Discussie: Mobiliteit

iTrader
    22 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dieter85 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Maar dat is toch niet waar man. Hoe letterlijk moet ik u alles hier uitleggen. Voor een industrieel ingenieur telt wiskunde meer door (studiepunten) dan esthetica.
    Was uw euro zelfs dan nog niet gevallen? Dus je komt daar gemakkelijk uit op een 6 of lager.
    Intellectueel oneerlijk discussiëren dit, geef dan tenminste gewichten mee.

Verder een brug te ver dat cultuur, sport en ontspanning een gelijksoortige groot overwicht zou hebben op de andere categoriën in de mobiscore. Kan je onmogelijk hard maken en wordt voor zover ik gezien heb ook niet zo aangegeven in het rapport.

Het is nochtans heel logisch, zie reactie van Gavin, die ik in mijn reactie ook al voorstepld had.
    Het staat duidelijk in hun tekst onder het hoofdstuk "algemene score".
    Het is niet logisch, en zonder de uitleg op de site is het een slechte aanpak.

Maar als het toch zo logisch en duidelijk is, geef jij mij dan de berekeningen he.

Avilowca's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Spijtig dat de overheid mee stapt in het verhaal van afgunst dat sommigen stedelingen zo uit dragen naar mensen die niet in de stad wonen. Je leest het in dat opiniestuk of hier op het forum. Zolang men niet wil begrijpen dat mensen er voor kiezen om niet in die stad te gaan wonen én dat de overheid die keuze gewoon moet respecteren komt het met deze discussie nooit niet goed.

Rekeningrijden, mobiscores, fiscaliteit, ... Het enigste wat dat doet is de mensen in de verdediging drijven zodat ze hun stekels nog wat feller opzetten.

Betreft de mobiscore zelf is het bijna komisch hoe men dit zo kan mismeesteren. De overheid zegt hier gewoon zwart op wit tegen een groep burgers dat de plek waar ze wonen niet deugt. Dat u daar historisch gebonden bent, sociale of familiale kringen hebt, kortom dat die plek een deel van uw identiteit is, dat speelt allemaal geen rol. Niet te geloven.
    Laatst gewijzigd door Avilowca; 20 juni 2019 om 00:51
    How do you like them apples.
    Mobile Vikings - Gebruik je verbruikspagina op de website om een geblokkeerd nummer te achterhalen.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht

Verder een brug te ver dat cultuur, sport en ontspanning een gelijksoortige groot overwicht zou hebben op de andere categoriën in de mobiscore. Kan je onmogelijk hard maken en wordt voor zover ik gezien heb ook niet zo aangegeven in het rapport.

Het is niet logisch, en zonder de uitleg op de site is het een slechte aanpak.

Maar als het toch zo logisch en duidelijk is, geef jij mij dan de berekeningen he.
    Wat ik vooral mis is de werkgelegenheid in de buurt. Want de meeste verplaatsingen rond het spitsuur zijn nu eenmaal woon-werk verkeer. En werkgelegenheid is niet eens 1 van de 5 criteria... Snapk echt ni.
    Iemand die vlak naast bvb Arcelor Mittal woont zou toch ook een betere score moeten krijgen dan iemand die bijna geen bedrijven in de buurt heeft?

En krijgt iemand in Brugge dezelfde score als iemand in Ternat dan? Want die persoon van Brugge bolt wel eerst heel den E40 af voor hij in Ternat mee begint aan te schuiven voor de ring. Dat verschil kan ik ook niet opmaken uit de criteria.

Echt weer het resultaat van een politicus of politica die zich gewoon in de kijker wou zetten met een initiatief waarop niemand zat te wachten. Buiten immo sites misschien, dan moeten zij die score niet meer berekenen. Als we ergens moeten besparen, kan de regering alvast eens gaan kijken bij de overheidsdienst die dit grapje betaalde.

Renegadexxripxx's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Als je de formules wilt weten:

https://www.milieuinfo.be/dms/d/d/wo..._Mobiscore.pdf

Akkoord, ze hadden beter de uitwerking/berekening voor uw specifieke locatie in groter detail op de site gezet. Nu is het wat geheimdoenerij. Misschien om hun data wat te beschermen tegen commercieel gebruik.

de waarde van het treinstation/busstation wordt ook rekening mee gehouden
    antwerpen centraal is meer waard dan neerpelt.
    een autostrade weegt minder door vanwege het milieu effect
    en hoe zit het met toegang tot onderwijs, middelbare en hoge scholen of uniefs in uw buurt?

trouwens sinds wanneer is een 15/20 slecht
    hoeveel punten moet je dan een appartement geven in het centrum op minder dan 500m van het station, vlak bij uniefs en ziekenhuizen?

Tis toch een beetje gelijk mac bc zegt hoor, iedereen die onder de 8/10 haalt "dat ligt aan de berekeningswijze van de overheid"; "weggegooid geld". Typisch.
    Ik vind dit een heel goeie studie. En voor alle adressen van mensen die ik ken ingevuld, goed representatief.

In bovenstaand rapport kan je voor heel vlaanderen zien wat de scores overal zijn per deelaspect.
    Dieter het is weggegooid geld omdat ik mij echt geen rekening ga houden met dat cijfer wanneer ik een huis ga kopen. Dat is een cijfer voor de l'eut.

Echter wat wel interessant zou zijn is dat als je van plan bent om een huis te kopen, je daar de gegevens die jij belangrijk vindt kunt ingeven. Dus werk in Brussel, ontspant graag in het theater en de kinepolis, heeft graag 2 tandartsen in de geburen op wandelafstand en een ziekenhuis op minder dan 15km.... En laat de score er dan maar uitrollen.

ZElfde principe voor iemand die graag in een natuurpark wandelt, wekelijks een dip neemt in het zwembad, een supermarkt op wandelafstand heeft en niets geeft over iets van de andere punten. En dat je dan de score er kunt laten uitrollen.

Dat zou mij nuttiger lijken. Want dat is ook effectief dat je in realiteit doet. Iets wat u echter koud laat da neem je niet mee in uw overweging. En is dan ook niet nuttig voor uw mobiliteit.

Daarnaast, wat gaan we doen om die score omhoog te krijgen. Het huis opbreken en bovenop een appartementencomplex zetten zodat je toch maar een hogere score hebt. Meer openbare middelen steken in infrastructuur om die cijfers voor de populatie waar dit zo laag is te verhogen... Of wat?
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    Wat ik vooral mis is de werkgelegenheid in de buurt. Want de meeste verplaatsingen rond het spitsuur zijn nu eenmaal woon-werk verkeer. En werkgelegenheid is niet eens 1 van de 5 criteria... Snapk echt ni.
    Ze zeggen daarover in hun document, net zoals hoge scholen en universiteiten, dat dat niet opgenomen is wegens 'te persoonspecifiek".
    Kan best zijn dat er veel werkgelegenheid is maar als dat vooral horeca is, dan zegt dat ook niks voor iedereen.

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eniac Bekijk bericht
    Het is intellectueel oneerlijk discussieren om er vanuit te gaan dat de gemiddelde persoon weet dat wiskunde voor een ingenieur zwaarder doorweegt dan esthetica?

Ik denk als je de studie niet gelezen hebt, en zelf geen kaas hebt gegeten van statistiek, je ook niet moet klagen dat alles op niks trekt.
    Laatst gewijzigd door Dieter85; 20 juni 2019 om 06:58

M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Even getracht uit te zoeken wat er officieel over die score gemeld staat:

basis: bibliotheek, basis sportaccomodaties
    regionaal: cultuurcentra, provinciale domeinen, natuurgebieden met bezoekerscentrum, regionale sportaccomodaties, zwembaden, bioscopen
    metropolitaan: pretparken, hotels, monumenten, concertzalen, speciale sportaccomodaties

Dus het is niet omdat er een speeltuin en een tennisclub in uw buurt is, dat uw score de hoogst mogelijke moet zijn.
    Vrijwel elk dorp of gemeente heeft een speeltuintje of voetbalplein in de buurt.

Waar is uw bibliotheek? Waar is uw provinciaal domein? Waar is uw bioscoop? Waar is uw zwembad? ...
    Je kaart hiermee juist de absurditeit van een systeem aan. Mijn bibliotheek en bioscoop bevinden zich in mijn huis en noemen zich INTERNET en NETFLIX.
    Dat zwembad staat binnen een paar jaar ook in de achtertuin.

Zelfs als je over de gemiddelde Vlaming spreekt blijft het absurd om zoiets als een bibliotheek mee in rekening te brengen. Is even relevant als de nabijheid van een visvijver. Hoeveel mensen hebben een infrastructuur nodig om te kunnen sporten? Hoeveel mensen stappen er nog een bibliotheek binnen of lezen uberhaupt boeken? Dit bevestigt voor mij dat de criteria waarop de scores gebaseerd zijn, oudbollig tot irrelevant en subjectief zijn. Cultuur en commerce vinden steeds meer binnenshuis plaats. Als je boek wil lezen bestel je het op bol.com voor 23:00 en ligt het sneller in je brievenbus dan dat je naar een bibliotheek moet rijden met de fiets. Of je koopt het digitaal.
    Provinciale domeinen en kruidentuinen worden voornamelijk door stadsmensen bezocht die in geen 10 jaar een koe of een schaap gezien hebben. Het is een surrogaat voor wat de dorpsmens in zijn achtertuin heeft staan.

Daarnaast zijn er grote vraagtekens over de gebruikte gewichten. Ik mag hopen dat het vak godsdienst veel minder hard doorweegt dan wiskunde op het eindrapport? Zijn die gewichten uberhaupt gebaseerd op een reel aantal activiteiten? Is toegang tot internet en telecommunicatie uberhaupt mee opgenomen als een van de grootste toegangspoorten tot cultuur?

Sommige criteria zijn ook compleet onzinnig om op afstand te scoren. Neem nu een ziekenhuis. Doorgaans bezoeken mensen een ziekenhuis niet met de fiets net omdat ze zo ziek zijn dat ze dat niet meer kunnen. Als uw vrouw haar weeen begint te krijgen zie ik ze niet met de bakfiets naar materniteit rijden, ook al is het maar 3 kilometer.
    Ziekenhuizen hebben dan ook amper fietsenparkings buiten de universitaire (en dat is dan voornamelijk voor de studenten).

De mobiscore lijkt mij dus vooral het opblazen van minimale verschillen tussen stad - platteland die totaal niet in verhouding staan tot de gereden kilometers of activiteiten van de gemiddelde Vlaming.
    Dus zelfs als algemeen cijfer voor de gemiddelde Vlaming faalt het.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; 20 juni 2019 om 07:17
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

iTrader
    4 (100%)
    Nog een probleem bij het feit dat ze er een fiscaal voordeel aan willen koppellen:
    Uw mobiscore zegt eigenlijk "er is geen deftig openbaar vervoer in uw buurt", deftig openbaar vervoer voorzien is iets dat moet gebeuren met belastingsgeld, je hebt dus eigenlijk een aantoonbaar cijfer dat aangeeft dat jij geen gebruik maakt van die "dienst". Dan is de enige logica net dat iemand die zo afgelegen woont, ook minder belastingen zou moeten betalen.

Het is niét de verantwoordelijkheid van de bevolking om dichtbij OV te gaan wonen. Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om op alle bewoonbare plekken goed openbaar vervoer te voorzien.

iTrader
    0
    Koppelen van deze rommel aan fiscaliteit, alweer een voorstel dat N-VA (al dan niet onder druk van vb) zal blokkeren.

Ik kijk al uit naar de rant van Mac tegen dan

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190619_04468705

Dat laatste lijntje toont perfect aan dat hij geen idee heeft waar hij over bezig is.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Nog een probleem bij het feit dat ze er een fiscaal voordeel aan willen koppellen:
    Uw mobiscore zegt eigenlijk "er is geen deftig openbaar vervoer in uw buurt", deftig openbaar vervoer voorzien is iets dat moet gebeuren met belastingsgeld, je hebt dus eigenlijk een aantoonbaar cijfer dat aangeeft dat jij geen gebruik maakt van die "dienst". Dan is de enige logica net dat iemand die zo afgelegen woont, ook minder belastingen zou moeten betalen.

Het is niét de verantwoordelijkheid van de bevolking om dichtbij OV te gaan wonen. Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om op alle bewoonbare plekken goed openbaar vervoer te voorzien.
    Dat heb je dus kunnen kiezen tijdens het stemmen, toch? Groen had als voorstel een sterke uitbreiding van het OV met meer haltes en vaker rijden. N-VA en VB niet.
    Dus je hebt in het stemhokje kunnen zeggen of je vindt dat de overheid moet voorzien in een uitbreiding van het OV. Blijkbaar vindt de meerderheid van niet.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Het is de verantwoordelijkheid van een overheid om op alle bewoonbare plekken goed openbaar vervoer te voorzien.
    ooit vd wetten vd fysica gehoord?

in een normaal land hebt ge 2 dorpen en enkel in die dorpen een halte
    in Belgie staat alles vol en dus zou je elke 500m een halte moeten hebben tussen 2 dorpen.
    natuurlijk volstrekt onhaalbaar.

die score is op zich geen slecht idee maar iets beter uitwerken.
    vd woningkeuze een individueel verantwoordelijkheid verhaal maken alsof iedereen zomaar kan kiezen waar 'm wil wonen is toch te simplistisch

en het idee dat ge cultuur kunt reduceren tot netflix en internet?

iTrader
    0
    Ik blijf het gewoon absurd vinden dat ik slecht scoor op mobiliteit terwijl ik op 5 km van het station van Aalst woon dat via een fietssnelweg zeer vlot te bereiken is en er een bushalte aan mijn deur is, en nog eens een grotere bushalte op het dorpsplein paar honderd meter verder.

Je moet echt al in een stad of in de buurt van een groot station gaan wonen om een hoge score te hebben. En dan ga je er al vanuit dat iemand dagelijks de trein moet nemen of er effectief het nut van in te zien.

iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tolya Bekijk bericht
    ooit vd wetten vd fysica gehoord?

in een normaal land hebt ge 2 dorpen en enkel in die dorpen een halte
    in Belgie staat alles vol en dus zou je elke 500m een halte moeten hebben tussen 2 dorpen.
    natuurlijk volstrekt onhaalbaar.

die score is op zich geen slecht idee maar iets beter uitwerken.
    vd woningkeuze een individueel verantwoordelijkheid verhaal maken alsof iedereen zomaar kan kiezen waar 'm wil wonen is toch te simplistisch

en het idee dat ge cultuur kunt reduceren tot netflix en internet?
    1) de hoeveelheid haltes doet er niet veel toe. Ik woon in een stadscentrum en ik werk in een stadscentrum. Nochtans gaat mijn trein daar helemaal niet naartoe...
    2) Waarom zou Netflix dat cultuuraanbod niet kunnen vervang? Dit is wat er staat als omschrijving van cultuur: - bibliotheken, cultuurcentra, bioscopen, schouwburgen, concertzalen,
    Bibliotheken => e-books bestel je gewoon online he
    en van al die andere staan de voorstellingen gewoon op Netflix. Dus als cultuur wil zeggen "je moet het live gezien hebben", dan moeten Werchter en Kiewit nogal een mobiliteitsscore hebben.

iTrader
    3 (100%)
    ben ik blij dat ik in een stad woon, niet alleen voor een goede mobi-score

ik heb dan nog het plezier van cultuur, bibiliotheken en evenementen en moet daarvoor niet hersenloos kijken naar TV

Je mag zeggen wat je wil maar Netflix is geen vervanging van cultuur, hoogstens een beetje toevoeging.
    Ook al zie ik graag Netflix er alles aan vasthangen van cultuur is toch overdreven.

Idem van boeken trouwens.

Pagina 118 van 170 Eerste ... 1868108114115116117118119120121122128168 ... Laatste

Regels voor berichten