iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik vraag me toch soms af hoe dom ik wel moet zijn geweest. Half uurtje huiswerk? Ik kon niet mijn latijn leren, wiskunde huiswerk doen, frans voorbereiden, etc En jah ok dat dat niet elke dag allemaal was..sure, maar de dagen dat er niet op zijn minst 2 dingen waren waren op 1 hand te tellen. En dat is grotere boekbesprekingen, spreekbeurten, etc niet meegeteld. Maar goed, simpele duif zeker? >.>
    Goh, zal misschien van school afhangen. Bij ons (We-Wi 6u) viel het huiswerk toch echt wel mee. Af en toe was daar eens een dag bij dat er iets meer was, maar ik had véél meer dagen waarbij ik gewoon geen huiswerk had hoor.

iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Goh, zal misschien van school afhangen. Bij ons (We-Wi 6u) viel het huiswerk toch echt wel mee. Af en toe was daar eens een dag bij dat er iets meer was, maar ik had véél meer dagen waarbij ik gewoon geen huiswerk had hoor.
    Blijkbaar serieuze verschillen.
    Mss ook te maken met school en welke jaren.
    A2 behaald in 2001. Enigste periode zonder huiswerk was in de zomervakantie.
    Anders altijd wel huiswerk gehad en ook geen klein beetje. Een uur was het minimum.

Dat was bovenop de gebruikelijke boekbesprekingen en studeren voor toetsen.
    In 5de en 6de was het soms zo erg dat leerkrachten moesten afspreken met elkaar wanneer ze toetsen deden zodanig dat we er nog tijd voor hadden.
    Laatst gewijzigd door bassie82; 9 december 2019 om 10:57

zarathustra's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Mentioned
    1 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Mja zoals Bassie ook zegt serieuze verschillen zeker? Ik denk dat we in het 5de 12 of 15 boekbesprekingen moesten maken, een boek lezen voor wiskunde (!), constant toetsen latijn, stukken moeten vertalen tegen de volgende dag, etc etc Was ook zo'n school met rapporten elke 4-5 weken en dus dan moet iedereen zijn toetsen hebben >.< Dus ja ik denk niet dat er ooit meer dan een handvol dagen per semester waren met niks Wiskunde leerkracht die dan ook de leuke gewoonte had om 10-20 integralen 'tegen na het weekend' als de norm te zien.

Veel meer vrije tijd nu dat ik werk en kinderen heb
    *** Also sprach Zarathustra ***

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    7 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra Bekijk bericht
    Mja zoals Bassie ook zegt serieuze verschillen zeker? Ik denk dat we in het 5de 12 of 15 boekbesprekingen moesten maken, een boek lezen voor wiskunde (!), constant toetsen latijn, stukken moeten vertalen tegen de volgende dag, etc etc Was ook zo'n school met rapporten elke 4-5 weken en dus dan moet iedereen zijn toetsen hebben >.< Dus ja ik denk niet dat er ooit meer dan een handvol dagen per semester waren met niks Wiskunde leerkracht die dan ook de leuke gewoonte had om 10-20 integralen 'tegen na het weekend' als de norm te zien.

Veel meer vrije tijd nu dat ik werk en kinderen heb
    Welja, om het te vergelijken, laatste 2 jaar hebben wij 4 boekbesprekingen moeten doen per jaar. 3 voor Nederlands en 1 voor Engels (en ironie, je kon dezelfde boek lezen voor Nederlands en Engels). Wiskunde was het huiswerk meestal een paar (2-3) oefeningen afwerken tegen de week nadien, maar die kon je doen in de studie-uren (2x 8e uur/week...). Andere vakken af en toe eens een taakje, maar zeer zelden.

Het wisselt ook wel wat per student, ik kon bvb een oefening fysica om een kwartier wel afwerken, terwijl andere studenten daar 1.5u over deden omdat ze de leerstof niet snapte na de les. Bij Frans was het dan eerder omgekeerd.

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Wat betreft het derde citaat. Waarom moet er meer geconcentreerd worden op kennis en minder op "samenwerken"? Heeft iemand hier toevallig wat cijfers van, want zonder cijfers is het nogal moeilijk om zich een beeld te vormen van hoe de verdeling kennis/groepswerken er uit ziet. 20:1, 10:1, 5:1?De ijverigste leerling is hier toch niet de dupe van? Die gaat net de meeste kennis op doen.
    Ik gok dat er weinig cijfers over zijn, maar dat ze een beetje uit hun eigen ervaring spreken. Persoonlijk snap ik het wel, en had ik ook een hekel aan groepswerken. Je leert zogezegd samenwerken, maar het komt toch vaak neer op de zwakkeren (of diegene die er niets voor willen doen) die meesurfen op het werk van anderen. Zelf ook meegemaakt, eigenlijk minder in het secundair (je kende de mensen beter en na x jaar lag dat niveau al bij al gelijk) dan in het hoger (waar zeker in het eerste jaar de schifting nog moet gebeuren). Zo ook wel een paar keer laat in de avond nog zaken herschreven omdat ik gewoon beschaamd was voor de bijdrage van sommige groepsleden, die dat natuurlijk sowieso al net voor de deadline doorstuurden.

Al bij al denk ik niet dat er iets mis is met groepswerken, maar dat het nu misschien gewoon nogal snel als zaligmakend wordt gezien en er een wildgroei aan is.

Taal is wel een slecht voorbeeld vind ik, daar zijn het net de vaardigheden die zwaarder moeten doorwegen dan de kennis. Wat heb je nu aan alle grammaticaregels kennen maar zo goed als niet kunnen spreken in het Frans/Engels? Hetzelfde met Nederlands, je hebt helemaal niks aan zinsontleding en toch wordt(werd?) daar zo veel aandacht aan besteed. Dictee hetzelfde verhaal. Dat waren altijd dezelfden die goede punten haalden en altijd dezelfden die gebuisd waren, is de meerwaarde echt zo groot? Ik betwijfel dat eerlijk gezegd.
    Zaken zoals zinsontleding helpen vooral om op andere talen toe te passen vind ik. Lijdend voorwerp dat je dan kan linken aan het COD in het Frans bv. Maar ik moet nu wel zeggen dat ik doorheen mijn schoolcarriière wel een paar dingen kennelijk heb weten hernoemd worden, het was mij toch alleszins niet duidelijk wat bepaalde zaken waren op het einde Ook voor zaken zoals een persoonlijk voornaamwoord vs een bezittelijk lijkt mij dat wel handig, ik denk dan aan van die teksten waar mensen u en uw door elkaar halen, maar dat kan je misschien ook gewoon inoefenen. Voor een dictee...ik weet het niet, ik zou intuitief denken dat je daarmee minder fouten leert schrijven, maar ik denk dat dit gebaseerd is op het feit dat er minder dictees worden gegeven tegenwoordig en dat de schrijfvaardigheden achteruit gaan. Correlatie is daarom natuurlijk geen causaliteit.

Dat is ook zo'n typisch stoefonderwerp om de een of andere reden. Een uur na elke schooldag is realistischer denk ik?
    Sowieso dat, maar inderdaad ook verschil tussen scholen. Ik ging van een strenge, beetje elitaire lagere school naar een standaard dorpschool voor het secundair. Mijn ouders én ouders van kinderen die dezelfde beweging hadden gemaakt vroegen zich af of wij nu eigenlijk wel alles deden dat ze ons vroegen, omdat de huiswerklast plots lager was.

Maar ik vind wel dat je je aan zaken aanpast, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik nu zoveel meer moest werken, ook niet in het hoger, terwijl dat objectief zeker zo was. Maar in het secundair klaag je met de hele klas als je tegen de dag erna een bladzijde moet leren voor aardrijkskunde, terwijl je op het hoger gewoon aanvaardt dat er nog een cursus bijkomt

Trouwens, ik dacht dat we qua huiswerklast meestal vrij hoog scoorden in vergelijking met andere Europese landen, wat mij doet vermoeden dat meer niet altijd beter is.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.

iTrader
    0
    Mentioned
    2 Post(s)
    https://www.hln.be/in-de-buurt/antwe...voor~a8c7d0a2/

Ben benieuwd als er vroeg of laat een andere partij aan de macht komt, hoe de budgetten er dan zullen uitzien voor de lokale politie

desolation's schermafbeelding
    iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JPV Bekijk bericht
    huh? Omdat je op een bepaald vlak niet overeenkomt met een politieke partij heb je nog niet noodzakelijk een politieke kleur.

En tuurlijk doet YFC aan politieke beleidskeuzes, niemand heeft dat ooit ontkend. Ze willen zich echter niet binnen aan een bepaalde politieke kleur, al is het natuurlijk logisch dat ze eerder aanleunen bij partijen als Groen.
    Gelooft ge dat nu zelf met een boegbeeld dat 100% wordt gestuurd en gemanipuleerd door haar van de molen geslagen moeder, toevallig een PR verantwoordelijke voor Groen?
    Het soort volk dat in Nederland de zwarte pieten discussie tot op een extreem niveau heeft getild. Te lomp en te lui om te werken, incapabel om iets fatsoenlijk uit te voeren en vol van extreme gedachten. Die gedachten gaan ze dan koste wat het kost door de mensen hun strot rammen tot het nationale aandacht krijgt. Dan komt ineens hun "expertisebureau" of "consulting agency" op de proppen om voor veel centjes de maatschappij, bedrijven en overheid advies te geven. 9 jaar pol & soc (is dat nu nog altijd een richting?) en sinds 2002 op de kap van de maatschappij geleefd als zelfstandig consultant voor 1 specifieke politiek partij.
    Redelijk strak voor de federale verkiezingen gaat dan toevallig haar dochter een goed gesubsidieerde VZW opstarten om duizenden kinderen te mobiliseren voor "das klimat". Toeval hoor, echt toeval.
    Das hetzelfde soort toeval waardoor een 14-jarige autiste met een extreme eetstoornis ineens wereldnieuws wordt omdat ze helemaal op haar eigen de kindjes mobiliseert voor het klimaat.
    Wat er nooit wordt verteld is dat Thunberg naar een school voor mentaal gehandicapten ging, maar haar ouders hebben haar daar weg gehaald omdat ze zelfs daar niet kon functioneren. In de plaats hebben ze een zakje geld van Soros en de "begeleiding" van Luisa-Marie Neubader (haar "consultant" van ONE Campaign) aanvaard. Dat ze die connecties hebben is niet raar, haar ouders zijn namelijk niet Jef Klak en Josée Generique. Haar vader is Svante Thunberg, een bekend acteur en haar moeder is Malena Ernman, Eurovisie deelneemster en hofzangeres.
    Greta is in augustus 2018 de eerste keer gaan staken en 4 dagen later heeft haar moeder een boek uitgebracht als familiebiografie, waarin ze quatsch vertelt als "haar asperger in een superkracht" en "ze kan co2 met haar blote ogen zien".
    Andere aanwezigen tijdens haar eerste solo-activiteit waren bv Ingmar Rentzhog, een financieel planner en socio-economisch expert met een eigen denktank die het nieuwe groene leven promoot (Global Utmaning Board). GUT is opgericht door Kristina Persson, miljardairsdochter en vooral politicus/economiste.

YFC, Greta, ONE, allemaal 1 pot nat met exact het doel dat Greta is gaan verkondigen: angst zaaien. mensen bang maken. I want you to be scared.
    Want uit angst komen irrationele beslissingen. Uit angst komt extremisme. Uit angst komt de opportuniteit om de macht te grijpen.
    Heel dat systeem dient om de volgende generatie al van kindsaf aan bang te maken. Depressieve jong-volwassenen maken met een bittere en donkere kijk op de wereld en de toekomst. Makkelijk te handhaven en te manipuleren.
    Belastingen heffen? Tis voor het klimaat!
    Vlees verbieden? Tis voor het klimaat!
    Uw auto afpakken? Tis voor het klimaat!
    Mensen verplichten geconcentreerd te wonen? Tis voor het klimaat!
    Vrije keuze beknotten? Tis voor het klimaat!

"Dat groene gedoe" is een portaal naar extremisme en een totalitair regime. Hitler heeft de macht gegrepen met een socio-economisch verhaal dat de wereld ging veranderen voor al wie hem ging volgen. De parallel is snel getrokken.
    hier moet iets staan, maar tmag ni zijn wat er al 3 jaar staat.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
    Gelooft ge dat nu zelf met een boegbeeld dat 100% wordt gestuurd en gemanipuleerd door haar van de molen geslagen moeder, toevallig een PR verantwoordelijke voor Groen?
    Het soort volk dat in Nederland de zwarte pieten discussie tot op een extreem niveau heeft getild. Te lomp en te lui om te werken, incapabel om iets fatsoenlijk uit te voeren en vol van extreme gedachten. Die gedachten gaan ze dan koste wat het kost door de mensen hun strot rammen tot het nationale aandacht krijgt. Dan komt ineens hun "expertisebureau" of "consulting agency" op de proppen om voor veel centjes de maatschappij, bedrijven en overheid advies te geven. 9 jaar pol & soc (is dat nu nog altijd een richting?) en sinds 2002 op de kap van de maatschappij geleefd als zelfstandig consultant voor 1 specifieke politiek partij.
    Redelijk strak voor de federale verkiezingen gaat dan toevallig haar dochter een goed gesubsidieerde VZW opstarten om duizenden kinderen te mobiliseren voor "das klimat". Toeval hoor, echt toeval.
    Das hetzelfde soort toeval waardoor een 14-jarige autiste met een extreme eetstoornis ineens wereldnieuws wordt omdat ze helemaal op haar eigen de kindjes mobiliseert voor het klimaat.
    Wat er nooit wordt verteld is dat Thunberg naar een school voor mentaal gehandicapten ging, maar haar ouders hebben haar daar weg gehaald omdat ze zelfs daar niet kon functioneren. In de plaats hebben ze een zakje geld van Soros en de "begeleiding" van Luisa-Marie Neubader (haar "consultant" van ONE Campaign) aanvaard. Dat ze die connecties hebben is niet raar, haar ouders zijn namelijk niet Jef Klak en Josée Generique. Haar vader is Svante Thunberg, een bekend acteur en haar moeder is Malena Ernman, Eurovisie deelneemster en hofzangeres.
    Greta is in augustus 2018 de eerste keer gaan staken en 4 dagen later heeft haar moeder een boek uitgebracht als familiebiografie, waarin ze quatsch vertelt als "haar asperger in een superkracht" en "ze kan co2 met haar blote ogen zien".
    Andere aanwezigen tijdens haar eerste solo-activiteit waren bv Ingmar Rentzhog, een financieel planner en socio-economisch expert met een eigen denktank die het nieuwe groene leven promoot (Global Utmaning Board). GUT is opgericht door Kristina Persson, miljardairsdochter en vooral politicus/economiste.

YFC, Greta, ONE, allemaal 1 pot nat met exact het doel dat Greta is gaan verkondigen: angst zaaien. mensen bang maken. I want you to be scared.
    Want uit angst komen irrationele beslissingen. Uit angst komt extremisme. Uit angst komt de opportuniteit om de macht te grijpen.
    Heel dat systeem dient om de volgende generatie al van kindsaf aan bang te maken. Depressieve jong-volwassenen maken met een bittere en donkere kijk op de wereld en de toekomst. Makkelijk te handhaven en te manipuleren.
    Belastingen heffen? Tis voor het klimaat!
    Vlees verbieden? Tis voor het klimaat!
    Uw auto afpakken? Tis voor het klimaat!
    Mensen verplichten geconcentreerd te wonen? Tis voor het klimaat!
    Vrije keuze beknotten? Tis voor het klimaat!

"Dat groene gedoe" is een portaal naar extremisme en een totalitair regime. Hitler heeft de macht gegrepen met een socio-economisch verhaal dat de wereld ging veranderen voor al wie hem ging volgen. De parallel is snel getrokken.
    Beetje op de man spelen, zeg. Niet alleen noem je een groep Nederlanders hetzelfde als YFC (hoezo hetzelfde?), maar "in een school voo rmentaal gehandicapten kon ze zelfs niet functioneren"... Kom maar op dan, laat zien waar. De "ze kan CO2 met het blote oog zien" is al ontkracht. Dat staat er namelijk helemaal niet in.

Maar al die onzin terzijde: Zelfs al schreef haar mama dat ze van Mars kwam, is haar boodschap daarom minder waar? Dat er iets moet gebeuren, dat mensen achteloos omgaan met dingen die veel te belangrijk zijn? Dat het dringend tijd wordt dat er op zo groot mogelijke schaal wordt nagedacht over hoe we de dingen aanpakken?
    ❀❀❀Jawel, 9lives loopt ook dit jaar weer voor Kom Op Tegen Kanker!❀❀❀
    En we rekenen op JOU om het doel te bereiken! Vele kleintjes maken een grote!
    (Met de bijbehorende meet)

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

JPV's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    fake nieuws: Nesma * Consulting . Uit niks blijkt dat Katrien van der Heyden ooit voor Groen gewerkt heeft als PR verantwoordelijke.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation
    fake news: https://www.expertendatabank.be/nl/e...van-der-heyden
    Nesma * Consulting -> O.a. voor CD&V, Zijkant (SP.A) en regering Michel gewerkt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desolation
    Lees de volgende links eens:
    https://cultuurondervuur.nu/betrapt-...maatspijbelen/
    en dan:
    https://www.nu.nl/nucheckt/5736579/n...efundeerd.html
    en dan:
    https://www.ad.nl/binnenland/hoe-een...ww.google.com/

Ik denk dat dit duidelijk genoeg maakt hoe betrouwbaar is wat je zegt.
    “To bring about change, you must not be afraid to take the first step. We will fail when we fail to try.”
    Rosa Parks

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    https://quillette.com/2019/04/23/sel...hild-activism/

In Scenes from the Heart, when Greta eventually starts eating again, she only allows herself certain foods. Her mother has to prepare the same food every day for Greta to bring to school and keep in the school refrigerator: pancakes filled with rice. Greta will eat them only if there is no sticker with her name on the container: stickers, paper and newspapers trigger Greta’s OCD against eating.
    Greta does not skip classes from just any school, but one for children with special needs. Many other Swedish families fight hard to get their children into such schools, because places are rare. According to the family’s book, however, resources will be ample for such families once we change the system—including, according to Ernman, “patriarchal structures” that she claims favor boys with neuropsychiatric disorders over girls.

En dat ze CO2 kan zien staat er wél in, enkel heeft haar moeder het achteraf ingedekt door te zeggen dat het een metafoor is.

Die groep Nederlands is hetzelfde principe. Rel schoppen, hetze creëren en er dan zo op blijven doorduwen omdat het geld opbrengt.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)

En dat ze CO2 kan zien staat er wél in, enkel heeft haar moeder het achteraf ingedekt door te zeggen dat het een metafoor is.

Die groep Nederlands is hetzelfde principe. Rel schoppen, hetze creëren en er dan zo op blijven doorduwen omdat het geld opbrengt.
    "Ingedekt" Het was altijd al een metafoor, dat mensen graag willen doen alsof die vrouw écht bedoelde dat Greta CO2 kon zien, daar kan zij maar weinig aan doen, hè
    Zoals je zegt zijn het geen volstrekte imbecielen. Maar als het daarover gaat plots wel? Beetje serieus blijven, hè. Eén zin verder staat er letterlijk dat zij het kind is en wij de keizer. We zijn toch niet letterlijk een keizer? Dus is het een metafoor, hè.

Verder staat in je quote niets over dat ze naar een school voor mentaal gehandicapten gaat. Er staat zelfs letterlijk "special needs", wat in een ander land veel kan betekenen. "In een school voor mentaal gehandicapten kon ze zelfs niet functioneren", schreef jij, hè. 0 bewijzen voor een aanval op de man.

En je gaat niet echt in op het feit dat je aanval op de man de boodschap niet onderuit haalt.

Storten kan hier, vanaf 40€ is het aftrekbaar: https://www.100kmrun.be/team/9lives

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    4 Post(s)

”Greta tillhörde det lilla fåtal som kunde se våra koldioxider med blotta ögat. Hon såg hur växthusgaserna strömmade ut från våra skorstenar, svävade uppåt med vindarna och förvandlade atmosfären till en gigantisk osynlig soptipp.” is de oorspronkelijke, Zweedse tekst. De vertaling van Google Translate is accuraat, maar dit is zonder de rest van de context op die pagina natuurlijk.

iTrader
    28 (100%)
    Mentioned
    4 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    "Ingedekt" Het was altijd al een metafoor, dat mensen graag willen doen alsof die vrouw écht bedoelde dat Greta CO2 kon zien, daar kan zij maar weinig aan doen, hè
    Zoals je zegt zijn het geen volstrekte imbecielen. Maar als het daarover gaat plots wel? Beetje serieus blijven, hè. Eén zin verder staat er letterlijk dat zij het kind is en wij de keizer. We zijn toch niet letterlijk een keizer? Dus is het een metafoor, hè.

Verder staat in je quote niets over dat ze naar een school voor mentaal gehandicapten gaat. Er staat zelfs letterlijk "special needs", wat in een ander land veel kan betekenen. "In een school voor mentaal gehandicapten kon ze zelfs niet functioneren", schreef jij, hè. 0 bewijzen voor een aanval op de man.

En je gaat niet echt in op het feit dat je aanval op de man de boodschap niet onderuit haalt.
    Geen volstrekte imbecielen, maar toch ook niet de stabielste in het kopke als ge een 8-jarig kind met een mentale handicap de baas over u laat worden en uw hele bestaan aanpast om het kind haar goesting te geven.
    Ze heeft een zware mentale handicap (combinatie van asperger, selective mutism en een situatiegestuurde eetstoornis) waarvoor ze naar een speciale school moet. Ge weet wel, zo een school voor kindjes waar alle vijzekes niet helemaal vast van staan.

Glor's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    En Soros er nog bijgooien om het compleet te maken! Spijtig dat ze in 2001 nog niet geboren was of ze had nog persoonlijk het dynamiet in de WTC-torens geplant.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Trotse winnaar van de pronostiekcompetitie 2005-2006
    Sponsored by 9 lives

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Mentioned
    12 Post(s)
    Geen volstrekte imbecielen, maar toch ook niet de stabielste in het kopke als ge een 8-jarig kind met een mentale handicap de baas over u laat worden en uw hele bestaan aanpast om het kind haar goesting te geven.
    Ze heeft een zware mentale handicap (combinatie van asperger, selective mutism en een situatiegestuurde eetstoornis) waarvoor ze naar een speciale school moet. Ge weet wel, zo een school voor kindjes waar alle vijzekes niet helemaal vast van staan.
    Je herhaalt gewoon een paar dingen, maar nog altijd nérgens iets wat je beweringen staaft... Je moet het wel maar durven, eigenlijk. Het niet over de boodschap hebben, maar wel over de boodschapper. En dan nog wel met verzonnen feiten over die boodschapper.

Pagina 260 van 273 Eerste ... 160210250256257258259260261262263264270 ... Laatste

Regels voor berichten