Discussie: Mobiliteit

Archaos's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Slecht signaal om dat in een wet te gieten volgens mij. Eigenlijk wordt het nu ook al een stuk meer 'gedoogd' dan dronken rijden met de auto. Wat is de kans dat je tegengehouden wordt met de fiets voor een alcoholcontrole? Zelf nooit meegemaakt en ook nog van niemand gehoord.

Minder schade klopt, maar je zal maar de automobilist zijn die een dronken fietser doodrijdt omdat die door het rode licht reed.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    13 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Archaos Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Slecht signaal om dat in een wet te gieten volgens mij. Eigenlijk wordt het nu ook al een stuk meer 'gedoogd' dan dronken rijden met de auto. Wat is de kans dat je tegengehouden wordt met de fiets voor een alcoholcontrole? Zelf nooit meegemaakt en ook nog van niemand gehoord.

Minder schade klopt, maar je zal maar de automobilist zijn die een dronken fietser doodrijdt omdat die door het rode licht reed.
    Ik ben er al een 20-tal gepasseerd in Gent met de fiets, ze hebben mij ‘maar’ 1x doen stoppen. Toen begon 1 van de chauffeurs die aan het wachten was teveel aandacht te eisen van de flikken waardoor ze mij hebben laten gaan zonder blazen.
    PS4 / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    MacBook Pro 15" (2018) / iMac 27" (2017) // iPhone XR / iPad Air 2
    Projecten: frequency trainer

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Statistisch is het correct, maar ik weet niet of het de goeie conclusie is als je ziet dat de ongevalscijfers op bepaalde vlakken (o.a. fiets, maar zeker ook auto's) terug stijgen en alcohol nog altijd een grote doodsoorzaak is.

Een verschil tussen auto en fiets kan wat mij betreft omdat de gevolgen van dronken rijden nu eenmaal minder groot zijn als fietser, toch zeker 's nachts, maar dan zou ik eerder de limiet voor autochauffeurs verlagen ivm het signaal te geven dat extra drinken als fietser 'geen' kwaad kan.
    Inderdaad. Zet voor de wagen een veel lagere limiet (en verhoog de pakkans), en zet de limiet voor fietser op een niveau dat je nog kan fietsen na een aantal pintjes. Dat in combinatie met redelijke boetes voor fietsers is het meest voor de hand liggende lijkt me. Dan heb je nog altijd een grens waarbij je kan zeggen "jij bent zelfs te dronken om nog veilig te fietsen".

Ook dat hele gedoe waarbij je als fietser je autorijbewijs kan kwijt spelen als je fietst, beetje te gek toch?

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht

Ook dat hele gedoe waarbij je als fietser je autorijbewijs kan kwijt spelen als je fietst, beetje te gek toch?
    Niet mee eens. Je bent dan een gevaar op de weG, dus moet men je zoveel als mogelijk van de weg halen, tijdelijk toch.

Rijbewijs afnemen voor mensen die nog geen rijbewijs hebben (waardoor ze x jaar later pas hun straf krijgen, is echter idd dom.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Niet mee eens. Je bent dan een gevaar op de weG, dus moet men je zoveel als mogelijk van de weg halen, tijdelijk toch.

Rijbewijs afnemen voor mensen die nog geen rijbewijs hebben (waardoor ze x jaar later pas hun straf krijgen, is echter idd dom.
    Tijdelijk heb ik geen probleem mee.

Maar dat je net iets te zat op de fiets kruipt, en daardoor je autorijbewijs kwijt speelt, dat vind ik wat gek. Gewoon het feit dat iemand zonder rijbewijs ook zat kan fietsen maar deze straf dan "ontloopt" alleen al is niet correct.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)

Maar dat je net iets te zat op de fiets kruipt, en daardoor je autorijbewijs kwijt speelt, dat vind ik wat gek. Gewoon het feit dat iemand zonder rijbewijs ook zat kan fietsen maar deze straf dan "ontloopt" alleen al is niet correct.
    Je kan 2 soorten straffen uitspreken, he. Bvb voor rijbewijshouders 1 maand geen rijbewijs en voor niet-rijbewijs houders 20 uur werkstraf.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Statistisch is het correct, maar ik weet niet of het de goeie conclusie is als je ziet dat de ongevalscijfers op bepaalde vlakken (o.a. fiets, maar zeker ook auto's) terug stijgen en alcohol nog altijd een grote doodsoorzaak is.

Een verschil tussen auto en fiets kan wat mij betreft omdat de gevolgen van dronken rijden nu eenmaal minder groot zijn als fietser, toch zeker 's nachts, maar dan zou ik eerder de limiet voor autochauffeurs verlagen ivm het signaal te geven dat extra drinken als fietser 'geen' kwaad kan.
    De limiet verder verlagen heeft m.i. weinig nut zonder mentaliteitswijziging (waar vooral de oudere generaties blijkbaar niet ontvankelijk voor zijn) én de middelen om de limiet af te dwingen. Bovendien zijn het zelden de bestuurders die net boven de limiet zitten die een ongeval veroorzaken.

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)

Je kan ook zonder rijbewijs met de auto rijden en dan kunnen ze het ook niet afnemen..
    *** Also sprach Zarathustra ***

Waelvis's schermafbeelding
    iTrader
    23 (100%)
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Je kan ook zonder rijbewijs met de auto rijden en dan kunnen ze het ook niet afnemen..
    Doet me eraan denken..

Gisteren een oud ventje gezien met een Aixam die moest blazen.

Wat doen die als hij positief zou blazen? Normaal 15 dagen rijbewijs kwijt. Maar voor zo een opgeblazen rugzak hebt ge geen rijbewijs nodig...
    All that grows in the skulls of the living are flowers of fear

iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Voor een Aixam heb je een rijbewijs A3 (bromfiets klasse B) of B nodig. Dat "oud ventje" zal wel degelijk een rijbewijs hebben, waarschijnlijk voor zowat alle klasses, ook al heeft hij nooit een rijexamen afgelegd.

phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Didymus Bekijk bericht
    De limiet verder verlagen heeft m.i. weinig nut zonder mentaliteitswijziging (waar vooral de oudere generaties blijkbaar niet ontvankelijk voor zijn) én de middelen om de limiet af te dwingen. Bovendien zijn het zelden de bestuurders die net boven de limiet zitten die een ongeval veroorzaken.
    Het is juist door het wel verder te verlagen dat men gemakkelijker een mentaliteitswijziging kan bekomen volgens mij.

Nu zegt men vaak "'Ik heb er maar twee gedronken" of "Ik ga pas over 4-5 uur naar huis, ik kan er gemakkelijk 4-5 drinken, die zijn tegen dan wel verwerkt".
    Indien er een nultolerantie is (ofja, helemaal 0 moet niet persé, kan bv. 0.1-0.2 promille zijn, opdat je van een cherry bonbon niet positief gaat blazen), dan is er geen grijze zone van "eentje mag". Dan is het heel duidelijk. Dan is er geen twijfel. Er wordt niet gedronken en gereden. Punt.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Waelvis Bekijk bericht
    Doet me eraan denken..

Gisteren een oud ventje gezien met een Aixam die moest blazen.

Wat doen die als hij positief zou blazen? Normaal 15 dagen rijbewijs kwijt. Maar voor zo een opgeblazen rugzak hebt ge geen rijbewijs nodig...
    Staat in het vonnis. Zelfs een compleet rijverbod is mogelijk, dan mag je zelfs niet fietsen.
    Maar meestal is het alles wat gemotoriseerd is, en een aquarium met moteur van een scheermachien valt daar ook onder.

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Het is juist door het wel verder te verlagen dat men gemakkelijker een mentaliteitswijziging kan bekomen volgens mij.

Nu zegt men vaak "'Ik heb er maar twee gedronken" of "Ik ga pas over 4-5 uur naar huis, ik kan er gemakkelijk 4-5 drinken, die zijn tegen dan wel verwerkt".
    Indien er een nultolerantie is (ofja, helemaal 0 moet niet persé, kan bv. 0.1-0.2 promille zijn, opdat je van een cherry bonbon niet positief gaat blazen), dan is er geen grijze zone van "eentje mag". Dan is het heel duidelijk. Dan is er geen twijfel. Er wordt niet gedronken en gereden. Punt.
    Als die mensen nu nog niet gepakt worden gaan ze met de verlaagde grens evengoed niet gepakt worden.
    Ik zie niet in wat de motivatie dan is voor de mentaliteitswijziging.
    Het zou een typisch politieke oplossing zijn. Niet de bron aanpakken maar nog meer nutteloze wetten maken.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

StarSeeker's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Wat is 'de bron' dan?
    Luck > Skill

dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StarSeeker Bekijk bericht
    Wat is 'de bron' dan?
    De middelen en prioriteit om de bedroevend lage pakkans te verhogen.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Pagina 211 van 229 Eerste ... 111161201207208209210211212213214215221 ... Laatste

Regels voor berichten