Bekijk resultaten enquête: Op welke partij plan je te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen?

Aantal stemmers
196. Je mag niet stemmen in deze enquête
  • N-VA

75 38,27%
  • CD&V

12 6,12%
  • Open Vld

16 8,16%
  • sp.a

5 2,55%
  • Groen

32 16,33%
  • PVDA

5 2,55%
  • VB

19 9,69%
  • LDD

2 1,02%
  • Piratenpartij

3 1,53%
  • Andere/lokale partij

14 7,14%
  • Ik zal niet stemmen

13 6,63%
    dee's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    De lijststem is iets dat men ooit verzonnen heeft maar grondwettelijk eigenlijk geklooi is. De uiteindelijke wetgeving was ook een compromis tussen voor en tegenstanders.

Zo is het mogelijk dat iemand met minder voorkeurstemmen toch niet verkozen wordt omdat iemand hoger in rang met minder voorkeurstemmen een deel lijststemmen krijgt.
    Een partij kan zo de verkiesbaarheid van iemand beïnvloeden. Iets dat volgens de grondwet misschien niet de bedoeling is.

Dit is al aangeklaagd bij het Grondwettelijk Hof. Die heeft toen het beroep verworpen. Volgens hen is er geen discriminatie en dat is het enige waar zij bevoegd voor zijn, de rest is invulling door het parlement binnen de grenzen van de grondwet.
    Arrest Van Het Grondwettelijk Hof arrest nr. 25/2002 van 30 januari 2002 rolnummer 2027 in zake : het beroep tot vernietiging van de artikelen 3, 7 en 9 van de wet van 26 juni 2000 tot beperking met de helft van de devolutieve kracht van de lijststemm

Persoonlijk vind ik het, te, veel macht voor de partijen.
    ( \_/ )
    (='.'=)
    (")_(")*

Leauleau's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    '

zijn pensioen en zijn mandaat in de politiek hebben geen enkele invloed op elkaar...
    Je hebt gelijk maar... Zijn jaren als schepen tellen wel als gewerkte jaren als ik het goed voor heb?

Mea culpa overigens, ik ben geen meester in deze materie.

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leauleau Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Je hebt gelijk maar... Zijn jaren als schepen tellen wel als gewerkte jaren als ik het goed voor heb?
    vroeger was het zo dat je minstens een mandaat van 5 jaar moest hebben voor je recht hebt op pensioen. Geen idee of dat met de nieuwe pensioenregeling veranderd is of niet.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

Pagina 105 van 105 Eerste ... 55595101102103104105

Regels voor berichten