phate_13's schermafbeelding
    iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beryl Bekijk bericht
    Deze quote is verborgen omdat je deze gebruiker negeert. Weergeven
    Ik denk niet dat die X daar veel gaat aan veranderen. Ik vermoed dat ouders die operaties en behandelingen niet doen omdat ze geen miserie willen aan het loket van de dienst bevolking maar voor het belang van hun kind. Als ouders kiezen op voor X te gaan lijkt me ook een keuze die je als ouder maakt zonder inspraak van het kind die zware psychologische gevolgen kan hebben voor je kind en ik vermoed dat wachten met zo'n behandelingen (maar ik kan hier zeker fout zijn) de mogelijkheden beperkt.
    Daar ga ik absoluut ook mee akkoord. En dat is inderdaad een grote problematiek.
    Wanneer men hier het besef niet voor heeft (op jonge leeftijd), juist dan is een hormonale cuur het meest efficiënt. Hier kan ik ook absoluut niet van zeggen wat hier het meest "menselijk" of "het beste" is voor de betrokken personen. Op later leeftijd, wanneer men wel kan zeggen dat men hier mentaal klaar voor is, dat men beter weet wat men wilt, dan is dit minder effectief.

DaFreak's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Ingrepen uitvoeren op babies zou niet langer mogen gebeuren. Interseks organisaties omschrijven dit zelf als een vorm van mutilatie. Voor de pubertijd losbarst kan men het kind zelf vragen welke geslachts karakteristieken het wil versterken en welke afbouwen maar nog beter zou zijn X erkennen zodat het stigma verdwijnt en ze niet noodzakelijk hoeven te kiezen voor een cosmetische operatie gewoon om te conformeren naar wat de maatschappij verwacht.

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Er worden jaarlijks zo'n 63.000 baby's geboren in België. Als ik de cijfers mag geloven die ik opzoek is 0,0005% daarvan hermafrodiet. Er wordt hier dus een discussie gevoerd over een wetsverandering waar zomaar 31 mensen per jaar een belang aan zouden hebben. Maximaal 31. Een deel daarvan zal een andere keuze maken, een deel zal het niet boeien.
    Kosten-baten lijkt me de hele discussie dan ook onbenullig.
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    hermafrodiet is een gedateerde term en slechts een van vele interseks condities.

https://www.demorgen.be/nieuws/gebor...idee~b69148f2/

Elke dag worden in België een vijftal baby’s geboren met een variatie in geslachtskenmerken. Dat is één op de zestig geboortes. Intersekse personen maken 1,7 procent van de bevolking uit. In totaal 185 000 mensen. De meesten daarvan zouden natuurlijk geen nood hebben aan X maar dan vraag ik me af... hoeveel babies moeten er elk jaar verkeerd geopereerd worden alvorens het er genoeg zijn?

Remake's schermafbeelding
    iTrader
    3 (100%)
    Mentioned
    9 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    hermafrodiet is een gedateerde term en slechts een van vele interseks condities.

https://www.demorgen.be/nieuws/gebor...idee~b69148f2/
    Ach man. De term is gedateerd. Echt, dat heeft er nu toch niets mee te maken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DaFreak Bekijk bericht
    Elke dag worden in België een vijftal baby’s geboren met een variatie in geslachtskenmerken. Dat is één op de zestig geboortes. Intersekse personen maken 1,7 procent van de bevolking uit. In totaal 185 000 mensen. De meesten daarvan zouden natuurlijk geen nood hebben aan X maar dan vraag ik me af... hoeveel babies moeten er elk jaar verkeerd geopereerd worden alvorens het er genoeg zijn?

Uw link kan ik niet openen, want ik ben gelukkig geen betalende lezer van die rioolgazet.
    1 op 60 baby's met een geslachtsafwijking is toch gewoon niet mogelijk?
    Als je de wetenschappelijke cijfers gaat opzoeken kom je op 1 op 2000.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Hangt blijkbaar af van de definitie die gehanteerd wordt :
    https://www.interseksevlaanderen.be/prevalentie/

iTrader
    0
    Mentioned
    5 Post(s)
    Je kan die cijfers evengoed terug vinden op vrt of andere media. Interseks als wetenschappelijke term refereert naar condities waarbij de chromosomen verschillen van de genitaliën maar er zijn ook nog heel wat andere vormen zoals o.a. Kleinfelter, Turner, late-onset adrenal hyperplasia, ... die we maatschappelijk tot interseks rekenen. De problematiek rond sportvrouwen met hoge testosteron levels bijvoorbeeld wordt meegenomen in het intersex debat terwijl ze vaak niet onder de wetenschappelijke noemer vallen maar door een andere conditie wel maatschappelijk onder intersex gerekend worden.

Hefty Rabbit's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    1 Post(s)
    De overgrote meerderheid vd mensen die als intersekse geboren worden (of die dat pas tijdens de pubertijd beginnen te merken) identificeren zich gewoon als man of vrouw.

Baby's waarbij het geslacht zeer ambigu is, is een heel kleine minderheid. Zeker geen 1/60.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Hangt blijkbaar af van de definitie die gehanteerd wordt :
    https://www.interseksevlaanderen.be/prevalentie/
    Van die 1,7% is 1,5% niet-klassieke AGS. Is een redelijk milde aandoening, alleen meisjes hebben dan een (iets) grotere clitoris.
    Zelfs met afwijkingen zoals Klinefelter en Turner zijn de genitaliën nog altijd goed te differentiëren.

Alleen bij vaginale agenese, ovotestes en klassieke AGS (de ernstige vorm toch) zijn de genitaliën waarschijnlijk ambigu.
    Ge komt dan ongeveer aan maximaal 0,02%, aka 1 op de 5000.

Maar nog eens, de hele discussie rond transgenders en gendergelijkheid draait al lang niet meer over 'echte' intersekse personen. De M/V/X op uwe pas slaat enkel op "uw innerlijk beleefde genderidentiteit", en niet of ge nu geboren bent met een spleet, een flosj of een combinatie van beide.

Gonzo the Great's schermafbeelding
    iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    We komen net uit een crisisregering. Door een crisis, die nog niet gedaan is. We hebben een jaar zonder regering gezeten, en we hebben net een nieuwe ploeg die zich inwerkt. Of dat zou moeten doen. Dat die nu ook maar 1 minuut aan dit topic wijden is gewoon schrijnend: puur profilering, en nul komma nul besef of bekommernis voor de serieux die nodig is voor alle andere en veel grotere uitdagingen.
    Maar bon, misschien beter zo, dat Vivaldi hiermee zijn tijd vult, dan doen ze terwijl geen stommiteiten.
    3 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    4 (100%)
    Mentioned
    6 Post(s)
    Een regering mag zich altijd maar met één ding tegelijkertijd bezig houden?

Daarnaast wist ik niet dat men er momenteel effectief mee bezig was. Als ik snel google vind ik vooral dit terug : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...-v-moet-ook-x/
    Het parlement moet nu een nieuwe regeling uitwerken, waardoor ook X een mogelijkheid wordt.
    wo 19 jun 2019
    In feite had de vorige regering dit al lang moeten aanpakken. Dus als er iets schrijnends is, is dat de vorige regering dit dan nog altijd niet heeft aangepakt.
    Maar waar vind je ergens terug dat men er momenteel mee bezig is?
    Laatst gewijzigd door phate_13; 16 november 2020 om 06:24

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    87 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonzo the Great Bekijk bericht
    We komen net uit een crisisregering. Door een crisis, die nog niet gedaan is. We hebben een jaar zonder regering gezeten, en we hebben net een nieuwe ploeg die zich inwerkt. Of dat zou moeten doen. Dat die nu ook maar 1 minuut aan dit topic wijden is gewoon schrijnend: puur profilering, en nul komma nul besef of bekommernis voor de serieux die nodig is voor alle andere en veel grotere uitdagingen.
    Maar bon, misschien beter zo, dat Vivaldi hiermee zijn tijd vult, dan doen ze terwijl geen stommiteiten.
    Ah, de "ik krijg een snelheidsboete, maar die moordenaars laten ze vrij rondlopen"-verdediging.
    2 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door phate_13 Bekijk bericht
    Een regering mag zich altijd maar met één ding tegelijkertijd bezig houden?

Daarnaast wist ik niet dat men er momenteel effectief mee bezig was. Als ik snel google vind ik vooral dit terug : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06...-v-moet-ook-x/

In feite had de vorige regering dit al lang moeten aanpakken. Dus als er iets schrijnends is, is dat de vorige regering dit dan nog altijd niet heeft aangepakt.
    Maar waar vind je ergens terug dat men er momenteel mee bezig is?
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/09/derde-gender/

Het is inderdaad blijkbaar Geens die effectief in dit potje is beginnen roeren. CD&V is ook een partij die tegenwoordig meer spartelt om zich te profileren om ergens kiesvee te zoeken dan zich met de kerntaken van het beleid bezig te houden, dus dat verbaast me niets.

Het illustreert ook dat dit juridisch niet zo eenvoudig is, als het grondwettelijk hof hem al moet terugfluiten dat hij zijn huiswerk niet goed deed. Maar dat is weer een goed excuus om in deze regering deze ethische kwestie te recycleren. In feite zijn ethische debatten de enige waar Vivaldi partijen niet compleet met de grond gelijk kunnen gemaakt worden met feiten. Dus dat doen ze graag.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Ah, de "ik krijg een snelheidsboete, maar die moordenaars laten ze vrij rondlopen"-verdediging.
    Helemaal niet.
    Het is een aanklacht tegen deze profileringsdrang op zoek naar kiesvee. Als jij graag in deze maskerade trapt en deze Vivaldi regering nog ooit je stem geeft, ga je gang, maar ik word niet graag voor idioot versleten die dit goedkoop toneeltje niet kan doorzien. Deze partijen misbruiken PC als wortel om mensen mee in dit verhaaltje te lokken, dat een bliksemafleider is tov hun andere taken.
    Laatst gewijzigd door Gonzo the Great; 16 november 2020 om 11:51
    1 leden vonden dit bericht nuttig.   Met citaat reageren Met citaat reageren

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    87 Post(s)
    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/11/09/derde-gender/

En het is inderdaad blijkbaar Geens die effectief in dit potje is beginnen roeren. CD&V is ook een partij die tegenwoordig ook meer spartelt om zich te profileren om ergens kiesvee te zoeken ipv zich met de kerntaken van het beleid bezig te houden, dus dat verbaast me niets.

Het illustreert ook dat dit juridisch niet zo eenvoudig is, als het grondwettelijk hof hem al moet terugfluiten dat hij zijn huiswerk niet goed deed. Maar dat is weer een goed excuus om in de deze regering ethische kwestie te recycleren, in feite de enige debatten waar Vivaldi partijen niet compleet met de grond gelijk kunnen gemaakt worden met feiten. Dus dat doen ze graag.

Helemaal niet.
    Het is een aanklacht tegen deze profileringsdrang op zoek naar kiesvee. Als jij graag in deze maskerade intrapt en deze Vivaldi regering nog ooit je stem geeft, ga je gang, maar ik word niet graag voor idioot versleten die dit goedkoop toneeltje niet kan doorzien.
    Herhaal nog eens dat dit een voorstel is van Vivaldi, dan geef ik je weer de link naar de artikels die aangeven dat de besprekingen onder Michel I zijn begonnen en het voorstel onder Michel II is uitgewerkt.

iTrader
    0
    Mentioned
    3 Post(s)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Loser Bekijk bericht
    Herhaal nog eens dat dit een voorstel is van Vivaldi, dan geef ik je weer de link naar de artikels die aangeven dat de besprekingen onder Michel I zijn begonnen en het voorstel onder Michel II is uitgewerkt.
    Post maar. Het zou me sterk verbazen dat deze voorstellen kwamen van partijen die niet in Vivaldi zitten.
    En toen zaten we niet middenin een crisis, met een kersvers bijeengeschraapte ploeg die op andere vlakken zelfs nog geen cijfers op tafel gelegd heeft.

Loser's schermafbeelding
    iTrader
    9 (100%)
    Mentioned
    87 Post(s)
    Post maar. Het zou me sterk verbazen dat deze voorstellen kwamen van partijen die niet in Vivaldi zitten.
    En toen zaten we niet middenin een crisis, met een kersvers bijeengeschraapte ploeg die op andere vlakken zelfs nog geen cijfers op tafel gelegd heeft.
    Ah, maar je verschuift de goalpost alweer. Nu is het niet "van Vivaldi", maar "van een partij die in Vivaldi zit". Blijkbaar weet je het nog niet eens zelf, terwijl je het wel al pagina's lang zit te vertellen. Goed, dan zal ik het maar doen:

De oorsprong is de transgenderwet in 2018. Hou je vast aan de takken van de bomen: De nieuwe transgenderwet is er gekomen op initiatief minister van Justitie Koen Geens en staatssecretaris voor Gelijke Kansen Zuhal Demir.

https://www.koengeens.be/news/2017/1...ert-er-in-2018

Cavaria heeft daarna via het Grondwettelijk Hof gelijk gekregen dat er bepaalde gaten in zaten, en dat die wet moet geoptimaliseerd worden. Oa door een X op het paspoort te laten zetten. Geens heeft daarbij gezegd "dat zal voor het volgende parlement zijn om precies te implementeren". Maar de transgenderwet van 2018 blijft van kracht.

(Dit houdt in dat de betrokkene volledig zelf beslist over hoe hij of zij zich voelt, en dat niemand een medische diagnose dient te stellen omtrent zijn of haar genderidentiteit. De Transgenderwet schrapt dan ook alle medische criteria om een juridische aanpassing van de geslachtsregistratie of voornaamswijziging te verkrijgen. )

Regels voor berichten