M°°nblade's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door paradijsappel Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04...g-achter-aans/

Deze discussie lijkt me alvast beslecht.

Het huidige sociale medialandschap werkt polarisering en radicalisatie in de hand. Je wordt steeds gevoed met artikels die je wereldbeeld bevestigen tenzij je bewust informatie gaat opzoeken die niet overeenstemt met jouw huidige mentale model. Het lijkt me wel belangrijk dat je daar af en toe eens bij stilstaat.
    Het fenomeen dat je aankaart is gekend, maar wat heeft het met mijn post te maken? Ik had het helemaal niet over sociale media of de bevestiging van een wereldbeeld. Wel dat de vrt niet rond de pot hoeft te draaien over het verstrekken van informatie. Dat een radicale moslim groep achter de aanslagen zit is geen 'mentaal model' ofzo, dat is een feit.

In de plaats daarvan zit de nieuwsredactie eerst 2 dagen informatie van wikipedia te vertalen en de geschiedenis van sri lanka af te rammelen van tamil tijgers tot de religieuze demografie van het land. Allemaal bladvulling die geen knijt met de aanslagen te maken had, terwijl geen woord gerept werd over de vermoedelijke daders.

Als mensen hun informatie dan maar bij Nederlandse sites of randmedia zoals sceptr moet halen, is het dan niet juist de vrt die bij mensen een beeld over de vrt bevestigt?
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door M°°nblade Bekijk bericht
    Het fenomeen dat je aankaart is gekend, maar wat heeft het met mijn post te maken? Ik had het helemaal niet over sociale media of de bevestiging van een wereldbeeld. Wel dat de vrt niet rond de pot hoeft te draaien over het verstrekken van informatie. Dat een radicale moslim groep achter de aanslagen zit is geen 'mentaal model' ofzo, dat is een feit.

In de plaats daarvan zit de nieuwsredactie eerst 2 dagen informatie van wikipedia te vertalen en de geschiedenis van sri lanka af te rammelen van tamil tijgers tot de religieuze demografie van het land. Allemaal bladvulling die geen knijt met de aanslagen te maken had, terwijl geen woord gerept werd over de vermoedelijke daders.

Als mensen hun informatie dan maar bij Nederlandse sites of randmedia zoals sceptr moet halen, is het dan niet juist de vrt die bij mensen een beeld over de vrt bevestigt?
    Het verschil is dit: Sceptr zit er 6x naast en 2x op. De vrt publiceert het pas als ze er zeker genoeg van zijn. Zij kunnen zich die foutenmarge niet permitteren.
    Dat je nu achteraf kunt kijken en zeggen dat "anderen" het wel al juist hadden, is wat hierboven stond: Het bevestigt jouw idee. Als het nu anders was geweest, had je dit niet als voorbeeld gebruikt over dat de vrt sneller zulke dingen moet benoemen.

Ik heb liever een nieuwsmedium dat eerst en vooral zeker weet dat de informatie klopt, en dan in tweede instantie ook oordeelt of het relevant is of niet. En dan pas komt met vingerwijzingen.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Het verschil is dit: Sceptr zit er 6x naast en 2x op. De vrt publiceert het pas als ze er zeker genoeg van zijn. Zij kunnen zich die foutenmarge niet permitteren.
    Dat je nu achteraf kunt kijken en zeggen dat "anderen" het wel al juist hadden, is wat hierboven stond: Het bevestigt jouw idee. Als het nu anders was geweest, had je dit niet als voorbeeld gebruikt over dat de vrt sneller zulke dingen moet benoemen.

Ik heb liever een nieuwsmedium dat eerst en vooral zeker weet dat de informatie klopt, en dan in tweede instantie ook oordeelt of het relevant is of niet. En dan pas komt met vingerwijzingen.
    Dat sceptr en de buitenlandse media er vaker naast zitten en meer correcties moeten doorvoeren dan de vrt, is dat eigenlijk ergens op gebaseerd? En dat de anderen het wel ‘juist’ hadden is helemaal niet ‘mijn idee’, het is simpelweg een bevestiging van ‘een sterk vermoeden’.

Bovendien vraagt niemand de vrt om een valse vorm van zekerheid te geven als die er niet is. Men kan de zekerheidsgraad / foutenmarge perfect meegeven in hun berichtgeving 'er zijn vermoedens dat ....' en dit 'op basis van ....' waarmee ze sneller een genuanceerd beeld geven in plaats van 'oei, wegfilteren want we willen geen informatie geven die achteraf gezien mogelijks niet klopt'.
    Ik vind dat dit nogal denigrerend overkomt naar de VRT kijker alsof die niet in staat zouden zijn om nuances te snappen en dan maar liever oud nieuws verkoopt.
    Het enige wat ze hiermee doen is mensen verder wegduwen naar andere media kanalen.
    First the dodo died, then Dodi died, Di's dead, and Dando died. I bet Dido is crapping herself!

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    7 (100%)
    Dat sceptr en de buitenlandse media er vaker naast zitten en meer correcties moeten doorvoeren dan de vrt, is dat eigenlijk ergens op gebaseerd? En dat de anderen het wel ‘juist’ hadden is helemaal niet ‘mijn idee’, het is simpelweg een bevestiging van ‘een sterk vermoeden’.
    Beide stellingen zijn helemaal niet wat ik zeg. Ik gooi Sceptr niet op één hoop met "buitenlandse media". Ik heb het specifiek op Sceptr in mijn post.
    En ik zeg ook nergens dat dat het "jouw idee" zou zijn dat anderen het wel juist hebben. Ik zeg dat je nu, achteraf, kunt zeggen dat het in dit geval juist was. En als het in dit geval niet juist geweest was, had er hier niets over gestaan. Het bevestigt jouw idee, dus het telt. Alle artikels die te vroeg aan het vingerwijzen waren, bevestigen jouw idee niet, dus die blijven niet hangen/tellen niet mee.
    Bedankt, bedankt, 1.452.500 keer bedankt!
    Jullie zijn geweldig.

PSN = A_Loser_Baby

paradijsappel's schermafbeelding
    iTrader
    0

Zowel jij als ricomaniac insinueerden dat de VRT informatie weglaat, terwijl dat in dit geval alvast niet klopt. Je "mentale model" stemt dus niet overeen met de werkelijkheid.
    Je oorspronkelijke bericht was
    Het gewoonlijke stigmatiseren enzo?
    In ieder geval laat vrt zich weer kennen dat je dit soort informatie moet gaan zitten zoeken op buitenlandse sites en sceptr.
    Blijkbaar heeft de regering als verantwoordelijken National Thowheeth Jama’ath’, een islamistische groepering geidentificeerd.
    Nadat dit bevestigd werd door de Sri Lankaanse regering verscheen die informatie op de website, dus het is zeker niet zo dat je dit soort informatie op andere websites moet gaan zoeken. Wel is het een goed idee om meerdere bronnen te raadplegen, er worden altijd andere accenten gelegd.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Sylverscythe's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Sceptr geeft ook toe dat het een zekere ideologische strekking aanhangt hé, op zich vind ik dat even bedenkelijk als Dewereldmorgen of hoe heet het. Sceptr heeft ook als doel de mensen aan te spreken die geloven dat de "linkse" media ons vanalles verzwijgt, een standpunt dat ik meer en meer hoor, terwijl de bewijzen toch eerder pover zijn. Ja, de VRT promoot zeker inclusie, als ze een interview doen of debat nodigen ze zeker al eens vaker een moslim (of transgender) uit, maar dat is niet hetzelfde als informatie verzwijgen.

Verschillende bronnen raadplegen is zeker het beste, maar ik merk toch (ook bij mijzelf), dat je gewoon graag zaken hoort die aansluiten bij je vooroordelen. En dat is ook het hele "succes" achter nieuws via facebook, van duidelijk gekleurde bronnen.
    Time is the school in which we learn, time is the fire in which we burn.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Zowel jij als ricomaniac insinueerden dat de VRT informatie weglaat, terwijl dat in dit geval alvast niet klopt. Je "mentale model" stemt dus niet overeen met de werkelijkheid.
    Maar het is juist wel het geval!
    Er waren 2 dagen geleden sterke vermoedens naar de daders. Verschillende mediakanalen zien dat als iets meldwaardigs, zelfs DeMorgen. VRT niet, zij filteren die informatie weg. Zij wachten liever op een officiële statement van de overheid om pas 2 dagen later hetzelfde te zeggen. Heeft geen fluit met 'mentaal model' te maken. Wel met het feit dat de VRT informatie die beschikbaar was wegliet.

Informatie die wel bij de volkskrant
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...anka~b9a427a6/
    en bij DeMorgen
    en sceptr er wel door kwam.

Mij lijkt dat je hier vooral zelf een 'mentaal model' probeert te doen kloppen om de VRT te verdedigen. Feit blijft dat je op andere mediakanalen sneller en meer relevante informatie krijgt dan bij de VRT. Die aanklacht is in dit geval volledig terecht.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; Gisteren om 10:54

iTrader
    0
    Maar het is juist wel het geval!
    Er waren 2 dagen geleden sterke vermoedens naar de daders. Verschillende mediakanalen zien dat als iets meldwaardigs, zelfs DeMorgen. VRT niet, zij filteren die informatie weg. Zij wachten liever op een officiële statement van de overheid om pas 2 dagen later hetzelfde te zeggen. Heeft geen fluit met 'mentaal model' te maken. Wel met het feit dat de VRT informatie die beschikbaar was wegliet.

Informatie die wel bij de volkskrant
    https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...anka~b9a427a6/
    en bij DeMorgen
    en sceptr er wel door kwam.

Mij lijkt dat je hier vooral zelf een 'mentaal model' probeert te doen kloppen om de VRT te verdedigen. Feit blijft dat je op andere mediakanalen sneller en meer relevante informatie krijgt dan bij de VRT. Die aanklacht is in dit geval volledig terecht.
    De chronologische reacties waren als volgt:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RiCOManiaC Bekijk bericht
    Tegen christenen en rijke toeristen.... Kmoet weeral nie zeggen zeker welk soort deze aanslagen gepleegd heeft zeker ? De linkse media zal het alvast niet zeggen.
    Waarom zou de linkse media niet zeggen wie deze aanslagen gepleegd heeft wanneer dit vaststaat?
    Het gewoonlijke stigmatiseren enzo?
    In ieder geval laat vrt zich weer kennen dat je dit soort informatie moet gaan zitten zoeken op buitenlandse sites en sceptr.
    Blijkbaar heeft de regering als verantwoordelijken National Thowheeth Jama’ath’, een islamistische groepering geidentificeerd.
    Je citeerde een bericht waarin ik specifiek het woord vaststaat gebruik, ik mag dan toch aannemen dat je hier over bezig bent of niet soms? Je trekt dit in twijfel omdat de VRT niet zou willen stigmatiseren. Dat is het "mentale model" waarnaar ik verwijs. De VRT filtert in dit geval die informatie niet weg. Einde discussie.

De discussie die je nu wenst te voeren is een andere discussie. Jij vindt dat de VRT had moeten schrijven "de islamistische terreurorganisatie NTJ zit vermoedelijk achter deze aanslagen" omdat dit relevanter zou zijn dan te schrijven dat men nog niet weet wie achter de aanslagen zit. Misschien is dit wel de discussie die je al heel de tijd probeert te voeren, maar doordat je niet goed leest wat er staat zitten we al heel de tijd naast elkaar te praten?
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    De discussie die je nu wenst te voeren is een andere discussie. Jij vindt dat de VRT had moeten schrijven "de islamistische terreurorganisatie NTJ zit vermoedelijk achter deze aanslagen" omdat dit relevanter zou zijn dan te schrijven dat men nog niet weet wie achter de aanslagen zit. Misschien is dit wel de discussie die je al heel de tijd probeert te voeren, maar doordat je niet goed leest wat er staat zitten we al heel de tijd naast elkaar te praten?
    Nee, dat is geen andere discussie.

Ik heb 2 dagen geleden geschreven dat het nogal betreurenswaardig was dat ik op het VRT nieuwsitem over Sri Lanka nergens informatie kon vinden over de vermoedelijke daders en daarvoor andere nieuwsbronnen moest googelen.
    Een dag later kom jij af dat de VRT een update naar buiten gebracht heeft met informatie over de daders alsof de discussie daarmee beslecht is. Maar dat is toch nooit de clue van de zaak geweest? Er is niemand die hier geschreven heeft dat de VRT later nooit of tenooit met de informatie over de daders naar buiten zou komen. Wel dat de VRT het concrete nieuwsfeit van twee dagen geleden niet interessant genoeg vond om naar buiten te brengen en dan maar bladvulling schreef over de geschiedenis van Sri Lanka.
    De nieuwsfeiten van eergisteren en gisteren zijn twee verschillende nieuwsfeiten die jij in retrospectie als 1 geheel informatie ziet, maar het op het moment van schrijven niet waren.
    Laatst gewijzigd door M°°nblade; Gisteren om 14:03

iTrader
    0
    Nee, dat is geen andere discussie.

Ik heb 2 dagen geleden geschreven dat het nogal betreurenswaardig was dat ik op het VRT nieuwsitem over Sri Lanka nergens informatie kon vinden over de vermoedelijke daders en daarvoor andere nieuwsbronnen moest googelen.
    Een dag later kom jij af dat de VRT een update naar buiten gebracht heeft met informatie over de daders alsof de discussie daarmee beslecht is. Maar dat is toch nooit de clue van de zaak geweest? Er is niemand die hier geschreven heeft dat de VRT later nooit of tenooit met de informatie over de daders naar buiten zou komen. Wel dat de VRT het concrete nieuwsfeit van twee dagen geleden niet interessant genoeg vond om naar buiten te brengen en dan maar bladvulling schreef over de geschiedenis van Sri Lanka.
    De nieuwsfeiten van eergisteren en gisteren zijn twee verschillende nieuwsfeiten die jij in retrospectie als 1 geheel informatie ziet, maar het op het moment van schrijven niet waren.
    Op al deze informatie heb ik al geantwoord, zie het bericht dat je (gedeeltelijk) citeert. Daar staat duidelijk in waar het om draaide. Je beantwoordt nu ook mijn vraag dat je inderdaad niet gelezen had wat er staat en dat we dus naast elkaar discussieërden.

Pagina 182 van 182 Eerste ... 82132172178179180181182

Regels voor berichten