Pagina 101 van 101 Eerste ... 5191979899100101
    KnightOfCydonia's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Als dat jouw definitie voor een gematigde moslim is, dan bestaan er inderdaad véél gematigde moslims, en maar goed ook.
    Jouw allereerste stelling was echter dat er een gematigde Islam bestaat, en op dat vlak ben ik nog steeds niet akkoord. Je zou het geloof van die gematigde moslims kunnen beschouwen als een gematigde vorm van Islam, maar zoals je zelf aangeeft dienen die moslims af te stappen van bepaalde regels en gebruiken die voorgeschreven worden door de Islam, het geloof an sich is dus niet gematigd, want zoals ik al eerder aanhaalde je hebt binnen de Islam geen centrale authoriteit noch een traditie (cfr. de hadith) om zo'n gematigde interpretatie écht te rechtvaardigen.

Het contrast tussen de Katholieke Kerk en evangelische christenen is hier ook al gemaakt. Ik zou de meeste evangelische christenen overigens ook niet eens gematigd noemen, maar volgens jouw definitie zijn ze het natuurlijk wel. Besef goed dat net zoals evangelische christenen, als het aan veel moslims zou liggen, je véél minder vrijheden zou genieten dan dewelke je nu hebt in onze "verlichte" Westerse wereld.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Destel's schermafbeelding
    iTrader
    8 (100%)
    Volgens mij is bijna geen enkel geloof gematigd, want je gelooft of je gelooft niet, maar er zijn zeker stromingen die open staan voor een gematigde beleving van de islam.

Bvb. binnen het soefisme en alevitisme zijn kunst een belangrijk onderdeel van de geloofsbeleving (wat verboden is binnen vb. het wahabisme). Het soefisme is een strekking die over meerdere geloven gaat (al zal een soefi moslim doorgaans gewoon moslim zijn, er is zeker een grote tolerantie tov andere geloven). Het alevitisme legt ook een sterke nadruk op gelijkheid van man/vrouw. Binnen het bedisme is er dan weer de opvatting dat geloof geen reden mag zijn voor geweld en het geloof zich moet aanpassen aan de actualiteit. En er zijn ook koranisten die een groot deel van de hadith verwerpen omdat ze vinden dat de context (samenleving) waarmee je de koran kan interpreteren veranderd is.

Ik beng geen expert, maar dat zijn toch niet meteen zaken die ik associeer met de orthodoxe islam.
    Laatst gewijzigd door Destel; Vandaag om 15:28
    PS4 / PS2 / PSX / Xbox 360 / Wii / NES // Raspberry Pi Zero W / 3B / 3B+
    iMac 27" (2017) / HP ProBook 650 G1 / iMac 24" (Early 2008) // iPad Air 2 / iPhone 6S
    Projecten: mijnscore & frequency trainer

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Punt is dat je niet 'gematigd' kan geloven in een almachtig wezen dat als het zou willen alles kan veranderen. Ofwel geloof je daar in, ofwel niet. Als je daar effectief in geloofd.. tja dan kan je alle boeken toe doen natuurlijk.

Wat mss wel kan door gaan als een gematigde "gelovige" is iemand die waarde hecht aan bepaalde tradities maar daarom niet gelooft in dat opperwezen.
    *** Also sprach Zarathustra ***

Pagina 101 van 101 Eerste ... 5191979899100101

Regels voor berichten