Bekijk resultaten enquête: Op welke partij plan je te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen?

Aantal stemmers
196. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • N-VA

75 38,27%
  • CD&V

12 6,12%
  • Open Vld

16 8,16%
  • sp.a

5 2,55%
  • Groen

32 16,33%
  • PVDA

5 2,55%
  • VB

19 9,69%
  • LDD

2 1,02%
  • Piratenpartij

3 1,53%
  • Andere/lokale partij

14 7,14%
  • Ik zal niet stemmen

13 6,63%
Pagina 3 van 105 Eerste 12345671353103 ... Laatste

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Shellshock2 Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    We willen gewoon niet dat de problemen van Antwerpen naar hier overwaaien.
    Ze zijn Schoten trouwens aan het verpesten met al die appartementen. En ook nog die nieuwe wijk aan de Vaart tussen de Fluitbergstraat en Van Cauwenberghelei...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
    En dan nog ne zot die den tram naar schoten wil trekken!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Ik zeg dat niet zwart-op-wit want dat is niet zo. Maar rijke mensen gaan in veel mindere mate op linkse partijen stemmen. En de arme klasse zal veel sneller op linkse partijen stemmen als ze tenminste weten waar die partijen voor staan, net zoals ze ook sneller voor "extreemrechts" zullen stemmen, zeker als ze deel uitmaken van de homogene bevolking.

PVDA mikt op een deel ook op allochtonen, of laagopgeleiden. Nu in de statistieken pas ik daar ook perfect tussen, want ik ben laagopgeleid, werkloos en arm. Maar ik denk dat je dan verder ook niet moet gaan generaliseren, maar dat doe ik zelf ook niet toch. Maar het is wel een feit dat men in Brasschaat en Sint-Martens Latem minder snel op linkse partijen stemt, en sneller op partijen zoals N-VA en vooral VLD. N-VA is op zich ook wel een partij dat het onder alle bevolkingsklasses en in alle regio's vrij goed doet, en staat op dat vlak ook wel gekend als een volkspartij. De partij zal zowel laaggeschoolden als hoogopgeleiden aantrekken. Maar VLD is veel meer een partij die het moet hebben van hooggeschoolden, bediendes, zelfstandigen, mensen in een management functie, ambtenaars, overwegend jonge mensen en totaal niet op arbeiders.
    Fieuw, kwestie van hokjesdenken kan dat wel tellen.
    Eerst en vooral vind ik je eerste zin wel heel vreemd: "Arme klasse zal sneller op linkse partijen stemmen (...) net zoals ze ook sneller voor extreemrechts zullen stemmen." Ze krijgen maar één stem, hoor!
    Ik ben hoogopgeleid en bediende, dus ik moet VLD stemmen?

Dit lijken me echt meer veralgemenende vooroordelen die op niets gestaafd zijn, dan realiteit.
    80% universitairen koos groen, 86% arbeiders koos extreemrechts.
    Laagopgeleide kiezers stemmen vaker tegen eigen belangen (rechts)
    Hoogopgeleiden politiek links, onderklasse zwenkt naar rechts.
    Laatst gewijzigd door Loser; 20 april 2018 om 08:54
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lakigigar Bekijk bericht
    Ik zeg dat niet zwart-op-wit want dat is niet zo. Maar rijke mensen gaan in veel mindere mate op linkse partijen stemmen. En de arme klasse zal veel sneller op linkse partijen stemmen als ze tenminste weten waar die partijen voor staan, net zoals ze ook sneller voor "extreemrechts" zullen stemmen, zeker als ze deel uitmaken van de homogene bevolking.

PVDA mikt op een deel ook op allochtonen, of laagopgeleiden. Nu in de statistieken pas ik daar ook perfect tussen, want ik ben laagopgeleid, werkloos en arm. Maar ik denk dat je dan verder ook niet moet gaan generaliseren, maar dat doe ik zelf ook niet toch. Maar het is wel een feit dat men in Brasschaat en Sint-Martens Latem minder snel op linkse partijen stemt, en sneller op partijen zoals N-VA en vooral VLD. N-VA is op zich ook wel een partij dat het onder alle bevolkingsklasses en in alle regio's vrij goed doet, en staat op dat vlak ook wel gekend als een volkspartij. De partij zal zowel laaggeschoolden als hoogopgeleiden aantrekken. Maar VLD is veel meer een partij die het moet hebben van hooggeschoolden, bediendes, zelfstandigen, mensen in een management functie, ambtenaars, overwegend jonge mensen en totaal niet op arbeiders.
    Bwah, puur ideologisch sta ik veel dichter bij open vld dan bij NVA (die laatste is veel te rechts op gebied van drugs ed). Maar ik stem simpelweg niet op open vld omdat die niets doen en bitter weinig van hun programma uitvoeren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Eerst en vooral vind ik je eerste zin wel heel vreemd: "Arme klasse zal sneller op linkse partijen stemmen (...) net zoals ze ook sneller voor extreemrechts zullen stemmen." Ze krijgen maar één stem, hoor!

Dit lijken me echt meer veralgemenende vooroordelen die op niets gestaafd zijn, dan realiteit.
    In dezelfde logica stemmen universitairen dan toch ook tegen hun eigen belangen? Want groen is op economisch vlak erg links.
    Hoewel ik op veel sociale punten het eens ben met groen, zou ik het toch moeilijk hebben om op een partij te stemmen die zo openlijk een naïef opengrenzenbeleid predikt.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Badger Bekijk bericht
    https://www.hln.be/nieuws/binnenland...jst~a24be3a47/

Wat je zegt is deels waar, maar er is nog steeds een sterke neiging naar links. Jammer genoeg geen cijfers over migranten van de derde generatie.
    Geen neiging naar links denk ik. Wel neiging op te stemmen op mensen van hun eigen achtergrond. En die staan nu eenmaal minder vaak op een N-VA/open vld lijst.
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yann!ck Bekijk bericht
    In dezelfde logica stemmen universitairen dan toch ook tegen hun eigen belangen? Want groen is op economisch vlak erg links.
    Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de uitspraken van Laki op niets waren gebaseerd, en ook fout bleken te zijn.
    En heb je het artikel van die belangen gelezen? Daarin staat letterlijk dit: "Zelfs kiezers die zichzelf als extreemlinks beschouwden, bleken tot 33 procent kans te hebben om toch een rechts standpunt in de Stemtest te delen." Dat zijn de eigen belangen waar het om ging.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

Vickskemees's schermafbeelding
    iTrader
    0
    NVA wint hier ook met meer dan 50 %.
    We zitten hier met de Penningmeester van den NVA & De Witte, parlementslid NVA.

En ze krijgen mijn stem ook. Alhoewel ik nog aan't twijfelen ben tussen VB & NVA. VB is mij iets té extreem op bepaalde punten, maar ook ergens gewoon een protest stem. Vind dat de NVA net iets te weinig daarwerkelijk heeft gebracht buiten enorm veel taxen en tering naar de nering proberen te zetten heeft. om dan terug te komen naar een schulden van 5 miljard. in sommige punten kan ik mij wel vinden van het VB. Niets verkeerd mee om eens te denken aan eigen bevolking. Soit die discussie gaan we hier niet opentrekken.
    Laatst gewijzigd door Vickskemees; 20 april 2018 om 11:49
    Rechtstaan en zingen! Rechtstaan is zilver, zingen is goud! Zingen is winnen!

Geire nor den hemel hierbove! Der willek zijn, Da kan'k a belove!
    Da as'k sterf en ik laat menne kees! Da we same gaan feeste me vickske mees!
    - Bedankt Mister Antwerp

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    In Ieper: in 2012 was er hier nog een kartel cd&v - N-VA, haalde een absoluut meerderheid.

Nu dit kartel opgeblazen is, wordt het hier spannend. Ik schat dat N-VA 15% kan halen hier, cd&v 35% haalt. SP.a had vorige keer 15,8%, open vld 12,8%, Vlaams belang zo'n 8 en groen 7

Ik denk dat SP.a als ik neutraal kan kijken de beste oppositie gevoerd heeft, maar het nationale aspect zal wss ook wel doorwegen.

Vraag zal hier dus zijn of cd&v aan 1 coalitiepartner genoeg heeft, of er een aantal partijen samen zullen proberen om cd&v ruit te wippen.

Ik zal trouwens wss kandidaat zijn voor SP.a Ieper (ergens achteraan het pak)
    “Bezuinigen op onderwijs? Hebben we nog niets geleert?”
    Loesje

NemesisBE's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Benieuwd of Ridouani Tobback zijn erfenis kan dragen hier in Leuven. Lorin Parys lijkt me nogal groen achter de oren en Carl Devlies, sja
    "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muß man schweigen." - Ludwig Wittgenstein

iTrader
    0
    Daar gaat het niet om, het gaat erom dat de uitspraken van Laki op niets waren gebaseerd, en ook fout bleken te zijn.
    En heb je het artikel van die belangen gelezen? Daarin staat letterlijk dit: "Zelfs kiezers die zichzelf als extreemlinks beschouwden, bleken tot 33 procent kans te hebben om toch een rechts standpunt in de Stemtest te delen." Dat zijn de eigen belangen waar het om ging.
    Ik stem redelijk naar mijn belangen. Nuja enfin echte belangen kan je als student natuurlijk nog niet hebben. :')

iTrader
    0
    Waarom staat PVDA en PTB nog steeds niet in die test?

voor federaal.

Arme klasse heeft meer dan één stem. Ik heb het op de groep arme klasse, niet op individu"en van de arme klasse. Niet elke individu uit de arme klasse stemt op dezelfde partij. Alleen zullen ze in grotere getallen op links stemmen.

Jij moet niets, maar statistisch gezien zullen de meeste mensen die jouw beschrijving delen wel op VLD stemmen, ja. Samen met N-VA en Groen. De kans dat je op s.pa is bijgevolg zeer klein (want die partij doet het niet goed bij hoogopgeleiden).

In Belgie stemmen de mensen trouwens anders dan in Nederland. In Belgie hebben we geen partij zoals D66 die veel mensen van de VLD, N-VA en Groen zou weglokken, ja.

Laagopgeleiden zullen vaak ook een anti-immigratie standpunt hebben, en inderdaad dat vlaams belang veel stemmers weglokte van s.pa weten we. Net zoals dat die 33% quasi allemaal op immigratie rechts zullen zijn. Ik zeg niet dat arbeiders homogeen links stemmen, maar s.pa zal het beter doen bij arbeiders dan bij hoogopgeleiden, terwijl groen het beter zal doen bij hoogopgeleiden dan bij arbeiders. En dat links in het algemeen beter zal doen in de lagere klasses.

Ik vraag me trouwens eigenlijk af, als PVDA in de stemtest zal zitten, waar zij zouden eindigen. Zouden ze eerste eindigen, of zouden ze onder Groen komen te staan.
    Laatst gewijzigd door Lakigigar; 20 april 2018 om 13:27

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    In Ieper: in 2012 was er hier nog een kartel cd&v - N-VA, haalde een absoluut meerderheid.

Nu dit kartel opgeblazen is, wordt het hier spannend. Ik schat dat N-VA 15% kan halen hier, cd&v 35% haalt. SP.a had vorige keer 15,8%, open vld 12,8%, Vlaams belang zo'n 8 en groen 7

Ik denk dat SP.a als ik neutraal kan kijken de beste oppositie gevoerd heeft, maar het nationale aspect zal wss ook wel doorwegen.

Vraag zal hier dus zijn of cd&v aan 1 coalitiepartner genoeg heeft, of er een aantal partijen samen zullen proberen om cd&v ruit te wippen.

Succes.

Denk wel dat N-VA iets meer en CD&V iets minder stemmen zal hebben (met nadruk op iets). Heeft PVDA eigenlijk een afdeing in Ieper, ik denk het niet? Ze hebben een afdeling in Brugge, Kortrijk, Menen en ik dacht nog 1 of 2 andere steden/gemeenten. Maar het was niet Roeselare of Veurne. Wellicht Oostende denk ik dan ook wel, waar ze ook zullen opkomen.

West-Vlaanderen is vaak wel CD&V territory. Zeker in de gemeentes is het vaak niet spannend.

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht

Zo hoog nog voor CD&V?

squalleke123's schermafbeelding
    iTrader
    6 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NemesisBE Bekijk bericht
    Benieuwd of Ridouani Tobback zijn erfenis kan dragen hier in Leuven. Lorin Parys lijkt me nogal groen achter de oren en Carl Devlies, sja
    Ik ken toch genoeg leuvenaren die het wel gehad hebben met SPa. Als Ridouani zich, qua campagne goed kan overbrengen als niet-Tobback dan kan het. Anders zal het waarschijnlijk Groen zijn die met de linkse stemmen gaat lopen.

iTrader
    0
    In Aalst wordt het sowieso een coalitie tussen NVA en CD&V, indien ze samen een meerderheid hebben. Open-VLD zullen ze er wel nooit bijnemen daar de burgemeester en JJ De Gucht niet echt goede vrienden zijn.

gilly's schermafbeelding
    iTrader
    18 (95%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kelderke Bekijk bericht
    In Aalst wordt het sowieso een coalitie tussen NVA en CD&V, indien ze samen een meerderheid hebben. Open-VLD zullen ze er wel nooit bijnemen daar de burgemeester en JJ De Gucht niet echt goede vrienden zijn.
    zeg nooit nooit

Pagina 3 van 105 Eerste 12345671353103 ... Laatste

Regels voor berichten