Discussie: Mobiliteit

Zorba's schermafbeelding
    iTrader
    110 (99%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Conradus Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je bedoelt quasi niet in Brussel ligt?
    I stand corrected. Maar mijn vraag blijft.
    If I can bicycle, I bicycle.
    12x Sunpower X21-350 + Solaredge 3000 (226°, 50° helling) PVoutput

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat is nu het verschil tussen de stikstofuitstoot van landbouw, vs de stikstofuitstoot van het verkeer?

Beide zijn toch stikstofoxiden (NO), niet?

Want gewoon pure stikstof (N) kan geen probleem zijn, dat is 80% van de lucht dat we inademen...

Edit: never mind, mss beter eerst googlen voor te posten:

https://www.eoswetenschap.eu/natuur-...stikt-stikstof

Verkeer is voornamelijk NOx (oxide), landbouw voornamelijk NH3 (ammoniak)
    Luck > Skill

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    161 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bloembak Bekijk bericht
    En dan leid ik af dat het gaat om wat ruimte vrij te maken in de marge om verder te kunnen op korte termijn, maar je op lange termijn je eigenlijk nog voor de moeilijke klus staat.
    Oei ja. En 32 percent komt dan nog uit het buitenland, schijnbaar
    Spoiler:

Dat maakt dat verhaaltje van rijden van België naar Duitsland, hun enige twee buurlanden, nog grappiger.

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    161 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fransz Bekijk bericht
    Wanneer denk je dat de meeste ongevallen gebeuren met drank en drugs?

Niet verschieten he, maar het antwoord is s’ nachts in het weekend.
    Tijdens de weeknachten ligt het percentage bestuurders onder invloed op 10,7%, tijdens de weekendnachten zelfs op 12,6%."

Het zegt niets over de ongevallen en absoluut aantal natuurlijk, en misschien rijden de zatlappen in het weekend toch nog beter dan die door de week, maar de grens tussen weekend en week is alleszins weg op vlak van onder invloed rijden.

Verder:
    "Uit de meting blijkt dat er nooit eerder zo weinig bestuurders onder invloed van alcohol rondreden (1,9%). “De overgrote meerderheid van de bevolking heeft dus goed begrepen dat er gevaren zijn als je drinkt en rijdt”, klinkt het bij Vias."

Da's positief, maar toch beginnen er dan weer te zagen over nultolerantie. Als de overgrote meerderheid het dan toch snapt, lijkt me dat nultolerantie invoeren ook maar weinig gaat helpen bij de resterende twee procent. Als ge het riskeert o mmet zevenhonderd promille rond te rijden als de grens een halfje is, zult ge het ook wel doen als de grens nul is.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gavin Bekijk bericht
    Tijdens de weeknachten ligt het percentage bestuurders onder invloed op 10,7%, tijdens de weekendnachten zelfs op 12,6%."

Het zegt niets over de ongevallen en absoluut aantal natuurlijk, en misschien rijden de zatlappen in het weekend toch nog beter dan die door de week, maar de grens tussen weekend en week is alleszins weg op vlak van onder invloed rijden.

Verder:
    "Uit de meting blijkt dat er nooit eerder zo weinig bestuurders onder invloed van alcohol rondreden (1,9%). “De overgrote meerderheid van de bevolking heeft dus goed begrepen dat er gevaren zijn als je drinkt en rijdt”, klinkt het bij Vias."

Da's positief, maar toch beginnen er dan weer te zagen over nultolerantie. Als de overgrote meerderheid het dan toch snapt, lijkt me dat nultolerantie invoeren ook maar weinig gaat helpen bij de resterende twee procent. Als ge het riskeert o mmet zevenhonderd promille rond te rijden als de grens een halfje is, zult ge het ook wel doen als de grens nul is.
    "Nooit eerder zo weinig bestuurders onder invloed van alcohol! Vreugde!".

Uhu, ofwel gewoon een simpel gevolg van het feit dat er hoe langer hoe meer facebook-groepen en whatsapp-groepen worden opgericht waar je continu op de hoogte wordt gehouden van elke mogelijke politiecontrole. Om nog maar te zwijgen van Waze. En wees maar zeker dat de hardleerse dronken rijders er allemaal lid van zijn. Iemand die sowieso nooit dronken rijdt, heeft daar namelijk geen boodschap aan.

Net hetzelfde met die Coyote systemen overigens.

En wat die nultolerantie betreft: dat is weer het typisch verhaaltje van "te moeilijk, te ingewikkeld, te duur, ... om de pakkans te verhogen, dus laat ons gewoon de bestaande regelgeving wat strenger maken en doen alsof we het ernstig nemen!".

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht

En wat die nultolerantie betreft: dat is weer het typisch verhaaltje van "te moeilijk, te ingewikkeld, te duur, ... om de pakkans te verhogen, dus laat ons gewoon de bestaande regelgeving wat strenger maken en doen alsof we het ernstig nemen!".
    Who not both?

Nul tolerantie en pakkans verhogen. Als je je op de openbare weg begeeft is er geen enkel excuus voor alcohol in uw systeem. Is gewoon een kwestie van mentaliteit. Ik heb hier nog nooit een controle geweten, maar +/- niemand die er aan denkt om te drinken en te rijden.
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Idem hier. Nog maar 1 keer moeten blazen in de 15jaar dat ik mijn rijbewijs heb (en dat was dan nog na een ongeval waarbij iemand in mijn koffer gereden had) maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mog met de auto te rijden als ik wat gedronken heb, hoewel dit vroeger ook wel eerlijkheidshalve anders geweest is. Ik zou vooral inzetten op mentaliteitswijziging ipv nultolerantie wan de pakkans is imo echt wel laag.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    161 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    "Nooit eerder zo weinig bestuurders onder invloed van alcohol! Vreugde!".

Uhu, ofwel gewoon een simpel gevolg van het feit dat er hoe langer hoe meer facebook-groepen en whatsapp-groepen worden opgericht waar je continu op de hoogte wordt gehouden van elke mogelijke politiecontrole. Om nog maar te zwijgen van Waze. En wees maar zeker dat de hardleerse dronken rijders er allemaal lid van zijn. Iemand die sowieso nooit dronken rijdt, heeft daar namelijk geen boodschap aan.
    Hebt ge dan ook een verklaring waarom het percentage dronken bestuurders op weekdagen maal drie is gegaan terwjl dat in zijn geheel naar onder ging? Tijdens de week rijden enkel de domme zatlappen, of die geen Whatsapp hebben?

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Minder elektrische bussen in Gent, meer in Antwerpen. Die in Gent verdwijnen omdat ze niet kunnen opladen, en de gemeente wist dat niet. Praat de Lijn dan niet met die mensen,... in zo'n grote stad als Gent dan nog...

iTrader
    22 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)

Net hetzelfde met die Coyote systemen overigens.

In deze sta ik eens aan jouw kant. Enerzijds is de pakkans bedroevend laag, anderzijds wordt iedereen aan alle kanten gewaarschuwd.

Als ik over de lage pakkans spreek, spreek ik natuurlijk vooral uit eigen ondervinding, maar toch. Ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb al +- 750.000km gereden en ik heb nog geen enkele keer moeten blazen. Nul, noppes, niets. Anekdotisch en dat kan ook door rare spelingen van het lot komen, maar eigenlijk zou dat toch niet mogen.

Anderzijds begrijp ik bvb. niet waarom zaken als flitsmarathons of BOB-acties worden aangekondigd. Waarom? Dan kweek je toch automatisch verkeerd gedrag bij de mensen? "Ah, morgen flitsmarathon, dus moet ik morgen opletten hoor". "Ah vrouw, het is BOB-actie, misschien moet gij naar huis rijden vandaag."

Op zich is het goed dat er dan wordt opgelet, maar er moet altijd opgelet worden. Wanneer men dit soort acties niet aankondigt ga je toch min of meer het gevoel creëren dat je altijd en overal tegen de lamp kan lopen. En ga je automatisch toch het slechte gedrag afleren?

Dus inderdaad... Eerst inzetten op pakkans, daarna eventueel op nultoleratie. Maar niet omgekeerd. En al die aankondigingen hoeven ook echt niet.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Pakkans ook wel heel regio gebonden. Nog nooit moeten blazen, sinds ik in Aarschot woon al 4 maal op 7 maand tijd. Elke keer 1 pintje gedronken.

Ik denk dat de regels goed zijn zoals ze zijn, maar inderdaad, als ze nu al eens niet aan de grote klok zouden hangen waar ze gaan staan,...

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Who not both?

Nul tolerantie en pakkans verhogen. Als je je op de openbare weg begeeft is er geen enkel excuus voor alcohol in uw systeem. Is gewoon een kwestie van mentaliteit. Ik heb hier nog nooit een controle geweten, maar +/- niemand die er aan denkt om te drinken en te rijden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nestorius Bekijk bericht
    Idem hier. Nog maar 1 keer moeten blazen in de 15jaar dat ik mijn rijbewijs heb (en dat was dan nog na een ongeval waarbij iemand in mijn koffer gereden had) maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mog met de auto te rijden als ik wat gedronken heb, hoewel dit vroeger ook wel eerlijkheidshalve anders geweest is. Ik zou vooral inzetten op mentaliteitswijziging ipv nultolerantie wan de pakkans is imo echt wel laag.
    Volledig akkoord over die mentaliteit. Ik heb op de (ook) 15 jaar dat ik mijn rijbewijs heb nog nooit moeten blazen, maar ik drink nooit meer dan 1 glas bier. Het is in mijn sociale cirkel ook gewoon bestempelt als marginaal om te drinken en te rijden. In sommige kringen is dat wel aanvaard, maar ik denk dat dit over de jaren ook minder en minder courant is geworden. Daar waar mensen die 50+ zijn vaak er gewoon geen problemen van maken. Die mentaliteitswissel zal meer opbrengen dan een streng systeem vol gaten. Nultolerantie specifiek vind ik een beetje spijtig, omdat ik toch wel graag van dat ene speciaalbier geniet, maar goed ik zou er nu ook geen tranen om laten.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    In deze sta ik eens aan jouw kant. Enerzijds is de pakkans bedroevend laag, anderzijds wordt iedereen aan alle kanten gewaarschuwd.

Als ik over de lage pakkans spreek, spreek ik natuurlijk vooral uit eigen ondervinding, maar toch. Ik heb sinds ik mijn rijbewijs heb al +- 750.000km gereden en ik heb nog geen enkele keer moeten blazen. Nul, noppes, niets. Anekdotisch en dat kan ook door rare spelingen van het lot komen, maar eigenlijk zou dat toch niet mogen.

Anderzijds begrijp ik bvb. niet waarom zaken als flitsmarathons of BOB-acties worden aangekondigd. Waarom? Dan kweek je toch automatisch verkeerd gedrag bij de mensen? "Ah, morgen flitsmarathon, dus moet ik morgen opletten hoor". "Ah vrouw, het is BOB-actie, misschien moet gij naar huis rijden vandaag."

Op zich is het goed dat er dan wordt opgelet, maar er moet altijd opgelet worden. Wanneer men dit soort acties niet aankondigt ga je toch min of meer het gevoel creëren dat je altijd en overal tegen de lamp kan lopen. En ga je automatisch toch het slechte gedrag afleren?

Dus inderdaad... Eerst inzetten op pakkans, daarna eventueel op nultoleratie. Maar niet omgekeerd. En al die aankondigingen hoeven ook echt niet.
    Ze zetten al in op pakkans, door te gaan controleren daar waar ze vermoeden dat er overtreders aanwezig zijn. Ze gaan niet controleren op een maandagmorgen tijdens de spits, bijvoorbeeld, maar ik ik heb wel al moeten blazen op de terugweg van een cultureel centrum op donderdagavond. Of op de terugweg van Maanrock, doen ze ook altijd controles.

Ze kunnen meer controleren, dat wel, maar dat heeft ook een kost, en uiteindelijk is wat we nodig hebben een mentaliteitswijziging. Gelukkig ken ik persoonlijk niemand die nog drinken en rijden combineert.

Pagina 216 van 216 Eerste ... 116166206212213214215216

Regels voor berichten