Pagina 1 van 27 1234511 ... Laatste

Discussie: Telewerken

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)

Telewerken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan94 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Valt er geen onderscheid te maken tussen noodzakelijk economisch verkeer en niet noodzakelijk economisch verkeer?
    Genoeg automobilisten in de file die je mbv alternatieven uit die file kan houden, maar daar vergt moeite van WN en/of WG zijde.

Verder is er natuurlijk ook wel een reden waarom Mac-bc niet in de file staat hé, om nog maar te zwijgen van de drogreden die het eigenlijk is.
    Die alternatieven zijn er niet: openbaar vervoer is een ramp en telewerk vinden werkgevers (zelfs onze overheid) niet zo tof...

Edit Crew: Afgesplitst uit het Ergernissentopic
    Laatst gewijzigd door Loser; 14 mei 2018 om 14:03

Bubba's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door squalleke123 Bekijk bericht
    Die alternatieven zijn er niet: openbaar vervoer is een ramp en telewerk vinden werkgevers (zelfs onze overheid) niet zo tof...
    Lijkt me dan eerder zinvol om thuis werken te stimuleren en de mentaliteit daarover bij de werkgevers te keren. Ik snap persoonlijk niet wat er mis is met thuis werken indien die mogelijkheid bestaat en/of wat werkgevers ertegen kunnen hebben.

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bubba Bekijk bericht
    Lijkt me dan eerder zinvol om thuis werken te stimuleren en de mentaliteit daarover bij de werkgevers te keren. Ik snap persoonlijk niet wat er mis is met thuis werken indien die mogelijkheid bestaat en/of wat werkgevers ertegen kunnen hebben.
    Glijdende uren en telewerk zijn in principe verboden, in die zin dat de huidige arbeidswetgeving er niet in voorziet (behalve als je met een 'prikklok' registratiesysteem werkt). Ook al passen veel bedrijven en de overheid glijdende uren en telewerk toe, legaal is het eigenlijk een grijze zone. Ik denk dat dit veel bedrijven die het wel kunnen toepassen toch tegenhoudt. Je moet je werknemers immers volledig vertrouwen, want sancties bij misbruik zijn in principe niet mogelijk.
    _/Forum Supervisor
    __/Forum coach Algemene Fora & Games
    ___/The Things Network Ghent

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Epyon Bekijk bericht
    Glijdende uren en telewerk zijn in principe verboden, in die zin dat de huidige arbeidswetgeving er niet in voorziet (behalve als je met een 'prikklok' registratiesysteem werkt).
    Waarom is het verboden als het niet voorzien is? Telewerk bijvoorbeeld zie ik echt niet in wat het probleem en wat hier dan wel "verboden" aan zou zijn?

Ik zou het wel wettelijk voorzien maar dan zoals ouderschapsverlof: iedereen heeft daar recht op behalve als de werkgever kan aantonen dat dit niet compatibel is met de job.
    "Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946)

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door k995 Bekijk bericht
    Waarom is het verboden als het niet voorzien is? Telewerk bijvoorbeeld zie ik echt niet in wat het probleem en wat hier dan wel "verboden" aan zou zijn?
    Omdat een arbeidscontract vereist dat er vaste uren en een vaste werkplaats voorzien zijn (tenzij voor ambulante activiteiten), of een uurregistratiesysteem. Als je hier buiten treedt begeef je je als werkgever in een juridisch grijze zone en stel je je kwetsbaar aan misbruik. Als je het toestaat aan één iemand moet je het bijv. in principe toestaan aan iedereen, want iedereen heeft dezelfde contractvoorwaarden en uitzondering voor één iemand is dus discriminatie. Bovendien is er geen rechtsgeldige manier om de gepresteerde uren bij te houden, waardoor je ook niet sanctionerend kan optreden als iemand van 'thuiswerken' profiteert om bijv. in zijn tuin te werken.

In een volwassen en constructieve werkomgeving hoeft dit geen probleem te zijn, maar er moet maar één iemand in je organisatie zijn die geen glijdende uren of thuiswerk krijgt bij de vakbond gaan klagen en het juridische spel zit op de wagen. Ik kan me inbeelden dat de meeste werkgevers die miserie willen vermijden en de wet dan ook afgelijnd volgen.
    _/Forum Supervisor

Look at me still talking when there's Science to do. When I look out there it makes me GLaD I'm not you.

DogFacedGod's schermafbeelding
    iTrader
    14 (100%)
    Omdat een arbeidscontract vereist dat er vaste uren en een vaste werkplaats voorzien zijn (tenzij voor ambulante activiteiten), of een uurregistratiesysteem. Als je hier buiten treedt begeef je je als werkgever in een juridisch grijze zone en stel je je kwetsbaar aan misbruik. Als je het toestaat aan één iemand moet je het bijv. in principe toestaan aan iedereen, want iedereen heeft dezelfde contractvoorwaarden en uitzondering voor één iemand is dus discriminatie. Bovendien is er geen rechtsgeldige manier om de gepresteerde uren bij te houden, waardoor je ook niet sanctionerend kan optreden als iemand van 'thuiswerken' profiteert om bijv. in zijn tuin te werken.

In een volwassen en constructieve werkomgeving hoeft dit geen probleem te zijn, maar er moet maar één iemand in je organisatie zijn die geen glijdende uren of thuiswerk krijgt bij de vakbond gaan klagen en het juridische spel zit op de wagen. Ik kan me inbeelden dat de meeste werkgevers die miserie willen vermijden en de wet dan ook afgelijnd volgen.
    Ik zou eerder denken dat omdat telewerk juist niet wettelijk geregeld is, juist veel flexibeler kan opgetreden worden rond telewerk.
    Als werknemer kan je het niet opeisen, Als werkgever kan je dat aanbieden als een gunst en kan de werkgever het ook makkelijker inperken als er daarrond gefoefeld wordt of wanneer de noden van de werkgever veranderd zijn.
    o/

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DogFacedGod Bekijk bericht
    Ik zou eerder denken dat omdat telewerk juist niet wettelijk geregeld is, juist veel flexibeler kan opgetreden worden rond telewerk.
    Als werknemer kan je het niet opeisen, Als werkgever kan je dat aanbieden als een gunst en kan de werkgever het ook makkelijker inperken als er daarrond gefoefeld wordt of wanneer de noden van de werkgever veranderd zijn.
    Het ontbreken van het wettelijk kader zorgt er ook voor dat er geen rechtsgeldige vormen van sancties of prestatie-opvolging is, en dat de gunst aan de ene wel toekennen en de andere niet eigenlijk discriminatie is.

Nu, sinds vorig jaar is er eindelijk wel een wetgevend kader. Het vereist wel een 'prikklok' en een CAO of aangepast arbeidsreglement. Mss dat we in de toekomst dit dus meer gaan zien.
    _/Forum Supervisor

iTrader
    7 (100%)
    Omdat een arbeidscontract vereist dat er vaste uren en een vaste werkplaats voorzien zijn (tenzij voor ambulante activiteiten), of een uurregistratiesysteem.
    Ben consultant dus geen vaste werkplek.

EN sattelietkantoren? Ook ongeregeld?

Als je hier buiten treedt begeef je je als werkgever in een juridisch grijze zone en stel je je kwetsbaar aan misbruik. Als je het toestaat aan één iemand moet je het bijv. in principe toestaan aan iedereen, want iedereen heeft dezelfde contractvoorwaarden en uitzondering voor één iemand is dus discriminatie. Bovendien is er geen rechtsgeldige manier om de gepresteerde uren bij te houden, waardoor je ook niet sanctionerend kan optreden als iemand van 'thuiswerken' profiteert om bijv. in zijn tuin te werken.
    Wat bedoel je rechtsgeldig? Management die je ziet? Nu kan je ook op kantoor 8 uur op facebook zitten op je smartphone.

Nochtans altijd al glijdende uren+thuiswerk gehad. Enorm veel bedrijven doen dit dus.
    "Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country." -Hermann Goering (1893 - 1946)

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Glijdende uren en telewerk zijn in principe verboden, in die zin dat de huidige arbeidswetgeving er niet in voorziet (behalve als je met een 'prikklok' registratiesysteem werkt). Ook al passen veel bedrijven en de overheid glijdende uren en telewerk toe, legaal is het eigenlijk een grijze zone. Ik denk dat dit veel bedrijven die het wel kunnen toepassen toch tegenhoudt. Je moet je werknemers immers volledig vertrouwen, want sancties bij misbruik zijn in principe niet mogelijk.
    boa, echt verboden zijn ze niet hoor. Vroeger was telewerk wel een pain in the ass, gezien je dan in theorie een apart toilet thuis voor mannen & vrouwen zou moeten hebben, maar ik dacht dat alle wettelijke belemmeringen ondertussen al uit de weg zijn. Er is daar een "mooie" CAO 85 rond gemaakt. http://www.werk.belgie.be/DownloadAsset.aspx?id=4984

Glijdende uren lijken me absoluut al geen probleem. Een arbeidsovereenkomst vereist niet dat iedereen zich atlijd aan de uren houdt (zolang beide partijen maar ok zijn), er moet zelfs geen uurrooster bepaald zijn (een arbeidsovereenkomst kan ook enkel mondeling bestaan).
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

Epyon's schermafbeelding
    iTrader
    5 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Glijdende uren lijken me absoluut al geen probleem. Een arbeidsovereenkomst vereist niet dat iedereen zich atlijd aan de uren houdt (zolang beide partijen maar ok zijn), er moet zelfs geen uurrooster bepaald zijn (een arbeidsovereenkomst kan ook enkel mondeling bestaan).
    Het vereist dan wel een uurregistratiesysteem. En daarmee komen we bij mijn vorige post. Als er geen uurregistratie is, is dat geen probleem zolang beide partijen ok zijn en hun verstand gebruiken. Maar als een van de partijen de kantjes er van af begin te rijden gaan de poppen aan het dansen, en ik kan me inbeelden dat veel bedrijven daar geen zin in hebben.

Ik heb me al afgevraagd of dat een optie is. Zolang de bottleneck van de Noord-Zuid verbinding er echter is, hebben die extra sporen geen nut.
    Dat is net hetzelfde als meer rijstroken aanleggen, dat is ook moeilijk, en maakt in tegenstelling tot meer sporen zelfs geen zier uit. Meer sporen en rijstroken op bepaalde bottlenecks zijn daarentegen wel goed. Er moeten vooral rijstroken bijkomen om verkeer weg te shunten van steden (bijv. een verbreding van de ring), en meer sporen om meer transport tot dieper in de steden te brengen.

Maar laten we om te beginnen eens de bestaande infrastructuur intelligenter benutten. Dat zal wel een mentaliteitswijziging vereisen, zowel bij de NMBS, de werkgevers als de werknemers en automobilisten.
    _/Forum Supervisor

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Het vereist dan wel een uurregistratiesysteem. En daarmee komen we bij mijn vorige post. Als er geen uurregistratie is, is dat geen probleem zolang beide partijen ok zijn en hun verstand gebruiken. Maar als een van de partijen de kantjes er van af begin te rijden gaan de poppen aan het dansen, en ik kan me inbeelden dat veel bedrijven daar geen zin in hebben.
    goh, ik ken verschillende bedrijven waar geen uurregistratie bestaat en waar ze ook niet verwachten dat je elke week je 38 uur klopt. Alleen moet je dat wel "gemiddeld" werken. Maar dat wordt niet minuut per minuut berekend.
    “Denk niet wit, denk niet zwart,
    Denk niet zwart-wit
    Maar in de kleur van je hart ”
    Frank Boeijen

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Euhm, daar zit je fout.
    Ik werk voor de vlaamse overheid en hier werkt iedereen minstens 2 dagen in de week thuis.
    Andere afdelingen mogen meer dagen thuis werken.
    Er wordt volop ingezet op Vlaams administratieve Centra waar er standaard minder plaats wordt voorzien omdat er rekening gehouden wordt met thuiswerk.
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nixie Bekijk bericht
    Euhm, daar zit je fout.
    Ik werk voor de vlaamse overheid en hier werkt iedereen minstens 2 dagen in de week thuis.
    Andere afdelingen mogen meer dagen thuis werken.
    Er wordt volop ingezet op Vlaams administratieve Centra waar er standaard minder plaats wordt voorzien omdat er rekening gehouden wordt met thuiswerk.
    sorry: welke afdeling? Ik ken een paar vlaamse overheidsdiensten waar de bazen u graag nog in het kantoortje zien zitten hoor.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

nixie's schermafbeelding
    iTrader
    21 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SithCloud Bekijk bericht
    sorry: welke afdeling? Ik ken een paar vlaamse overheidsdiensten waar de bazen u graag nog in het kantoortje zien zitten hoor.
    Wij horen bij het departement Omgeving: LNE
    Gezien er overal in de groot steden gemeenschappelijke gebouwen zijn/komen met als opzet om zoveel mogelijk plaats te benutten en met landschapbureau's waar maximaal op thuiswerk wordt ingezet lijkt het me wel duidelijk dat de (Vlaamse) overheid massaal inzet op thuiswerk.
    Er is ook zoiets als PTOW(plaats en tijds onafhankelijk werken) dat heel hard gepromoot wordt binnen de overheid .
    Nu tegenwoordig is het meer POW
    PS: ik wissel regelmatig letters van plaats, mijn excuses hiervoor!

SithCloud's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nixie Bekijk bericht
    Wij horen bij het departement Omgeving: LNE
    Gezien er overal in de groot steden gemeenschappelijke gebouwen zijn/komen met als opzet om zoveel mogelijk plaats te benutten en met landschapbureau's waar maximaal op thuiswerk wordt ingezet lijkt het me wel duidelijk dat de (Vlaamse) overheid massaal inzet op thuiswerk.
    Er is ook zoiets als PTOW(plaats en tijds onafhankelijk werken) dat heel hard gepromoot wordt binnen de overheid .
    Nu tegenwoordig is het meer POW
    jah, daar zijn ze nu bij ons ook mee aant komen aandraven. na 4 jaar zagen gaan ze eindelijk overwegen om toch af en toe thuis te laten werken. Gewoon omdat het opgelegd wordt vanboven af, met veel tegenzin. Dat soort van idioten loopt er dus nog altijd rond bij heel veel overheidsinstanties.
    When in trouble, fear or doubt, run in circles, scream and shout

Pagina 1 van 27 1234511 ... Laatste

Regels voor berichten