Discussie: Mobiliteit

Teknoman's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mac-bc Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Bedankt voor de info, ik had dit nog niet letterlijk zo zwart op wit teruggevonden.
    Maar goed, ik werk voor een kleine firma (genre start-up) die absoluut niet de mankracht of middelen heeft om kilometers te gaan bijhouden per persoon per dag. Trouwens, ze mogen het hebben hoor. Ik kies doelbewust voor werkgevers die dicht bij mijn woonplaats liggen dus die vergoeding zou neerkomen op maximaal een 30-tal euro per maand. Ik denk niet dat veel mensen zich daarvoor in de fietskosten gaan steken, consequent door regen en wind fietsen, zwetend toekomen op het werk, het risico lopen om omver gereden te worden, ... terwijl er gewoon een salariswagen voor hun deur staat.

It's all about incentives, en die zijn er langs geen kanten.
    Ik hou die kilometers gewoon zelf bij in Excel en stuur die Excel-file naar het einde van de maand door naar de HR-persoon. Er is dacht ik geen bepaalde regelgeving van de overheid over hoe die kilometers moeten bijgehouden worden. Als een werkgever een wagen van de firma heeft en zogezegd alle dagen met de fiets komt zal men dat natuurlijk wel verdacht vinden als er eens controle is. De werkgever is wel redelijk vrij in het bepalen van de vergoeding die ze geven. Hij mag bvb tot 0,24 euro per kilometer geven vrijgesteld van taksen en zo, maar hij mag ook minder geven. De werkgever is dacht ik ook vrij om te kiezen of hij enkel de heenrit vergoed of zowel de heenrit als de terugrit.

In mijn geval is het eigenlijk ook maar gewoon om af en toe iets van lichaamsbeweging te hebben (in IT zit je nu eenmaal vaak gans de dag stil) en niet als hoofdvervoermiddel voor woon-werkverkeer. Ik heb ook wel het geluk dat ik niet zo ver woon van het werk (9km, vroeger 1,5km maar de firma is verhuisd) en we flexibele uren hebben (tussen 6u en 10u beginnen, einduur hangt af van uw startuur natuurlijk). Het overgrote deel van mijn fietstraject is tussen het groen over een jaagpad met goede asfalt, langs het kanaal Kortrijk-Bossuit, het enige verkeerslicht dat ik tegenkom is aan een spooroverweg. Op kantoor zijn er ook nog eens douches voorzien in het gebouw voor zij die zich willen douchen na het fietsen of lopen (zal ook wel komen omdat je dat kunt verantwoorden als infrastructuur voor fietsers en dus voor 120% mag inbrengen in kosten). Dat zijn al heel wat pluspunten om eens met de fiets te gaan werken. Als je vroeg moet beginnen en in het donker langs drukke wegen op Belgische fietspaden (als die er überhaupt al zijn) moet rijden met uw fiets kan ik wel begrijpen dat men soms zijn leven niet zeker is en liever de auto neemt.

Hier (zijnde regio Kortrijk) zijn er wel nooit echt grote files (of het is eerder de andere kant op, bvb naar Gent), dus is er eigenlijk nog minder incentive om niet de wagen te nemen. Zeker als je nog andere zaken moet doen voor of na het werk (kinderen van/naar creche/school, boodschappen, etc.). Kortrijk zelf doet wel veel om de stad zelf beter en aangenamer te maken voor fietsers en minder aantrekkelijk voor wagens (bvb de eerste fietszone van het land, fietsbrug over de Leie, deelfietsensysteem, etc.). Het is daarmee dat ik ook terug een fiets wou, als je in het centrum moet zijn is het gewoon veel makkelijker en sneller met de fiets of te voet dan met de wagen.

Pieterjan94's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Ca va wel eigenlijk. Er zitten wel wat idioten tussen, daar niet van, maar die zijn er evenzeer op de (al dan niet elektrische) fiets. Ik erger mij ergens zelfs meer aan de bakfietsers die de volledige breedte van het fietspad blokkeren aan hun 17km/u dan aan de wagens die mij voorbij razen. En daar heb ik veel frequenter last van dan van automobilisten die (voor mij) gevaarlijke manoeuvres maken.
    Wat je van die bakfietsen zegt klopt, maar dat is ook te wijten aan de fietsinfrastructuur. Genoeg baantjes waar je als geen andere mogelijkheid hebt dan te taffelen achter de trage moeder en kind. En die hebben natuurlijk evenveel recht om daar te fietsen.

Gavin's schermafbeelding
    iTrader
    161 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    "2,5 miljard extra voor personenwagens via kilometerheffing volgens dat plan"

Dat is geen plan, dat is gewoon een berekening van de externe kosten. Het is dus geen kilometerheffingballonnetje, geen plan, geen voorstel, ... gewoon even berekenen wat de externe kost is.
    Bwaaaaa, tuurlijk is dat een balonnetje als er zulke bedragen of zulke verschillen worden berekend tijdens een periode waar een kilometerheffing wel of niet moet ingevoerd worden. Als ik denk dat het vijf cent is en een bureau berekent dat het negentig cent is, dan zou dat toch enig effect op mij moeten hebben. En terecht ook he.

Dat zijzelf dan niet dit willen doorvoeren of dat de politiek dat niet vor 100 percent gaat overnemen, ja goed, da's waar maar dat bedoelde ik ook niet. Zie dan ballonnetje als bewustwording.

Ik had ze gekregen, maar het zijn niet de ruwe cijfers zoals ik gevraagd had, heb dus nog wat meer info gevraagd, maar nog niet gekregen. Als je me je mailadres geeft, stuur ik ze je op .
    Een man van status dus.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    Af en toe lees je nog eens iets interessant: https://www.knack.be/nieuws/belgie/a...box=1568643605

Het is een beetje SUV-haat, ik lees niet veel harde argumenten, maar begrijp wel wat hij bedoelt. Maar dit stukje is gewoon nagels met koppen:

Voor P-Magazine, een blad waar Koning Auto uiteraard iedere week een paar bladzijden opeiste (echte mannen houden van auto's), heb ik ooit een interview gedaan met Willy Miermans, docent aan het Instituut voor Verkeerskunde van de Limburgse universiteit. In een paar zinnen omschreef hij de kern van het mobiliteitsprobleem en van onze totaal misplaatste verknochtheid aan de auto.

'De Vlamingen bouwen een riante, liefst losstaande woning, proberen twee auto's te onderhouden en werken zich dood, of in het beste geval ziek. Wij zijn een Prozac-land, niemand vreet meer pillen dan wij. Wij pieken in zelfmoord, scheidingen en dodelijke ziektes. Onze foute keuzes hebben dramatische gevolgen voor de geestelijke en lichamelijke gezondheid van de Vlamingen. Als we de druk van de ketel zouden laten, en dat betekent onder meer een onverkorte uitvoering van het mobiliteitsplan, zouden de mensen veel meer ontspannen aan de slag kunnen. We hebben een paar jaar geleden berekend dat je je pas een auto kan veroorloven als je minstens duizend euro per maand verdient, maar heel veel mensen met een lager inkomen kunnen gewoon niet zonder auto, door de erbarmelijke infrastructuur in ons land.'

Het interview dateert van ruim twintig jaar geleden. Professor Miermans was, als zoveel wetenschappers en deskundigen, een roepende in de woestijn. Sommige politici zullen zijn rapporten en analyses wel diagonaal gelezen hebben, om ze meteen daarna verticaal te klasseren. Nu pas begint het sommigen te dagen dat we toen beter naar de professor geluisterd hadden.
    Het is een beetje weggestopt in het artikel, en heeft niet zoveel te maken met de anti-SUV boodschap, maar het kaart mooi de situatie aan. De auto laten staan is geen keuze voor iedereen, en dat is zo omdat we al jaren een gebrekkige infrastructuur hebben. Je zou daar een kip/ei verhaal in kunnen zien: door de slechte infrastructuur blijft een groot deel van de mensen met de auto gaan waardoor er weinig geld wordt besteed aan het opwaarderen van die infrastructuur. Hoe een extra rijkost zoals een kilometertaks diezelfde mensen die geen keuze hebben gaat raken, lijkt mij ook voorspelbaar trouwens.

Het doet een mens toch eens nadenken, wanneer ik, die naast een station woon in de Vlaamse rand, weer eens sneller op mijn werk ben met de auto dan met de trein.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Er is een absoluut gebrek bij onze overheden om in eigen boezem te kijken, en dan is het zeer gemakkelijk nu wat kwaad naar de mensen wijzen.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FlatSix Bekijk bericht
    Er is een absoluut gebrek bij onze overheden om in eigen boezem te kijken, en dan is het zeer gemakkelijk nu wat kwaad naar de mensen wijzen.
    Dit vat het wel samen.

Je kan niet een landschap creëren waar mensen deze keuzes moeten maken, en dan achteraf kwaad zijn als mensen deze keuzes maken.
    Maar daar schort het al onmiddelijk.

Idem met alle achterpoortjes. Als jij ze maakt, wees dan ook niet verwondert dat mensen ze gebruiken. Maar je kan nog altijd bij het constateren hiervan actie ondernemen. Maar wederom hebben ze daar dan nog niet de moed voor. Dus is het logisch dat er aangemodderd wordt.
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    LEZ Antwerpen al goed voor €25 milj aan boetes.

MrKend54l's schermafbeelding
    iTrader
    51 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    LEZ Antwerpen al goed voor €25 milj aan boetes.
    Enkel boetes. Of ook aan voorafbetalingen om legaal binnen te rijden?
    Maturity is often more absurd than youth and very frequently is most unjust to youth
    PSN:Mrkend54l

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MrKend54l Bekijk bericht
    Enkel boetes. Of ook aan voorafbetalingen om legaal binnen te rijden?
    Boetes?

Ze gaan wel hard?

De LEZ gaat vanaf januari 2020 een nieuwe fase in. Dieselauto’s moeten minstens een Euronorm 5 hebben.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sylverscythe Bekijk bericht
    Af en toe lees je nog eens iets interessant: https://www.knack.be/nieuws/belgie/a...box=1568643605

Het is een beetje SUV-haat, ik lees niet veel harde argumenten, maar begrijp wel wat hij bedoelt. Maar dit stukje is gewoon nagels met koppen:

Het is een beetje weggestopt in het artikel, en heeft niet zoveel te maken met de anti-SUV boodschap, maar het kaart mooi de situatie aan. De auto laten staan is geen keuze voor iedereen, en dat is zo omdat we al jaren een gebrekkige infrastructuur hebben. Je zou daar een kip/ei verhaal in kunnen zien: door de slechte infrastructuur blijft een groot deel van de mensen met de auto gaan waardoor er weinig geld wordt besteed aan het opwaarderen van die infrastructuur. Hoe een extra rijkost zoals een kilometertaks diezelfde mensen die geen keuze hebben gaat raken, lijkt mij ook voorspelbaar trouwens.

Het doet een mens toch eens nadenken, wanneer ik, die naast een station woon in de Vlaamse rand, weer eens sneller op mijn werk ben met de auto dan met de trein.
    Jullie hebben het hier continu over "gebrekkige infrastructuur", wat bedoelen jullie daarmee? Fietsinfrastructuur? Infrastructuur voor openbaar vervoer?

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Jullie hebben het hier continu over "gebrekkige infrastructuur", wat bedoelen jullie daarmee? Fietsinfrastructuur? Infrastructuur voor openbaar vervoer?
    Eigenlijk faalt onze infrastructuur op alle vlakken. Ons spoorstelsel schiet te kort, onze wegen zijn al sedert de jaren 70 niet meer noemenswaardig verbeterd, Fietspaden zijn een slalompiste tussen potholes, ... En het ergste is eigenlijk nog dat, daar waar wel geinvesteerd wordt, men gewoon foute keuzes maakt.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Boetes?

Ze gaan wel hard?
    Ze gaan hard (als het centen opbrengt, kan het plots wél hard gaan voor het milieu blijkbaar) maar vooral: ze gaan scheef.

Het is een domme, versplinterde maatregel. En zoals dat gaat met domme, versplinterde maatregelen nemen ze alle goodwill af bij de bevolking om nog iets te doen voor het milieu. Natuurlijk beginnen ze "al die milieuwetgeving" gewoon "dikke zever" te vinden, ze hebben wat dat betreft gelijk.

Laat ons heel zorgvuldig omgaan met het (reeds kleine) draagvlak die er nog rest bij de bevolking. Laat ons dat kleine draagvlak gebruiken voor slimme, effectieve en éénduidige maatregelen met een waterdichte logica en rechtvaardigheid. Enkel op die manier kun je milieumaatregelen nemen die breed gedragen worden bij de bevolking.

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ik kom net terug van een rondreis in Egypte, en daar vertelde die gids "hier houden de diensten geen rekening met elkaar, ene dag komt ene asfalt leggen, en de volgende dag komt iemand dat afbreken omdat er rioleringswerken zijn." - "Dat komt in België niet voor eh meneer", waarop ik als antwoord gaf "in onze wijk al drie keer,..."..

iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    0 Post(s)
    Ze gaan hard (als het centen opbrengt, kan het plots wél hard gaan voor het milieu blijkbaar) maar vooral: ze gaan scheef.

Het is een domme, versplinterde maatregel. En zoals dat gaat met domme, versplinterde maatregelen nemen ze alle goodwill af bij de bevolking om nog iets te doen voor het milieu. Natuurlijk beginnen ze "al die milieuwetgeving" gewoon "dikke zever" te vinden, ze hebben wat dat betreft gelijk.
    Mijn "ze gaan hard" sloeg niet op de boetes maar op de quote eronder.

Laat ons heel zorgvuldig omgaan met het (reeds kleine) draagvlak die er nog rest bij de bevolking. Laat ons dat kleine draagvlak gebruiken voor slimme, effectieve en éénduidige maatregelen met een waterdichte logica en rechtvaardigheid. Enkel op die manier kun je milieumaatregelen nemen die breed gedragen worden bij de bevolking.
    Zoals salariswagens afnemen en niet vergoeden? Kilometervergoeding die mensen ruinieert en de armere laag van de bevolking uitsluit? Premies voor elektrische wagens die een gemiddeld gezin niet kan betalen? Of welke maatregelen bedoel je juist?

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Eigenlijk faalt onze infrastructuur op alle vlakken. Ons spoorstelsel schiet te kort, onze wegen zijn al sedert de jaren 70 niet meer noemenswaardig verbeterd, Fietspaden zijn een slalompiste tussen potholes, ... En het ergste is eigenlijk nog dat, daar waar wel geinvesteerd wordt, men gewoon foute keuzes maakt.
    Als je natuurlijk als overheid sinds de jaren '60 iedereen toelaat te bouwen waar hij wil, hoeft het niemand te verbazen dat je na enkele decennia een énorm vermaasd netwerk hebt van wegen (en gasleidingen, en waterleidingen, en telefoonkabels, en glasvezel, en riolering, en elektriciteitsleidingen, en ...) die onderhouden moeten worden. En dan is er plots geen budget meer voor onderhoud natuurlijk, hoe zou dat komen?

Ook dit was (is?) een gigantische cadeau aan de huidige generatie, met een onderhoudsfactuur die doorgeschoven wordt naar de volgende generaties.

Pagina 194 van 216 Eerste ... 94144184190191192193194195196197198204 ... Laatste

Regels voor berichten