Sir.Killalot's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    En ook, als we 21ste eeuwse architectuur willen behouden, dan hebben we heel wat gebouwen waaruit we kunnen kiezen, van 13de eeuwse architectuur hebben we uiteraard een pak minder. Op dat vlak zou het, vind ik, jammer zijn om die 13 eeuwse architectuur te vervangen door moderne architectuur. Da's een redenering die we in de 19de eeuw nog niet maakten (of toch minder, want de architect die bvb die toren van notre dame ontworpen heeft, kreeg in zijn tijd ook al kritiek voor het toevoegen van fantasietjes en het maken van aanpassingen aan historische gebouwen bij de talloze restauraties van belangrijke Franse monumenten waar hij verantwoordelijk voor was, soms zijn die achteraf weggehaald.)
    Mja, dat is altijd de afweging die je moet maken bij het restaureren van onroerend erfgoed he. Als je restaureert dan 'cherry-pick' je een bepaald moment uit het 'leven' van een gebouw en breek je eigenlijk de rest van de geschiedenis van dat gebouw af. Je bevriest het gebouw dan in een bepaalde tijd die je op het moment van de restauratie belangrijker vindt dan al de andere tijden.

FlatSix's schermafbeelding
    iTrader
    1 (100%)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sandervdw Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Anderzijds, is het nog authentiek als je 1000 jaar oude eiken balken vervangt door 100 jaar oude eiken balken? Ik gok erop dat ze vijzen gaan gebruiken en geen nagels. Is dat dan authentiek? Moeten dat gesmede nagels zijn, of gaan ze toch gewoon stalen nagels gebruiken?
    Ik bezoek de restauratie in elk geval niet voor er nog eens een Franse revolutie is door gegaan.

Pagina 181 van 181 Eerste ... 81131171177178179180181

Regels voor berichten