn niet echt geschikt om EV's op te laden. Het opladen van EV's veroorzaakt pieken in het stroomverbruik, vooral als iedereen 's avonds thuis of 's ochtends op zijn werk arriveert. Kerncentrales leveren echter een constante flow van vermogen. Je bent dus beter af met een energiebron die veel vermogen voor een korte tijd kan leveren, bijv. zonnepanelen, windturbines of gascentrales.
    4. Om een nieuwe kerncentrale rendabel te laten werken moet de stroomprijs verdubbelen tot verdrievoudigen. Uiteindelijk wentel je dat dan ook weer af op gans Vlaanderen.
    1) Akkoord, maar dat was het idee van mac-bc ... dus stél dat het wel alle wagens kan vervangen...
    2) Seriously? Dus alle wagens elektrisch maken heeft eigenlijk geen invloed op het totaal? Waarom besparen mensen dan in godsnaam op bvb verlichting? Of "laat uw adapter niet insteken als hij niet oplaadt"-zever?
    Los daarvan, je hebt geen extra nodig, maar je moet wel zien dat je nog toekomt eens de huidige sluiten...
    3) Akkoord dat je voor EV's vooral op pieken zal moeten werken. Nadeel is dat alle hernieuwbare energie redelijk onvoorspelbaar is en je dus overschiet met gascentrales. => Dan verschuiven we letterlijk de vervuiling van de ring door heel Vlaanderen.
    4) Gaat datzelfde niet gelden voor eender welke nieuwe energiebron?

iTrader
    0

Elektrische auto's doorpushen werkt enkel als je het grotere geheel aanpakt.

Trouwens: het eurostadion zou zo'n 400 miljoen kosten. Waarom zou dat in godsnaam door een gewest betaald moeten worden?
    1) Je hoeft je niet doelbewust slechts te focussen op die ene oplossing (elektrische auto's), om dan te kunnen zeggen dat ze onrealistisch is. Het is duidelijk dat er een mix van van maatregelen zal moeten genomen worden. Mijn punt is dat je dat gigantisch budget van die overkapping beter zou investeren in het probleem oplossen i.p.v. ze weg te moffelen.
    2) Overigens wordt de impact van elektrische wagens op onze behoefte aan energievoorziening altijd overschat. Doordat ze ook bufferend kunnen ingeschakeld worden, moet je verder kijken dan simpelweg een optelsommetje te maken. Het zou perfect complementair zijn met alternatieve energiebronnen.
    3) Het eurostadion lijkt me nu net een schoolvoorbeeld van een project die alle Vlamingen en zelfs alle Belgen aanbelangt. Of gaan alleen Brusselaars naar de nationale ploeg kijken volgens jou? En zelfs daar zie je dat de Brusselaar weer moet opdraaien voor heel wat kosten: “Nieuw stadion kost Brusselse belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s”

iTrader
    4 (100%)
    1) Je hoeft je niet doelbewust slechts te focussen op die ene oplossing (elektrische auto's), om dan te kunnen zeggen dat ze onrealistisch is. Het is duidelijk dat er een mix van van maatregelen zal moeten genomen worden. Mijn punt is dat je dat gigantisch budget van die overkapping beter zou investeren in het probleem oplossen i.p.v. ze weg te moffelen.
    2) Overigens wordt de impact van elektrische wagens op onze behoefte aan energievoorziening altijd overschat. Doordat ze ook bufferend kunnen ingeschakeld worden, moet je verder kijken dan simpelweg een optelsommetje te maken. Het zou perfect complementair zijn met alternatieve energiebronnen.
    3) Het eurostadion lijkt me nu net een schoolvoorbeeld van een project die alle Vlamingen en zelfs alle Belgen aanbelangt. Of gaan alleen Brusselaars naar de nationale ploeg kijken volgens jou? En zelfs daar zie je dat de Brusselaar weer moet opdraaien voor heel wat kosten: “Nieuw stadion kost Brusselse belastingbetaler tientallen miljoenen euro’s”
    1 en 2: zie hierboven
    3) Couldn't care less voor een nieuw voetbalstadion voor de 4 matchen per jaar van de rode duivels. Voor mijn part mogen die in éénder welk stadion in België voetballen.

Pagina 6 van 208 Eerste ... 23456789101656106 ... Laatste

Regels voor berichten