Discussie: Mobiliteit

Tweak37's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Dat is inderdaad vrij complex.
    En natuurlijk, zelfs al zou uit een of ander verfijnd model blijken dat het indirecte effect van bedrijfswagens netto positief is, wil dat nog niet zeggen dat dat het directe effect (meer afgelegde kilometers) gecompenseerd wordt. Noch dat het kostenefficiënt is om op deze manier de uitstoot terug te dringen.

Maar wat helemaal niét complex is, zijn de tankkaarten. Volgens de meest elementaire wetten van de economie weet iedereen dat een all-in formule verkwisting in de hand werkt. Net zoals je bij een all-in hotel de Russen, Britten en Duitsers ziet graaien van het buffet om het daarna schaamteloos te laten liggen en in de vuilbak te kieperen, zo gaan wij momenteel om met fossiele brandstoffen in dit land.
    Daar valt inderdaad geen speld tussen te krijgen. Tankkaarten hebben hoegenaamd geen positief effect. In het beste geval is er dus hooguit geen negatief effect, wat niet erg realistisch is. Voor een substantieel negatief effect, moet het echt niet om "slechte mensen" gaan, of om een "drastische" wijziging, @FlatSix. Een paar percent extra ritten heeft al een grote impact.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    En ik geloof dat er hedendaags voldoende mensen zijn die er wel bij stilstaan en nadenken in tegenstelling tot "doe maar op het is toch gratis". Ook in een all-in heb je mensen die normaal gedrag vertonen...

De grap is echter dat zelfs al zou de kost toch privé komen je alsnog zeer vaak goedkoper uitkomt in tijd/kost door gewoon de wagen te nemen. Daaruit concludeer ik dat m'n gedrag niet drastisch anders zou zijn als ik geen tankkaart had.
    Ik vermoed dat als je hetzelf zou moeten betalen je bepaalde zaken gewoon niet zou doen. Ja het is nog altijd sneller en goedkoper om even snel naar de kust te rijden met de auto dan met de trein. Maar mss als je niet enkel de tijd van het rijden kwijt bent maar ook de kost dat je kiest om gewoonweg niet te gaan.
    *** Also sprach Zarathustra ***

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Daar valt inderdaad geen speld tussen te krijgen. Tankkaarten hebben hoegenaamd geen positief effect. In het beste geval is er dus hooguit geen negatief effect, wat niet erg realistisch is. Voor een substantieel negatief effect, moet het echt niet om "slechte mensen" gaan, of om een "drastische" wijziging, @FlatSix. Een paar percent extra ritten heeft al een grote impact.
    Helemaal mee eens, maar ik denk dus dat we overschatten hoe hard die tankkaart het gedrag van de mensen doet veranderen. Mensen met een bedrijfs- salariswagen zijn vaker dan niet al mensen met een aanzienlijk bruto loon ook. Dus als die bedrijfs- en salariswagens morgen weg zijn, en er is enige compensatie, dan geloof ik niet dat het gedrag van die mensen rond rijden zo gigantisch gaat veranderen.

Dus waar zie ik het wel veranderen, dat is in de beroepskilometers, want wie wil nog jobs doen waarvoor ze wekelijks 1000km in de eigen auto zitten op privé kosten (logica van hierboven wat een salariswagen is).

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Ik vermoed dat als je hetzelf zou moeten betalen je bepaalde zaken gewoon niet zou doen. Ja het is nog altijd sneller en goedkoper om even snel naar de kust te rijden met de auto dan met de trein. Maar mss als je niet enkel de tijd van het rijden kwijt bent maar ook de kost dat je kiest om gewoonweg niet te gaan.
    Akkoord, er zullen absoluut zo'n mensen zijn.

iTrader
    0
    Mentioned
    9 Post(s)
    En ik geloof dat er hedendaags voldoende mensen zijn die er wel bij stilstaan en nadenken in tegenstelling tot "doe maar op het is toch gratis". Ook in een all-in heb je mensen die normaal gedrag vertonen...

De grap is echter dat zelfs al zou de kost toch privé komen je alsnog zeer vaak goedkoper uitkomt in tijd/kost door gewoon de wagen te nemen. Daaruit concludeer ik dat m'n gedrag niet drastisch anders zou zijn als ik geen tankkaart had.
    Kijk eens aan. De Belg is plots het toonvoorbeeld van altruïsme. Het enige volk ter wereld die niet aan de eigen portefeuille denkt maar het algemeen belang voorop stelt. Dat zien we duidelijk aan onze ruimtelijke ordening en aan onze enorme zwarte economie.
    Heb je nog zulke sprookjes?

Je hebt het totaal verkeerd:
    - Zowel volgens de logica en de elementaire wetten van de economie
    - Als volgens de harde cijfers: ‘Met een bedrijfswagen worden niet meer privékilometers gereden’ waaruit blijkt dat een gezin met bedrijfswagen gemiddeld 3000 kilometer extra rijdt per jaar.

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Als de mensen hun bedrijfswagens verliezen, worden dus volgens jouw stelling veel minder auto's gekocht (we houden auto langer bij).
    Veel minder gereden, dus minder brandstofverbruik, minder onderhoud, ...
    En dit is al niet zo'n supergrote groep van het totale aantal wagens in op onze wegens.
    De werknemers houden in dat geval ook veel minder netto over, dus consumptie gaat ook nog eens verminderen.

Als je eens alles bij elkaar optelt, denk je echt dat dit een serieuze deuk gaat maken in het begrotingsgat?

Ps: ik rij niet meer dan vroeger sinds ik een bedrijfswagen heb.
    Ik reed toen al overal naartoe en ik doe dat nu nog steeds, ongeacht de afstand.
    Het enige dat veranderd is, is dat we vaker mijn auto nemen omdat het ons minder kost ipv een auto van iemand die geen bedrijfswagen heeft.
    Waardoor we ook nog eens zuiniger rijden, want bij mij is het van belang dat de uitstoot zo min mogelijk is. Wat bij een eigen wagen toch veel minder is.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Dus waar zie ik het wel veranderen, dat is in de beroepskilometers, want wie wil nog jobs doen waarvoor ze wekelijks 1000km in de eigen auto zitten op privé kosten (logica van hierboven wat een salariswagen is).
    Het gaat over privékilometers, niet over beroepskilometers.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tweak37 Bekijk bericht
    Deze kwestie is veel complexer dan vaak wordt voorgedaan. Het aanbod op de tweedehandsmarkt verbetert door de toevoer van afgedankte bedrijfsvoertuigen. Logischerwijze dalen de prijzen. Worden oude voertuigen van lage kwaliteit daardoor uit de markt geduwd? Dan zou de gemiddelde levensduur van auto's dalen en dat kan netto positief of negatief zijn voor de uitstoot, afhankelijk van het feit of de huidige gemiddelde levensduur van auto's boven of onder het optimum ligt. En dat optimum hangt dan weer af van de snelheid van verbeteringen in uitstoot van nieuwe wagens. Dat op zich is dus al alles behalve triviaal om vast te stellen.
    Of wordt de autovloot groter? Indien het autobezit stijgt is er helemaal geen effect op de gemiddelde levensduur van auto's, i.e. auto's blijven even lang rondrijden op onze wegens, het worden er enkel meer. Maar dan nog zou er natuurlijk een verschuiving in afgelegde kilometers kunnen zijn waardoor er toch een effect op de uitstoot zou kunnen zijn.
    In de realiteit is het niet of het één of het ander, maar een combinatie: een deel van de oude auto's gaat sneller uit roulatie, autobezit stijgt echter ook, en er is een verschuiving in afgelegde kilometers. Serieuze oefening om daar een goed gefundeerde en geloofwaardige inschatting van te maken.
    Correct. Maar ik wou het niet te ingewikkeld maken eigenlijk. Ik denk dat het al moeilijk zal zijn om cijfers te vinden die het percentage bedrijfswagens linken aan de gemiddelde levensduur van een auto.

Ik kijk naar de vervuiling van een persoon met bedrijfswagen vs en persoon zonder bedrijfswagen, daar gaat het dan ook over.
    En in dit geval is dat nutteloos, omdat een hogere voetafdruk van een persoon met een bedrijfswagen er voor kan (en dan verwijs ik naar mijn post en die van Tweak37, we zeggen niet dat het zo is, we zeggen enkel dat je dat zou moeten onderzoeken) zorgen dat de totale ecologische voetafdruk van een maatschappij toch lager ligt.

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parabellum Bekijk bericht
    Correct. Maar ik wou het niet te ingewikkeld maken eigenlijk. Ik denk dat het al moeilijk zal zijn om cijfers te vinden die het percentage bedrijfswagens linken aan de gemiddelde levensduur van een auto.

En in dit geval is dat nutteloos, omdat een hogere voetafdruk van een persoon met een bedrijfswagen er voor kan (en dan verwijs ik naar mijn post en die van Tweak37, we zeggen niet dat het zo is, we zeggen enkel dat je dat zou moeten onderzoeken) zorgen dat de totale ecologische voetafdruk van een maatschappij toch lager ligt.
    Je kan kiezen tussen een privéwagen overkopen die 4j oud is en een bedrijfswagen overkopen die 4j oud is. Het is hetzelfde type wagen. Even vaak op onderhoud geweest en evenveel kilometers. Je bent verplicht te kiezen, wat kies je?

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Dankzij bedrijfswagens en tankkaarten gaan we vaker met de auto op vakantie en nemen we minder het vliegtuig, waardoor de totale uitstoot van de vakantie lager ligt en er meer taksen in de schatkist belanden?

Uiteraard zijn er excessen qua gebruik van bedrijfswagens. Het blijft een complexe oefening. In Nederland worden bedrijfswagens veel harder belast, maar niet zo hard als men onder een bepaald aantal privé-kilometers blijft. Resultaat is dat men een 2e kleine stads-auto koopt voor de korte privé-verplaatsingen. Dat lijkt me nu ook niet het wenselijke eindresultaat.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Je kan kiezen tussen een privéwagen overkopen die 4j oud is en een bedrijfswagen overkopen die 4j oud is. Het is hetzelfde type wagen. Even vaak op onderhoud geweest en evenveel kilometers. Je bent verplicht te kiezen, wat kies je?
    Zonder twijfel de bedrijfswagen. Waarom: Die wordt vervangen omdat de leasing afgelopen is. Die privéwagen wordt vervangen omdat er iets mis mee is.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Daar heb ik nu echt eens geen voorkeur in.
    Is het misschien omdat je denkt dat met een bedrijfswagen altijd volgas wordt gegeven? Ik weet nochtans goed dat er verder in mijn straat een snul woont met privéwagen die elke avond om 22:10 (hij werkt dus in ploegen) tegen volle snelheid aan mijn deur passeert om dan 50 meter verder vol in de remmen te moeten.
    Of omdat ze hun wagen niet onderhouden omdat hij toch niet van hen is? Onderhoud is nochtans gratis voor de bestuurder en op alle mankementen wordt je op het einde van je leasing afgerekend.

Om maar te zeggen, ik heb collega's die hun bedrijfswagen veel beter onderhouden dan de privéauto's van sommige van mijn vrienden,. En omgekeerd.

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Kijk eens aan. De Belg is plots het toonvoorbeeld van altruïsme. Het enige volk ter wereld die niet aan de eigen portefeuille denkt maar het algemeen belang voorop stelt. Dat zien we duidelijk aan onze ruimtelijke ordening en aan onze enorme zwarte economie.

- Als volgens de harde cijfers: ‘Met een bedrijfswagen worden niet meer privékilometers gereden’ waaruit blijkt dat een gezin met bedrijfswagen gemiddeld 3000 kilometer extra rijdt per jaar.
    Mooi artikel. Dan kijken we even naar de cijfers erin he.

De salariswagens – bedrijfswagens die ook buiten de werkuren gebruikt mogen *worden – maken 8 procent van het wagenpark uit.
    Dat betekent dat de gemiddelde salariswagen dagelijks tien procent meer privékilometers aflegt dan andere wagens.
    Ok. Dus 8% van het wagenpark legt gemiddeld dagelijks 10% meer privékilometers af.

Verder in het artikel zijn er nog wat andere cijfers die dit getal verdubbelen. (3000 ipv 1500km gereden per jaar)

Maw hier kunnen we uit concluderen dat de salariswagens afschaffen ons .... 1.6% minder gereden kilometers zullen opbrengen?

Klinkt zoals een absoluut massieve impact op het milieu.
    Luck > Skill

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    5 Post(s)

Dat zeg ik toch helemaal niet? Maar ik zie alleen dat wanneer men moet beslissen tussen auto en alternatief zowel bedrijfswagen eigenaars als die zonder zullen kiezen voor de auto, omdat de kost/tijd van het alternatief nog altijd rommel is. Met andere woorden, volgens mij heeft de tankkaart wel een bepaalde negatieve invloed, maar zal die niet plots mensen richting het duur en ongemakkelijk openbaar vervoer duwen.

En dan volg ik Zarathrusta meer, dat er meer mensen dingen niet meer zullen doen.

Ik ontken toch ook niet dat een bedrijfswagen meer kilometers doet? Ik betwijfel wél dat wanneer die er niet meer is, die groep mensen die kilometers niet meer gaan doen, uiteraard in mindere mate, maar ik zie dat niet drastisch veranderen op de lange termijn. Laat staan dat dat dan nog goed is voor de economie en de staatskas.

Neem daar dan nog bij dat in een gezin met twee wagens (1 bedrijfswagen 1 privé) inderdaad altijd voor alles de bedrijfswagen zal genomen worden en van die 3000 meer kilometers verdwijnen er een heel deel.

beryl's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)

Neem daar dan nog bij dat in een gezin met twee wagens (1 bedrijfswagen 1 privé) inderdaad altijd voor alles de bedrijfswagen zal genomen worden en van die 3000 meer kilometers verdwijnen er een heel deel.
    Daar houden ze in dat onderzoek al rekening mee. Het gaat om 3000 km meer per gezin met een bedrijfswagen, los van met welke auto ze gereden hebben. Febiac filtert er waarschijnlijk ook de woonwerk-kilometers uit, vermoedelijk omdat die cijfers hen beter uitkomen.

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    15 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Daar houden ze in dat onderzoek al rekening mee. Het gaat om 3000 km meer per gezin met een bedrijfswagen, los van met welke auto ze gereden hebben. Febiac filtert er waarschijnlijk ook de woonwerk-kilometers uit, vermoedelijk omdat die cijfers hen beter uitkomen.
    Ook wel logisch dat woonwerk-km's eruit gefilterd worden, aangezien pakweg het "afschaffen" van bedrijfswagens er niet voor zorgt dat die mensen plots ergens anders werken.

Regels voor berichten